Toon posts:

[Discussie] Desktop van de toekomst...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet de WM van de toekomst hebben? (laten we niet te veel tijd spenderen met het stellen van de defenitie WM)

Wat mij wel aan staat is zoomen. Bij XMMS kan je doublesize aanzetten (2x zoom) dat is handig als je ver van je monitor af staat (en met lirc je xmms bedient). dit zou dan als 't ff kan traploos moeten kunnen.

Wat ook leuk is (maar meer bij X hoort dan bij eem WM) is het kunnen verplaatsen van een app van de ene X server naar de ander. een soort x2x dus maar dan niet alleen voor je mousepointer. een soort Xinerama dus maar dan dus echt over 't netwerk (b.v. naar andere pc's)

Wat ook leuk is is transparantie (zoals directfb)

En wat me ook grappig lijkt is rotatie.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 21 juni 2002 10:38 schreef compukid het volgende:
Wat mij wel aan staat is zoomen. Bij XMMS kan je doublesize aanzetten (2x zoom) dat is handig als je ver van je monitor af staat (en met lirc je xmms bedient). dit zou dan als 't ff kan traploos moeten kunnen.
Mja, dat is meer een functie van het grafische subsyteem (X/XFree86 in de meeste gevallen) lijkt me.
WM regelt alleen dingen als placement, grootte, borders enzo....
En het probleem van zulke zooming is dat de meeste grafische subsystemen voor een performance-boost nogal leunen op het feit dat applicaties direct naar het videogeheugen mogen kalken. Dat maakt zoiets implementeren vrij lastig volgensmij.
Wat ook leuk is (maar meer bij X hoort dan bij eem WM) is het kunnen verplaatsen van een app van de ene X server naar de ander. een soort x2x dus maar dan niet alleen voor je mousepointer. een soort Xinerama dus maar dan dus echt over 't netwerk (b.v. naar andere pc's)
Er bestaat xmove, die zou zoiets moeten kunnen, maar ik weet niet hoe goed die werkt.
Wat ook leuk is is transparantie (zoals directfb)
Heeft XFree86 ook, namelijk de Xrender extensie. Nadeel daarvan is wel dat dat nog 100% in software gebeurt (en dus traag is).
Maar once again, dit heeft weinig met de WM te maken :)
En wat me ook grappig lijkt is rotatie.
Heeft ook weinig met de WM te maken ;)
Berlin kon dit geloof ik. Maar je loopt weer tegen hetzelfde probleem aan als bij zooming vrees ik: complete scheiding hardware <-> applicatie nodig (dus ook geen directe toegang tot videogeheugen meer).

Verwijderd

wat ik graag zou zien in een toekomstige WM is volledige implementatie van OpenGL.
Glimmende en schitterende multitexture, bumpmapped, desktop.
E17 leek wel al in die richting te komen.
Verder coole dingen als transparantie van het ene window door het andere enzo (leesbaar? nee! gaaf? ja!)
lichtbronnen op je desktop zodat je icoontjes slagschaduw hebben enzo.
lijkt me cool om mee te spelen.

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

WindowMaker is voor mij goed genoeg. Er zijn gewoon ook mensen die snelheid willen ipv. allemaal vertragende effecten. :)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik zou gewoon een syteem willen hebben als MacOSX

een eigen Xserver afgestemd op de windowmanager gebasseerd op openGL, kewle schaduwen hebben enzo realtime!

moet te doen zijn 8-)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
trouwens jullie zijn wel vast wel bekend met het Darwin project? dat is de kernel van MacOSX die hebben ze al draaiend gehad op de gewone pc, met opensource software zoals gnome enzo

maar nu is er nog een ander team die daarvoor bezig is met de aqua voor darwin voor de pc

http://darwinx.sourceforge.net/

hier zit ik stilletjes op te wachten...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Op vrijdag 21 juni 2002 16:17 schreef 2P het volgende:
WindowMaker is voor mij goed genoeg. Er zijn gewoon ook mensen die snelheid willen ipv. allemaal vertragende effecten. :)
ben het helemaal met je eens, ook ik ga liever voor de stabilieteit en performance ipv al die poespas aan effecten :)
Geef mij maar WindowMaker :7

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:16

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Bij de afkorting WM moest k eerder aan Window Maker denken.. weet niet waarom :P

Window Maker is ook wel mijn favo.. KDE zit er wel leuk uit maar, vergt teveel van m'n systeem(PII MMX 266, 128Mb. 1Mb video) en is daarnaast gewoon heerlijk stabiel, snel, makkelijk te veranderen(themes, background enz.) Plus het geval dat k nu geen KDE progs op m'n werk kan draaien (rechten verkloot DCOP-server start niet).
Kortom, Window Maker has it all. :Y)

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 14:04 schreef M4RTiN het volgende:
trouwens jullie zijn wel vast wel bekend met het Darwin project? dat is de kernel van MacOSX die hebben ze al draaiend gehad op de gewone pc, met opensource software zoals gnome enzo

maar nu is er nog een ander team die daarvoor bezig is met de aqua voor darwin voor de pc

http://darwinx.sourceforge.net/

hier zit ik stilletjes op te wachten...
ik heb hier ook een Darwin CD (x86) liggen...nog nooit getest(ben ik wel van plan). Maar ik denk dat Aqua niet op Darwin zal gaan draaien zolang Apple 't niet support. Er zal hoogstens iets komen wat er 't zelfde uitziet op een screenshot.
Maar wat heeft Aqua wel wat een linux WM/X niet heeft?

Ik ben ook benieuwd of er dingen zijn die b.v. RISCOS wel heeft en Linux niet, en toch zeer functioneel zouden zijn voor een Linux Desktop.

offtopic:
kan iemand dit topic renamen naar '[Discussie]Desktop in de toekomst...'

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 23:24 schreef RedSonja het volgende:

Plus het geval dat k nu geen KDE progs op m'n werk kan draaien (rechten verkloot DCOP-server start niet).
:P :P http://www.watbenjedan.com/ :P :P

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 16:13 schreef ferengee het volgende:
wat ik graag zou zien in een toekomstige WM is volledige implementatie van OpenGL.
Glimmende en schitterende multitexture, bumpmapped, desktop.
E17 leek wel al in die richting te komen.
Verder coole dingen als transparantie van het ene window door het andere enzo (leesbaar? nee! gaaf? ja!)
lichtbronnen op je desktop zodat je icoontjes slagschaduw hebben enzo.
lijkt me cool om mee te spelen.
volgensmij heb je minstens een dikke Sgi bak nodig om dat een beetje comfortabel te kunnen draaien. (zoals deze)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 15:56 schreef deadinspace het volgende:

Mja, dat is meer een functie van het grafische subsyteem (X/XFree86 in de meeste gevallen) lijkt me.
WM regelt alleen dingen als placement, grootte, borders enzo....
Laten we 't dan 'Desktop'(WM+X/Berlin/DirectFB) noemen? Dan hoeven we niet verder de ruzieën over die defenitie. ok?

• GeeMoney
Op maandag 24 juni 2002 00:25 schreef compukid het volgende:

[..]

volgensmij heb je minstens een dikke Sgi bak nodig om dat een beetje comfortabel te kunnen draaien. (zoals deze)
bedenk wel dat ook de normale processors en mobo's en geheugen wat normaal betaalbaar is voor de consument ook steeds sneller en snelelr word, in de toekomst over een jaar of 5 zouden die dingen denk ik wel mogelijk zijn, als je nu ziet dat we binnen 5 jaar van de pentium 2 naar een XP2200+ zijn gekomen :)
(als eht verschil al neit groter is, * GeeMoney heeft het niet opgezocht en doet hiermee dus een schatting >:) )

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 24 juni 2002 00:11 schreef compukid het volgende:
Maar ik denk dat Aqua niet op Darwin zal gaan draaien zolang Apple 't niet support. Er zal hoogstens iets komen wat er 't zelfde uitziet op een screenshot.
Dat is ook het doel van dat darwinx project.
Maar wat heeft Aqua wel wat een linux WM/X niet heeft?
Geile slorpende, vervormende windows enzo (waar ik overigens helemaal niet op zit te wachten), en een hoge leek-vriendelijkheid (iets wat je met zo'n project niet zomaar nabootst).
Ik ben ook benieuwd of er dingen zijn die b.v. RISCOS wel heeft en Linux niet, en toch zeer functioneel zouden zijn voor een Linux Desktop.
Mja, Free software programmeurs nemen handige ideëen meestal wel van elkaar (of van anderen) over... Doen andere programmeurs vaak ook btw :)
kan iemand dit topic renamen naar '[Discussie]Desktop in de toekomst...'
*plop* :)
Op maandag 24 juni 2002 00:25 schreef compukid het volgende:
Mwa, weeknie... Ik kan Quake III spelen op mijn G450, dus wrom geen desktop weergeven ermee?
Alleen: laat je dan *alles* (ook programma's en hun window-inhoud dus) renderen door OpenGL (dan heb je idd video-power nodig), of mix je OpenGL en 'gewone' video i/o (dan kun je transparency enzo niet via OpenGL doen)?

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 00:19 schreef compukid het volgende:
[..]
Hé leuk die site :D

trouwens, om te voorkomen dat de rechten voor de kde-bestanden in de war raken moet je het volgende in /etc/profile, of ~/.bashrc, of in een vergelijkbaar bestand plaatsen:

export KDE_HOME = '~/.kde'

(uitgaande dat .kde de map is waarin kde haar configuratie bewaart, kan ook kde1, kde2 of kde3 zijn..)
Let op de aaanhalingstekens, die moeten erin!!

Verwijderd

De windowmanager van de toekomst moet iig handig zijn, net zoals de computer van de toekomst. Wat ik persoonlijk bijvoorbeeld handig vind is dat je nadat je iets beeindigd hebt, of iets is klaar, dat je dan kan instellen dat er een ander process wordt opgestart; macro's, aliases, calendar en cron moeten ook meer gebruikt kunnen worden. gewoon meer automatisering.
BV:
Ik heb een perl scriptje dat de downloadprocess van een film bijhoud, zodra die klaar is, checked of de uiteindelijke waarde gehaald is, anders probeert hij te resumen. Als dat klaar is en er is een lege CD in de tray, dan wordt het direct gebrand en een nieuwe entry in m'n CD database toegevoegd. Dit gaat dus allemaal in een shell. zou het graag in een WM willen hebben.

De computer van de toekomst, zal hopelijk meer een netwerk worden. Workstation, router/file-server, Tv-station, game-console, laptop, palmtop, mobiel. alles wifi,bluetooth. ik hoop dat het eindelijk aantrekkelijk word om het huishouden wat meer te automatiseren. 20 jaar geleden kon men al met de sinclair computer en relais lichten aan en uit schakelen. maar het is nooit echt van de grond gekomen. oftwel koffiezetter enzo ook op het ipv6 netwerk,

Computers zijn gewoon hulpmiddelen. De beste uitvindingen ter wereld ontstaan door een persoonlijke ergenis van de ontwerper.
beetje vaag allemaal, maar ja, toekomst is ook vaag :z

• GeeMoney
Op maandag 24 juni 2002 12:32 schreef pakje_bakmeel het volgende:
De windowmanager van de toekomst moet iig handig zijn, net zoals de computer van de toekomst. Wat ik persoonlijk bijvoorbeeld handig vind is dat je nadat je iets beeindigd hebt, of iets is klaar, dat je dan kan instellen dat er een ander process wordt opgestart; macro's, aliases, calendar en cron moeten ook meer gebruikt kunnen worden. gewoon meer automatisering.
BV:
Ik heb een perl scriptje dat de downloadprocess van een film bijhoud, zodra die klaar is, checked of de uiteindelijke waarde gehaald is, anders probeert hij te resumen. Als dat klaar is en er is een lege CD in de tray, dan wordt het direct gebrand en een nieuwe entry in m'n CD database toegevoegd. Dit gaat dus allemaal in een shell. zou het graag in een WM willen hebben.

De computer van de toekomst, zal hopelijk meer een netwerk worden. Workstation, router/file-server, Tv-station, game-console, laptop, palmtop, mobiel. alles wifi,bluetooth. ik hoop dat het eindelijk aantrekkelijk word om het huishouden wat meer te automatiseren. 20 jaar geleden kon men al met de sinclair computer en relais lichten aan en uit schakelen. maar het is nooit echt van de grond gekomen. oftwel koffiezetter enzo ook op het ipv6 netwerk,

Computers zijn gewoon hulpmiddelen. De beste uitvindingen ter wereld ontstaan door een persoonlijke ergenis van de ontwerper.
beetje vaag allemaal, maar ja, toekomst is ook vaag :z
Als dat alles gaat gebeuren, worden de mensen dikker en dikker en doen ze dus ook echt compleet de hele dag nix anders als computeren.
Denk niet dat dit echt de oplossing gaat worden dus.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Op maandag 24 juni 2002 13:06 schreef The_Dart het volgende:

[..]

Als dat alles gaat gebeuren, worden de mensen dikker en dikker en doen ze dus ook echt compleet de hele dag nix anders als computeren.
Denk niet dat dit echt de oplossing gaat worden dus.
Dit is dus echt het slechste argument wat ik ooit gehoord heb waarom het niet zou gebeuren. Het enige wat dergelijke ontwikkelingen tegenhoud zijn de kosten en het gebruiksgemakt cq. de betrouwbaarheid. Je ziet nu al een ontwikkeling waarbij steeds meer apparaten geïntegreerd worden, voornamelijk op het gebied van DVD/MP3/CD/DivX/Internet/Muziek (computer)systemen. De bediening van het licht in een huis, alsmede het automatisch aansturen van diverse andere zaken in- en rondom het huis is gewoon al goed mogelijk. Het is (denk ik) een kwestie van tijd voordat dit gemeengoed is.

En hoeveel mensen zitten er nu al niet full-time achter de computer voor hun werk? En zijn die allemaal dik? (ik niet iig). Mensen kunnen toch gewoon blijven sporten/lopen/bewegen? Meeste doen dat al vrijwillig namelijk :)

Wat betreft de desktop van de toekomst denk ik dat het gewoon een voortschrijdende (langzame) ontwikkeling is. Linux moet nog een aantal dingen inhalen t.o.v. Windows/MacOS X, maar zal (denk ik) op termijn net zo gebruiksvriendelijk worden. KDE is in principe al bijna even gebruiksvriendelijk als windows/MacOS X. Alleen de installatie en configuratie van sommige dingen is nog voor enorme verbetering vatbaar (het eerste waar ik nu aan denk is het instellen van de beeldschermresolutie en de installatie van programma's). En een uniforme gebruikersinterface is ook van belang. Dit is bij KDE/Gnome minder dan bijvoorbeeld windows, omdat het door vrijwilligers wordt ontwikkeld die geen strenge baas boven hun hebben die zegt: "Een UI moet er zo en zo uitzien, en ok knoppen moeten daar en cancel knoppen daar" (wat bij Windows dus wel het geval is). KDE is heeft daar nu wel het KDE-usability project voor in het leven geroepen.. dus wellicht verbeterd dit nog in de toekomst.

Coole features zoals slagschaduwen, transparantie e.d. is natuurlijk wel cool, maar imho van ondergeschikt belang boven de algehele bruikbaarheid. Eenvoud in het gebruik moet gewoon prioriteit nr. 1 zijn.

• GeeMoney
Op maandag 24 juni 2002 13:25 schreef Martin Sturm het volgende:

[..]

Dit is dus echt het slechste argument wat ik ooit gehoord heb waarom het niet zou gebeuren. Het enige wat dergelijke ontwikkelingen tegenhoud zijn de kosten en het gebruiksgemakt cq. de betrouwbaarheid. Je ziet nu al een ontwikkeling waarbij steeds meer apparaten geïntegreerd worden, voornamelijk op het gebied van DVD/MP3/CD/DivX/Internet/Muziek (computer)systemen. De bediening van het licht in een huis, alsmede het automatisch aansturen van diverse andere zaken in- en rondom het huis is gewoon al goed mogelijk. Het is (denk ik) een kwestie van tijd voordat dit gemeengoed is.

En hoeveel mensen zitten er nu al niet full-time achter de computer voor hun werk? En zijn die allemaal dik? (ik niet iig). Mensen kunnen toch gewoon blijven sporten/lopen/bewegen? Meeste doen dat al vrijwillig namelijk :)
nu gaanw e vrijwillig koffie halen ja >:) en straks hoeft dat ook al niet meer :P
Het zou leuk zijn als eht allemaal kan maar koffiezetten via de pc gaat toch wel erg ver hoor.
Dat er qua multimedia gebied veel verbeterd kan/gaat worden is logisch, het menselijk oog wil ook wat :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 24 juni 2002 12:32 schreef pakje_bakmeel het volgende:
Mja, er waren al eens eerder pogingen om shell-achtige dingen als pipen enzo grafische te maken... Tot nu toe niks bruikbaars uitgekomen afaik.
Het is zeker interessant, maar hoe stel je je zoiets voor?
Op maandag 24 juni 2002 13:25 schreef Martin Sturm het volgende:
Wat betreft de desktop van de toekomst denk ik dat het gewoon een voortschrijdende (langzame) ontwikkeling is.
Dat is het altijd al zo'n beetje geweest :)
Zoveel revolutionaire ideëen zijn er niet geweest, het meeste is kopieer- en nadoe-werk geweest.
Linux moet nog een aantal dingen inhalen t.o.v. Windows/MacOS X, maar zal (denk ik) op termijn net zo gebruiksvriendelijk worden.
Merk wel op dat gebruikersvriendelijkheid subjectief is :)
Ik vind GNU/Linux zoals ik het op mijn desktop gebruikersvriendelijker dan Windows (save misschien OSS).

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat in de toekomst de pc een all-in-one machine wordt. (daar begint mijn pc al aardig op te lijken)
Hij wordt dan ook als radio/tv/videorecorder/cd-speler gebruikt. En kwa multimedia moet dat allemaal een stuk makkelijker gaan. b.v. je krijg via mail/icq een berichtje gestuurd dat er een leuk programma komt, dan klik je op die link en stelt hij je softwarematige vcr goed in. Dit zou dan ook weer met een VPS/PDC systeem moeten werken. En dan zijn er ook nog andere dingen die makkelijker kunnen, b.v. dat als je inktcartridge/toner op is dat dat automatisch in je calendar komt. Die calendar staat uiteraard online (zoals http://calendar.netscape.com) en wordt via je draadloze ipv6 netwerk met je pda/laptop/telefoon gesynct.
En wat d8 je er van dat je een icq message krijgt als de koffie klaar is? (en dan nog wel op de pc waar je achte zit op dat moment en niet op een pc waar je toevallig icq open hebt staan.
Dan moet je desktop gedoe (b.v. GNOME) dus samen kunnen werken met je koffiezetapparaat e.d.
Je hebt dat een gui nodig die op je pc (19"), laptop (14"), je pda (5") en op je horloge (1") werken.
Voor het horloge van IBM bestaat al een X server, maar daar wil je geen GNOME op draaien, dat past niet.

link naar het linux horloge van IBM: http://www.tweakers.net/nieuws/16188

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:16

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Op maandag 24 juni 2002 00:19 schreef compukid het volgende:

[..]

Ligt niet aan mij... laatst liep ie vast toen k een cd gaf op een pas gemounte cdrom.. toen begonnen m'n caps-lock en scroll-lock te knipperen.. ctrl+backspace deed ook niks..

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Verwijderd

De desktop van de toekomst is die van degene die de 'normale' consument kan overtuigen dat zijn desktop / os het beste is.
Zo gaat het al jaren en zo zal het waarschijnlijk ook blijven. Waarom kopen mensen kleding van Gapstar of Levis? Niet omdat ze kwalitatief het beste zijn!

Hetzelfde geldt voor auto's, schoenen, besturings-systemen en desktops.

Helaas is het zo dat op het moment Microsoft alle touwtjes in handen heeft. Wat Microsoft altijd goed in de gaten heeft gehad is hoe belangrijk marketing en strategie voor de positionering van een dergelijk produkt zijn.

Ook apple heeft dit ondertussen goed begrepen... (Kijk eens naar de I-Mac).

Feit is dat degene met de meeste macht (lees: Microsoft) ook het meeste invloed kan uitoefenen op de meest gebruikte desktop.

Verwacht dus in de toekomst meer XP-achtige (zuurstok) desktops (Zie KDE en OSX).

Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven (zoals ik) die het liefst een zwart schermpje voor zich zien met een shell.
Maar dit geldt zeker niet voor de gemiddelde computergebruiker die vooral zonder veel te hoeven weten over zijn computer toch kan werken.

Ik zou persoonlijk ook wel eens willen spelen met een 3d window manager. (Die bestaat ook al). Waar ik toch ook nog steeds veel van verwacht is spraakherkenning...

Verwijderd

Ik heb wel een aantal ideetjes....

Je moet zonder enige moeite de interface aan kunnen passen zonder her te programmeren. Achter elk knopje een scriptje kunnen hangen die de werking van het programma om gooien.

Interfaces moeten dus altijd door de gebruiker aanpasbaar zijn:
Rechtermuisknop op het startknopje dan kies je 'move' je verplaats 'm rechtsboven in de hoek. Nogmaals rechtermuisknop en 'change action' je tikt in 'poweroff -now' en je startknop is veranderd in een shutdown button. Zonder dat je de desktop manager hoeft te herprogrammeren.
Je veranderd ook nog even de tekst/plaatje en niemand heeft het door.

Dit hele idee (window manager / scripting intergratie) ben ik al een tijdje mee bezig. De ideeën zijn leuk maar zoals alles bij mij schiet het niet echt op...

EDIT: er zijn idd veel mensen (lees geeks) die liever bezig zijn met hun console'tje dan een prachtig geel/rode XP'achtige grafische omgeving. Maar waarom zou je niet je grafische omgeving zo programmeren dat je interface om je console(s) heen gebouwd zijn. Dat je grafische omgeving alleen een overzichtelijke representatie is van je console applications.. (beetje vaag, maar over 10 jaar komt mijn eerste 0.0.01B uit)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 15:17 schreef unteraarsch het volgende:
<geblaat over een windowmanager met script geknoei>
er is toch al een windowmanager die voor de volle 100% uit perl scripts bestaat? (ik bedoel: laten we 't wiel niet al te vaak opnieuw uitvinden)
Maar het idee is sweet, maar ik ben benieuwd of 't snel genoeg word..
Pagina: 1