Toon posts:

computer en straling..

Pagina: 1
Acties:
  • 1.025 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mijn ouders geeft de computer veel te veel straling.. en kan ik over 20 jaar kanker ofzo krijgen door die straling van die computer, dus hij moet uit als ik slaap..
Is dit nu bullshit of.. ? begint me te irriteren..

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mawh, ik denk dat vooral de monitor voor veel straling zorgt. Maar de computer 's nachts uitzetten als je er vlakbij ligt vind ik niet onverstandig. :)

• YaeX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 00:28
Zou zeggen probeer het uit en meld het over 20 jaar weer.

Life's short, live it!

Verwijderd

sja, Al die monitoren voldoen aan de een of andere norm op dit gebied (TC99 ofzo). Ik zet dat ding ook altijd uit zou ik ernaast gaan slapen, wat ik overigens bijna nooit doe. Maar de computer zelf geeft imo geen / weinig straling, het gaat puur om die monitor en die kan je 's nachts wel uitzetten toch :)

[quote]
Op vrijdag 21 juni 2002 23:09 schreef YaeX het volgende:

Life's short, live it!
[/quote]

|:(

Verwijderd

Je bakstenen muur waarnaast je slaapt geeft meer straling af dan je pc hoor.. dus ik zou me er niet druk om maken... haha, en buiten dat, mag je 20 millisievert per jaar oplopen aan extra straling zonder dat het waarschijnlijk gevaarlijk is en dat haal je nooit.

Verwijderd

dat is ongeveer het zelfde als een vriend van me, leefde gewoon te gezond, sporten nooit zuipen, alleen maar groente eten. enzovoort, en nu heeft hij ernstig ziek, je bouwd dan namelijk geen goeie weerstand op. (het is natuurlijk ook geen reden om je dan maar elke avond ladderzat te zuipen ;) )

Ik laat hier een ouwe pc 's achts aant staan als webservertje, alleen gaat die tegen woordig automatisch uit, het is niet uit te houden hoe warm het wordt in je kamer en heb een hardware router :9~ :9~ :9~ , bevalt erg goed zo. zou hem ook gewoon uitzetten, bij bijvoorbeeld 300watt, is het 10x300/1000 3kw/h dat maar 365 1095kw/h
grof gerekend toch zo'n € 100 waarschijnlijk.
Life's short, live it!
Helemaal mee eens als niet een beetje aan je zelf denkt in het leven, en alleen doet wat andere zouden willen dat je doet, kan je dat niet echt leven noemen maar geleeft worden.

Tip niet zeuren zet hem gewoon uit, zo erg is dat echt niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik leef me eigen leven prima.. luister niet alleen maar naar andere..
Maar mijn ouders waren van die straling wel overtuigd op een of andere manier :)

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:28 schreef Europeaan het volgende:
Ik leef me eigen leven prima.. luister niet alleen maar naar andere..
Maar mijn ouders waren van die straling wel overtuigd op een of andere manier :)
Nou ik zou me over die straling echt helemaal niet druk maken..... enne alles geeft straling af hoor.. dus het is heel normaal. En mocht er wat fout gaan heb je altijd nog het dna repair mechanisme.. en die moet je ook blivjen trainen he? ;) anders stopt die er ook mee...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een computer geeft idd wat straling af maar dat is te verwaarlozen zolang je de kast maar dicht houdt. Het metaal van de kast houdt namelijk de straling tegen. Daarom worden die kasten ook niet van plastic gemaakt.

Als je altijd de kast open hebt staan, zou ik wel de PC 's nachts uitzetten. Anders wordt je echt 24/7 blootgesteld aan de straling en heb je op lange termijn een vergrote kans op allerlei ziektes.

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024

Rodyman

chillend

komt er dan zoveel straling van zo'n kast af als de behuizing er niet omheenzit joh? zal toch wel meevallen denk ik ofniet?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op vrijdag 21 juni 2002 23:42 schreef Rodyman het volgende:
komt er dan zoveel straling van zo'n kast af als de behuizing er niet omheenzit joh? zal toch wel meevallen denk ik ofniet?
Ik ben geen deskundige, maar ik ga ervan uit dat hier niet voor niks (strenge) wettelijke normen voor zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:42 schreef Rodyman het volgende:
Die behuizing houd niet zo veel straling tegen hoor... dus dat maakt niet zo heel veel uit

Verwijderd

Dan kan je ook geen TV kijken en geen lamp aan doen ed ed ed komt ook straling vanaf :)

ergens vin ik het BS!
maar das ik :)

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 22:42
Straling :?
Ga je wel eens op wintersport :?
Vlieg je wel eens :?
Beklim je wel eens een berg :?
Bel je mobiel :?

8-) 2 weekjes wintersport staat ong. gelijk aan een rontgenfoto in het ziekenhuis. De grootste bijdrage aan de jaardosis van een nederlandse burger* is nog altijd door beton en steen.

btw: Een burger* mag tegenwoordig nog maar 1mSievert/jaar ontvangen. Dit is dus de max.
* = die niet in aanraking komt met straling d.m.v. werk/ziekenhuisbezoek ed.

Computers bestaan ook al langer dan 20 jaar en ik heb nog nooit iets gelezen/gehoord over schade door gevolg van z'n pc. Het is wel bekend van monitoren dat daar straling van af komt. Maar dat weerhoudt ook niemand volgens mij.

Wist je dat iemand die zijn hele leven full-time in een ziekenhuis met straling werkt gemmiddeld 54 dagen korter leeft.

Er zijn dingen waar je, je meer zorgen over moet maken. Maar het beste kun je gewoon relaxed met dit soort dingen om gaan en een beetje genieten van het leven. mag je van je ouders roken trouwens??? hehe :7

Verwijderd

Electiciteitdraden stralen ook uit.

Ik neem aan dat je ouders toch niet de meterkast uitschakelen als ze gaan slapen.

Belangrijke stralingsgevaren in huis:
- Wekker
- Radio
- CD Speler
- Magnetron
- Oven
- Koelkast
- Telefoon / GSM / Fax
- Installatiedraden in de muur
- Aansluitstekkers van alle apparatuur in huis
- Waterbed
- Electrisch deken

Er zijn in Amerika hele volkstammen mensen die in juridisch conflict met de overheid over de plaatsing van hoogspanningsmasten en de verhoogde concentratie van kankergevallen daarbij in de buurt.

Overigens zit een PC in een metalen kast, de monitor bevat ook kooiconstructies etc, worden ISO/TCO etc getest en mogen in kantooromgeving gebruikt worden voor 24uur per dag zonder speciale aanpassingen op de werkplek...

Als je ouders al vallen over de PC, dan wordt het eens tijd om hun een onderzoek te laten zien over de ongezondheid van:
- kraanwater
- auto's
- stedelijke buitenlucht
- bouwmaterialen in huis
- bestraald voedsel in de supermarkt
- ongekeurd genetisch gemanipuleerd voedsel
- te lang in huis wonen zonder een eigen mening/leven te mogen hebben...

Verwijderd

MMH, op zich wel een interessante vraag.

Maar neem deze feiten ook eens mee:
• computers geven alleen maar elektromagnetische straling af.
• monitoren geven sterkere en andere vormen van straling af, maar die heb je uit.

Het enige waar je last van kan krijgen is een fan-syndroom, als je achter een stille pc gaat zitten denk je dat ie stuk is. :P

Verders is het ff handig/verstandig om het aan je ouders voor te leggen of ze kennis hebben van de straling die de betonnenmuren afgeven.
Bouwmateriaal geeft tegenwoordig steeds meer achtergrondstraling dan de 'natuurlijke' straling.

Ook kan de opbouw van Radon (da's een gas) in kruipruimten zorgen voor een hogere achtergrondstraling.

Als je ouders blijven zeiken maak dan een apart servertje waar je je download queues opzet etc.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 00:33 schreef DragonLord het volgende:
MMH, op zich wel een interessante vraag.

Maar neem deze feiten ook eens mee:
• computers geven alleen maar elektromagnetische straling af.
• monitoren geven sterkere en andere vormen van straling af, maar die heb je uit.

Het enige waar je last van kan krijgen is een fan-syndroom, als je achter een stille pc gaat zitten denk je dat ie stuk is. :P

Verders is het ff handig/verstandig om het aan je ouders voor te leggen of ze kennis hebben van de straling die de betonnenmuren afgeven.
Bouwmateriaal geeft tegenwoordig steeds meer achtergrondstraling dan de 'natuurlijke' straling.

Ook kan de opbouw van Radon (da's een gas) in kruipruimten zorgen voor een hogere achtergrondstraling.

Als je ouders blijven zeiken maak dan een apart servertje waar je je download queues opzet etc.
als mijn duron uit is mis ik het gezoem van die fans al :)
me servertje neemt het wel wat over maar das toch niet echt het vertrouwde gezoem van 8 Fans :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien jouw ouders geenszins een rationeel ondebouwde mening hebben is een niet bijzonder rationeel onderbouwd antwoord op z'n plaats:

Zoek in de handleiding van een willekeurige stuk PC apparatuur dat stukje over FCC compliance (in de trant van 'this device must accept all interference and create no harmful interference' :+ ) en lees ze dat voor.

Als dat niet helpt misschien het volgende: mijn moeder is al sinds medio jaren '60 met computers bezig, sinds medio jaren '70 vrij intensief zelfs, en reken maar dat die vroege monsters met vacuumbuizen, ponskaarten en af en toe een fluorescentiedisplay 1000x meer van iedere straling die je maar kunt verzinnen produceerde dan iets van tegenwoordig.
Dat is dus bijna 35 jaar lang. Zij leeft nog. Zij heeft geen kanker. Haar grootse gezondheidsprobleem is stofallergie :+

Verder zou een binas erbij pakken geen gek idee zijn. Laat ze een electromagnetisch spectrum zien en wijs aan waar normale huishoudelijke apparaten zitten op dat spectrum: radiogolven- die radio op hun nachtkastje. Microgolven- naast de microgolfoven ook de GSM natuurlijk. PC's zitten ook in die regio's, maar hebben 1/10 van de wattage van een flinke magnetron, en daar krijg je ook geen kanker van, gewone ovens geven IR af (duh :z ), gloeilampen IR en zichtbaar licht, TL buizen zichtbaar en tikje UV, de zon ook. Pas daarboven heb je met X- en gammastralen daadwerkelijk ioniserende straling wat dus gevaarlijk is. Ik weet niet zo uit m'n hoofd waar X begint, maar UV begint rond de 750.000GHz :o oftewel, je PC is de komende decennia nog niet stralingsgevaarlijk

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

straling?

dat geeft alleen probs als je compie op > dan 10 ghz gaat draaien man

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 22 juni 2002 00:53 schreef Det0w het volgende:
straling?

dat geeft alleen probs als je compie op > dan 10 ghz gaat draaien man
Ehm, dan zit je nog steeds middenin de microgolven. Voor alle niet-ioniserende stralingstypen is er nog nooit enige schadelijke effect vastgesteld buiten verwarming (dat is waarom microgolven potentieel gevaarlijk zijn- op de juiste frequentie hitsen ze H2O op. Maar een kast houdt dat tegen.

Voor de goede orde:
Bands of the Electromagnetic Spectrum
Band WaveLength Frequency
MF medium frequency 300-3000 kHz
HF high frequency 3-30 MHz
Radio 20 cm - 20 m 15 MHz - 1.5 GHz
FM 2.5-3.5 m 85-120 MHz
ShortWave 20 cm - 2.5 m 120 MHz - 1.5 GHz
Microwave 0.01-20 cm 1.5-3000 GHz

EHF extremely high frequency 30-300 GHz
Far Infrared 20,000-100,000 nm 3000-15000 GHz
Near Infrared 700-20,000 nm 15000-430,000 GHz
Visible 400-700 nm 430,000-750,000 GHz
Red 620-760 nm
Orange 570-620 nm
Yellow 550-570 nm
Green 470-550 nm
Blue 440-470 nm
Violet 380-440 nm
Ultraviolet 4-400 nm
Soft XRay 1-20 nm
Hard XRay 0.1-1 nm
Gamma Ray
http://mywebpages.comcast.net/bondono2/ispect.html

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 00:21 schreef euss het volgende:
- te lang in huis wonen zonder een eigen mening/leven te mogen hebben...
Met dat laatste wil je daarmee zeggen ? dat mijn ouders me geen eigen mening of leven laten hebben ofzo..
Je weet verder geen moer af van mijn situatie dus hou het commentaar beperkt tot de electronica..

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:06 schreef SH007 het volgende:
Maar de computer 's nachts uitzetten als je er vlakbij ligt vind ik niet onverstandig. :)
oeps moet ik nou me 3 pc Žs nachts uitzetten? (ze liggen onder me bed)

BULLSHIT waar zou de straling afkomen? alles zit toch in een METALEN case ? komt niet veel straling door heen

Verwijderd

Even los van het feit dat het leuk is je ouders te kunnen bewijzen dat ze het mis hebben: gaat het nu om de kast zelf of ook de monitor. Want welke reden zou je hebben om de monitor snachts aan te laten? Kost ook nog veel energie ook en levert brandgevaar op met die standby-toestanden.

Hoewel het algemeen bekend is dat een monitor straling oplevert, heb ik dat echt nog nooit gehoord over de computer zelf. Straling? Waarvan dan? welk onderdeel van de computer levert straling op? Er wordt geen signaal uitgezonden o.i.d. En wat betreft een magnetisch veld van de electronica: hierboven zei iemand dat dit wordt tegengehouden door de kast, en dat is wel zo, maar dan wel aan de *buitenkant*! het heet 'de kooi van faraday' (zoek op in je natuurkundeboek) en wordt gebruikt om de componenten binnenin je computer tegen magenetische velden te beschermen.

Maar hoe ver slaap je dan van je computer? Toch niet direct met je hoofd ernaast? Wat je zou kunnen doen om van het gezeur af te zijn, is de computer wat verder van je bed schuiven. Aangezien je vast wel meer electronica in de buurt van je bed hebt (wekkerradio, alarm ofzo) wordt het wel erg moeilijk voor hen om voor te houden dat het schadelijk is. Misschien hebben ze gewoon bezwaar tegen de stroomkosten?

Succes, laat ff weten hoe het gaat met de discussie thuis!

p.s. Ben begonnen met computer toen ik 12 was; ik ben nu 31 en ik leef nog steeds zonder kanker. Als je wilt, stuur ik in november (word ik 32) wel een berichtje aan je ouders als ik nog leef ;) )

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op vrijdag 21 juni 2002 23:19 schreef ferenc het volgende:
bij bijvoorbeeld 300watt, is het 10x300/1000 3kw/h dat maar 365 1095kw/h
grof gerekend toch zo'n € 100 waarschijnlijk.
Volledig offtopic ;) :

Als je voeding 300 watt kan leveren, betekent dat niet dat hij dat ook doet. Dan zou de zekering in dat ding meteen doorslaan :)

Vooral 's nachts als je niks doet en je pc idle is verbruikt hij maar een klein deel van wat de voeding maximaal kan leveren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik heb precies hetzelfde 'probleem', mijn ouders denken ook dat een computer te veel straling geeft |:( . Zal ze als ze dit weekend terug komen even dit topic laten lezen >:).

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
Gewoon wat lood aanschaffen en je hele kast met lood afschermen.