Hoe verbeter je de accoustiek in je kamer?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb nu al een tijd een sub, maar ik merk dat als ik onder mijn bed ga staan (onderkant bed zit op 175CM 8-) ) ik veel meer bass heb :?

Subwoofer is lengte * breedte * diepte 48*43*45 CM = 92 liter @ 350W @ 15" :)

Waar kan je je sub het best neerzetten TOV je zitplek? Hij staat nu naast me...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Kamer ziet er zo uit: Sub kan NIET onder buro ;)
---------------------------------------------[   deur   ]------
|        |   |    ||           |
| huiswerk  |   |  Sub   ||        |
|   buro    |   |     ||   Computer    |
|       /    |________||           |
|     /         |_______________|
|______/                 |     |
|                   |Stoel|
|                   |_____|
|--------------|
|         |
|   Rotzooi    |
|     buro :P  |         |---------|
|______________|___________|___CD's__|_________________________

edit: owja, mijn bed "hangt" boven die 2 buro's links ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
jij je kameracc. verveteren :? je verveelt je zeker >:)
(lekker zinvolle reply ik verveel me blijkbaar ook :z )

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 14:49 schreef ernst het volgende:
jij je kameracc. verveteren :? je verveelt je zeker >:)
whehe, nee, ik bedoel: waar kan ik mijn sub het best neerzetten TOV mijzelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:02
Als je een DIEP geluid wil achter je en als je gewoon hard geluid wil rechts of links ik persoonlijk zou hem recht achter me zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
[nieuwe kans] erm pak wandel door je kamer kijk waar de bazz het beste klinkt en ga vervolgens wat met de sub aan de wandel zet um iig niet te dicht bij de muur of iets anders 'hards' dan gaat ie bonken /[nieuwekans]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 14:52 schreef ernst het volgende:
[nieuwe kans] erm pak wandel door je kamer kijk waar de bazz het beste klinkt en ga vervolgens wat met de sub aan de wandel zet um iig niet te dicht bij de muur of iets anders 'hards' dan gaat ie bonken /[nieuwekans]
erm... Sub @ 20 kilo ga je niet zo ff mee aan de wandel :P Moet jij toch weten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Op vrijdag 21 juni 2002 14:54 schreef Plague het volgende:

[..]

erm... Sub @ 20 kilo ga je niet zo ff mee aan de wandel :P Moet jij toch weten >:)
je wil wel je acc. verbeteren maar er geen moeite voor doen :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Ok, nu weer ON topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stukje van de muur af, zeker niet in een hoek (dat kan tot 18 db afwijking veroorzaken)...of je het voor, naast of achter je zet maakt weinig uit. lage tonen zijn niet of moeilijk to lokaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-09 07:17
Het beste is om toch zelf een beetje te kijken door hem op verschillende plaatsen neer te zetten.
Desnoods zet je er zo'n plankje met wieltjes onder, kan je hem wat makkelijker verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-09 22:47

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Op vrijdag 21 juni 2002 15:17 schreef Asclepius het volgende:
Het beste is om toch zelf een beetje te kijken door hem op verschillende plaatsen neer te zetten.
Desnoods zet je er zo'n plankje met wieltjes onder, kan je hem wat makkelijker verplaatsen.
plankje met wieltjes?

Muziek barbaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 15:17 schreef Asclepius het volgende:
ja, dat ga ik denk ik ff doen.... Is er nog een hint die je me kan geven als ik WEET waar het wel goed klinkt? (onder mijn bed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet die sub sowieso niet op een 'plankje en wieltjes' laten staan. Bij voorkeur altijd op spikes. Een beetje audio kenner moet dat natuurlijk wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 15:28 schreef Zoetepils het volgende:
je moet die sub sowieso niet op een 'plankje en wieltjes' laten staan. Bij voorkeur altijd op spikes. Een beetje audio kenner moet dat natuurlijk wel weten :)
Hij staat nu op diskettes :D Op iedere hoek 2 op elkaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:59
Zoals eerder gezegd. Het gehoor kan lage tonenen moeilijk traceren. Je moet er dus op letten dat je geen gekke resonanties krijgt. Dus niet in een hoek of iets dergelijks. Gewoon lekker vrij ergens in je kamer. Desnoods hang je hem op aan het plafond. :P

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-09 22:47

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Er zijn op internet wel speciale guides te vinden om de beste plaats en instelling voor je sub te vinden.
Probeer maar eens op Google te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet er in ieder geval voor zorgen dat je sub zo stak mogelijk staat (dus niet op diskettes :)) om er voor te zorgen dat de bassen 'gedempt' worden. en zoals ik al zei zijn spikes de uitkomst. die zorgen ervoor dat de woofer trilt en niet de sub zelf wanneer hij niet stevig staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 15:30 schreef Terror het volgende:
Zoals eerder gezegd. Het gehoor kan lage tonenen moeilijk traceren. Je moet er dus op letten dat je geen gekke resonanties krijgt. Dus niet in een hoek of iets dergelijks. Gewoon lekker vrij ergens in je kamer. Desnoods hang je hem op aan het plafond. :P
Heej, het zijn wel gipsplaten hoor, tis geen stalen balk :P

Maar is het handig om hem ergenf op te zetten? (lees: plank boven in de kamer) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een beetje raar voorbeeld, maar ik geef het toch:

Wij hebben in de huiskamer een TV met ingebouwde subwoofer staan. Ik merk dat als ik in kelder sta (stuk dieper, sub moet dan relatief gezien ongeveer op oorhoogte of nog hoger staan), de bas extreem sterk te horen is.
Ergo: probeer je sub eens zo hoog mogelijk te plaatsen.
Ik weet, het klinkt gek, maar op 1 of andere manier werkt het kennelijk wel. Laat ff horen als je wat meer weet!

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Op vrijdag 21 juni 2002 15:39 schreef The_Eagle het volgende:
Misschien een beetje raar voorbeeld, maar ik geef het toch:

Wij hebben in de huiskamer een TV met ingebouwde subwoofer staan. Ik merk dat als ik in kelder sta (stuk dieper, sub moet dan relatief gezien ongeveer op oorhoogte of nog hoger staan), de bas extreem sterk te horen is.
Ergo: probeer je sub eens zo hoog mogelijk te plaatsen.
Ik weet, het klinkt gek, maar op 1 of andere manier werkt het kennelijk wel. Laat ff horen als je wat meer weet!
Zo simpel zit het allemaal niet. Onder de 200Hz heeft een ruimte gewoon ontzettend veel invloed op het geluid. Dat komt door staande golven, doe je niets aan. Het enige dat je kan doen is de sub positie en luisterplek zo kiezen dat het staande golven patroon goed is voor de luisterplek. Truckje hiervoor is om de sub op de luisterplek te zetten, en dan overal gaan luisteren in je kamer, ook hoog en laag. En waar het dan het beste klinkt je sub neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 15:49 schreef Jag het volgende:

[..]

Zo simpel zit het allemaal niet. Onder de 200Hz heeft een ruimte gewoon ontzettend veel invloed op het geluid. Dat komt door staande golven, doe je niets aan. Het enige dat je kan doen is de sub positie en luisterplek zo kiezen dat het staande golven patroon goed is voor de luisterplek. Truckje hiervoor is om de sub op de luisterplek te zetten, en dan overal gaan luisteren in je kamer, ook hoog en laag. En waar het dan het beste klinkt je sub neerzetten.
Op mijn hoekburo zetten hielp niet, dus dit maar eens proberen :)

edit: w00t!! Ik zette mijn sub op mijn stoel, met volume aardig open ---> beeldscherm groen! :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op vrijdag 21 juni 2002 15:54 schreef Plague het volgende:

[..]

edit: w00t!! Ik zette mijn sub op mijn stoel, met volume aardig open ---> beeldscherm groen! :D :D
lol :o

Hoop dat dit ook weer verdween toen je de sub weghaalde? Daar dus niet meer neerzetten dan!

Is trouwens niet verwonderlijk hoor; sub zal wel dusdanig magnetisch veld veroorzaken dat hij een van de electronenstralen afgebogen heeft

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 16:00 schreef The_Eagle het volgende:

[..]

lol :o

Hoop dat dit ook weer verdween toen je de sub weghaalde? Daar dus niet meer neerzetten dan!

Is trouwens niet verwonderlijk hoor; sub zal wel dusdanig magnetisch veld veroorzaken dat hij een van de electronenstralen afgebogen heeft
neuh, werkt nog perfect, ik haalde em gelijk weer weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Op vrijdag 21 juni 2002 15:54 schreef Plague het volgende:

[..]

Daar moet je mee oppassen! Die dingen zijn niet megnetisch afgeschermd en monitoren houden daar niet van.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 05:08

NaWA

Hai, I Copy desu!

In de handleiding van mijn sub staat dat ie magnetisch afgeschermd is... kheb btw nog niet getest het ding bij mijn monitor te houden..

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op vrijdag 21 juni 2002 15:28 schreef Zoetepils het volgende:
Hmm, ik las afgelopen week "ergens" dat een subwoover lang niet altijd op spikes mag staan. Sommige van die dingen zijn ervoor ontworpen om contact met de vloer te maken en je verpest 't geluid als je ze dan ontkoppeld via spikes. Of je wel/niet spikes moet gebruiken hangt dus van het ontwerp van de sub af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar je de subwoofer neerzet, maakt niet uit. Die heeft een
actie radius van 360 graden. :) Als je de accoustiek wil
verbeteren, moet je de wanden van je kamer bekleden met
"noppenschuim". Succes! Ennum, PICS! :+

edit:

Zet hem echter niet tegen de muur, en zet hem op spikes zodat
hij los komt van de vloer, met een klein oppervlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

een sub aan het plafond, of vliegen, maakt niet zoveel uit.. voor iedere wand waaraan je hem laat grenzen (hoek, vloer) krijg je er 3db bij, dus of je dat doet door de akoestische versterking of door je versterker harder te draaien maakt niet uit. in principe kan je je sub ook gewoon de lucht in hijsen zonder dat het geluid minder wordt.. de buren hebben iig minder last vh contact geluid.. :)
trouwens volgens mij straalt een sub geen 360 maar 180 graden hoor..
tis geen volledige puntbron.. correct me if im wrong..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zondag 23 juni 2002 00:50 schreef djazete het volgende:
een sub aan het plafond, of vliegen, maakt niet zoveel uit.. voor iedere wand waaraan je hem laat grenzen (hoek, vloer) krijg je er 3db bij, dus of je dat doet door de akoestische versterking of door je versterker harder te draaien maakt niet uit. in principe kan je je sub ook gewoon de lucht in hijsen zonder dat het geluid minder wordt.. de buren hebben iig minder last vh contact geluid.. :)
tsja, zowel boven in een hoek als onder in een hoek grenst hij dus aan 3 wanden, maar boven in je kamer staan meestal wat minder objecten in de weg. zou dat niet uit kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:33
Sub (zelfbouw) staat hier in de hoek van mn kamer.. TV er bovenop.. sub is 90x60x40 cm....
Baspijp onderaan komt onder bed uit..
kamer is 3x5 meter ofzo.. (erg klein)

Geluid is voor mij persoonlijk erg goed.. alleen is de bas hier ook wel vrij richtingsgevoelig.

Matras trilt mee, bas bij buro is goed, zodra ik sta bij buro wordt bas ineens iets dieper..

Gewoon slepen, proberen, en zelf oordelen. Jij moet luisteren, niet toevallig een of ander stom proggie dat zegt dattie daar-en-daar moet.

Of 't audiofreak-verantwoord is... fuck that, het gaat om jouw geluid.. JIJ moet luisteren.

Ik zelf luister veel hardhouse.. dus de beats moeten wel ok zijn... en dat zijn ze ook, kamer is een halve box zelf.. sub is 90W, maar voor de kamer echt meer-dan-zat (bij max. trillen de glazen in de kamer, 2 verdiepingen lager, betonnen rijtjeswoning) nog vrolijk mee)

mm.CD's tegenover sub aan de muur???
Dat gaf bij mij problemen.. cd's trilden uit het rack >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

om de acoustiek van je kamer te verbeteren kun je ook van die tray's voor eieren (10*10 of zo) toe passen...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 00:50 schreef djazete het volgende:
okay, i'll correct you >:)

tis 6db voor elke wand waar ie aan grenst ;)

ennuh...opzich 'straalt' een sub ook niet echt, maar lage tonen 'defracten' snel (d.w.z. om objecten 'heen' buigen, hogere tonen zijn meer richtingsgevoelig)
Pagina: 1