Toon posts:

typisch geheugen probleem msi k7 pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een msi k7 pro moederbord.

Daar zaten 2 stuks 64 mb pc100 in. De handleiding van het moederbord geeft aan dat er alleen pc100 geheugen in kan.
Tijdje geleden 1 stuks 128mb pc133 erbij gedaan, geen enkel probleem.
Nu de 2 stuks 64mb pc100 eruit gehaald en vervangen door een 128mb pc133. De twee 128mb pc133's samen, werkt als een trein.
In de nu vrijgekomen laatste bank een 256mb pc133 gedaan en dat werkt niet.

Als ik de 256mb pc133 er alleen in doe, doet ie helemaal niets, in geen van de drie banken. Doe ik hem samen met de twee 128mb pc133's dan lijkt hij het wel te doen, maar telt maar voor 64mb mee.

Ik zie enkele opties:
of de 256mb pc133 dimm is gewoon naar de haaien.
of de msi k7 pro ondersteund die dimm niet omdat hij eigenlijk toch stiekum geen pc133 geheugen kan hebben
Of het moederbord ziet de dimm niet omdat het een dubble sided is met vier aan iedere kant, had het een single sided geweest dan had het wel gewerkt.

Echter, er zitten wel double sided 128mb pc133 dimms in en die doen het prima, dus dan zou die 256mb pc133 het ook moeten doen.
Echter, in alle topics op dit forum over geheugen lees ik dat pc133 geheugen zou moeten werken en het feit het al werkt zegt genoeg.

Nu denk ik dus dat de 256mb pc133 gewoon naar de haaien is, maar toch twijfel ik. Ik kan het alleen niet testen wegens gebrek aan een andere computer.

Wie kan mij enige wijsheid verschaffen op dit punt?
Is er iemand met een msi k7 pro bord waarin een 256mb pc133 double sided draait?
Als ik hem nu opruil voor een nieuwe en die doet het ook niet en ik ga ervan uit dat het dan niet aan de dimm zelf ligt, wat is dan de meest logische conclusie?

Verwarrend allemaal hoor.

Verwijderd

Double sided zal helaas niet draaien op dat mobo...

Verwijderd

Topicstarter
joh, ik zou gezworen hebben dat die 128mb's wel double sided zijn.
Super, nu al een antwoord

weet je of single sided 256mb dimms bestaan? Of kan dat helemaal niet?

Verwijderd

misschien kan je moederbord maar 320 mb aan :?

Verwijderd

Topicstarter
ahah, dat was ik inderdaad nog vergeten te melden.
De handleiding zegt dat er maximaal 768mb in kan, maar ook dat er wel degelijk double sided dimms in kunnen.
Hij kan 8mb tot 256mb modules aan.

maar die zelfde handleiding zegt ook dat er alleen pc100 geheugen in kan, en dat is niet waar.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op de handleiding van je plankje staan alleen 16Mbit en 64Mbit reepjes beschreven. Ik weet niet zo uit het hoofd welke reepjes worden ondersteund door je chipset (AMD750 aka Irongate), maar ik zou niet vreemd opkijken als je het 256MB reepje een 128Mbit exemplaar is, welke dus waarschijnlijk niet door de chipset wordt ondersteund :{

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

maar die zelfde handleiding zegt ook dat er alleen pc100 geheugen in kan, en dat is niet waar.
Dat is wel waar, alleen kan PC133 geheugen ook volgens de PC100 standaard werken, waardoor je moederbord het geheugen toch kan gebruiken. Het draait alleen niet op 133 MHz.

Ik weet niet of het uitmaakt, maar in de handleiding van het moederbord staan ook alleen maar voorbeelden van geheugen met 1M, 2M, 4M en 8M geheugenchips. Ik weet niet of dat uitmaakt, maar als dat zo is en jouw 256MB DIMM is opgebouwd uit 16M x 8, dan zou het daar eventueel aan kunnen liggen. Ik weet het niet zeker, maar ruil je DIMM eens en probeer het met een ander.

I think, therefor I am.....I think.

Verwijderd

Topicstarter
daar zat ik ook al naar te kijken. Er zitten 8 chips op, 4 aan elke kant en het totaal is 256mb. Dat is dus 8x32 en dat staat er inderdaad niet bij.

die 128mb's werken wel wat dat is dan 8x16 en dat staat er wel bij.

Is een 256mb dan per defenitie onmogelijk?

Waar moet ik nu op letten als ik een nieuwe vraag?
Single sided vragen want dan werkt het wel?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Op vrijdag 21 juni 2002 13:16 schreef stigchel het volgende:
daar zat ik ook al naar te kijken. Er zitten 8 chips op, 4 aan elke kant en het totaal is 256mb. Dat is dus 8x32 en dat staat er inderdaad niet bij.

die 128mb's werken wel wat dat is dan 8x16 en dat staat er wel bij.

Is een 256mb dan per defenitie onmogelijk?

Waar moet ik nu op letten als ik een nieuwe vraag?
Single sided vragen want dan werkt het wel?
De AMD-751 kan idd prima met double-sided 256MB DIMM's omgaan (tevens maximum DIMM omvang), alleen mogen de chips niet groter zijn dan 128Mbit. Jij hebt een 256MB DIMM met 256MBit chips (want er zitten er maar acht op) en je moet er eentje hebben met 16 stuks 128Mbit :) Zelfde verhaal eigenlijk als voor de BX.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1