Toon posts:

Maxtor D740X raid oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er al een manier om deze schijven fatsoenlijk in raid te laten functioneren?
Ik heb nu namelijk 2 x 120GXP van IBM, maar mijn raid array kan ze soms niet vinden bij het booten, en maken geven zo nu en dan een tik als je ze flink laat werken.
Ze zijn verder wel snel hoor, maar ik wil gewoon een raid array met een goede performance (mag iets minder dan IBM), en die betrouwbaar is.
En ik kan mijn schijven nog makkelijk omruilen tegen 2x een maxtor d70X, of tegen 2x Western Digital WD400BB.
Ik heb ze allemaal al wel eens getest, maar ik hoop dat er al wat op de problemen met de maxtors is gevonden.
Heb wel in de search gekeken, maar daar werd het mij niet echt duidelijk.
Heb ook gehoord dat er 1 of andere raid patch van maxtor is ofzo?
Wie heeft de oplossing!! :?

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

raid patch van maxtor? nog nooit van gehoord helaas....

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

wat is dan de prob? die maxtors kun je toch fatsoenlijk op een RAID array gooien? ben ik namelijk in de toekomst ook van plan... maar, nooit gehoord dat maxtors dat niet kunnen ofzow.

Verwijderd

draai hier met een ASUS P4B266-E (Promise MBFasttrak133)
met daarop 2x MAXTOR D740X 60gb 7200rpm udma133 in RAID0
en geen problemen.
Als een speer zelfs.

• *Dutch-Force*
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06-2024

*Dutch-Force*

Civic CX

ze kunne het wel maar de performance is niet die je zou verwachten van een raid opstelling.

ComputerSpecs

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Op vrijdag 21 juni 2002 15:45 schreef MorPhics het volgende:
wat is dan de prob? die maxtors kun je toch fatsoenlijk op een RAID array gooien? ben ik namelijk in de toekomst ook van plan... maar, nooit gehoord dat maxtors dat niet kunnen ofzow.
Zoals ik het lees is het probleem juist de IBM schijven en vraagt hij of het een oplossing zou zijn als hij Maxtor neemt....... :Z

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk gewoon ff weten of er al een oplossing is voor de belabberde raid scores van de maxtor d740X in raid 0.
Want er is bijna niemand die dat ding op een fatsoenlijke snelheid (35000 - 40000 sandra's) heeft lopen.
En dat haal ik op dit moment wel, maar ik vertrouw die ibm schijven gewoon niet meer.
Dus nu wil ik wel over naar maxtor, maar dan wil ik wel weten of er al oplossingen zijn voor het raid probleem.

Verwijderd

maxtor D740X in RAID zuigt
IBM is met dat betreft het best..., en dat getik is omdat ze te warm worden, dus kastkoelers is een mogelijke oplossing. of misschien toch een andere MOBO.

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 14:06
Ik heb hier 2x Maxtor DX740 (6L040J2) van 40gig in een raid0 op een Gigabyte GA-8IEXP draaien, zit een promise raid onboard. Haal meer dan 35000 met sandra's. Zijn ata133 drives en lopen perfect. Het installeren van software gaat verschrikkelijk snel en voor mijn gevoel zijn ze velen malen sneller dan als ik ze normaal gebruik.

System Specs - Homepage

Verwijderd

Topicstarter
Ze worden niet te warm, eant ze hangen in een drive bay met cooling, dus dat zit wel goed!!
Maar ik geef toe dat IBM de snelste is, maar de kwaliteit is niet echt denderent naar mijn mening.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 15:59 schreef Tequila4alvin het volgende:
In RAID-0 misschien, maar zo ver ik gezien en gehoord heb is er niets mis met de performance van een Maxtor RAID-1 opstelling...

Maar dat is ook een afweging :)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:14
Op vrijdag 21 juni 2002 15:59 schreef Tequila4alvin het volgende:
IBM is met dat betreft het best..., en dat getik is omdat ze te warm worden, dus kastkoelers is een mogelijke oplossing. of misschien toch een andere MOBO.
Gelul. Al die bagger benchmark programma's geven lage scores ja, maar probeer eens IOmeter etc. Maxtor in RAID-0 is echt wel goed hoor.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 20:22 schreef InterCC het volgende:

[..]

Gelul. Al die bagger benchmark programma's geven lage scores ja, maar probeer eens IOmeter etc. Maxtor in RAID-0 is echt wel goed hoor.
vind je HDtach bagger vriend?

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Op maandag 24 juni 2002 13:08 schreef Tequila4alvin het volgende:

[..]

vind je HDtach bagger vriend?
vijand :? >:)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Heb zelf een Promise TX2000 icm 2x Maxtor D740x 40Gb schijven, nergens last van. Alles gaat bloedjesnel, zowel het opstarten van XP als het werken ermee. Geen idee wat de benchmarks zeggen, ik ga liever af op m'n eigen gevoel dan wat droge getalletjes, voortgekomen uit situaties die je zelf toch nooit tegenkomt.

Verwijderd

OK maar welke schijven bevelen jullie nu aan voor een RAID 0 van zeg maar 2x60MB?? :?

Ik wil zelf voor de performance mijn nieuwe PC uitvoeren met RAID 0 (o.a. voor video capture) en ben dus benieuwd welke scijven hier aanbevolen worden.

• Coos
  • Laatst online: 01-03 17:29

Coos

Aim High, Shoot Low

Ik heb ook al de topics gelezen over Maxtor in Raid 0. zelf heb ik 2 Maxtors D740X schijven van 40 gig in stripe opstelling en in een Sisoft Sandra test, haal ik nog een hogere score als een U160 SCSI schijf met 15k rpm. Ik haal een score van 40456. en dat is op een gewoon onboard 'lite' raid dingetje.

Nooit geschoten is altijd mis | System specs

• Servor
  • Niet online
Op maandag 24 juni 2002 13:52 schreef Climber het volgende:

Ik wil zelf voor de performance mijn nieuwe PC uitvoeren met RAID 0 (o.a. voor video capture) en ben dus benieuwd welke scijven hier aanbevolen worden.
Volgens mij kun je je er, als je het bij de grote namen als Maxtor, WD, etc houdt niet echt een buil aan vallen. Dan zou ik me eerder concentreren op de RAID controller zelf en het instellen (block size) daarvan. Ik denk dat het verschil tussen 'een Maxtor' en 'een WD' procentenwerk is. Zolang je het niet over de SE van de WD's hebt, die met 8MB cache :9.

Verwijderd

Ik heb zelf ook de IBM disks.. en ik hoor ze niet. Ze zitten in coolbays.

Haal er nu 81mb/sec mee (2x80 raid 0) Ben er heel erg tevreden mee.

• hamburger
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

hamburger

BOOOM!!!

Bij mij de performance van 2 D740X 60GB schijven op een Abit KT7A-RAID nog steeds bedroevend. Score van mijn c schijf zit op ongeveer 24mb/s :/ Dit onder WinXP met VIA 4.38 (dacht ik, nieuste versie nog niet getest)

edit:
VIA 4.40a maakt niets uit

Verwijderd

Topicstarter
Onder HD tach haal ik een average van 53MB, en een max van 85MB.
Dat mag je volgens mij toch wel aardige scores noemen.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 14:05
Dat 'ie de raid array af en toe niet kan vinden en af en toe een harde tik heb ik ook. En ik heb maxtors, Maar niet de D740X...

Verwijderd

Okee ff voor de duidelijkheid....

-2xMAXTOR DX740 40GB 7200rpm Liquid Bearing
-Promise Fastrak100 (gemodde a7v)

da's du's niet echt optimaal! read speeds zijn prima hoor
70mb per sec. maar write speeds.. zijn echt een beetje tegevallend voor een raido config.. max 43MB/per sec.

dit is gemeten met ATTOtech.

in HDtach.. heb je een grafiek met extreem veel pieken en dalen (sawtooth prob)

Hightpoint controllers bleken hier ook last van te hebben, maar hier is een biosupdate voor... en het probleem is gone!

En naar mijn mening is de support vna promise wel heel traag heb ze er nu al 5 keer over gemaild deze maand, heb nog nooit ene mailtje terugontvangen..

het lijkt er dus op dat dit probleem best wel is op te lossen... maarja... wanneer is alleen de vraag.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
4xMAXTOR DX740 80GB 7200rpm Liquid Bearing op raid 5 doet het prima ...

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 14:00 schreef Jarno het volgende:

[..]

Volgens mij kun je je er, als je het bij de grote namen als Maxtor, WD, etc houdt niet echt een buil aan vallen. Dan zou ik me eerder concentreren op de RAID controller zelf en het instellen (block size) daarvan. Ik denk dat het verschil tussen 'een Maxtor' en 'een WD' procentenwerk is. Zolang je het niet over de SE van de WD's hebt, die met 8MB cache :9.
Iemand hier ervaring mee?
Mijn keuze is zo goed als zeker gevallen op Promise FastTrak TX2000 ATA133 met 2x Maxtor DiamondMax Plus D740X 80Gb 7200rpm U-ATA133. (Komt in een P4T533-C systeem)

• Servor
  • Niet online
Die config heb ik ook (alleen heb ik de 40GB versie van die schijven). Bevalt prima, supersnelle combo. Probeer eens de Liquid Bearing versie van die schijven te pakken te krijgen, dat zou weer wat lawaai moeten schelen.

Er zijn mensen die problemen hebben met Maxtor schijven in RAID0, maar ik kan die problemen niet reproduceren. Trouwens, met elk merk kun je een zodanige setup maken zodat -ie problemen geeft. Moet je je niet blind op staren.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik het mee ens, je moet op je gevoel af gaan, als het snel werkt, dan is het toch goed, want ik heb absoluut geen vertrouwen meer in die benchmark proggies, want de ene keer is je score heel hoog, en als je direct daarna weer test is ie heeeel laag!!

Verwijderd

let er wel op dat deze.. progsels een indicatie geven.. en in de werkelijkhied zullen deze scores ook niet veel afwijken. Ook al zegt je gevoel dat het snel is... dan is aan mij de vraag heb je wel eens SUPERSNEL meegemaakt dan?

• S.h.a.r.k.y
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-02 15:30

S.h.a.r.k.y

blub...

Ik heb thuis die Fasttrak TX2000 met 2x Maxtor (80gig Liquid) draaien...
T draait allemaal als een zonnetje... ik heb niet gebenchmarked... maar ik vind het gewoon SUPER werken!!

Sharky

• ernst
okay nu ik ;)
ik heb ook 2x D740X @ HPT 372 in raid0 en ik haal nu met een blocksize van 16k 50mb gem p/s
kan beter....
verder las ik meerdere malen dat de stiller verie heel snell data loss geeft met hoge FSB, zal kijken of ik vandaag nog ff kan posten in de OC...

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

zie hier ook mijn draadje.. met de nodige benchmarks:

[topic=533948/1/25]

• ernst
chek ''D740 @ raid 0'' topic

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 14:06
Ik had een rotte 40gig drive, maakte hoop herrie, soort geluid van een draaiende cirkelzaag. Heb nu een nieuwe erin en heb een nieuwe raid0 aangemaakt met 2x40gig maxtor D740X-6L, maar nu Preformance en dan AV ipv Desktop of Server. Haal nu 45989 ipv 35000 in SiSoftware Sandra. Dus dat is 10000 meer.

Ik heb een Gigabyte 8IEXP met promise fasttrak133 raid, bios 2.0x ;)

System Specs - Homepage

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
mijn raid0 is ook niet echt lekker (zie specs signature) hij doet het evengoed als me oude 40gu100! ik zoek nog een oplossing

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
ik heb sinds kort 2 x maxtor diamond plus 8 liquid bearing in raid 0 op een gigabyte ga-7vrxp,werkt verder wel,en in sisoft sandra haal ik een score van 54227,maar in de praktijk vind ik alles veel langzamer gaan dan met mijn gecrashde ibm 60gxp.
dat was een snelle schijf,maar het is alweer de 2e ibm die zo gaat,dus voor mij geen ibm meer.
het opstarten van windows en alle andere programma's gaat beduidend minder snel..
ik denk dat de maxtor's het doen...

en nal het goed is zijn de d 740x sneller als mijn schijven

verder heb ik geen rare geluiden of zo,en ze zijn heel stil...

mijn systeem.

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik weet niet echt wat jouw probleem is maar ik heb hier een abit kt7a-raid met 2x een maxtor 40@7200 rpm hdd (stripping). En mijn pc loopt als een trein.

En ik ken meerdere mensen die een raidsysteem hebben met 2x 40@7200 (stripping).

8)

workstation server laptop

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
InterCC schreef op 21 juni 2002 @ 20:22:
[...]

Post maar een link naar het progje ( de legale version ;) )

en dan nog iets het zijn wel K*T schijven iemand die ik ken had 4 maxtors waar van 3 al kapot zijn en 1 soms niet opstart en ik heb ze zelf ook en die K*T dingen scoren meer WRITE dan read :? hier een screenshot :/

dis ff een sisoft screen want me atto test dir is down :S ( dont ask how )

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/asaveur/pic/hdd.JPG
hier zie je al dat write iets hoger is maar niet veel maar in atto wel bijna 20 mb :X

Verwijderd

Mensen met meer warite dan reaqd moeten ff Fastcheck van Promise downen. Zoieso een handig progje om je raid te monitoren. Hier kan je de pcibus use mee op max zetten dat de leesprestatie verbeterd.
Sisoft en de nieuwste HD tachkijk ik niet naar: deze progs kunnen niet met de d740x overweg.
Met Atto haal ik met 64k stripe en ntfs 72 read en 62 write.

Heb bijna alle comies al getest. Snelste is FAT16!!!! met een 4G partitie.

• Roberto
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 16:25:
Mensen met meer warite dan reaqd moeten ff Fastcheck van Promise downen. Zoieso een handig progje om je raid te monitoren. Hier kan je de pcibus use mee op max zetten dat de leesprestatie verbeterd.
Sisoft en de nieuwste HD tachkijk ik niet naar: deze progs kunnen niet met de d740x overweg.

maar ike heb een highpoint controler en geloof me ik heb al veel progje's er op los gelaten en ik blijf sucky performance houden en als ik pci latency verander ( in bios dus ;) ) dan krijg ik al Boot probs :'(

Verwijderd

Ik zie jullie alleen maar over maxtor praten hier, ik heb zelf 1 x 120 gig Western Digital (8 MB cache) en wil er nog één voor raid, iemands ervaring met WD in raid?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 16:25:

Grapjas :{ FAT16 kan helemaal geen partitie aan van 4GB :P max 2.3GB oid :)

C:\>_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 23:58:
Ik zie jullie alleen maar over maxtor praten hier, ik heb zelf 1 x 120 gig Western Digital (8 MB cache) en wil er nog één voor raid, iemands ervaring met WD in raid?
Hoe heet dit topic? |:(

Verwijderd

Vinnie schreef op 09 oktober 2002 @ 00:42:
[...]

Grapjas :{ FAT16 kan helemaal geen partitie aan van 4GB :P max 2.3GB oid :)
Nee? Met 64k clustersize kan je echt wel een partitie maken van 4G. Normaal is echter 2G maar gebruik Partition Magic maar eens.

• MaDLiVe
  • Laatst online: 28-03 07:59

MaDLiVe

.-Observer-.

16k clustersize
NTFS
2xmaxtor dx740 40GB
Highpoint 372

Score 42k plus in Sisoft Sandra.

Wat heb ik gedaan:

Clean install XP
-Via latency patch 19b
-Via 4 in 1 drivers

Ik zat eerst ook altijd op de 20k.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

In win 2k krijg ik heel andere waarden (read iets minder en write beter) dan in XP. Meer mensen die dit hebben met een 64k stripesize en NTFS.

Atto:
2000: 63 write/70 read
XP: 58 write/75 read

Best vaag dus. Ik denk dat voor 2000 een stripesize van 16k beter is. Onder XP komt 64k ietsjes beter uit de bus.
Des te groter de stripesize, des te beter de writespeed is maar de read speed neemt om een geven moment wel heel erg af.

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 15:54
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 23:58:
Ik heb 2x WD800JB (die met 8Mb cache dus) in RAID0

Sandra 55000, ATTO max read/write 90/60

Had ervoor twee van die maxtors D740's, zat ik max op 37000

(PS check het Post hier je RAID0 scores topic)

Only dead fish go with the flow

• Roberto
Escrimador schreef op 11 oktober 2002 @ 12:59:
[...]

Ik heb 2x WD800JB (die met 8Mb cache dus) in RAID0

Sandra 55000, ATTO max read/write 90/60

Had ervoor twee van die maxtors D740's, zat ik max op 37000

(PS check het Post hier je RAID0 scores topic)
en ik snap nog steeds niet dat ik 43 read kan hebben en 56 write :/ :? :?

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 20:26:
[...]

Nee? Met 64k clustersize kan je echt wel een partitie maken van 4G. Normaal is echter 2G maar gebruik Partition Magic maar eens.
Zeker icm met NT ?

en 64k cluster is zowieso niet echt slim ;)

C:\>_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 20:26:
quote:
Ik: gve schreef op 08 oktober 2002 @ 16:25:
........

Heb bijna alle combies al getest. Snelste is FAT16!!!! met een 4G partitie.

Vinnie schreef op 09 oktober 2002 @ 00:42:

Grapjas FAT16 kan helemaal geen partitie aan van 4GB max 2.3GB oid

Ik:

Waar denk nu zelf? :O Dat gaat wel over fat16 en ja die kan je 4G groot maken met pm7 hebben een clustersize van 64KB maar das niet erg. Het kost je ietsjes ruimte maar is wel lekker snel. :*) Maar ik heb ntfs gekozen ietjes langzamer maar wel veilig en stabiel.

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik had heb hier Software RAID 0 in WinXP op een onboard ATA100 controller. Het is een Maxtor D740x 6L080L4 en een 6L080J4 (80GB,7200RPM) bijde NTFS. Met deze config haalde ik in Sandra 54212kb/s (sorry, geen screeny). Dit moet wel een bugje zijn in Sandra, want dit kan dus echt niet. Bij Atto haalde ik iets van 35mb/s gem. (ik weet het niet meer precies)
Anyway; je kan best aardige scores halen met die schijven. :)

T.net gallery | V&A ads

Pagina: 1