Cola over de laptop!

Pagina: 1
Acties:
  • 4.362 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38438

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt maar niks bruikbaars gevonden voor mijn situatie.

Gister was ik bij een jongen op visite die , met zijn stomme kop, cola over mijn laptop (toetsenbord) gemorst heeft. Tenminste, het HALVE glas erover heen. Laptop stond aan en werkt nog normaal. Alleen mijn toestenbord plakt nu enorm van binnen. De toetsen blijven hangen en het typt enorm zwaar. Ik heb een Toshiba Satallite Pro 4600. Iemand tips en/of oplossingen?

Alvast bedankt!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14570

knopjes eraf halen en schoonmaken, that should do it. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je kunt proberen de toetsen voorzichtig los te halen, en alles met een wattenstaafje met alcohol schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je kon nog wel eens een serieus probleempje gaan krijgen los van het plakken/kleven.

Cola is zo zuur als de pest (ja; het smaakt zoet. maar dat komt door vrachten suiker die zijn toegevoegd om de zure smaak weg te krijgen/naar de achtergrond te dwingen)

De kans is vrij groot dat alles waar cola terecht is gekomen, 'heerlijk' aangevreten gaat worden...

Ik heb dit gehad met een Texas Instruments TI-92. Alleen geen cola maar 7-up

Was echt foute boel.

Ik heb hem helemaal open gemaakt. Toen met alcohol getracht het meeste zuur en andere troep van de print te verwijderen.

Hij werkt nog steeds, maar hij vreet nu batterijen. Ik vermoed dat er ergens nog een lichte kortsluiting is oid.

Maar succes; maar veel hoop op volledig goede afloop heb ik niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Bij de meeste laptops kun je het toetsenbord relatief makkelijk eruit halen, met een flatcable naar het mobo die je ff los moet maken........

Meestal zit het toetsenbord ook in een soort "bak" die ervoor zorgt dat al het stof/kruimels etc worden opgevangen en niet zomaar op je mobo terechtkomen... cola dus ook....

gewoon ff eruit halen en schoonmaken..... en anders: hij heeft WA neem ik aan?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 14:17
Jup allemaal prima oplossingen, maar zorg ook dat hij weer helemaal droog is voordat jke hem weer aanzet.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Als ik jou was zou ik gewoon een nieuw toetsenbordje kopen, alle (nouja, praktisch alle) toshiba's hebben nl. hetzelfde toetsenbord, waardoor deze tweedehands voor minder dan 50 euro te krijgen moet zijn.

Voordat je alle toetsjes hebt schoongemaakt (en elk toetsje betekend vier onderdeeltjes geloof ik).....ik zou het wel weten.

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Ook wel eens van die effecten meegemaakt (wel met oudere laptops), en vaak was gewoon het toetsenbord eraf halen, en gewoon afwassen met water voldoende.. (wel goed afwassen), en een redelijk lange tijd laten drogen.. Een paar dagen ofzo..

En kijk inderdaad ook even of er niet iets op de print terecht is gekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 23:23

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Vervelend probleem.
Waarschijnlijk is het toetsenbord opgebouwd uit meerdere lagen folie. Door een toets in te drukken maken de folie-lagen contact en je hebt een toets-aanslag.
Deze vellen zullen nu aan elkaar kleven door de cola. Wordt erg lastig om dit schoon te krijgen.
Meeste kans heb je met veel water, je kan zelfs het hele keyboard wel in een bak water leggen, zolang je hem daarna maar goed droogt (dagen lang dus).

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14570

Het voordeel van een notebook is dat er een behoorlijke dikke en afsluitende laag plastic tussen de folie en het toetsenbord zit. Dus met een beetje geluk is er niets tussen de folies gekomen.

En anders zou ik inderdaad liever een nieuw toetsenbordje bestellen bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
lekker spiritus erover en voorzichtig schoonmaken. Spiritus gaat beter dan water en is veiliger dan alcohol.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

cola is voor die sporen op die folie lagen dodelijk :(

heb het eens met een normaal toetsenbord gehad.. :( werkten er 4 toetsen niet meer omdat er 1 spoor was doorgevreten :( maar je kan het proberen :)

G00DLUCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36086

tsja laptop is goed schoon te maken zeker het toetsenbord.. alleen zul je hem dan wel open moeten schroeven.. en ik vrees dan voor je dat je garantie zal vervallen.. dus dat zou ik eerst maar es ff goed nakijken.. en als je het zelf niet aandurft gewoon naar je dealer brengen dan kan er nooit iets misgaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38438

Topicstarter
Ok, hardstikke bedankt allemaal! Ik ben naar wat computerboeren geweest maar die zeiden allemaal dat de beste oplossing een nieuwe toetsenbord is. Ze wisten me te vertellen dat dit zo rond de 80 á 100 GULDEN zou gaan kosten.

Maar in ieder geval bedankt. Zo zie je maar weer dat GoT toch je beste vriend is in de computer wereld!!!

mzzl!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 21 juni 2002 11:42 schreef Harkelaar het volgende:
lekker spiritus erover en voorzichtig schoonmaken. Spiritus gaat beter dan water en is veiliger dan alcohol.
Hier lees ik wat vreemds...

Waarom is spiritus veiliger dan alcohol?
Voor meer dan 99% bestaat spiritus uit alcohol (okee, andere alcohol dan de drinkbare alcohol)

Maar spiritus heeft als nadeel dat er die blauwe kleurstof (methyleen blauw) in zit. Die blijft achter op je plankje als je spiritus gebruikt (die 'wit'-achtige waas)

Bij pure alcohol (en of het nou methanol of ethanol is, maakt geen zak uit) heb je dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42912

Als je het niet schoon krijgt laat je die vriend / zijn verzekering betalen. Wel erg dom.

Maar wat je nog zou kunnen proberen is om de toetsen er voorzichtig met een minischroevendraaier af te halen en ze apart schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204037

Ik heb ditzelfde probleem met mijn acer aspire 5101 :( Ook plakkerige toetsen.. verder niks aan de hand.. knopjes los halen kan met een gewoon toetsenbord wel, maar met een laptop ook? durf t nie zo goed te proberen, dus hoop dat iemand er ervaring mee heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Zou hem gewoon laten dokken, had hij maar niet zo lomp moeten zijn.
Verzekering bellen dus

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Ik heb ook wel eens cola gemorst over mijn laptop.... niet veel maar toch...

Spititus om het plaatje e.d. schoon te maken. Dit werkt echt goed.

De plastick toetsjes en rubber velletje onder de toetsen heb ik schoon gestoomd... dat werkte echt goed.. in sommige hoekjes kom je gewoon niet met een wattenstaafje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

hoe bedoel je mega schop, cola is funest

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 14:30
kromme schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:25:
Zou hem gewoon laten dokken, had hij maar niet zo lomp moeten zijn.
Verzekering bellen dus
Sjonge, nu na 5 jaar nog een tip geven, is echt nuttig |:( 8) _/-\o_

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64755

ik zou gewoon toetsenbord loshalen en in de vaatwasser zetten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdcx
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04-2021
vandermark schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:33:
[...]

Sjonge, nu na 5 jaar nog een tip geven, is echt nuttig |:( 8) _/-\o_
ho ho, tis maar 4 en een half jaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48

Thandor

SilverStreak

kromme, lees de datum van de topicstart eens ;).

desirable: Zoek eens rond naar 'laptop gemorst' of iets in die richting. Dan kom je zeker wel wat nuttige resultaten tegen. Probeer ook zelf te analyseren of de knoppen er makkelijk af kunnen. Als het op de éne manier niet kan is er wellicht een andere. Gewoon rustig bekijken dus :)

Verder jammer van de gare replies van de laatste posters.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.