[Algemeen] Veiling systeem

Pagina: 1
Acties:

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:01
Ik moet voor mijn stage een plan maken voor een veilingsite en wou graag weten of ik zo goed op weg ben. en hoe ik het nog verder uit kan breiden en wat er nog aan mankeerd.

Voor wat ik tot nu toe heb:

Op de veiling zelf zit iemand die de internet bieders vertegenwoordigd. Dus hij bied telkens met het bod dat hij via het internet binnen krijgt. Als iemand in de zaal bied dan moet diegene ook online bieden en de zaal vertegenwoordigen.
De internet bieders kunnen dan zien op de site wat het huidige bod is. En zo eventueel weer verder bieden.

Degenen die via het internet bieden moeten zich een bepaalde tijd van te voren aanmelden op de site. Op het moment voor dat de veiling begint kunnen ze dan inloggen met een verkregen gebruikersnaam en wachtwoord.

Zo is er een vooraf geregistreerde gebruiker die bijv. als naam ÒZaalÓ heeft en gebruikt wordt door degene die in de veiling zaal achter de computer zit.
Deze gebruiker kan ook het product wijzigen waarop geboden kan worden en het bieden sluiten.

De databases:
Er zijn 4 databses genaamd:
Gebruikers
Producten
Biedenitems
Biedenlijst

Deze zouden er als volgt uit kunnen zien:
Gebruikers:
ID Naam Wachtwoord Email Adresgegevens

Producten
ID Naam Product info Status

Biedenitems
ID Gebruikers::ID Gebruikers::Naam Product::ID Product::Naam Prijs

Biedenlijst
ID Bodgeplaatst::ID Gebruikers::ID Hoogsteprijs Product::ID Status

Dus degenene achter de computer op de veiling zelf plaatst een nieuw product in de database (Van te voren of tijdens de veiling) en zet de status op open zodra er op geboden mag worden. Internet bieders plaatsen dan hun bod en dat komt in de Biedenitems terecht samen met het product waarop ze geboden hebben.
Als degene op de veiling een product op open plaatst wordt er een nieuw record aangemaakt in de biedenlijst database en bij deze wordt de status op open gezet. Daarin wordt telkens het record uit Biedenitems gehaald met de hoogste prijs en dit wordt op de website weergeven.
Als het bieden klaar is zet de ÒZaalÓ gebruiker de status in Biedenlijst en Producten op gesloten. En er kan eventueel een volgend product gemaakt of geopend worden.

:: = een relatie

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op vrijdag 21 juni 2002 17:56 schreef SyphOn het volgende:
De databases:
Er zijn 4 databses genaamd:
Gebruikers
Producten
Biedenitems
Biedenlijst
[sorry ff weinig tijd modus]
Bedoel je niet tabellen.
[/sorry ff weinig tijd modus]

• SyphOn
Nee wordt waarschijnlijk in FileMaker gemaakt

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

van de "biedenlijst" klopt geen barst.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mwa, ik kan nooit zo goed overweggaan met een n00b-database-uitleg ;(

iig, een 'poll'-systeem maken zodat mensen kunnen aangeven hoe 'goed' iemand is (like eBay). Maar beetje vervelend om wéér zo'n veilingssite te hebben :r

Eerst iBazar dat eBay is geworden, toen heeft er een één of andere n00b marktplaats opgezet (of andersom :P) en je heb ook al 'fijnewijnen.nl'. Ik vind dat er is iets centraals moet komen

NOFI

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro, dit lijkt mij toch iets anders dan marktplaats of ebay oid. Wat ik uit het verhaal kan opmaken is dat dit een LiveSite is, oftewel een fysieke veiling waar je via internet op kunt bieden.

Syphon, ik zou het database systeem anders opzetten:

Tabel gebruikers (zij zijn van tevoren geregistreerd en mogen bieden):
id|gebruikersnaam|wachtwoord|aanvullende gegevens (als adres, email enz), verspreid over cellen

Tabel kavels (lijst met aankomende en openstaande kavels):
id|naam (bijvoorbeeld mooie fiets, hele goeie wijn)|omschrijving|startprijs|startdatum|einddatum
status lijkt me niet nodig omdat je gewoon checkt of er een eind of startdatum is, behalve als het dus pas eindigt als er geen nieuw bod meer is, dan wel status en geen einddatum (in data velden een UNIX timestamp uiteraard)

Tabel bodlijst (met de boden van internet gebruikers of mensen in de zaal):
id|kavel_id (id van het kavel waar op wordt geboden)|bieder(bijv. gebruikersnaam)|bod

Dit is even snel gemaakt, volgens mij een logische manier... het ligt er natuurlijk aan wat voor veiling, welke functies enz.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op vrijdag 21 juni 2002 23:33 schreef jurriebur het volgende:
LauPro, dit lijkt mij toch iets anders dan marktplaats of ebay oid. Wat ik uit het verhaal kan opmaken is dat dit een LiveSite is, oftewel een fysieke veiling waar je via internet op kunt bieden.
Da's waar (niet goed gelezen |:() ..

Maar dan zou ik iig heel simpel beginnen en vooral niet zomaar dingen 'klakkeloos' naar de db wegschrijven.

Dus als je bijvoorbeeld ergens de status van weg moet schrijven dan doe je niet (ff VB) 'Request.QueryString("status")' naar de db, nee je checkt eerst dmv 'Select Case Request.QueryString("status")' en dan 'Case 1:I=1', 'Case 2:I=2', 'Case Else: I=0'. En dan de I, mits die niet 0 (nul) is, wegschrijven naar de database. Kost wat werk maar is wel heel veilig.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• SyphOn
Op vrijdag 21 juni 2002 19:54 schreef dusty het volgende:
van de "biedenlijst" klopt geen barst.
Ohw zeker wel! Want het moet in FileMaker gemaakt gaan worden. :P

Ja die databse is maar ff globaal ;)
Maar het gaat om de werking.

(Er is al eens zo'n site geweest maar die is alleen online eens per jaar om een of andere reden) :?
Pagina: 1