Ik ben nu op het punt gekomen dat ik C++ moet gaan oppakken om een prog te schrijven. Nou dacht ik leuk eens ff te zoeken naar C++ compilers en editors maar daar word je echt mee doodgegooid. En nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag eens weten wat de meest van jullie gebruiken. Ontwikkel je op linux of op een win32 platform en welke tools gebruik je, ik zou het nu zo niet meer weten, elke tut en elk boek heeft zijn eigen tools of ze gebruiken allemaal een andere. Alvast bedankt!
Platform : Win32
Compiler : Microsoft Visual C++
Tools : MSDN Library - October 2001, MicroSoft DDK, MicroSoft SDK, Hersenen (1 stuk)
Compiler : Microsoft Visual C++
Tools : MSDN Library - October 2001, MicroSoft DDK, MicroSoft SDK, Hersenen (1 stuk)
Geen fan van ............. ! Zelfs geen voetbalfan ! Dus kappe nou ....... !
Voor het Windows platform heb je imho 2 belangrijke:
Microsoft Visual C++ en Borland C++ Builder.
Om de verschillen tussen deze 2 producten te weten te komen moet je maar de search eens gebruiken want zo'n topics zijn al een paar keer verschenen.
Verder kan ik je aanraden om, als je begint met C++ te leren, eerst gewone console - apps leert programmeren zodat je de taal (syntax) en de constructies leert kennen en begrijpen. Stort je je direct op het developpen van Windows applicaties dan zul je al gauw door de bomen het bos niet meer zien, vlug de weg kwijt zijn, geen inzicht hebben in de taal,... en het opgeven.
Microsoft Visual C++ en Borland C++ Builder.
Om de verschillen tussen deze 2 producten te weten te komen moet je maar de search eens gebruiken want zo'n topics zijn al een paar keer verschenen.
Verder kan ik je aanraden om, als je begint met C++ te leren, eerst gewone console - apps leert programmeren zodat je de taal (syntax) en de constructies leert kennen en begrijpen. Stort je je direct op het developpen van Windows applicaties dan zul je al gauw door de bomen het bos niet meer zien, vlug de weg kwijt zijn, geen inzicht hebben in de taal,... en het opgeven.
https://fgheysels.github.io/
Waarvoor moet je een prog schrijven? Voor Linux of Windows? Ik gebruik (voor Windows) VC6. Die vind ik het best werken. Anderen vinden Borland Builder goed. 't is maar wat je zelf wil.
Ik moet een prog schrijven voor op een windows bak. Ik heb altijd de nare gewoonte(of juist de goede) om echt bij de wortel te beginnen. Dus niks geen grafisch gedoe. Maar echt gewoon heerlijk met de hand coden. Ik ga maar eens de MSDN open trekken en kijken daar allemaal te vinden..
Verwijderd
Wat is je budget ?
Ben je student (educational licences) ?
Beschikt je werkgever misschien over dit soort software ?
Ben je student (educational licences) ?
Beschikt je werkgever misschien over dit soort software ?
Ben asp en sql programmeur en mijn budget is goed, na het weekend meestal beduidend minder maar dat terzijde
. Ik heb een baas die goed investeerd en we hebben ook gewoon de complete MSDN in de kast staan, dus dat is geen probleem.
Als het iets is met databases zou ik zowieso voor C++ Builder gaan...Op vrijdag 21 juni 2002 16:02 schreef voetenzalf het volgende:
Ik moet een prog schrijven voor op een windows bak.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/62407
[topic=34235/1/25]
een greep uit het assortiment
Maar ik zou ook zowieso beginnen met het leren van C++, vooraleer ik windows programma's zou schrijven.
https://fgheysels.github.io/
Progje heeft geen haast, ik wil ook gewoon meer in C duiken omdat het mijn interesse heeft. En ik wil gewoon goed kunnen proggen, in ieder geval bedankt voor het advies!
Verwijderd
Ga dan zowe lin linux als windows proggen...Op vrijdag 21 juni 2002 16:20 schreef voetenzalf het volgende:
Progje heeft geen haast, ik wil ook gewoon meer in C duiken omdat het mijn interesse heeft. En ik wil gewoon goed kunnen proggen, in ieder geval bedankt voor het advies!
Ik gebruikte onder windows Visual Studio C++ + alle bijbehorende meuk, onder linux gebruik ik altijd gcc + make + autotools. Als je een leuke IDE wilt kun je naar anjuta kijken. Maar ik gebruik alleen vi eigenlijk...
Voor linux editors, zie ook [topic=530517/1/25].
Linux en ik liggen elkaar niet zo. Ik heb nooit echt de tijd genomen om er eens goed in te duiken. Probleem is dat ik qua ontwikkelen ben 'opgegroeid' met dos en windhoos. Dus ja, om nou ook nog linux ernaast te gaan doen, wordt een beetje veel allemaal
Ikzelf ben eigenlijk pas net begonnen met het helemaal zelf schrijven van een C++ applicatie te schrijven. Hiervoor alleen in C wat dingen aangepast (minix en nog een spraakherkenings programma)
Ik werk zelf met emacs en g++, en als naslag gebruik ik de tutorial op www.cplusplus.com. Hier gaat het gewoon over de basis structuren en syntax. Niet zoals op al die andere plaatsen gelijk de hele win32api open trekken..
Ik werk zelf met emacs en g++, en als naslag gebruik ik de tutorial op www.cplusplus.com. Hier gaat het gewoon over de basis structuren en syntax. Niet zoals op al die andere plaatsen gelijk de hele win32api open trekken..
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Verwijderd
Ik ben begonnen met de gratis command-line compiler van Borland.
Inmiddels gebruik ik BC++B6, maar zodra Surfspot VS.Net heeft ga ik daar waarschijnlijk op over.
Inmiddels gebruik ik BC++B6, maar zodra Surfspot VS.Net heeft ga ik daar waarschijnlijk op over.
Verwijderd
Exact wat ik wilde melden. Deze compiler werkt perfect en voorzover ik heb kunnen ontdekken volledig volgens de ANSI standaard voor C++. Ik had grote stukken C++ code op Unix (SunOS) gebouwd en alles compileerde in 1x zonder enige error met deze Borland compiler, zeker aan te raden dus, het is een van de beste. Wel command line, dus je moet compileren in een DOS window, maar met geschikte teksteditors kan dat ook vanuit je editor, bijvoorbeeld Code-Genie (ook freeware).Op vrijdag 21 juni 2002 17:32 schreef Sneechy het volgende:
Ik ben begonnen met de gratis command-line compiler van Borland.
Verwijderd
Geloof me, hij is niet volledig ISO/IEC14882 compliantOp zaterdag 22 juni 2002 01:55 schreef John_Smith het volgende:
Deze compiler werkt perfect en voorzover ik heb kunnen ontdekken volledig volgens de ANSI standaard voor C++.
Verwijderd
Ok, ik geloof je. Maar volgens mij behoort deze compiler wel tot de weinigen die in de buurt komen.Op zaterdag 22 juni 2002 01:57 schreef Sneechy het volgende:
[..]
Geloof me, hij is niet volledig ISO/IEC14882 compliant.
Platform: Linux
Compiler: g++
Tools: automake/autoconf , vi , info
Compiler: g++
Tools: automake/autoconf , vi , info
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Ikzelf gebruik ook die Dev-C++. Redelijk basic maar ideaal als je gewoon C++ wilt leren. Wordt je tenminste niet doodgegooid met een hoop menuutjes en features waar je als beginner niets aan hebt.
Verder nog een tip: op de cd bij de c't van mei stond de volledige versie van Borland C++ Builder 6 Personal Edition. Gewoon even registreren op de site van Borland. Bij die van juni zit trouwens JBuilder 6 Personal Edition.
Verder nog een tip: op de cd bij de c't van mei stond de volledige versie van Borland C++ Builder 6 Personal Edition. Gewoon even registreren op de site van Borland. Bij die van juni zit trouwens JBuilder 6 Personal Edition.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.
Ik ben zelf ook net begonnen met C++. Mijn vader heeft daarom speciaal voor mij Visual C++ van z'n werk meegenomen, gratis
(eigenlijk Microsoft Visual Studio Enterprise Edition 6.0 UK a 3700,- toen
).
Werkt prima. Zit zelfs een functie op hoeveel fouten erin zitten
. 't Is alleen nog wel altijd zoek waar de fouten zitten (hard zoeken voor mij) OF ik moet het programma beter leren kennen (geen handleiding namelijk
).
* blackangel heeft nooit andere C++ compilers gebruikt, daarom vind hij VC++ het beste
Werkt prima. Zit zelfs een functie op hoeveel fouten erin zitten
* blackangel heeft nooit andere C++ compilers gebruikt, daarom vind hij VC++ het beste
Ik heb visual studio altijd al een onprettige omgeving gevonden , en hem nooit serieus gebruikt. Ik ben begonnen met tc2.0 in een ver ver ver verleden. En ik heb daarna nog een tijdje wat gedaan in Watcom c 10 inclusief IDE. Dit is een omgeving waar je niet helemaal dood gebombardeerd wordt met allerlei schermen zoals bij visual studio. Bij watcom heb je uitstekende documentatie en je kan ook heel eenvoudig compileren naar een bepaald platform. Dos, win 16, win 32, Dos + Dos extender (en daarin heb je weer tig keuzen). Wacom is dus mijn favoriet en als ik eerlijk ben snap ik mensen niet die visual studio goed vinden, misschien hebben ze nooit iets anders geprobeerd?
VC++ geeft netjes aan in welke regel de fout waarschijnlijk zit, net zoals alle andere zichzelf respecterende compilersOp zondag 23 juni 2002 09:28 schreef blackangel het volgende:
Werkt prima. Zit zelfs een functie op hoeveel fouten erin zitten. 't Is alleen nog wel altijd zoek waar de fouten zitten (hard zoeken voor mij) OF ik moet het programma beter leren kennen (geen handleiding namelijk
).
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Blijkbaar weet je er niet goed mee om te gaanOp zondag 23 juni 2002 09:42 schreef Alarmnummer het volgende:
Wacom is dus mijn favoriet en als ik eerlijk ben snap ik mensen niet die visual studio goed vinden, misschien hebben ze nooit iets anders geprobeerd?
De VC6 IDE heerst naar mijn mening gewoon, zeker in combinatie met de Visual Assist plugin (een intellisense uitbreiding en nog wat extra andere features). Dat dockable window idee vind ik ook heerlijk, je kunt alles gewoon inrichten zoals je het zelf hebben wilt.
Ik geef toe dat even snel een klein projectje maken (bijvoorbeeld gewoon even een source file compilen die je ergens vandaan hebt) wat irritant gaat, aangezien je dan een hele nieuwe workspace en project moet aanmaken, maar als je gewoon een standaard workspace maakt waarin je al die troep gooit dan ben je daar ook vanaf.
Ook het definieren van extra datatypes werkt erg relaxed. Het is jammer dat het niet via de IDE kan, maar als je weet welke files je moet editten dan is dat geen probleem. Je kunt dan precies aangeven hoe een bepaald type (meestal class of struct) in de watch window getoond moet worden. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn klasse Vector (niet te verwarren met std::vector, mijn Vector is gewoon een 3d vector met componenten x, y en z) ingesteld dat ie het moet laten zien als (x, y, z), en dus hoef je ook niet steeds op dat plusje te drukken om de node te expanden zodat je de members kan zien (scheelt ook weer 3 regels in je watch window
Misschien is het idd een beetje chaotisch als je niet weet hoe alles werkt, maar als je dat wel weet dan werkt het ook gewoon heerlijk imho
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik moet ook toegeven dat het ook al een hele lange tijd geleden is dat ik voor het laatst iets er mee heb gedaan. Maar de herinnering aan een onaangename omgeving is me bijgebleven (VS 5). Ik werk nu met IDEA en dat is ook een super intelligente omgeving waar ik ook niet meer mee zonder zou willen werken.
mmja klopt wel, VC5 was bijvoorbeeld ook zonder intellisense (hoewel de Visual Assist plugin ook onder vc5 werkt... voor de geinteresseerden: www.wholetomato.com)
is IDEA geen java IDE? en was dat ook niet in Java gemaakt? Ik heb iig nog de install files op mijn hdd staan, wilde ik nog altijd een keer proberen als java IDE. Daar gebruik ik nu Visual J++ voor. Ho, schrik niet, ik heb wat hacks toegepast zodat ie gewoon compilet met de nieuwste JDK
vind het wel een handige ide met z'n intellisense. Alleen debuggen gaat niet (door die hacks
)
Als IDEA in java is gemaakt zou ik het wel minder vinden... tenminste, voor mezelf dan; ik ben veel bezig met zwaar grafisch werk dat veel van je cpu inneemt, en dan wil ik een IDE die gewoon soepeltjes draait, dus dan is een java VM met swing ernaast niet echt een optie
.edit: hmmz net even IDEA geprobeerd voor java... ik krijg een NullPointerException als ik probeer te compilen
is IDEA geen java IDE? en was dat ook niet in Java gemaakt? Ik heb iig nog de install files op mijn hdd staan, wilde ik nog altijd een keer proberen als java IDE. Daar gebruik ik nu Visual J++ voor. Ho, schrik niet, ik heb wat hacks toegepast zodat ie gewoon compilet met de nieuwste JDK
Als IDEA in java is gemaakt zou ik het wel minder vinden... tenminste, voor mezelf dan; ik ben veel bezig met zwaar grafisch werk dat veel van je cpu inneemt, en dan wil ik een IDE die gewoon soepeltjes draait, dus dan is een java VM met swing ernaast niet echt een optie
.edit: hmmz net even IDEA geprobeerd voor java... ik krijg een NullPointerException als ik probeer te compilen
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
http://www.intellij.com/eap voor de nieuwste beta versies (draai ik altijd onder). Neem even de tijd om dit ding te leren kennen en ik kan je garanderen dat dit de allerbeste IDE is die je tot nu toe bent tegen gekomen. 
Een dezer dagen (denk deze week) komt eindelijk IDEA voor jdk1.4 uit (IDEA kan dan onder 1.4 draaien, en deze heeft hardware matige versnelling (moet je wel ff aanzetten) en dan draait ie behoorlijk snel). Ok.. het is geen native app. Maar op een p3 733 met 150 mb voor de IDE draait hij erg goed, en dat met jdk1.3.1
Een dezer dagen (denk deze week) komt eindelijk IDEA voor jdk1.4 uit (IDEA kan dan onder 1.4 draaien, en deze heeft hardware matige versnelling (moet je wel ff aanzetten) en dan draait ie behoorlijk snel). Ok.. het is geen native app. Maar op een p3 733 met 150 mb voor de IDE draait hij erg goed, en dat met jdk1.3.1
Verwijderd
Ik vond voor Java kawa eigenlijk altijd wel prettig werken, tot allaire 't progsel opnam in hun stal en er een sh*tload aan bugs aan toevoegdeis IDEA geen java IDE? en was dat ook niet in Java gemaakt? Ik heb iig nog de install files op mijn hdd staan, wilde ik nog altijd een keer proberen als java IDE.
Voor de rest:
Platform: win32
Compiler: VC6
IDE: Visual Studio 6
Heb er nu sinds kort ook nog VS.NET op staan, maar daar kan ik echt niks meer terug vinden... raar programma is dat.
Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden, ik ben maar ff lekker met Borland bezig. Werkt wel plezierig moet ik zeggen.
(in volgorde van kwaliteit naar mijn mening)
Comeau C++ is heeeeeeel erg goed, en met goed bedoel ik standard compliant. Kan een probleem zijn voor windows apps.
CodeWarrior heb ik erg goede dingen over gehoord.
GNU C++ (gcc) 3.x.y
Het schijnt dat Intel C++ wel oke is, maar daar kan ik zelf niks over zeggen. Maakt in ieder geval snelle code voor intel bakken...en hoogst waarschijnlijk bagger voor AMDs
Visual C++ is wel oke als je gewoon wat windows progs wilt maken. Maar qua compliance is het echt bagger.
Borland vond ik ook erg slecht.
Heb geen zin om links te zoeken naar de websites...google er op los
Comeau C++ is heeeeeeel erg goed, en met goed bedoel ik standard compliant. Kan een probleem zijn voor windows apps.
GNU C++ (gcc) 3.x.y
Het schijnt dat Intel C++ wel oke is, maar daar kan ik zelf niks over zeggen. Maakt in ieder geval snelle code voor intel bakken...en hoogst waarschijnlijk bagger voor AMDs
Visual C++ is wel oke als je gewoon wat windows progs wilt maken. Maar qua compliance is het echt bagger.
Borland vond ik ook erg slecht.
Heb geen zin om links te zoeken naar de websites...google er op los
Non-SSE code van Intel's C++ compiler schijnt lang niet slecht te draaien op AMDs, en het is bovendien net zoals Comeau gebaseerd op een EDG compiler frontend =>goed. Alleen doet Intel meer aan QA/integratie waardoor Comeau een paar maanden voorloopt, plus ze hebben een bug-compatible MSVC++ mode die tijd kost ( en IMO ze onterechte kritiek oplevert ).Op maandag 24 juni 2002 14:50 schreef Zoijar het volgende:
(in volgorde van kwaliteit naar mijn mening)
GNU C++ (gcc) 3.x.y
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Pagina: 1