Kan niet branden onder linux

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Oke ff voor de voledigheid ik maak gebruik van x-cdroast en heb een liteon 32 speed brander (LTR 32125W) als brander.
Het volgende is het probleem om een of andere reden kan ik geen cd's branden :(
Ik heb momenteel het volgende gedaan.

- De kernel geconfigureerd met scsi-emulatie & regular (dit zowel als module als vast geprobeerd)

- De lilo aangepast met append="hdd=ide-scsi"

- Gecheckt of brander niet kapoet was

Echter blijft x-cdroast aangeven dat de scsi-emulatie niet geinstaleerd is en if dat ik hiertoe geen rechten heb :?
Het maakt niet uit ofdat ik als root of als user ben ingelogt. Ben intussen alweer een aantal hulpdiensten afgeweest en zelfs mijn pshy werd bijna gestoort van mijn klachzang over dat ik niet ff een backupje van linux kon branden en mijn muziek niet kon overzetten op cd-rom.

Wie weet er raad :?

Ik draai btw debian sid met kernel 2.4.18

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 23:02 schreef Mataraty het volgende:
Echter blijft x-cdroast aangeven dat de scsi-emulatie niet geinstaleerd is en if dat ik hiertoe geen rechten heb :?
Heb je het al eens met alleen cdrecord geprobeerd? Met -scanbus kan je zien wat er allemaal aan de kabel hangt. Ik neem aan dat x-cdroast dat ook doet, maar je weet maar nooit...

Welcome to the desert of the real.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 23:10 schreef Fatal-Error het volgende:

[..]

Heb je het al eens met alleen cdrecord geprobeerd? Met -scanbus kan je zien wat er allemaal aan de kabel hangt. Ik neem aan dat x-cdroast dat ook doet, maar je weet maar nooit...
Deze geeft geen de volgende output alwaar ik uit opmaak dat het inweze gewoon moet werken, alleen dat doet het dus niet.
Ik zou dan ook mijn brander daar moeten zien :?
Het lijkt dus wel alsof hij kapot is, maar dat heb ik al een paar keer getest en dat is niet het geval. Ook al van idebus veranderd om kapote uit te sluiten, maar nog steeds 0 :(

/me snapt het niet meer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 J�rg Schilling
Linux sg driver version: 3.1.22
Using libscg version 'schily-0.5'
scsibus0:
      0,0,0     0) *
      0,1,0     1) *
      0,2,0     2) *
      0,3,0     3) *
      0,4,0     4) *
      0,5,0     5) *
      0,6,0     6) *
      0,7,0     7) *

Verwijderd

Wat krijg je terug op:
cat /proc/cmdline
Dat zou je lilo kernel optie weer moeten geven, zoiets als:
linux root=/dev/hda1 hdc=ide-scsi
Als de ide-scsi er niet bij staat is er iets mis gegaan met het aanpassen van lilo.
Na het aanpassen van /etc/lilo.conf heb je wel /sbin/lilo -v gedraaid?

• Fatal-Error
  • Niet online
Nadat je de module hebt geladen (ide-scsi), wat zie je dan met dmesg? En heb je wel de devices in /dev aangemaakt die nodig zijn voor scsi?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 23:46 schreef MarcelP het volgende:
Wat krijg je terug op:
cat /proc/cmdline
Dat zou je lilo kernel optie weer moeten geven, zoiets als:
linux root=/dev/hda1 hdc=ide-scsi
Als de ide-scsi er niet bij staat is er iets mis gegaan met het aanpassen van lilo.
Na het aanpassen van /etc/lilo.conf heb je wel /sbin/lilo -v gedraaid?
tuurlijk heb ik lilo gedraait nadat ik die heb aangepast en hier de log van cat /proc/cmdline
code:
1
auto BOOT_IMAGE=Linux ro root=nummertje hdd=ide-scsi
Op vrijdag 21 juni 2002 00:07 schreef Fatal-Error het volgende:
Nadat je de module hebt geladen (ide-scsi), wat zie je dan met dmesg? En heb je wel de devices in /dev aangemaakt die nodig zijn voor scsi?
devs zijn er en scsi zit ingebakken ipv modules echter dit geeft geen verschil :'(

Verwijderd

Kun je /dev/hdd wel als IDE device mounten?
En draai je devfs?

--Pivo

• Fatal-Error
  • Niet online
Hm, heb je in de kernel niet perongeluk ook 'Include IDE/ATAPI CDROM support' aan staan? En kan je uit de kernel messages opmaken dat er een scsi device wordt herkend (of ide/atapi)?

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Je moet (hoe raar het ook klinkt) ook support meecompilen voor SCSI harddisken en SCSI CDroms.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 00:23 schreef pivo het volgende:
Kun je /dev/hdd wel als IDE device mounten?
En draai je devfs?

--Pivo
Mounten als zijnde ide device is geen probleem dat werkt gewoon en dat is juistem de reden dat ik het zo vaag vind.
Op vrijdag 21 juni 2002 00:25 schreef Fatal-Error het volgende:
Hm, heb je in de kernel niet perongeluk ook 'Include IDE/ATAPI CDROM support' aan staan? En kan je uit de kernel messages opmaken dat er een scsi device wordt herkend (of ide/atapi)?
Ja dat staat aan en nu ga je mij zeker vertellen dat dat uit moet :?
De brander word wel herkend als zijnde ide device kan hem gewoon mounten.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 07:39 schreef Mataraty het volgende:
Ja dat staat aan en nu ga je mij zeker vertellen dat dat uit moet :?
De brander word wel herkend als zijnde ide device kan hem gewoon mounten.
Die moet ook als module - als 't in de kernel zit dan wordt het namelijk alsnog gebruikt als driver voor die brander. ;).

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 08:14 schreef beelzebubu het volgende:

Die moet ook als module - als 't in de kernel zit dan wordt het namelijk alsnog gebruikt als driver voor die brander. ;).
Ik weet wel zeker dat dat niet zo is. De Mandrake kernel heeft ide-cd ingebakken zitten, maar de kernel bootoptie mapt hem naar scsi.

Maar ja, ik zou zo niks anders kunnen verzinnen, dus misschien is het in dit geval niet zo(?).

Maar wat heb je precies in de kernel zitten?
Je hebt generic scsi ook nodig, naast ide-scsi en scsi cdrom support.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het feit dat je je cd-rom drive nog steeds als ide device kunt benaderen geeft saan dat er toch iets mis gaat met de mapping naar de scsi-emulatie driver... Je zou hem op dat moment alleen nog maar met de scsi mogen benaderen... Verder moet je inderdaad wel scsi cdrom en scsi generic erin hebben... Ik zou trouwens het geheel gewoon statisch in je kernel dumpen, da's wel het makkelijkst.
Pagina: 1