Toon posts:

[debian] fout met adduser

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om geldige accounts te maken voor mijn domain met win2k clients heb ik het volgende ingetoetst

/usr/sbin/groupadd machines
en dan
/usr/sbin/adduser -g machines -c NTmachine -d /dev/null -s /bin/false -n ton$
nadat ik die regel intoetste gaf hij een fout aan van: No more than two names

Volgens mij is de regel die ik intoetse niet helemaal goed maar wat moet ik dan aanpassen alvast bedankt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Volgensmij verwar je adduser met useradd.
useradd is de kale tool, adduser is interactief, maakt meteen een homedir aan en vraagt meteen om een password.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik /usr/sbin/useradd -g machines -c NTmachine -d /dev/null -s /bin/false -n ton$ intoetste gaf hij aan dat -n niet klopte ( dit klopt want ik zag hem er niet bij staan. Maaar ik kijk dus weer op deze site en dat zie ik dat ik het wel goed ehb overgetikt :?

Nu mijn vraag hoe maak je een goed kommando met useradd dan alsvast bedankt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Laat het '-n' eens gewoon weg... Het kan trouwens ook zijn dat je even "" om ton$ heen moet zetten (in verband met die $)...

Verwijderd

Topicstarter
Heb het volgende regeltje ingetoetst /usr/sbin/useradd -g machines -c NTmachine -d /dev/null -s /bin/false ton$ na deze regel ingetoets te henbben heb ik geloof ik heel samba verpest. Ik kon altijd met windows al in samba komen, nu niet meer. Als ik nu smbclient -L //192.168.0.1 intik geeft hij het volgende bericht:
params.C:Parameter() - Ignoring badly formed line in configuration file: /bin/false %m$
Added interface ip=192.168.0.99 bcast 192.168.0.255 nmask 255.255.255.0
added interface ip= 127.0.0.1 bcast 127.255.255.255 nmask 255.0.0.0
session request to 192.168.0.1 failled (not listening for calling name)
session request to 192 failled (not listening for calling name)
session request to *SMBSERVER failled (not listening for calling name

Wat heb ik fout gedaan? als je me smb config file wilt lezen moet je hier klikken.

edit als ik /bin/false wil bewerken met joe krijg ik allemaal rare letters, maar die bad format regel kan ik niet vinden of is het bestand zelf beschadigd???