[BACKUP] Welke backup device?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo tweakers, ik wil graag weten wat de beste oplossing is voor backuppen, ik kan een HP SureStore DAT24i internal 24Gb DAT drive SCSI (DDS3) (normaal 1054 euro, nu 2e hands 320, 1 jaar oud) Het is een maat van me, en ik vertrouw het goedje wel, MAAR ik wil graag weten of dit wel een goede keus is dat ik niet teleurgesteld word op een een of andere manier, ik had zelf een Onstream tapestreamer op het oog maar nu blijkt dat deze devices van HP zo erg duur zijn NIEUWPRIJS, ik wil geen ZIP drive ofzo want die gaan maar tot 2 gb (jazz).

Ik wil 1 met SCSI interface, moet betrouwbaar zijn, en transfer rates zo hoog mogelijk en een prijs van rond de 300-400 euro, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
moet betrouwbaar zijn, en transfer rates zo hoog mogelijk en een prijs van rond de 300-400 euro
dat gaat niet echt samen, een lage prijs en toch veel willen hebben

dan lijkt me dat dat 2dehands dingetje zeker niet slecht is :)

• Lennieboy83
Ik hou niet zo van 2e hands eigenlijk |:( (vertrouw het wel maar toch ook niet) daardoor heb ik ook deze topic gestart.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
hp maakt erg fijne backupdrives, ook de support van hp is en (software)ondersteuning is erg goeg van hp, als de drive oorspronkelijk in een netserver heeft gezeten heb je er iig drie jaar garantie op. Aan de hand van het serienummer kunnen ze je dit zo vertellen (telnr 020-6068751). Anders misschien ook maar dat weet ik niet zeker. De garantie is standaard next day, new one :) Backups maken met een datdrive gaat eigenlijk ook altijd goed en het leuke is dat hp booten vanaf tape ondersteund, dit maakt het wel heel erg gemakkelijk om een totale backup terug te zetten.
De prijs lijkt me redelijk...

• Lennieboy83
hmmmm Kan iemand me ook wat meer over de verschillen vertellen tussen de HP en de Onstream & andere backup drives? Ben ook beetje nieuwsgierig waarom de HP zo duur is.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
Op vrijdag 21 juni 2002 21:49 schreef DarkEye het volgende:
hmmmm Kan iemand me ook wat meer over de verschillen vertellen tussen de HP en de Onstream & andere backup drives? Ben ook beetje nieuwsgierig waarom de HP zo duur is.
Als je een beetje searched op GOT, valt de onstream iig af..

brak kutding, veel ellende met tapes, niet echt compatible met Winnt server, onbetrouwbaar..

Daarnaast is onstream failliet, onstream BV is doorgegaan in NL..

Laatst 3 drives weggepleurd, klant heeft er nog een stapel ergens in een doos liggen, alles vervangen door DDS3/4 drives... heeft nu tenminste zekerheid, en iets wat compatible is met elk backup proggie..

DDS is gewoon betrouwbaarder, tapes kleiner, minder storinen.. en SCSI.. maar ja, voor meeste servers is dat niet zo'n probleem.

Niet alleen HP is duur, ook IBM, Seagate enz...

Eventueel kun je ook een DDS2 drive nemen, heb ik ook in de server.. 4Gb, 8Gb compressed..
is voor mijn belangrijke docs genoeg..... Ik backup echt niet alles, heb 130Gb in werkstation, en 200Gb in de server.. beetje duur geintje voor thuis anders

• Lennieboy83
Ik gebruik XP dus zal ook geen probleem opleveren (NT 5)

btw, Ik heb 60 gb

• Lennieboy83
Welk programma gebruiken jullie? (kan ik alvast gaan kijken)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op vrijdag 21 juni 2002 21:54 schreef DJSmiley het volgende:

brak kutding, veel ellende met tapes, niet echt compatible met Winnt server, onbetrouwbaar..

Daarnaast is onstream failliet, onstream BV is doorgegaan in NL..
niet compatible met ntserver? echt wel, heb regelmatig dat ik zon ding tegenkom en met de juiste backupsoftware loopt ie als een speer (backupexec 8.6 bijvoorbeeld) het ding doet niet onder voor een DAT drive, (ik gebruik overigens zelf alleen de SCSI varianten (geen ide!)

onstream failliet? nee hoor (www.onstreamdata.com) bedrijf bestaat nog steeds... en er is ook nog support op die drives..

A wise man's life is based around fuck you

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:05

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

let even op wat voor drive het is. Het je het typenummer, begint met een C. Daaraan kun je zien of het een OEM of een SureStore drive is. Beide hebben namelijk een afwijkende RMA-procedure & duur en garantietijd. Ook kun je op het etiket op de drive het weeknummer en jaartal zien. Laat dat ff weten....

Verschillen tussen Onstream drives en DAT-drives van HP, tja, er zijn er zovelen (beetje onderhand op een vete aan het lijken). Maar de DAT-drives zijn goed ondersteund (voordeel als je met meerdere OS'en speelt of regelmatige nieuwe (lees: beta's) van OS'en speelt).

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

Verwijderd

:D koop een SAN of NAS :P
maaruh.....DLT streampje is nog mooier..

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

hallo, DLT, SAN, NAS of bladiebladiebla whatever, hij heeft het over een prijs van rond de 300 a 400 euro..... Lekker veel SAN, NAS of DLT heb je daarvoor. * NOT *

• Lennieboy83
Hoe duur zijn die dingen dan? Em wat is SAN of NAS? ik zie deze produkten niet eens staan in pricewatch.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

En over de Onstreams: zeker geen slechte drives, snel enzo. En ze zijn gewoon leverbaar (ik verkoop er meerdere per dag), zowel SCSI, SCSI-3, USB als IDE, van 30 to 60Gb etc. etc. En er zit inderdaad gewoon support en garantie op.

• Zwelgje
Op vrijdag 21 juni 2002 22:13 schreef DarkEye het volgende:
Hoe duur zijn die dingen dan? Em wat is SAN of NAS? ik zie deze produkten niet eens staan in pricewatch.
dat zijn ook geen dingen die je in een pricewatch zet, we hebben het over enterprise storage, NIET voor thuis :) (al ken ik wel mensen met zon setup thuis, maar dat terzijde...)

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

DLT is veels te duur of je moet een leuke 2e hands vinden. Maar zelfs een DLTvs of DLT1 drive is nieuw heel duur. SAN of NAS zul je niet echt als standaard product aantreffen.
NAS = Network Attached Storage (soort HDD aan je netwerk)
SAN = Storage Area Network

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
Onstream is sowieso geen aanrader. Wij als bedrijf hebben er nu in totaal 3 (SCSI) en bij 2 daarvan hebben we altijd problemen.

Sindsdien bestellen we altijd een interne DDS4 drive bij de server. Die dingen zijn geweldig, snel, compact. Alles wat je wil hebben, alleen gaan ze helaas maar tot 40GB. In principe is dat zat voor de gemiddelde server en zeker voor een thuisgebruiker, lijkt mij.

Als je iets groters wil dan 40GB zou ik toch eens gaan kijken naar de Sony AIT drives, die schijnen geweldig goed te zijn maar ook heel duur. En anders is er nog VXA, heb ik ook geen ervaring mee, maar alles beter dan Onstream.

• Lennieboy83
aha, klinkt nogal duur en zal het ongetwijfeld zijn...Ik zoek btw geen IDE dat wil ik zeker niet hebben ik heb al een goede SCSI kaart met een 15 krpm HD eraan hangen, IDE is mij te hoe zal ik het zeggen...geef mij maar SCSI heb hier goede ervaringen mee met IDE niet.

• Lennieboy83
Die vriend heeft al 2 tapes van 20 gb liggen + cleaning tape maybe koop ik er nog een tape bij.

Heeft iemand ervaringen met Surestore?

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

SureStore is de retail lijn van drives van HP. Let erop dat de drive aangemeld is bij HP, dat zorgt voor een langere garantietermijn. Zeker niet slecht, zeker als ook de bijgeleverde spullen er nog bij zitten (manual is niet zo spannend, maar de laatste tijd zit er ook Yosemite Tapeware bij, en dat is wel leuk)

• Lennieboy83
Hij is 1 jaar oud, hij wilt een nieuwe duurdere kopen, maar weet dus niet of die software er toen al bij zat?

• Lennieboy83
Kan iemand me wat meer vertellen over de softe waren? Welk Backup programma is zeer goed?

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Welke software je neemt hangt een beetje af van het OS wat je draait. Ik zelf ben een groot fan van Yosemite Tapeware (www.tapeware), daarnaast kan Veritas ook nog wel. Ik ben geen voorstander van Cheyenne ArcServe (of hoe ze het nu willen noemen), heb ik iets teveel ellende mee gezien.

Maar het hangt er vanaf wat je wilt backuppen, met wat voor doeleinde, welk OS en wat je eisen zijn (Disaster Recovery, agents voor andere OS'en en applicaties etc. etc.)

• Lennieboy83
Ik gebruik XP, ik wil 1 keer in de week kompleet systeem backup maken, ik ben ook al wat tegen gekomen: Powerquest Drive Image, alleen weet ik niet of ie tapes aankan.

• Lennieboy83
Ik denk dat Disaster Recovery aardig in de buurt komt.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Met XP zou ik zelf kiezen voor TapeWare 6.3 of Veritas Backup Exec. En dan uiteraard de nodige extra's (zoals die Disaster Recovery).

Van tapeware kun je een test-versie downloaden op www.tapeware.com. Probeer het eens. Het is even wennen, maar wel heel goed.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 18:18
Ik heb een Onstream DI-30, en ik heb er nooit problemen mee, echt een aanrader (vind ik, niet iedereen is dat blijkbaar met mij eens :+ ). Als Software gebruik ik gewoon Echo, dat werkt prima. En wat een voordeel is met Echo, je tapedrive is gewoon een drive letter in Explorer. Zo kan je makkelijk een paar bestanden backuppen. Owja, Echo werkt alleen met Onstream drive's.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 12:42

delorean7

Let's take the Aston toni

Kijk eens naar de Exabyte VXA drive, is ontwikkeld als opvolger van DDS DAT een van de meest betrouwbare drives op het moment (en dat zeg ik niet alleen!! Binnenkort reviews in Comp totaal, PCM (blergh bladen) en C'T, maar ook al on-line her en der))
Dingen zijn net iets duurder dan jou genoemde prijs maar dan wel meer capaciteit als onstream en ongeveer even duur. (66 GB bij 6 MB/s compressed)

Mooie is dat als je ff wacht je voor 15% meer een VXA2 kan aanschaffen die met exact dezelfde tapes werkt (waarbij de native capaciteit verdubbelt) dan heb je een 66 GB/132 GB tape bij 6/12 MB/s (native/compressed). Dit is een price-ratio waar geen drive tegenop kan.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten...

• Lennieboy83
Ik heb Powerquest Drive Image gevonden en die doet wat ik wil, maar werkt ie wel met Tapes?

(ik heb nog geen tapedrive nu, dus kan niet testen)

Vandaag moet ik het nog weten, morgen heb ik de drive namelijk :)

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 11:33

Scighera

swim-bike-run

Waarom neem je geen harddisk, voor 130 euro heb je een 80gb@7200rpm :)

www.triathlete.nl

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
btw, wat is goed om ongeveer 400 - 500 gig te backuppen, waar moet ik dan naar zoeken?

• Lennieboy83
Hotswappable HDs misschien?

• Lennieboy83
Waarom neem je geen harddisk, voor 130 euro heb je een 80gb@7200rpm :)
Ja die dingen crashen nogal makkelijk, ik ben gisteren een topic gestart dat ik een gecrashte HD had zondag van IBM, dus doe niet zo bijdehand aub |:(

• Zwelgje
Op maandag 24 juni 2002 18:26 schreef DarkEye het volgende:

[..]

Ja die dingen crashen nogal makkelijk, ik ben gisteren een topic gestart dat ik een gecrashte HD had zondag van IBM, dus doe niet zo bijdehand aub |:(
wat is daar nu bijdehand aan? er zijn zat mensen die heel tevreden zijn over hun 80Gb ibm disk :?

en het is ook nog eens geen slechte optie om op te backuppen

1)goedkoop
2)snel
3)makkelijk

wat wil je nog meer?

• Lennieboy83
Als ik HD backup wilde had ik wel SCSI Hot Swappable HDs genomen *D

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou voor DLT gaan, veel robuuster

• Lennieboy83
Heb je de prijzen gezien? Ben niet gek hoor...ben nog altijd een thuis gebruiker die graag kwaliteit voor zn zuur verdiende geld wil das alles...

Aan het begin van de topic kan je lezen dat ik dus een HP Surestore kan krijgen voor 320 euro? Dat is meer dan genoeg niet waar?

Meer heb ik niet nodig ;)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 21:22

tweakerbee

dus..?

Een HDD als backup device is zo gek nog niet (voor de thuisgebruiker).

Je zult namelijk nooit tegenkomen dat ALLEBEI de schijven TEGELIJK crashen. Als je backup schijf crasht is dat niet zo'n probleem, met een dag of twee zit er wel weer een nieuwe in.

Als je systeem schijf crasht kun je hem van de backup schijf terug zetten.

You can't have everything. Where would you put it?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op maandag 24 juni 2002 21:50 schreef tweakerbee het volgende:
Een HDD als backup device is zo gek nog niet (voor de thuisgebruiker).

Je zult namelijk nooit tegenkomen dat ALLEBEI de schijven TEGELIJK crashen. Als je backup schijf crasht is dat niet zo'n probleem, met een dag of twee zit er wel weer een nieuwe in.

Als je systeem schijf crasht kun je hem van de backup schijf terug zetten.
Enige gevaar is natuurlijk blikseminslag e.d.

Misschien is dan een removable hdd rack een uitkomst ?

PS. als je een 7200 rpm disk neemt moet je wel een rack met koeling hebben.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op maandag 24 juni 2002 18:05 schreef jamaicaman het volgende:
btw, wat is goed om ongeveer 400 - 500 gig te backuppen, waar moet ik dan naar zoeken?
Das veel :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op maandag 24 juni 2002 18:26 schreef DarkEye het volgende:

[..]
dus doe niet zo bijdehand aub |:(
Bijdehand :?

Die jongen probeert je te helpen |:(

• Lennieboy83
1e problemen met Backup device |:(

Mn Adaptec 29160N zegt iedere keer dat er "unsufficient jumpers" ingesteld zijn, ik heb iedere instelling gedaan maar hij wilt niet werken, hij zit aan de 50 aderige kable (niet aan de LVD dus).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zie specs voor meer info.

• Lennieboy83
Ik ben er al achter, ik schijn maar een kabel tegelijk te mogen gebruiken omdat ik de 32 bits versie heb |:(

Maar hij werkt wel nu, er zit gewoonweg een convertertje aan.

Verwijderd

Ik werk er niet, en verdien er ook niets aan, maar op www.flectiondirect.com staat een 2e hands dlt3 drive
die heb ik ook. Prima ding, 70 Mb/s, 15/30 Gb per tape.
Tapes heb ik 100 stuks gekocht voor 5 guldens per tape...

• delorean7

delorean7

Op maandag 24 juni 2002 18:05 schreef jamaicaman het volgende:
Het wordt vermoeiend ik weet het maar er is VXA automation een 10 slots autoloader voor iets van 2000 euro ofsow.

Misschien wat voor jou?

• delorean7

delorean7

[b]Op dinsdag 25 juni 2002 23:04 schreef Gollum's
die heb ik ook. Prima ding, 70 Mb/s, 15/30 Gb per tape.
Tapes heb ik 100 stuks gekocht voor 5 guldens per tape...
Die tape drive van jou is sneller dan de nog niet uitgebrachte 2e generatie LTO alsmede SDLT, 70 MB/s -> 70 MB/min denk ik zo.
Pagina: 1