[linux] op een Sun Enterprise 250 ??

Pagina: 1
Acties:

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:26
Ik heb op het werk nog een Sun Enterprise 250 staan, die binnenkort niks meer te doen heeft B-)
Aangezien ik bijna nog nooit met Solaris hebt gewerkt, draai ik hem liever met linux ... Slackware 8.1 ofzo ...

Nu is natuurlijk de vraag, is dit aan te raden :?
1) Werkt een standaard installatie gelijk ?
2) Werkt alle software die je download gelijk op een Sun ?
3) Mogelijke problemen met bepaalde hardware ?

En waar zou ik deze machine het beste voor in kunnen zetten ?? als database server :? als router/webdoos :?

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Linux kan denk ik daar wel op vooruit, maar Slackwareheeft al een tijdje geen SPARC port meer voor zover ik weet, dus je zult iets moeten nemen dat wel op SPARC werkt. SuSE of Debian bijvoorbeeld.

[deze advertentieruimte is te koop]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De installatie is natuurlijk wat anders dan op i386, maar ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat een standaardinstallatie van een goeie distributie gewoon meteen werkt.
De SPARC port van Slackware wordt trouwens al een tijdje niet meer bijgehouden volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 20 juni 2002 23:52 schreef Theetjuh het volgende:
1) Werkt een standaard installatie gelijk ?
Ik heb Debian geinstalled op een HP 9000 712/60. Het was niet echt een gewone installatie (netwerkboot + netwerkinstall), maar redelijk makkelijk (verschilde weinig van Debian op i386) en ik heb eigenlijk alles in die bak vrij probleemloos aan de praat (behalve het geluid, dat doet wel iets, maar dat is het dan ook zo'n beetje).
Sun Sparc hardware is wat populairder dan HP parisc spul heb ik de indruk, dus je kansen zijn behoorlijk.
2) Werkt alle software die je download gelijk op een Sun ?
Software voor i386 zal er niet op werken. Maar Free software is meestal vrij portable (qua archs).
Vuistregel -> als er source voor verkrijgbaar is geef ik het 80 a 90% kans dat het ook op je Sparc werkt.
Debian op mijn HP heeft gewoon alle software die Debian/i386 ook heeft, met uitzondering van wat non-free software (netscape, mpg123 bijv) en Free software die build-problemen gaf.
3) Mogelijke problemen met bepaalde hardware ?
Tsja, zoek zo nauwkeurig mogelijk op wat voor hardware het is en zoek dan op internet.
En waar zou ik deze machine het beste voor in kunnen zetten ?? als database server :? als router/webdoos :?
Depends hoe krachtig (cpu, ram, hd, bus) hij is.

Overigens had dit ook wel in [topic=152316/1/25] gekund, maar aangezien dit aanzienlijk minder standaard is zal ik hem maar openlaten ;)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 17:04

_nethack

We're all MAD here

Je zegt dat je nog nooit met Solaris hebt gewerkt? Mooi, dan is dit je kans 8-)
Solaris installatie is een eitje, zeker op een Sparc. (Bij de x86 versie moet je moeilijk gaan doen met je hardware, daar heb je op een sparc geen last van, dat gaat allemaal nagenoeg automagisch)
Als het een single cpu machine is kun je op sun.com Solaris 9 downloaden.

Wil je er echt linux op draaien, dan kun je net als bij de x86 versies kiezen uit meerdere distro's. SuSE 7.3/sparc is nagenoeg hetzelfe als de intel versie, alleen iets minder software (5 ipv 7 cd's) en in tegenstelling tot de intel versie kun je voor sparc wél bij SuSE de iso's downloaden.
Redhat schijnt ook een sparc distro te hebben, maar die ken ik niet.

Wil je de wat meer doe-het-zelf distro draaien dan draait debian woody erg goed. Gentoo is er inmiddels ook voor sparc, en ik kwam nog een distro tegen genaamd splack wat een slackware port voor sparc is. Van de laatste weet ik niet hoe up-to-date hij is.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:26
Op vrijdag 21 juni 2002 08:21 schreef Operations het volgende:
Je zegt dat je nog nooit met Solaris hebt gewerkt? Mooi, dan is dit je kans 8-)
Solaris installatie is een eitje, zeker op een Sparc. (Bij de x86 versie moet je moeilijk gaan doen met je hardware, daar heb je op een sparc geen last van, dat gaat allemaal nagenoeg automagisch)
Als het een single cpu machine is kun je op sun.com Solaris 9 downloaden.
...
Nou ik ben er dus achter gekomen dat Pervasive 2000i ... een database manager die erop moet komen te draaien, alleen linux/x86 aan kan of anders solaris/sparc.

Met andere woorden ... ik ga me maar eens verdiepen in Solaris ;)

De 3cd heb ik al gedownload ... nu nog ff unpacken en branden ... eens kijken hoe gemakkelijk het wel niet is ;)

Weet iemand hier nog goede leveranciers voor Sun spul ?? 2de hands mag ook ;)
Pagina: 1