Toon posts:

HP Officejet niet werkend te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort linux maar weer eens op m'n desktop geinstalleerd. Distributie Debian (Woody). Ik vond het tijd worden om mijn printer (een HP OfficeJet 1150C) ook onder linux aan de praat te krijgen. Ervaringen uit het verleden hadden al bevestigd dat dat altijd weer een ramp is. Ik was dan ook aangenaam verrast toen apt-cache met het pakket hpoj voorschotelde; dat dus meteen geinstalleerd en de documentatie gevolgd. Tijdens het booten krijg ik de volgende meldingen (voor het laden van de ptal-mlcd en ptal-printd)
code:
1
2
3
parport0: PC-style at 0x378 (0x778) [PCSPP,TRISTATE,EPP]
parport0: irq 7 detected
parport0: Printer, HEWLETT-PACKARD OFFICEJET PRO 1150C

Op een een of andere manier wordt de printer dus al herkend voor het laden van de software (ik heb die naam nergens gegeven en hij komt exact overeen met de indentificatie string die ik ergens vond). Later worden ook ptal-mlcd en ptal-printd succesvol geladen (uiteraard heb ik de config file aangepast).
Op naar de volgende stap in de documentatie: het testen van de aansluiting; ik doe dus vrolijk wat er in de doc staat maar krijg de volgende uitvoer:
code:
1
2
3
wouter@pentium4:~$ ptal-devid mlc:par:0
ptalMlcDeviceGetDeviceIDString(dev=par:0): unsuccessful status=13!
ptalDeviceGetDeviceIDString(dev=mlc:par:0) failed!

Vanaf dit moment liep ik vast (hetzelfde commando uitvoeren als root heeft trouwens geen effect). Ik heb ook nog gedaan alsof alles goed ging en gewoon de rest doorlopen maar dat werkt allemaal niet. Nergens is iets over deze error code te vinden. Weet iemand wat ik fout heb gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die dit weet?

Verwijderd

De laatste drivers van de site van hp downloaden?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu net een beetje het probleem; alle docs en driver pagina's zijn behoorlijk vaag. Maar watvoor nieuwe driver edoel je? De voor ptal of voor de aansturing van je printer via ptal? De aansturing zit volgens mij wel goed; ptal werkt op een een of andere manier niet helemaal lekker.