zelf componeren:EA effecten toepassen op microfoon

Pagina: 1
Acties:

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Een probleem!

Mijn vader houdt zich bezig met componeren van muziek, dit doet hij sins enige tijd met behulp van de pc, met het programma Cakewalk.
We hebben een Soundblaster Live! Player 1024. Het probleem is dat we de geweldige Environmental Audio-effecten niet opgenomen krijgen. Die effecten moeten alleen over de microfoon en line in (gitaar in dit geval). Dit blijkt echter onmogelijk, als je het effect inschakelt hoor je het wel, maar schakel je hem weer uit dan is hij weer weg. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Het effect moet dus alleen over bv de microfoon, en niet over de andere reeds opgenomen stukken EN als het effect weer is uitgeschakeld, moet het effect nog wel hoorbaar zijn. Hij moet dus het effect ook opnemen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, mijn pa zou er erg blij mee zijn (ik ook)

bvhd

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Tja, zo heeft CL hun Live geconfigureerd. Waarschijnlijk is het vrij lastig om het te veranderen.
Er is uiteraard wel een paardenmiddel te verzinnen, en dat is om de line out in te line in te pluggen, EN DAN NIET VERGETEN OM DE LINE IN TE MUTEN!!! Anders krijg je een extreme feedback loop, wat alles kapot kan maken.
Misschien dat je CL er een mailtje over kan sturen, of misschien nog wel beter is om op een CL newsgroup te kijken.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Wat een eikels, die CL-honden :( :(

Verwijderd

wat?? zo is het nou eenmaal? wat een eikels? CL-honden??

Je kunt toch gewoon What-U-Hear als recording source selecteren?? Dan wordt 't effect wat toegepast wordt op een source gewoon opgenomen hoor...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ja daaaaaaag, dan wordt de muziek die je al ingespeeld hebt, weer eens op een track opgenomen. Dat werkt natuurlijk niet...

• Jag

Jag

Hmm, dat lijkt me inderdaad een oplossing (ik was al aan het kloten geweest met kabels).
Maaruh, TB, wat is er nou precies niet goed aan?

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Als je op die manier opneemt, neemt ie op de geselecteerde opneem-track letterlijk alles op wat op dat moment de line-out van de geluidskaart uitgaat. Dus ook de tracks die je al hebt opgenomen.
Je kan wel nagaan dat dat NIET klinkt.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Euhm.. De opties met Microphone worden gewoon WEL opgenomen hoor.. (hier iniedergeval)

Verwijderd

En als je alles wat dan uit die line-out gaat opslaat als een nieuwe track, kan je alle vorige tracks deleten. Hoppa, een track met ales wat je wilt horen, zonder dat je dingen "dubbel" hoort.

Het probleem is natuurlijk wel dat je je tracks kwijt bent...

Je kan ook alle tracks (zoner gitaar) opnemen op bv een tapeje. Dit tapje draai je dan, je speelt de gitaar in op de comp, met effect, op een nieuwe track. Zo hoeft je comp niet te recorden, maar alleen af te spelen.
Ik weet niet of dit een oplossing is voor je probleem, het klinkt alleen logisch. Ik ken cakewalk namenlijk niet, en ik weet niet precies wat je wilt...

Verwijderd

In Cakewalk zelf, kun je het effect per kanaal instellen.
Probeer dat eens.

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je op die manier opneemt, neemt ie op de geselecteerde opneem-track letterlijk alles op wat op dat moment de line-out van de geluidskaart uitgaat. Dus ook de tracks die je al hebt opgenomen.[/quote]Ok, dit volg ik.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je kan wel nagaan dat dat NIET klinkt.[/quote]Hmm, hier raak ik dus de draad kwijt, zie het ff niet voor me.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel[/quote]Niet echt dus. Waarschijnlijk als je het zou laten zien zou ik het meteen snappen. Misschien kan je het nog iets beter uitleggen?

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik zal 't vanmiddag eens beter uitleggen, nu moet ik naar school :(

Enne, in Cakewalk, daar kun je toch geen EA-effecten gebruiken? Daar gaat het nu net om.

Verwijderd

Als ik het goed begrijp wil je dus een stuk opgenomen muziek afspelen waar verder geen effecten op toegepast mogen worden, en daarbij nog live spelen, met sources line in en microfoon, die juist wel geprocessed moeten worden door de DSP?

Kan je dat al opgenomen stuk dan niet vanaf een ander apparaat met koptelefoon afspelen, zodat je daar geen last van hebt, en na afloop gewoon in een programma zoals Cool Edit Pro mixen? Want in dat geval kun je juist wel die "What-U-Hear" als source gebruiken voor de opname.

Mocht je dat niet willen is er idd een Cakewalk studiopaneltje te downen voor de Live, ergens op listen.to/sblive d8 ik...

Dat gedoe met extra kabels en tapes enzo zou ik zeker niet doen, want dat levert alleen maar onnodig verlies op!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Dat is precies wat ik bedoel.
Maar als je de functie "what u hear" doet, neem ie alles op, dus ook hetgene wat je evt. door de hoofdtelefoon zou horen...

• Jag

Jag

Nee sillacoid bedoelt dat je de andere muziek, die niet door de DSP hoeft, gewoon met iets anders afspeelt, een minidisc speler bijv, en dat met een koptelefoon beluistert.
Maar je kan die effecten per bron instellen hoor, dus bijvoorbeeld alleen de mic en line in veranderen, en de wave met rust laten.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar je kan die effecten per bron instellen hoor, dus bijvoorbeeld alleen de mic en line in veranderen, en de wave met rust laten.
Jag[/quote]Dat doet ie dus niet, als je de mic selecteert, doet ie de wave ook...

• Jag

Jag

Vaag, ik zal eens ff wat gaan kutten.

Jag

• Jag

Jag

&#&*$#@$( Ik kan niet meer bij mijn instellingen, hij geeft een foutmelding.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Da's ook niet goed! ;)

Verwijderd

wat voor foutmelding? :)

TB> Als het goed is kun je de effecten wel per bron instellen met dat studio-paneltje

• Jag

Jag

Ik weet het al, ik had auioHQ uitstaan :). Ik kijk meestal niet eens naar foutmeldingen, je kan er zelden iets mee. Ik zal zo eens ff wat proberen.

Jag

• Jag

Jag

Ok dan, ik ben erachter. ik had me nooit zo verdiept in die EA shit.
Je doet het als volgt. Stel je wilt "zeus" als DSP gebruiken, maar de wave gewoon normaal opnemen.
-stel bij de master de original sound op 100% (onthoudt de eerdere waarde)
-stel onder source, bij wave/direct sound de original sound op 100%, en de rest op 0% (vergeet niet de pitch shifter, daarvoor moet je naar beneden scrollen, dit heeft mij heel lang gekost om daar achter te komen :P)
-en als laatste zet je onder source, bij microphone de orginal sound op dezelfde waarde als original sound onder master stond voordat je hem gewijzigd had.

Vervolgens neem je "what you hear" op, et voila.

Jag

Verwijderd

Neemt de sporen op in Cubase of Logic en gooi er vervolgens een plug-in overheen!!

Verwijderd

Ja, of met Cakewalk :) en dan een plugin eroverheen.

Verwijderd

goeiemorgen :P

• Jag

Jag

Mjin oplossing werkt ook, probeer maar eens. En dan kan je alle effecten gebruiken op je live, of zelfs zelf nieuwe maken.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Jag: Het werkt nog niet, want als je dus What-U-hear als opnamebron selecteertm neemt ie dus ook de MIDI e.d. wat je afspeelt op, dat moet niet, want dat gaat heel erg slecht klinken, maar het moet wel afgespeeld worden, anders hoor je niet waneer je moet zingen.

Maar achteraf blijkt het toch handiger om de effecten achteraf er overheen te gooien, maar dit lukt mij met geen mogelijkheid, weet iemand een oplossing.

trouwens, Jag, en alle anderen, bedankt voor de moeite! :)
Pagina: 1