Interlaced beeld bij DVcam over firewire

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Topicstarter
Eej, ik zit te klussen met m'n DVcam.... en het valt me op dat ik geen clean beeld kan krijgen uit het kreng. Het is allemaal hartstikke interlaced als ik het door de firewire m'n computer z'n strot induw. Das natuurlijk niet de bedoeling! Ik zit het nu weg te werken door dan raw te saven en de resulterende avi in Virtualdub nog even te deinterlacen en een mooi divxje te bakken, maar het zou toch beter moeten kunnen. Ik heb wel vaker filmpjes van DVcams gezien en die hadden daar helemaal geen last van...

Ik heb een JVC GR-DV3 over een Dynalink Firewire kaart via Adobe Premiere 6.

Iemand een idee of ik misschien ergens gewoon een setting vergeten ben?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
kick?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wees blij dat je DVcam het beeld interlaced teruggeeft, anders kon je het niet eens bekijken op je TV !
De-interlacen is het enige wat erop zit en dat moet je zeker niet vergeten als je het probeert te encoden naar DivX of MPEG2. Een geinterlaced beeld encodeert namelijk slecht.
Je DVD speler of PC zal bij afspelen naar een TV het ge-deinterlacede beeld weer interlacen zodat het weer te geven valt op je TV. Op je PC monitor zal het gedeinterlaced blijven, en dus hardstikke strak.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is inderdaad zo dat het wel een clean beeld is hoor, enkel niet voor op je pc. Maar meestal is het toch de bedoeling deze weer terug op tv af te spelen ? Anders moet je er inderdaad wat software op los laten.
Heel normaal hoor, heb hier net hetzelfde.

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Op zich klinkt dat wel logisch, maar!
Als ik in Adobe Premiere of onder Deze Computer (jaja, WinXP't automatische cam support is geil :)) het videobeeld ga previewen is deze niet of in veel mindere mate ge-interlaced.

Voorbeeld van mate van interlacing:
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~sie/frank.avi
(Excuses voor mijn gebrekkeige 1337 encoding skillz)

Vind ik dus nogal veel... En bij het previewen zie je dat dus helemaal niet.

De bedoeling is een filmpje te maken voor de introductieweek, en dat wordt via de PC afgespeelt, dus ik wil 'm zo deinterlaced mogelijk krijgen :)

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan je toch met een proggie ? Gewoon de-interlacen voor je hem gaat wegschrijven op cd ofzo. (zal wel een optie inzitten vermoed ik ?! Ikzelf gebruik SonicFoundry, weet niet hoe het zit met adobe).
Dan ziet hij er uit als in je preview-windowtje.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon de avi file even door Virtualdub heenhalen met een de-interlace filter. Opgelost.

Het feit dat je een firewire aansluiting hebt staat helemaal los van wel of niet interlaced. Je beeld is nu eenmaal altijd interlaced. De firewire is alleen het transport medium tussen camera en PC. Dat dit digitaal is heeft geen invloed op de interlacing. (ik heb zelf een Pinnacle Studio Deluxe ook met firewire). Als je per se geen interlaced wil hebben, moet je half formaat capturen (352x288), dan krijg je alleen de oneven lijnen ofzo, en heb je geen last van interlacing. Maar de kwaliteit is dan ook minder.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 21 juni 2002 01:07 schreef Acolyte57 het volgende:
Eej, ik zit te klussen met m'n DVcam.... en het valt me op dat ik geen clean beeld kan krijgen uit het kreng. Het is allemaal hartstikke interlaced als ik het door de firewire m'n computer z'n strot induw. Das natuurlijk niet de bedoeling! Ik zit het nu weg te werken door dan raw te saven en de resulterende avi in Virtualdub nog even te deinterlacen en een mooi divxje te bakken, maar het zou toch beter moeten kunnen. Ik heb wel vaker filmpjes van DVcams gezien en die hadden daar helemaal geen last van...

Ik heb een JVC GR-DV3 over een Dynalink Firewire kaart via Adobe Premiere 6.

Iemand een idee of ik misschien ergens gewoon een setting vergeten ben?
Ik neem aan dat je camera gewoon PAL interlaced opneemt. Dus dan importeer je uiteraard ook gewoon interlaced materiaal.

Die interlace-artifacts die je bij dat filmpje ziet, dat komt gewoon omdat je op volledige PAL res. ge-encodeert hebt, en je het progressive op je monitor zit te bekijken. Als je voor MPEG2 of watvoor formaat dan ook encodeert, en je wilt de res. full PAL houden, dan moet je de-interlacen. Je krijgt dan wel een minder vloeiend beeld, en je kunt soms een wat ravelig beeld krijg.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Ziet er behoorlijk naar uit dat het bewegingsartefacten zijn. Je framerate van je encoding komt niet goed overeen met de framerate van je camera (2 * 25 frames). Als het filmpje non-interlaced is gecodeerd, en het origineel was wel interlaced, had je een heel platgeslagen beeld moeten hebben.

Oplossing : :? (Sorry). Misschien wat knoeien met je framerate?

I like it red, with 150 bhp..

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 08:49 schreef Microkid het volgende:
Gewoon de avi file even door Virtualdub heenhalen met een de-interlace filter. Opgelost.
Dat is hoe ik het nu oplos, maar dat leek me een beetje een bouwvakkers oplossing... veel bruut geweld, weinig finesse. Maar als ik het zo hoor is het idd de enige oplossing, dus dan moet het maar :)
Als je per se geen interlaced wil hebben, moet je half formaat capturen (352x288), dan krijg je alleen de oneven lijnen ofzo, en heb je geen last van interlacing. Maar de kwaliteit is dan ook minder.
Ow! Dan is dat waarschijnlijk waardoor de previews niet interlaced zijn. Die zijn dan waarschijnlijk ook half formaat... Zal daar even mee experimenteren. 352x288 lijkt me ook een nog best acceptabele grootte... over een beamer heen is alles toch blurry :)

En framerate was idd een ongelukje. Heb ik waarschijnlijk bij het encoden perongeluk aangeklikt ofzo... Stom |:( maar makkelijk op te lossen voor de volgende keer.

Bedankt allemaal, hier kan ik weer verder mee aan de slag :)

Pagina: 1