Zalman vs waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
Ik heb nu waterkoeling, dit draait passief, soms actief.
De temps passief lopen best hoog op, tegen de 57 graden
Een zalman is redelijk stil.

Ik ben in het bezit van een desktop kast, vandaag gehaalt.
Daar zou wel waterkoeling in kunnen maar dat wordt best krap.

Wat vinden jullie er van, waterkoeling houden, en een nieuwe rad kopen, en een klein reservoir lijmen?
of toch waterkoeling van de hand doen, en voor dat geld een zalman kopen :?

ps inline is geen optie (kleine mod aan de pomp gedaan :P )
ps2 ik doe het hoofdzakelijk voor het geluid, maar preformance is ook mooi mee genomen

Reality beats fiction by far!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Daar zijn wel wat typo's te bekennen zeg.
ik zou zelf bij wc blijven, alhoewel ik met geen van beide ervaring heb. :)

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04

sKitZo

:)

Op donderdag 20 juni 2002 23:54 schreef E-MANs het volgende:
Ik heb nu waterkoeling, dit draait passief, soms actief.
De temps passief lopen best hoog op, tegen de 57 graden
Een zalman maakt is ook vrij stil.

Ik ben in het bezit van een desktop kast, vandaag gehaalt.
Daar zou wel wc ik kunnen maar dat wordt best krap.

Wat vinden jullie er van, waterkoeling houden, en een nieuwe rad kopen, en een klein reservoir lijmen?
of toch wc van de hand doen, en voor dat geld een zalman kopen :?

ps inline is geen optie (kleine mod aan de pomp gedaan :P )
ps2 ik doe het hoofdzakelijk voor het geluid, maar preformance ik ook mooi mee genomen
57 graden met wc?!?!?

weet je zeker dat je nix fout doet?

Verwijderd

al aan een silverado gedacht ?
ik heb zelf ook een zalman, maar de volgende cpu fan die ik ga kopen wordt een silverado..

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Op vrijdag 21 juni 2002 00:00 schreef sKitZo het volgende:

[..]

57 graden met wc?!?!?

weet je zeker dat je nix fout doet?
passief -> water steeds warmer, maar ondanks dat word de mijne 50 graden ongv passief :P lekker grote rad....

Verwijderd

Koop zo'n super grote zalman waaier en je temps zullen goed zijn. Het is ook stil. Het is veel gemakkelijker in gebruik vergeleken met WC

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04

sKitZo

:)

Op vrijdag 21 juni 2002 00:02 schreef _Dennizz_ het volgende:

[..]

passief -> water steeds warmer, maar ondanks dat word de mijne 50 graden ongv passief :P lekker grote rad....
ben je in de war met rad en reservoir of bedoel je dat je geen fan(s) op je rad heb zitten?

• Peertje NL
ik heb wel een klein reservoir en geen rad aangesloten.

zalman lijkt mij het beste ontwerp voor luchtkoeling dus blijf ik voor luchtkoeling bij een zalman

edit: ik ben te lui om elke keer mijn rad aan te sluiten.

ongeveer 1 jaar heb ik ZONDER rad en kast geputert :P

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Op vrijdag 21 juni 2002 00:05 schreef sKitZo het volgende:

[..]

ben je in de war met rad en reservoir of bedoel je dat je geen fan(s) op je rad heb zitten?
geen fans op rad edit wel fans op rad, maar als die dus uitstaan, dat versta ik onder passief :P

• Peertje NL
Op vrijdag 21 juni 2002 00:03 schreef Aico het volgende:
Koop zo'n super grote zalman waaier en je temps zullen goed zijn. Het is ook stil. Het is veel gemakkelijker in gebruik vergeleken met WC
je moet na het vervoer goed opletten dat je zalman nog goed op je socket zit, dat komt omdat dat kreng zo zwaar is en dan nog z'n kut ophanging aan 1 lipje ipv 3 of je mobo gaten te gebruiken maarja.

Verwijderd

een nadeel van luchtkoeling is dat de lucht in je kast wordt opgewarmt, deze lucht moet dus wel worden afgevoerd. Dus of je laat je voedingsfan lekker op 12v loeien of je plaatst hiervoor een stille fan en zet je voedingsfan lekker zacht.

Met waterkoeling kan je je radiator zo plaatsen dat dit de lucht in de kast niet opwarmt met als gevolg dat je je psufan die normaal de lucht in de kast afvoert heel langzaam kan laten draaien (op 5v bijvoorbeeld).
Als je je temps dan omlaag wil kan je voor je rad nog een 120mm op 5v zetten, dat hoor je ook (vrijwel) niet.

Ik denk dat je met beide methodes heel stil kan gaan maar omdat je de waterkoel spullen toch al hebt zou ik dat gewoon gebruiken.

De voedingingsfan heb je zowiezo nodig (tenzij je de voeding gaat waterkoelen waar ik niet vanuit ga). En met een iets betere radiator kan je dan je proc passief koelen ipv dat je hier een fan voor nodig hebt.

Verwijderd

Mijn ervaring is dat een Zalman in de meeste gevallen stiller uitpakt dan WC.

Een Zalman op "silent" doet tussen de 20 en 25 dB. In deze modus houdt de 6000cu een XP2000+ in een goede kast gewoon netjes (~55 stressed)...Natuurlijk hangt dit van heel veel andere factoren af...maar ok...

In extreme gevallen (overclocking, duh >:)) is een Zalman op "laag" niet genoeg. Als je de zalman op volle toeren laat draaien, isse NIET stil :(
Dan kom je in het domein van waterkoeling. Toch zou ik idereen wel aanraden om een radiator aan te sluiten :) Op de radiator zitten helaas fans...en die zijn ook niet stil...
Bij een uitgekiende WC setup kun je hem heel stil maken, maar nooit zo stil als een Zalman in "silent" mode... (20dB = simpel -> dat hoor je niet boven je HDD en voeding uit :))

Voordelen Zalman:
- Heel stil als je "normale en goede" koeling zoekt
- Cheapo i.v.m. WC
- Easy te monteren / onderhouden
Voordelen WC:
- Veel grotere capaciteit m.b.t. warmte
- Peltier te gebruiken
- Cool 8-)

Mijn tip: Koop een Zalman en een Enermax FMA (regelbare) voeding :)

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben zojuist ook overgestapt van waterkoeling naar een Zalman. Ik heb de Zalman 5100-Cu en ben daar erg tevreden mee. In Silent mode is hij minstens even stil als mijn waterkoeling.
Verder zit deze Zalman wel aan de 4 gaten rond je socket vast (niet aan de socket zelf zoals hierboven staat). Het is dus gewoon makkelijker dan waterkoeling.

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

Verwijderd

zalman zeker! geen lekgevaar oid maar gewoon goed! (let wel op sommige desktop cases is er niet genoeg ruimte

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
Op vrijdag 21 juni 2002 09:51 schreef Smackers het volgende:
Ik ben zojuist ook overgestapt van waterkoeling naar een Zalman. Ik heb de Zalman 5100-Cu en ben daar erg tevreden mee. In Silent mode is hij minstens even stil als mijn waterkoeling.
Verder zit deze Zalman wel aan de 4 gaten rond je socket vast (niet aan de socket zelf zoals hierboven staat). Het is dus gewoon makkelijker dan waterkoeling.
ja maar die 5100 is 180 gr.. en die waaier is 550 gram en ze hadden het net over die waaier denk ik...

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Maak zelf een grote heatsink. Omdat de socket rechtop staat kan ie veel meer gewicht hebben >:) En dus kun je hem wel passief gaan koelen door een enorme alu/koperen heatsink te bouwen. Wel ff Vcore omlaag gooien zodat ie minder warm wordt.

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27
Heb ook waterkoeling en wil echt nooit meer terrug naar gewone koelers, blijven mij te veel geluid maken, die zalman maakt meer geluid dan mijn WC (wel actief gekoeld)

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 11:45 schreef Catch22 het volgende:

[..]

ja maar die 5100 is 180 gr.. en die waaier is 550 gram en ze hadden het net over die waaier denk ik...
De 5100-CU is 400 gram zoals op de site van Zalman te vinden is. :P

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Op vrijdag 21 juni 2002 11:56 schreef Albinoraptor het volgende:
die zalman maakt meer geluid dan mijn WC
Mijn wc maakt helemaal geen geluid hoor :? ;) :+

• Peertje NL
Op vrijdag 21 juni 2002 00:18 schreef bluh het volgende:

Ik De voedingingsfan heb je zowiezo nodig (tenzij je de voeding gaat waterkoelen waar ik niet vanuit ga). En met een iets betere radiator kan je dan je proc passief koelen ipv dat je hier een fan voor nodig hebt.
nee wc door mijn voeding doe ik idd niet aan, hij wordt passief gekoelt :+
Op vrijdag 21 juni 2002 10:41 schreef T-Mug het volgende:
zalman zeker! geen lekgevaar oid maar gewoon goed! (let wel op sommige desktop cases is er niet genoeg ruimte
daar ben ik totaal niet bang voor, en met mijn nieuwe komende reservoir kan ik hem zelfs op z'n kop zetten :)
Op vrijdag 21 juni 2002 01:33 schreef werty het volgende:
Mijn ervaring is dat een Zalman in de meeste gevallen stiller uitpakt dan WC.

Een Zalman op "silent" doet tussen de 20 en 25 dB. In deze modus houdt de 6000cu een XP2000+ in een goede kast gewoon netjes (~55 stressed)...Natuurlijk hangt dit van heel veel andere factoren af...maar ok...

In extreme gevallen (overclocking, duh >:)) is een Zalman op "laag" niet genoeg. Als je de zalman op volle toeren laat draaien, isse NIET stil :(
Dan kom je in het domein van waterkoeling. Toch zou ik idereen wel aanraden om een radiator aan te sluiten :) Op de radiator zitten helaas fans...en die zijn ook niet stil...
Bij een uitgekiende WC setup kun je hem heel stil maken, maar nooit zo stil als een Zalman in "silent" mode... (20dB = simpel -> dat hoor je niet boven je HDD en voeding uit :))

Voordelen Zalman:
- Heel stil als je "normale en goede" koeling zoekt
- Cheapo i.v.m. WC
- Easy te monteren / onderhouden
Voordelen WC:
- Veel grotere capaciteit m.b.t. warmte
- Peltier te gebruiken
- Cool 8-)

Mijn tip: Koop een Zalman en een Enermax FMA (regelbare) voeding :)
Ik hoor meestal idd de hdd boven alles uit, maar in deze
kast heb ik daan niet zo veel last van denk ik.
De hdd ligt altijd op een washanddoekje :P

en idd, zalman is meestal stiller dan een wc.
waarom :? nou een inline pomp maakt herrie, de since maakt zo ie zo herrie, maar een eheim pomp die is opgehangen in een reservoir hoor je dus echt niet :)

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05

Q-bone

Dusss...

ik dacht dat het aan mij lag, maar 57 is best hoog, ik heb ook een passieve waterkoeling, op een amd athlon 1400, en die komt nie boven de 43 graden :) dus dan is het wel lekker :)

bla?

Pagina: 1