[Car]Basreflex of toch maar niet

Pagina: 1
Acties:

• CaMmY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

CaMmY

Water, Gerstemout en Hop

Topicstarter
Beste mensen,
FF een paar vraagjes voor degene die zin hebben om antwoord te geven.

Ik heb laatst voor de gein is zoon goedkoope marquant woofer bij de kijkshop(ergh ik weet het =]) gehaald, gewoon om te kijken hoe dat nouh klinkt (en handig voor op vakantie deze zomer). Maar goed ik heb em nu in een gesloten kist van multiplex gestopt, van dat eierdozen foam erin gestopt en met siliconekit goed luchtdicht gemaakt. Ik heb em om uit te testen ff aan mn yamaha versterker gehangen, maar als ik het volume een beeje omhoog gooi gaat de woofer heel gou "klappen", nouh denk ik dat dit op te lossen is door een basreflex buis erin te stoppen. Klopt dit?

Er zit op dit moment ook nog geen filter tussen dus hij laat nu nog alle mogelijke frequenties door. Iemand een iedeetje hoe ik zelf een filtertje in elkaar knutsel die zo onder de 100 hz doorlaat?

Ook wil ik er nog ff een cheap ass versterkertje bij zodat ik hem in de auto kan gooien. Mag ook iets duurder zijn, ik ga tog ooit ook nog wel goede car audio kopen, iemand tips ?

Al met al klinkt het nog wel aardig, maar het kan nog steeds niet op tegen mn pioneer sub >:)

/me Een echte patomaan

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 13:18

Gulli

100% Unwiderstehlich

Ja ik heb laatst ook iemand gehoord die bij de kijk ging shoppen. Schijnt dat er nog best geluid uit die speakertjes wil komen voor dat geld.
Ik geloof dat je voor 50 of 60 euro ook een versterkertje erbij kan nemen maar ik dacht dat die geen aparte sub-uitgang hebben. Ja of je moet ze kunnen bruggen dan kan je al wat meer watts op je sub kwijt. Maar een filtertje zou ik niet weten hoe je die zelf kan knutselen... misschien bij conrad kijken, die hebben een hoop!

Connaisseur des femmes

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb zelf eens die gifgroene 20 cm Marquant gehad. Die speelt free-air prima en in een gesloten kist van 17 liter beukte ie vrij behoorlijk. Uiteraard was de maximale output wat begrenst vanwege die kleine 20cm, maar toch was het best aardig, zeker voor de prijs.

Welke maat heb jij gekocht en hoeveel literinhoud heeft je kist? In principe controleert een gesloten kist je woofer het beste. Als ie snel gaat klappen ben je a) aan de grens gekomen van wat de woofer kan of b) heb je niet zo'n briljante literinhoud gekozen voor de kist.

Een basreflex bouwen voor die Marquant is wat lastig. Je hebt namelijk geen gegevens van deze woofer. Daarom valt moeilijk te voorspellen wat de woofer gaat doen in een bepaalde kist en wat voor maat pijp je moet hebben. Een gesloten kist is wat dat betreft een stuk minder kritisch.

Gesloten: Voor een 12 inch zou ik in eerste instantie zeker van 30 liter uitgaan voor een Marquant. Het zijn budgetwoofers, dus denk niet aan die megakleine kastjes die professionele woofers kunnen slikken. Als je woofer snel gaat klappen kan je even je kist opvullen met het een of ander (gipsblok?) om de literinhoud te verkleinen. Zo kan je testen of een kleinere inhoud wellicht het klappen van de woofer verminderd. Een te kleine kist zorgt ervoor dat er weinig laag uitkomt, waardoor je 'm dito harder wil zetten om dat er toch uit te krijgen, waardoor je ook weer sneller aan de grens zit.

Een basreflex bouwen kan je proberen, maar dat wordt dus een grote zoektocht in het onbekende. Als je het toch wil proberen, zou ik uitgaan van 30-40 liter. Baspijp hou je in eerste instantie gewoon de maximale lengte en dan ga je luisteren. Je haalt telkens een stukje van je baspijp af totdat je kist op het punt van boomen staat. Net voordat je zo'n rondzingende bas gaat krijgen moet je stoppen met inkorten. Je kan daarvoor ook een instelbare baspijp kopen, die variabel te verlengen of verkorten is. Dit geintje gaat echter alleen maar aardig werken, als je de literinhoud op goed geluk goed gekozen hebt en die woofer met die basisvoorwaarde al een aardig frequentieplaatje geeft.

Ach, hout is niet duur. 't kost alleen wat tijd. Desnoods maak je 't eerst van spaanplaat en maak je later iets definitiefs van MDF.