VIA C3 prestaties onder Win2k/XP

Pagina: 1
Acties:

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Veel inkoopacties ... veel met VIA C3 .. Ik ben zelf weer een SV24 + VIA C3 processor aan het bouwen voor Linuxserver, maar wil ook iets gaan bouwen voor m'n ouders voor afspelen van DivX en DVD. Is een Via C3 800-933MHz processor wel snel genoeg voor draaien van WinXP? Of is Win98SE beter aan te raden?

Het gaat mij vooral om het geluidsnivo (passieve koeling van de C3). Ja een celeron is minstens 2x zo snel. Maar moet dan weer overstappen op actieve koeling en dat wou ik juist vermijden.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Ik had gehoord, dat de VIA C3 1000 Mhz net voldoende was om een dvd goed af te kunnen spelen :(. Dus 800~933 Mhz lijkt mij te weinig...

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 14:22 schreef Termi het volgende:
Ik had gehoord, dat de VIA C3 1000 Mhz net voldoende was om een dvd goed af te kunnen spelen :(. Dus 800~933 Mhz lijkt mij te weinig...
de via van bart.banaan is 800mhz met goed instellen van de zooi moet het te doen zijn zij hij tegen mij

• Termi
...Eén van de grootste bezwaren tot nu toe met de huidige C3 processoren, was dat de processor net niet krachtig genoeg was om DVD's vloeiend af te spelen. De 933MHz processor, die tot de introductie van de 1GHz variant de snelste was, bood onvoldoende rekenkracht om een DVD zonder frame drops af te spelen. Met de introductie van de slechts 66MHz hoger geklokte 1GHz processor is dit probleem echter opgelost. Vergeleken met processoren op deze kloksnelheid van de andere processor fabrikanten is de VIA echter nog steeds geen snelheidswonder. Maar voor iemand die een stille computer wil bouwen, die voornamelijk gebruikt wordt voor kantoor applicaties of als HTPC is de VIA C3 de enige keuze, aldus de reviewer...
Bron : http://www.tweakers.net/nieuws/22036?highlight=via+dvd

Verwijderd

ik heb zelf een via 800mhz

deze draait prima divX..met een cpu use van: 75%

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:32

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben zelf ook met een dergelijk systeem bezig, en ga zelf kijken naar het gebruik van een Cellie. Die hoop ik dan door underclocking passief te kunnen koelen (een 100Mhz versie naar 66 trekken zou hem koud genoeg moeten houden, dus 1200@800). Heb dan slechts 1 fan in de PSU zitten, die recht boven de proc zit.

Is dit geen optie voor je?

• Termi
Op vrijdag 21 juni 2002 14:33 schreef Croga het volgende:
Ik ben zelf ook met een dergelijk systeem bezig, en ga zelf kijken naar het gebruik van een Cellie. Die hoop ik dan door underclocking passief te kunnen koelen (een 100Mhz versie naar 66 trekken zou hem koud genoeg moeten houden, dus 1200@800). Heb dan slechts 1 fan in de PSU zitten, die recht boven de proc zit.

Is dit geen optie voor je?
Waarom neem je niet 2 papst's fan's eentje voorin, aanzuigen nieuwe lucht. En eentje in je voeding afzuigen lucht. :). Dan zou je volgens mij een redelijk stil systeem kunnen krijgen.

Misschien als je een giga koelblok op een AMD duron 1200 @ 800 Mhz (bijv!!!). Dan zou je het misschien met 1 fan kunnen doen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 19:21
Op vrijdag 21 juni 2002 14:21 schreef erniemars het volgende:
Veel inkoopacties ... veel met VIA C3 .. Ik ben zelf weer een SV24 + VIA C3 processor aan het bouwen voor Linuxserver, maar wil ook iets gaan bouwen voor m'n ouders voor afspelen van DivX en DVD. Is een Via C3 800-933MHz processor wel snel genoeg voor draaien van WinXP? Of is Win98SE beter aan te raden?

Het gaat mij vooral om het geluidsnivo (passieve koeling van de C3). Ja een celeron is minstens 2x zo snel. Maar moet dan weer overstappen op actieve koeling en dat wou ik juist vermijden.
Een c3 1000mhz kan dvd's afspelen. Een 800 heeft er echt moeite mee.
WinXP draait gewoon goed op een c3, eigenlijk is een c3 alleen maar langzaam met games, films mp3z omzetten (zware werk)

Je kan een celeron erin gooien en die op een FSB snelheid van 66mhz laten lopen en dan een hele grote koelblok erop (en misschieen papst ngml: hoor je zowat NIET).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:32

Croga

The Unreasonable Man

Op vrijdag 21 juni 2002 14:37 schreef Termi het volgende:
Waarom neem je niet 2 papst's fan's eentje voorin, aanzuigen nieuwe lucht. En eentje in je voeding afzuigen lucht. :). Dan zou je volgens mij een redelijk stil systeem kunnen krijgen.
heh, in mijn geval: Ja, maar helaas heeft de kast geen plaats om nog een fan te plaatsen :)

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Of dvds gaat weet ik niet, maar bij mij werkt het allemaal. Wel heb ik hem lichtelijk overgeclocked 933 => 980. En divx kijken gaat eigelijk altijd wel oke... En hij is lekker stil, heb er nu 3 fans in en ze lopen allemaal op 5 volt, erg stil dus.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
dat onderclocken naar 66MHz is wel een superidee eigenlijk ;) thanx! ga ik proberen.

Oh en wat betreft theorien over de C3 processor. Qua processorpower is die te langzaam om DVD/DivX in realtime te coderen. Maar de MMX instructieset helpt daar heel handig bij.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
zou wellicht een hardware MPEG1/2 kaart een oplossing zijn voor die brakke prestaties?

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
of een DivX kaart... zijn ook niet duur meer

Verwijderd

Ik was eerst ook van plan om een c3 te kopen.
Ik heb het uiteindelijk toch voor een celeron gekozen omdat ik de performance hit van de c3 te groot vond.
En ik heb het heel makkelijk met die cellie voor elkaar gekregen om een actieve koeling te maken die minder geluid produceerde dan mijn hd. doormiddel van een normaale heatsink met een 92 cm fan op 5 volt. Dat hoor je echt niet boven de rest van je pc uit.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
leuk ... maar dat past niet in mijn shuttle sv24 ...
en het enige pci slot is al gevuld met een SB Live 5.1
Pagina: 1