[php/mysql] Gegevens via pull down menu

Pagina: 1
Acties:

• pctje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Ik zou graag willen dat als ik via een formulier iets toevoeg in de database ook enkele velden worden voorzien van een pull down menu

Nu ben ik er al even aan het klooien geweest, maar het lukt me niet voor elkaar te krijgen, dat de keuze die in het pulldown menu geselecteerd wordt ook daadwerlijk in de database opgeslagen wordt.

dit is het stukje zoals ik het nú heb, gewoon een invul veld dus, misschien dat iemand me kan helpen met het bouwen van een code waarbij het geselecteerde optie wel wordt toegevoegd?
code:
1
<td width="180">Afdeling </TD><TH COLSPAN=1 WIDTH="207"><input type = "text" name="afdeling" size="30"  value="<?php echo $myrow["Afdeling"]; ?>"></td>

nou had ik dus gehoopt dat het het volgende zou moeten worden, maar dat werkt dus niet, weet iemand wat het wel moet zijn?
code:
1
2
3
4
<select size="1" name="afdeling">
    <option value="<?php echo $myrow["afdeling"];>">management</option>
    <option value="<?php echo $myrow["afdeling"];>">financien</option>
    </select>

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:00
:?

Verwijderd

m.a.w. Wat gaat er nu precies fout?

Als je 2x dezelfde afdeling in je option value krijgt is dat ook vrij logisch, omdat je 2x dezelfde variabele invoegd. Je moet (denk ik dan) een nieuwe myrow uit je resultset trekken waarin de volgende afdeling staat...

(of heb je juist problemen met je submit? :? Meer uitleg was wel handig ;))

• pctje
Gegevens die in dat veldje staan moeten dus opgeslagen worden in database, dat werkt dus nu al met gewoon een input veldje, nu zou ik i.p.v. dat gewone 'typveldje' er een keuzemenuutje van willen maken, waarbij je dus kan kiezen uit bijv. 3 opties.
De geselecteerde optie moet ie dan dus opslaan in de database.

Alleen dat opslaan van die gegegevens werkt dus nog niet. Hij slaat het niet op in de database, dat is mijn probleem.

• pctje
of heb je juist problemen met je submit?
Jups, geslecteerde optie wordt dus niet opgeslagen in databese

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Welke query wordt er uiteindelijk op je database uitgevoerd?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:34

pietje63

RTFM

wil je niet iets van onchange submit > action is voegtoe.php > $afdeling invoegen

verder moet je de values aanpassen, want nu staat daar 2x hetzelfde.....
dus :
PHP:
1
<?echo ("<select size=\"1\" name=\"afdeling\">");@mysql_select_db("$database") or die("$mysqldatabasefout"); $result=mysql_query("select afdeling ".    "from $tabel ".    "order by afdeling");while ($row = mysql_fetch_array($result)) { $afdeling = $row["afdeling"];echo ("<option value\"$afdeling\">$afdeling</option>");}?>

zoiets dacht ik aan

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• pctje
code:
1
2
3
$sql="Insert into $databasenaam(Functie, Fte, Instituut, Afdeling, Melding, Vacature_commissie, Voordracht, Akkoord_interne_werving, Borden_NHLkrant, Einde_bord, Mobiliteitsfonds, Einde_mob, Akkoord_externe_werving, Einde_ext, Opmerkingen) Values ('$functie','$fte','$instituut','$afdeling','$melding','$vacature_commissie', '$voordracht', '$akkoord_interne_werving','$borden_NHLkrant','$einde_bord','$mobiliteitsfonds','$einde_mob','$akkoord_externe_werving','$einde_ext','$opmerkingen')";
    mysql_Query($sql);
    echo "Record toegevoegd<P>";

dit bedoel je?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 19:44

Gerco

Professional Newbie

Wil je een combobox maken? Zoals je vaak ziet met landkeuze?

Dat doe je zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<form method="POST">
  <select name="bladieblaat">
    <option value="1">Optie 1</option>
    <option value="2" selected>Optie 2</option>
  </select>
  <input type="submit">
</form>

In je PHP heeft dan $_POST["bladieblaat"] de waarde "1" of "2", die kun je dus opslaan. De opgeslagen waarde kun je in he HTML weer laten zien door "selected" in de <option> tag van de geselecteerde optie op te nemen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• pctje
ah kijk, dat lijkt ergens op!! daar had ik nog niet aan gedacht nee. Top!!

zal het eens proberen.
Pagina: 1