800MB cd's werken niet -> liteon dvd flashen?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
misschien een beetje een n00b topic :? maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden in de search op de volgende vragen:

1. Ik heb een liteon LTD163 16x48 DVD ROM. Nu heb ik een paar 800MB cd-r's die niet te lezen zijn door deze dvd speler. Kan ik dit oplossen door het upgraden van de firmware? (http://www.jlms.com.tw/download.htm) of is zoiets puur een fysieke beperking van het apparaat?

2. Dan kom ik op mn tweede vraag: ik heb totaal geen ervaring met bios/firmware flashen. Is het gevaarlijk om mn dvd speler zomaar te flashen? Mocht het mis gaan, is ie dan voorgoed onbruikbaar of kan ik gewoon opnieuw flashen?

3. En voor ik ga flashen. Hoe kan ik zien wat mn huidige firmware is en hoe kan ik deze backuppen voor het geval het fout gaat of de nieuwe niet goed werkt?

Ik heb wel het idee dat bovenstaande wel met de search te vinden is, maar het is niet te vinden.. en ik wil het gewoon ff weten voor de zekerheid voordat ik domme dingen ga doen ;)
Alvast bedankt :)

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
het komt vaker voor dat een dvd speler een 800 mb cd niet kan lezen maar ik weet niet of dit komt omdat dit niet kan door de constructie of dat je idd een firmware update nodig hebt. Mijn Aopen 1640 leest ook geen 800 mb cd, mijn brander echter wel, dus misschien moet je het eens in je brander proberen (die schrijft ze ten slotte ;) ).

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• Palomar
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 22:57 schreef eNaSnI het volgende:
het komt vaker voor dat een dvd speler een 800 mb cd niet kan lezen maar ik weet niet of dit komt omdat dit gewoon niet kan door de constructie of dat je idd een firmware update nodig hebt. Mijn Aopen 1640 leest ook geen 800 mb cd, mijn brander echter wel, dus misschien moet je het eens in je brander proberen (die schrijft ze ten slotte ;) ).
ja dat kan ook wel.. maar dan slijt zo'n ding weer onnodig enzo :P (ok verwaarloosbaar misschien, maar toch)

En ik wil wel ff zeker weten of zo'n update het 800MB probleem verhelpt, want hij doet het verder goed. En if it ain't broke, don't fix it.. ;)

• eNaSnI
  • Niet online
Ach, ff die 800 mb cd naar je hdd kopieren en dan kijken toch? >:)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

Firmware flashen heeft beperkte risico's, het kan fout gaan, en dan is je drive niet meer te redden. De kans dat dit gebeurd is klein maar het kan. Het update is erg simpel, kind kan de was doen :) Als je maar zorgt dat de computer tijdens het updaten niets anders aan het doen is, zal het goed komen.

Verwijderd

FOUT, je kan je drive nog redde, okeeee niet 1 2 3 maar er zijn mogelijkheden. lang klooien in dos kan de boel weer aan de praat krijgen

in mijn geval dan :)

• Palomar
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 23:02 schreef IvoB het volgende:
Firmware flashen heeft beperkte risico's, het kan fout gaan, en dan is je drive niet meer te redden. De kans dat dit gebeurd is klein maar het kan. Het update is erg simpel, kind kan de was doen :) Als je maar zorgt dat de computer tijdens het updaten niets anders aan het doen is, zal het goed komen.
maar hoe werkt zoiets dan precies? Er zit een blokje geheugen op zo'n drive. In dat blokje zit een firmware. Als je gaat flashen kopieer je er een nieuwe firmware heen. En stel dat ie (om welke reden dan ook) halverwege stopt; het geheugenblokje zit dan halfvol of is leeg. Kun je dan niet het flashproces van voren af aan beginnen op die drive met foute/zonder firmware? Of moet er wel een werkende firmware in zitten om er een nieuwe op te zetten?

• eNaSnI
  • Niet online
Dan heb je kans dat ie niet meer aanspreekbaar is of dat de firmware flash proggie hem niet herkent als een geldig apparaat om te flashen.

Verwijderd

800MB (smallere track) en overburn CD's (langere tracks) zijn niet volgens specifikaties. Als je zoiets brand zal je altijd diezelfde brander moeten gebruiken om te lezen... Natuurlijk zijn er ook andere apparaten die het wel kunnen lezen, maar dat is alleen maar mooi meegenomen of geluk - in ieder geval zal iedere fabrikant zijn best doen om goed te presteren BINNEN de specificaties, alhoewel sommige merken ook tweaks als 800MB/overburn als marketingmiddel gebruiken.

800MB ondersteuning is afhankelijk van het gegeven of de speler nauwere sporen kan volgen - een combinatie van loopwerkspecs/instellingen, bijstellingsmechanismen, laserspecs en testresultaten van de fabrikant. Afhankelijk van zijn eissen en mogelijkheden worden bepaalde voorkeuren ingesteld in zowel hardware als in flash.

ik denk niet dat een flash jouw 800MB/overburn problemen oplost - tenzij dit expliciet in de readme van de flash staat.

• Palomar
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 23:16 schreef euss het volgende:
ik denk niet dat een flash jouw 800MB/overburn problemen oplost - tenzij dit expliciet in de readme van de flash staat.
dr zit niet echt een readme bij geloof ik, er staat alleen 'Match More Media'.. dus ja wat ik daar nou van moet denken :?

Maar het frustrerende is dat het eeuwenoude philips 5 speed cd-rom spelertje van mn broertje deze 800MB cd's wel gewoon leest..... en mijn super-de-luxe DVD speler niet :(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Mijn Pioneer DVD leest ze wel :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01-2025
Op vrijdag 21 juni 2002 23:34 schreef dreeke het volgende:
Mijn Pioneer DVD leest ze wel :P
Mijn Pioneer DVD leest ze dus niet

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 22:53 schreef rick_h het volgende:
misschien een beetje een n00b topic :? maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden in de search op de volgende vragen:

1. Ik heb een liteon LTD163 16x48 DVD ROM. Nu heb ik een paar 800MB cd-r's die niet te lezen zijn door deze dvd speler. Kan ik dit oplossen door het upgraden van de firmware? (http://www.jlms.com.tw/download.htm) of is zoiets puur een fysieke beperking van het apparaat?

2. Dan kom ik op mn tweede vraag: ik heb totaal geen ervaring met bios/firmware flashen. Is het gevaarlijk om mn dvd speler zomaar te flashen? Mocht het mis gaan, is ie dan voorgoed onbruikbaar of kan ik gewoon opnieuw flashen?

3. En voor ik ga flashen. Hoe kan ik zien wat mn huidige firmware is en hoe kan ik deze backuppen voor het geval het fout gaat of de nieuwe niet goed werkt?

Ik heb wel het idee dat bovenstaande wel met de search te vinden is, maar het is niet te vinden.. en ik wil het gewoon ff weten voor de zekerheid voordat ik domme dingen ga doen ;)
Alvast bedankt :)
Welke leest ie niet? Deze schijfjes zijn niet sneller gebrand dan ze mogen?

Ik heb nl dezelfde drive en tot nu toe alles gelezen.

• Palomar
  • Niet online
arita cd-r 80+ (90 minuten). Staat geen brandsnelheid op, maar ik doe altijd gewoon 16 speed (max. van mn liteon brander). Maar misschien moet ik es een lagere snelheid proberen..
Het gebeurde trouwens ook nog met Dynabyte 90 min cd-r's.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Arita 90 min. doet het hier in geen van alle drives, zijn kennelijk te brak oid.

Platinum 90 min. ooit van iemand anders gehad, geen idee waarmee het gebrand is maar ze doen het gewoon in mijn DVD speler (Pioneer 116-Tray, na wat gerommel)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik heb dezelfde dvd drive en heb geen problemen. Ik gebruik Platinum 90 min cd's en kan ze overal in lezen. Zelfs in mijn stand-alone dvd speler. :)
Pagina: 1