CD-R's met 100 jaar levensduur ?

Pagina: 1
Acties:

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een beetje een moeilijke vraag denk ik, maar ik hoop dat iemand hier het antwoord weet. Al mijn favoriete albums van nu brand ik op dure CD-R's (voor over 30 jaar ofzo), voorheen Kodaks, omdat deze bekend stonden als superkwaliteit, en ook een levensduur garantie hebben.

Ik heb ze aan test onderworpen en vergeleken met andere CD-R's en daar bleken ze ook als beste uit te komen (leg 5 verschillende CD-R's met dezelfde data, een paar dagen buiten op een plek goed in de zon, Platinums onbruikbaar, Tayo Yudens flink brak, MMore onbruikbaar, etc) alleen Kodak is nu met de produktie gestopt en al zijn ze nog verkrijgbaar ik wil graag een vervanger.

Nu heb ik op http://shop.cdfreaks.com HiSpace Golds gekocht waarmee word geadverteerd dat die CD-R's 100 jaar meegaan onder ideale omstandigheden, ik heb ze deze week (lekker veel zon) aan m'n zelfde test onderworpen, en ook deze blijken goed te zijn.

Nu vallen mij 2 dingen op, allebei de CD-R's zijn duurder dan normale CD-R's en allebei zijn ze goud, ook bij de shop staat dat dat goud van invloed is, maar heeft iemand enig idee hoe dat van invloed kan zijn op een CD-R (plastic !?)

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Verwijderd

Waarom zou je ze zolang willen bewaren? Over een jaar of 2/3 kun je waarschijnlijk je hele collectie voor een paar centen op DVD of iets dergelijks branden of ergens in een hoekje op je 500Gb harddisk zetten. Ik heb nu nog bestanden op m'n harddisk staan waarvan ik vroeger (jaar of vijf geleden) dacht dat ik ze nooit allemaal zou kunnen bewaren. Is nu misschien 10Mb gecomprimeerd :-)

Voor zover ik weet zijn de gouden het beste omdat ze als enige niet roesten. Heb ooit ergens gelezen dat gewone CDs (niet CD-R/RW) na 15 jaar ongeveer onbruikbaar zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 15:39 schreef critter het volgende:
Voor zover ik weet zijn de gouden het beste omdat ze als enige niet roesten. Heb ooit ergens gelezen dat gewone CDs (niet CD-R/RW) na 15 jaar ongeveer onbruikbaar zijn.
dat betekend dat ik na ongeveer 3 jaar ofzow me pa's cd's kan weggooien met lekkere metal muziek?? beter van niet, nouja ze zijn toch al mp3 geworden op me pc

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nu vallen mij 2 dingen op, allebei de CD-R's zijn duurder dan normale CD-R's en allebei zijn ze goud, ook bij de shop staat dat dat goud van invloed is, maar heeft iemand enig idee hoe dat van invloed kan zijn op een CD-R (plastic !?)
In tegenstelling to het vaak gebruikte zilver oxideert goud niet. Dus als je cd na verloop van tijd bekrast raakt en de beschermende laag op bepaalde plaatsen microscopische scheurtjes vertoont, dan zal de gouden reflectielaag ongeschonden blijven terwijl de zilveren stillaan weg-oxideert. Na enkele jaren is je zilveren cd dus waardeloos.

Natuurlijk zijn de opgegeven levensduren van de cd-recordables eerder theoretisch dan praktisch. Sommige fabrikanten claimen een levensduur van 300 jaar! Maar als je de cd's steeds zorgvuldig behandelt en weg van licht of vocht houdt, dan zullen ze waarschijnlijk wel een mensenleven meegaan. De vraag is natuurlijk of je over 20 jaar nog steeds met cd's zal werken :)

Cd-recordables die je ook eens moet bekijken zijn de Mitsui cd's. Algemeen aanzien als de beste cd-r's beschikbaar. Ze komen in verschillende varianten zoals met een gouden of een zilveren reflectie laag. Het nadeel van de gouden reflectielaag is de ietwat lagere reflectiviteit ten opzichte van zilver, waardoor gouden cd's (let op, goud en zilver slaan op het metaal van de reflecterende laag - niet de kleur van de cd!) mogelijk problematischer zijn in kritische cd-spelers.

Nu, als je hoogwaardige cd's koopt als van Mitsui hoef je daar eigenlijk niet wakker van te liggen :P

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dank je voor je antwoord SatCP ! Dat lijkt me duidelijk, heb je toevallig ook ervaring met de HiSpace CD-R's ? Ze lijken me vrij degelijk, maar ik zal ook de Mitsui's eens gaan proberen, zo te zien zijn die alleen nog iets duurder :(

Nu ja we gaan het zien over een tiental jaar !

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl