[css] NS 4.7 pikt het niet

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 23:09

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik gebruik volgend style sheet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<style type="text/css">

<!--
body     { text-align    : center               }
body     { background-color : rgb(  0,  0,  0)      }
body.main  { background-image : url("../graphics/silk.gif") }

p       { color     : rgb(255,255,255)      }
p.center   { text-align  : center               }
p.left     { text-align  : left             }

h3     { color      : rgb(255,255,128)      }
h3     { font-style  : italic               }
h3     { text-align  : center               }

table   { color     : rgb(255,255,255)      }
td     { text-align  : left             }
table.info { background-color : rgb(  0,  0,153)        }
table.info { color      : rgb(255,255,255)      }
td.info    { text-align  : center               }

a:link     { color      : rgb( 51,204,255)      }
a:visited  { color      : rgb(128,128,255)      }
a:hover    { color      : rgb(255,  0,255)      }
a:active   { color      : rgb(255,  0,  0)      }
-->

</style>

Zowel IE 5.0/6.0 als Opera 5.0/6.0 kunnen er goed mee overweg. NS 4.7 bakt er nix van, de pagina's worden niet eens gedisplayed, hij blijft hangen. Als ik de style sheet leegmaak, is het nog steed pruimen. Laat ik in de html pagina de style sheet link weg, dan laad NS 4.7 de pagina wel in.
Dit is de html code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.01 transitional//en">
<html>

<head>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/styledef.css" />

</head>

<body class="main">
[rest van de body]

De website is als volgens opgebouwd:

Ik werk met een redirect url: www.mirjamschreur.cjb.net
Die wijst naar www.mhouben.myweb.nl/mirjam/
Daar staat de index.htm. Die opent 2 frames. De rest staat in subdirs voor de verschillende talen. Ook de css en plaatjes staan in verschillende subdirs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/ -+-- css
   |
   +-- graphics
   |
   +-- nl
   |
   +-- de
   |
   +-- uk
   |
   +-- audio

Alle html pagina's (afgezien van de index.htm voor elke taal) staan in de subdirs nl, uk en de.

Waar ga ik de mist in? Is er hier iemand die eens met NS 6 kan checken of die er wel iets van maakt?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ns4x zal naar alle waarschijnlijkheid geen rgb()-kleurdefinitie kennen, probeer de hexwaarde.

voor een ietwat kleinere site is het zeer acceptabel om het verouderde ns4x niet te ondersteunen (tenzij klanten dat zelf werkelijk gebruiken en je ze niet kunt overtuigen over te stappen naar een echte browser)
als je daarvoor wel zorgd voor w3c-validatie en/of ondersteuning voor ns6x en opera.
(enkel een site werkend maken in msie is not done imho)

in mozilla 1.0 doet ie het uitstekend: enkel ergens in CV een Deb&uumlt, waar het Deb&uuml;t moet zijn

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 10:56 schreef RM-rf het volgende:
ns4x zal naar alle waarschijnlijkheid geen rgb()-kleurdefinitie kennen, probeer de hexwaarde.

voor een ietwat kleinere site is het zeer acceptabel om het verouderde ns4x niet te ondersteunen (tenzij klanten dat zelf werkelijk gebruiken en je ze niet kunt overtuigen over te stappen naar een echte browser)
als je daarvoor wel zorgd voor w3c-validatie en/of ondersteuning voor ns6x en opera.
(enkel een site werkend maken in msie is not done imho)

in mozilla 1.0 doet ie het uitstekend: enkel ergens in CV een Deb&uumlt, waar het Deb&uuml;t moet zijn
Thankx, dat Mozilla er mee overweg kan geeft weer hoop. Ik heb idd geen zin om alleen voor NS 4.7 de zaak te gaan omgooien. Als NS 6.0 er wel mee overweg kan laat ik het zoals het is. Overigens heb ik naast IE ook 2 versies van Opera geprobeerd, en die had er ook geen moeite mee.

Bedankt voor het detecteren van de umlaut-fout, dat had ik zelf nog niet gezien. :)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Als het een externe stylesheet is moet je ff de style tags en de commentaarhaken weghalen. Dat was laatst bij mij de oplossing voor dit soort problemen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 13:51 schreef Weefselkweekje het volgende:
Als het een externe stylesheet is moet je ff de style tags en de commentaarhaken weghalen. Dat was laatst bij mij de oplossing voor dit soort problemen.
Dat is even snel geprobeerd. Helaas tenenkaas. Ns 4.7 blijft oneindig laden; er komt geen pagina in beeld.

Vreemd genoeg, als je de page source bekijkt, is die wel aanwezig :?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

<!DOCTYPE moet volgens mij in hoofdletters

Maar daarnaast is het bij netscape in 9 van de 10 gevallen zo dat je html niet goed genest is wanneer hij niet weergeeft.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• _.Luke._
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07-2021
Ik weet niet maar bij mij heeft Netscape al eens problemen gehad met sommige opmaak van stylesheets...
als ik hem als volgt opmaak
<TAG>
{
attr: blabla
}

werkt ie wel
Misschien is dat te testen...?

Trying is the first step towards faillure...

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 21 juni 2002 15:32 schreef drm het volgende:
<!DOCTYPE moet volgens mij in hoofdletters
doctype zelf niet, maar HTML en de tdt-naam is wel case sensitive, althans volgens validator.w3.org
Line 1, column 61:

^

Error: invalid formal public identifier "-//w3c//dtd html 4.01 transitional//en"
*Line 1, column 62:

^

Error: cannot generate system identifier for public text "-//w3c//dtd html 4.01 transitional//en"
*Line 1, column 62:

^

Error: reference to entity "HTML" for which no system identifier could be generated
*Line 1, column 0:

^

Error: entity was defined here

Fatal Error: unrecognized {{DOCTYPE}}; unable to check document

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ruk, lees je overal dat je met het oog op de toekomst dat zoveel mogelijk tags in lower case moet gebruiken, nou moet dit weer in upper case. :(

Ik ben nog niet tegengekomen dat upper case verplicht is, maar goed, aangezien NS problemen veroorzaakt zal ik het aanpassen.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 16:43 schreef EXX het volgende:
Ruk, lees je overal dat je met het oog op de toekomst dat zoveel mogelijk tags in lower case moet gebruiken, nou moet dit weer in upper case. :(
dat geld alleen voor de doctype, in xhtml is het de bedoeling dat je alle tags in onderkast moet doen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 16:59 schreef Shadow3333 het volgende:

[..]

dat geld alleen voor de doctype, in xhtml is het de bedoeling dat je alle tags in onderkast moet doen.
Ok, maar het was consistenter geweest alles in lower case had gemoeten, ook !DOCTYPE.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Op vrijdag 21 juni 2002 10:56 schreef RM-rf het volgende:
Netscape 4 is nu 5 jaar oud! Ondertussen moet het toch wel mogelijk zijn ELKE klant te overtuigen van de primitiviteit van dat stuk ongeluk? Ze hebben notabene nu zelf toegegeven dat ze de browser oorlog verloren hebben. Je kan zoveel vette dingen doen voor echte browsers, en je kan dat ook inderdaad wel zo doen dat het in NS4 nog goed gaat, maar dat moet gewoon eens over zijn!

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 09:15 schreef Clay het volgende:

Netscape 4 is nu 5 jaar oud!
yup het is mij ook laatst gelukt om een klant er van te overtuigen d.m.v. sites als webstandards.org, a list apart en scottandrew. Als iedereen NS 4 blijft ondersteunen raak je die browser nooit meer kwijt, vond het trouwens erg cool gedaan van Scott :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

waarom heb je een DTD die html4.01 definieert terwijl je daarna een XHTML tag gebruikt voor je stylesheet, maar wel weer html voor je img en br's enzo :?
Consistentie is the word.

Zet je META's op 1 regel; regeltransport worden als onjuist beschouwd. (Quoted strings can not span lines)

Als test: pleur die stylesheet eens als inline style in het document; kijk wat er dan gebeurt.

www.jurgroessen.nl

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 10:20 schreef Hangloozz het volgende:
waarom heb je een DTD die html4.01 definieert terwijl je daarna een XHTML tag gebruikt voor je stylesheet, maar wel weer html voor je img en br's enzo :?
Consistentie is the word.
Ben nog niet zo lang bezig met html, maar doe mijn best ;)
Als test: pleur die stylesheet eens als inline style in het document; kijk wat er dan gebeurt.
Heb ik gedaan, maakt niet uit. Ook de !doctype omzetten naar capitals maakt niet uit. Volgens mij is de NS 4.7 hier nogal brak, want heeel soms laadt ie de pagina wel prima in, en dan nooit meer, totdat je de machine reboot. Mijn conclusie: ik laat het voor wat het is. Met IE 5.0 / 6.0, Opera 5.0 / 6.0 en Mozilla gaat ie goed. Dat moet dan maar genoeg zijn.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:35
Ik ga niet veel zeggen over Netscape 4, maar er zijn nog veel grote organisaties die geen Microsoft produkten/browser willen (geen ze eens ongelijk) en Mozilla/NS6 nog niet hebben ontdekt.

Bijvoorbeeld TNO, toch redelijk grote organisatie.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

evenals Robeco; is bezig over te stappen naar IE maar de site moest NS4.x compatibel zijn...drama's, drama's

www.jurgroessen.nl

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:32

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

stylesheet probleem kan je als volgt oplossen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/main_netscape.css">

<style type="text/css">
<!--
/* Stijl voor alle browsers behalve Netscape 4.x */
@import url(style/main_explorer.css);
-->
</style>

Geeft wel een idee, denk ik

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 15:12 schreef gorgi_19 het volgende:
stylesheet probleem kan je als volgt oplossen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/main_netscape.css">

<style type="text/css">
<!--
/* Stijl voor alle browsers behalve Netscape 4.x */
@import url(style/main_explorer.css);
-->
</style>

Geeft wel een idee, denk ik
Eeeh. nee... Kan je dat ff een beetje meer uitleggen?
Heb nog veel te leren merk ik...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:32

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

2 stylesheets maken, eentje voor NS, eentje voor IE
@Import kent NS niet, maar IE wel. IE voert deze opdracht uit (en 'overschrijft' de oude waarden van de stylesheet; netscape houdt de oude waarden aan.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1