Toon posts:

[Maya 4.0] attaching surface

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het maken van een fictief persoon, waarbij ik begonnen ben met het maken van een halve NURBS sphere, en die vervolgens zo te vormen dat ik het gedeelte van het hoofd t/m het bekken al ruw weg heb (polen liggen boven op het hoofd en onderaan bij de bekken).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dfx/7.JPG
Nu wil ik het hoofd meer gaan detailleren met de sculpt surface tool. Ik maak een duplicate van de halve vorm en spiegel hem 180 graden.
Het probleem is nu dat ik niet goed weet wat de beste manier is om die twee delen aan elkaar te krijgen. Wanneer ik attach surface gebruik en de twee delen ook nog group, lijkt het alsof het 1 vorm is geworden.
Dit is alleen niet zo, omdat wanneer ik de neus ga maken, de vorm naar links en rechts uitscheurt :r

Hoe kan van die twee losse delen 1 vaste vorm maken en toch nog de reflection optie van de sculpt surface tool kunnen blijven gebruiken, zodat ik links en rechts met V Dir de ogen etc symetrisch blijven, en in het midden de mond en neus niet uitscheuren naar links en rechts.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik denk dat je de reflection optie niet kan gebruiken als je ze echt aan elkaar vast maakt, dus een object.

hoe bedoel je uitscheuren? als je de controle punten op de middenlijn op hun plaats laat staan, dus niet opzij bewegen, dan sluit het altijd mooi aan. Alleen hoe je uiteindelijk de naad wegwerkt weet ik niet, ik kan geen maya.

specs

Verwijderd

Kan je niet de punten welden? Zo werkt het tenminste in lightwave, mischien werkt het ook zo in maya

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Op highend3d is er een melscript " CONNECT POLY SHAPE "

ultra handig, vooral voor dit soort geintjes

Maar gezien je nurbs gebeuren heb, zou je gewoon de standard procedure moeten doen....
(ikzelf heb nooit nurbs objecten gemerged, maar zal vast en zeker wel in de manual te vinden zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik eigelijk bedoel te zeggen is dit (zie foto):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dfx/Figure_6.jpg
Deze gast is begonnen met een halve NURBS sphere. Nadat die de basis vorm van het figuur had is die de twee delen aan elkaar gaan plakken.
Vervolgens is hij met de sculpt surface tool aan de ene kant aan het moddeleren, terwijl het aan de andere kant precies nagedaan wordt, zodat het figuur symmetrisch blijft.
Als je nu naar het midden kijkt van het figuur (bovenste foto), ter hoogte van het hoofd, dan zie je dat de neus en lippen exact op de naad liggen.

Wat is mijn probleem nu: Als ik bv de neus vormen, en ik wil dat gedeelte flink ophogen net tegen de naad aan, dan is de kans groot dat de neus scheurt (zie onderst. foto)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dfx/8.JPG
Btw, dit van mij stelt even niet zo veel voor. Ik wil alleen laten zien dat met de sculpt surface tool symmetrisch aanpassingen zijn gemaakt, en dat bij de neus de boel open scheurt.

Zelf denk ik dat het ligt aan het niet goed aan elkaar maken van de twee delen. Weet iemand wat ik fout doe :?

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Ooohhh...... duplicate met instance aan bedoel je ?
Pagina: 1