Toon posts:

betaalbare ramdrive opslag...???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een compleet nieuw systeem halen.
En als ik iets doe, dan doe ik het goed.
Dus ik kwam terecht op het item "ramdrive"

Het leek mij ideaal om een ramdrive te hebben vanwege de extreme snelheid.
Ik kijk dan eigenlijk alleen naar een ramdrive op een pci kaart die gebruik maakt van sdram geheugenreepjes.

Kan iemand mij vertellen of zoiets al "betaalbaar" is.
En ook als het niet betaalbaar is, waar ik ze kan kopen.

Alvast bedankt mensen !!!

Verwijderd

In de laatste C't stond daar een artikel over. Ik zal het wel even proberen op te zoeken.

Verwijderd

dit bedoel je

http://www.cenatek.com/

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ziet er wel geinig uit. En nog best snel ook

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
cenatek en platypus moet je hebben.

http://www.platypus.net

moet je wat vergelijken wat het beste is.
Leuke dingen wil er ook wel een, maar beetje $$$ nog...

maar je kan ook kijken of je ergens een wat oudere solid state disk kan vinden.

Hou ons iig op de hoogte, ik vind het wel interessant.

specs

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 16:42 schreef Death996 het volgende:
Kan iemand mij vertellen of zoiets al "betaalbaar" is.
Wat vindt jij betaalbaar?
Is 700 euro voor een 1GB ramdrive betaalbaar?
En ook als het niet betaalbaar is, waar ik ze kan kopen.
Wil je die winkel binnenlopen en er een stiekem onder je jas steken of zo?

Bij mij kun je wel een onbetaalbare versie kopen, is 4000 euro onbetaalbaar genoeg voor je? >:)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 17:22 schreef RolandWitvoet het volgende:
Wat vindt jij betaalbaar?
Is 700 euro voor een 1GB ramdrive betaalbaar?
Vind ik behoorlijk duur. 2x 512 mb RAM is maar 2x 100 euro.

Verwijderd

ja, en pci-kaartjes zijn gratis zeker :?

topicstarrter wil een ramdrive-achtig iets wat zijn data behoudt als ie de pc uitzet. Eem RAMDRIVE doet dat zogoed als nooit (suspend2ram eventueel, of hibernate inclusief ramdrive inhoud)

Ik heb zo'n RocketDrive ter test, en hij's razend snel. Doordat ie nog niet bootable is telt ie nu puur als giga dure Ramdrive met databehoud.

Stel je eens voor dat ie bootable is (interne resultaten zijn dat ie nog niet bootable is maar al wel een NT/2000/XP OS erop geinstalleerd kan hebben), dat scheelt je weer een complete SCSI-controller/harddisk (Seagate Cheetah 15k rpm) puur voor het OS.

Zo'n Solid State Disk is alleen leuk als je al veel geheugen hebt.
Razensnel iets van schijf kunnen laden (600MB fotoshop file?) en dan maar 128MB systeemgeheugen om het in te laden schiet niet op :(

inkoop-actie een keer >:) 8-) ???

prijs van de kale 512MB versie is $399 excl RAM
elk pci-kaartje heeft een ander nummer voor het aantal MB dat ie aankan.

Jammer genoeg kan een 4GB RocketDrive nog geen 4*128MB ofzo aan ( <=gekochte RD capaciteit ),

alleen [ =gekochte capaciteit ] kan.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee, maar ik zie ook niets waaruit blijkt dat de topic starten een schijf met databehoud bij power down wil. Verder is een PCI kaart natuurlijk niet gratis, maar als je geen databehoud nodig hebt kun je natuurlijk gewoon in je normale RAM een drive creeeren.

• Occy74
  • Laatst online: 09-04 10:51
Kzag laatst ergens een review van zo'n ram-drive.
De rocketdrive heette ie geloof ik..
Was wel supersnel maar toch viel het me enigzins tegen.
Qua performance kwam ie ongeveer 2-3x sneller uit dan de Seagate Cheetah X15 (15000rpm ultra160 scsi)
Uiteraard is dat retesnel maar ik had een groter verschil verwacht
[edit] doh, dat is dus die kaart van cenatek :)[edit]

Systeem Specs

Verwijderd

[quote]
Ik kijk dan eigenlijk alleen naar een ramdrive op een pci kaart die gebruik maakt van sdram geheugenreepjes.
[/quote]

duidelijk genoeg :P
PCI-based ramdrive, dus pci-device met sdram erop, dus Solid State Disk.
wil je de informatie niet behouden, trek je de stekker eruit :+

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 16:56 schreef _kadaver_ het volgende:
In de laatste C't stond daar een artikel over. Ik zal het wel even proberen op te zoeken.
Zou idd leuk zijn als je het met ons kon delen! Ben zelf ook op zoek naar zoiets :9~

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hmm PCI kaartjes kunnen wel stroom blijven gebruiken als PC met ATX uit is (kijk maar eens naar Wake On Lan), maar je houdt het probleem dat bij de eerste de beste stroomstoring of werkster die een stopkontakt nodig heeft om te stofzuigen je je hele schijf weer kwijt bent. Misschien interessant voor videobewerking, je kopieert eenmaal je grote filmpje naar zon drive en dan ga je er vrolijk in knippen.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 01:44 schreef m-m het volgende:
...maar je houdt het probleem dat bij de eerste de beste stroomstoring of werkster die een stopkontakt nodig heeft om te stofzuigen je je hele schijf weer kwijt bent.
UPS, of onboard batterij (moet nog).

Zo'n pci-kaartje kost niet zoveel stroom, en dus houdt een UPS het best lang uit. Desnoods nog UPS'en aan het computersysteem zelf.

Heb een keer de stroom er compleet afgehad, en inhoud stond er toch nog op.

PCI-bussnelheid veranderen is wel funest voor de inhoud van de schijf :(

Verwijderd

BBL the 2nd, waar kunnen we zo'n RocketDrive kopen?? 2Gb would be nice..

(Is er eigenlijk nog een verschil in de specs tussen de versie die je koopt met geheugen en de versie waar je zelf de rammetjes nog bij moet kopen?)

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 16:35 schreef Sir_Black het volgende:
BBL the 2nd, waar kunnen we zo'n RocketDrive kopen?? 2Gb would be nice..

(Is er eigenlijk nog een verschil in de specs tussen de versie die je koopt met geheugen en de versie waar je zelf de rammetjes nog bij moet kopen?)
kopen? www.levigo.de (Europa) of www.cenatek.com (USA).
$400,- dus voor de goedkoopste versie.
Aangezien het een bedrijf in opstartfase is met een goed product, maar het investeringsklimaat in de USA ff beroerd is, is het het beste nog even te wachten.

De bedoeling uiteindelijk is om naar DDR-SDRAM om te schakelen (snelheid onbelangrijk daar de interface toch de beperking vormt), je OS erop te kunnen installen, en elke hoeveelheid SDRAM aan te kunnen tot aan de gekochte versie

bv een 4GB kale RocketDrive-DL kopen, en dan 4*128MB erop kunnen zetten omdat je even door je geld heen bent :+

dr zit nu dus een 2 maanden levertijd op omdat ze geen nieuwe productie kunnen draaien (geld is op tot er weer geinvesteerd wordt). Zodra ze eenmaal weer draaien komt het wel goed (kunnen ze eens winst gaan maken!)

toch wel interessant he, zo'n betaalbare solid stae disk.
concurrenten zijn vaak 10 maal duurder ofzo daar die producten alleen op het bedrijfsleven zijn gericht.

Cenatek maakt de RocketDrive-XL voor bedrijven (incl uitgebreide support en geheugen is bijgeleverd),

en de thuisversie vanaf $399,- (zelf SDRAM kopen).

ik ben aan het wachten tot ik ook de firmware krijg om mn OS erop te zetten (zodat win2000 setup het als normale disk herkent, en niet als RAID controller :( )

structuur van het ding is vrij simpel:
pci-kaart, daar bovenop een ide-channel, en zodra die herkend wordt verschijnt al het RAM wat op de ide-channel is aangesloten (1020MB, vanwege 4MB overhead die er op mn 1024MB kaartje zit)
Pagina: 1