Epox BIOS werkt niet correct?

Pagina: 1
Acties:

• MAFF
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 00:04
Mijn BIOS-flash van mijn EPOX8K7a+ is mislukt :(. Mijn PC deed vreemd door niet op te starten, dus zwart scherm. Af en toe kon ik hem opstarten maar dan alleen in de laagste kleuren, 4 kleuren met 640-480 scherm. Hierna heb ik besloten mijn BIOS te flashen wat mislukt is.

Nu kan ik mijn PC niet meer normaal starten en heeft die een disk nodig. Als ik nu opstart krijg ik het volgende schermen:

--------------------------------------
Award Bootcheck Bios V1.0

Copyright (c) 200, Award Software, Inc

Bios from checksum error

Automatic Load Awdflash.exe
!! Error - Bad floppy Fat sector !!

Na een paar keer enteren en dezelfde error gekregen te hebben, wordt de awdflash geladen. Dan komt het volgende scherm:

Flash memory Writer v8.12
(c)Award Spftware 2001 all rights reserved

File Name to Program 8K7A2529.bin

Image file is not original BIOS
!! BIOS image file checksum not zero !!

check to see if fdd & HDD error
Avoid using file saved from M/B directly

Please Wait

Na dit scherm kan je wachten tot je een ons weegt.

Ik heb al andere BIOS-versies gebruikt zonder succes. Een CMOS reset op de mobo werkt ook niet.

Weet iemand wat er aan de hand is? Betekend dit dat ik een nieuwe BIOS moet bestellen, of moet de gehele MOBO vervangen worden?

Life is to short too explore the whole world!

Verwijderd

gewoon je bios ff zenden naar www.flashbios.org en hij maakt het wel weer voor je in orde (8Euro)

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-08 10:51
al een ander floppy geprobeert? en die getest op een andere pc op fouten?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

denk dat je plankie ter ziele is... Bij Epox kan je een nieuwe chip bestellen. Je kan eens een ander BIOS versie proberen door van een floppy te booten.

• MAFF
Aan de diskettes ligt het niet. Diverse diskettes gebruikt en diverse BIOS versies.

• MAFF
Mijn mobo staat niet in de lijst bij flashbios.org :(

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 22:40 schreef MAFF het volgende:
Mijn mobo staat niet in de lijst bij flashbios.org :(
dat maakt niet uit, volgens mij is hij te lui (of te druk) om de site te updaten, mijne stond er ook niet in, heeft me wel fantastisch geholpen, vul gewoon het flaSHFORM in en als het niet goed is mailt die je

• MAFF
Maar eens kijken of dit werkt. Dit komt van de Epox-site

BIOS flash failed

If you have access to an old un-accelerated ISA video card, you might
be able to recover your BIOS. Remove all cards and drives from your
system, except for the ISA video card and the floppy drive. Then try
to boot from a system disk (a bootable floppy with only the flash
programs and corresponding BIOS binary). If you are able to boot to
the floppy, flash your BIOS according to the directions above.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft niet per-se een ISA kaart te hebben. Dat is eigenlijk om het probleem om te zeilen dat je met sommige (oudere) AGP/PCI videokaarten de BootBlock scherm niet kunt zien :)

Maak een bootflop. Haal de juiste BIOS van de website van de mobofabrikant af. Kopieer deze tezamen met de flashprogramma AWDFLASH naar de bootflop. De CONFIG.SYS van de bootflop moet leeg zijn en de AUTOEXEC.BAT moet voorzien zijn van slechts één regeltje en dat is de volgende:
code:
1
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP

Tijdens de BootBlock melding wordt de BIOS automatisch geflasht (/PY), alle instellingen hersteld (/CC /CD /CP) en n direct daarna wordt je PC herstart (/R) :)

meer info op de BIOS sectie van mijn huispagina

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Als je Award BIOS hebt, maak dan een bootflop met een regel in autoexec.bat waardoor BIOS automatisch wordt geflasht als je opstart.
Die ene regel moet dan zijn:

AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP

waarin je awdflash moet vervangen door de naam van je flashprogje (naam vd exe)
en biosfile door de naam van je *.bin file.
En je moet je bootdisk maken onder dos mbv format a:/s
Dit wil vaak nog werken als je flashen om de een of andere reden is mis gegaan. Bij mij is er 1 keer de stroom uitgevallen onder het flashen en ik had 1 keer een slechte diskette. beide keren boote de pc niet en ging piepen. Dit heeft mij echter 2 keer gered, dus ga nu niet roepen dat het nooit gaat werken.

Verder kun je proberen om je bios te dwingen te updaten, force bios flash met alt+f2. dus lege disk alleen bios *.bin file en alt f2 blijven rammen. Werkt niet bij alle award biosen, maar bij een hoop moderne biosen wel.

Ami bios:
van de MSI site:
BIOS Recovery Feature
For AMI BIOS

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM
standaart reactie biosflash mislukt:

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

is het een idee om een faq te maken voor biosflashen en problemen omtrend biosflashen want dit wordt zo vaak gevraagd

Verder had je oa dit topic kunnen vinden met de search:
[topic=525636]

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58

dlmh

Lo-Fi

Ik heb ook een 8k7a+ en als je opstart kan je met ALT+F1 ook de BIOS flashen (het flash programma is op dit mobo ingebakken). Het enige wat je nodig hebt is een floppy met de .bin file erop!
Suc6! (Epox 8k7a+ is :))

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn PC deed vreemd door niet op te starten, dus zwart scherm. Af en toe kon ik hem opstarten maar dan alleen in de laagste kleuren, 4 kleuren met 640-480 scherm.
ik weet er ook niet alles van, maar zou dat aan de bios liggen?? lijkt me meer de videokaart ofzo...

maar tis wel een leuk bordje :P
Pagina: 1