Toon posts:

[beginner] linux achter een win2k server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik om te beginnen even zeggen dat ik de search heb gebruikt en een hoop heb gelezen, maar nog geen bevredigend antwoord heb gevonden. Als mensen zich toch ergeren aan het n00b-gehalte, excuse me maar reageer liever niet.

(Zo dat lucht op ;) ) Op dit moment gebruik ik winXP en op zich ben ik daar niet ontevreden over, maar wil toch eens gaan proberen om Linux te gaan gebruiken. Ik heb veelal gelezen dat Redhat de beste distro is voor een beginner, dus ben ik op dit moment enigma iso 1 en 2 aan het downen (iemand commentaar hierop?).

Mijn pc staat in een netwerkje achter een win2k server die op een kabelinternetaansluiting zit. De ip's in ons netwerkje zijn "hard ingegeven" zeg maar, geen dhcp o.i.d. Verder draait die server ook geen AD of zo, dient alleen als gateway naar het internet. De andere twee pc's draaien win2k en winnt.

Gaat het veel problemen geven om met Redhat in dit netwerkje te sharen en internetten? Uiteraard laat ik XP voorlopig staan, en ga een dualboot gebruiken. Ik vraag ook niet om uitleg over hoe het gedaan zou moeten worden of zo, alleen of het uberhaupt een beetje te doen is.

thnx in advance!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 15:16

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Wat betreft het netwerk ga je geen/nauwlijks problemen krijgen. Gaat allemaal via hetzelfde protocol, linux kan je ook gewoon een ip opgeven.

Alleen met filesharing kan je wat probleempjes krijgen, daarvoor moet je je eens verdiepen in Samba.

Verwijderd

Over je keuze van Redhat kan ik niet veel zeggen - ik ken de nieuwere versies van Redhat niet zo. Ik heb de ervaring dat veel mensen beginnen met Redhat, maar uiteindelijk overstappen naar een andere distributie. Vaak heeft dit te maken met het vermeende "n00b-gehalte" van Redhat, terwijl het eigenlijk helemaal geen slechte distributie is.

Wat het netwerk betreft, dat is absoluut geen probleem. Als linux je netwerkkaart maar ondersteunt (en dat is vrijwel zeker), kan je prima op het beschreven netwerk werken.

Om met shares te werken moet je eens naar Samba kijken.

Verwijderd

En als je een beetje overweg kunt met linux kun je misschien ook overwegen om het ipv Win2k op je server te installeren. Is toch veel stabieler, en het configureren is een eitje (ff een howto-tje opzoeken :))