voor mobo bestemd BIOS maakt systeem instabiel

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Kan iemand mij verklaren waarom een systeem instabiel wordt, nadat deze geflashed is met een voor dat moederbord bestemd BIOS? Voor mijn ECS K7VZA had ik van deze pagina het laatste BIOS gedownload, inclusief het bijbehorende flash-programma.

Vervolgens heb ik het BIOS volgens instructie geflashed en de pc gereboot. Vanaf toen was de pc erg instabiel, in de zin dat hij plotseling kon 'hangen' ('freeze'). Het vreemde was dat ik hier geen patroon ik kon herkennen, het gebeurde meestal als de pc juist niet iets bijzonder zwaars aan het doen was.

Eerst dacht ik aan een softwarefout, maar toen zelfs de Windows XP setup na de "format c:" tijdens het installeren dezelfde kuren vertoonde, moest het wel of hardware of het BIOS zijn.

Terugzetten van een net eerdere BIOS versie maakte het systeem weer stabiel.

Nu heb ik dus een stabiel systeem met een kale Windows XP installatie. Dat laatste was eigenlijk niet de bedoeling en vandaar ook mijn vraag: hoe kon dit nu gebeuren?

• TouroLouco
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-07 11:42
Heb je de BIOS (CMOS) default settings wel geladen na het flashen?

}:O

AI, if a program makes so many mistakes that it's almost human

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Meestal is het zo..if it ain't broke, don't fix it !
Maar wellicht toch wat compatibiliteits problemen icm andere hardware..of zoals hierboven...laad de default instellingen eens en kijk dan eens, als het dan wel goed gaat kan je weer langzaam aan 1 voor 1 wat instellingen tweaken...Maar als die nieuwe bios geen toegevoegde waarde geeft aan je oude bios zou ik gewoon lekker je oude bios houden en gewoon wachten tot een volgende bios en kijken wat deze doet... Gebruik je verder wel van al je hardware de nieuweste drivers ?

Verwijderd

Ecs is bekend met brakke bios updates. Ik heb een k7s5a, had daar een bios flash overheen gegooid, waardoor mijn pc erg onstabiel werd..zoals boven aangegeven...

if it ain't broke...don't fix it!

• TromboneFreakus
Op vrijdag 21 juni 2002 02:45 schreef TouroLouco het volgende:
Heb je de BIOS (CMOS) default settings wel geladen na het flashen?

}:O
Ja hoor, van alles geprobeerd. Fail safe, high performance en vanalles daar tussenin.

• TromboneFreakus
Op vrijdag 21 juni 2002 09:10 schreef The1 het volgende:
Ecs is bekend met brakke bios updates. Ik heb een k7s5a, had daar een bios flash overheen gegooid, waardoor mijn pc erg onstabiel werd..zoals boven aangegeven...

if it ain't broke...don't fix it!
Dat is een goede waarheid, maar versie 3.4 (een versie terug) had ik zeker nodig. Ik dacht dat ik versie 3.6a toch zeker ook 3.4 ingebakken zou zijn.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

Dennahz

Life feels like hell should.

flash hem terug dan..

Twitter

• TromboneFreakus
Op vrijdag 21 juni 2002 11:09 schreef BrEeZeR het volgende:
flash hem terug dan..
Op donderdag 20 juni 2002 23:11 schreef TromboneFreakus het volgende:
Terugzetten van een net eerdere BIOS versie maakte het systeem weer stabiel.

Nu heb ik dus een stabiel systeem
Pagina: 1