The birds turned into The Flying Dutchmen!
Is waarschijnlijk compatible met alle andere 44780 based lcd's. Gewoon even uitzoeken wat pin 1 is en aansluiten. Succes ermee
Hmm..er zit een witte flatkabel op van 16 aders, nu dus ff zien uit te vinden welke pin 1 is, op de voorkant zie ik wel 2 soldeeer punten staan met + en - .Op donderdag 20 juni 2002 22:22 schreef Cornholio2001 het volgende:
Is waarschijnlijk compatible met alle andere 44780 based lcd's. Gewoon even uitzoeken wat pin 1 is en aansluiten. Succes ermee
(pics zijn onderweg)
beter is het om een datasheet van de hd44780 te vinden en op de print de banen naar de pinnen te volgen zodat je weet waar de pinnen voor bedoeld zijn. Heb ik ook gedaan met mijn 16*2.
Heb je heeeeel misschien een linkje naar de datasheet?Op donderdag 20 juni 2002 22:45 schreef equinoxe het volgende:
beter is het om een datasheet van de hd44780 te vinden en op de print de banen naar de pinnen te volgen zodat je weet waar de pinnen voor bedoeld zijn. Heb ik ook gedaan met mijn 16*2.
* Gutteguttegut heeft de hele avond al gegoogled en is het een beetje zat...
Even 3 pics, niet zo goed tezien maar beter dan niets.
Achterkant met 16 polige aansluiting en recht de controller.

Nog een keer.

Voorkant met rechts + en - boven elkaar.
Achterkant met 16 polige aansluiting en recht de controller.

Nog een keer.

Voorkant met rechts + en - boven elkaar.
Verwijderd
guttegut
ik heb ff voor je gegoogled en een datasheet voor je gevonden.
http://digilander.iol.it/max4000/ST62-Sorgenti/Lcd%2016x2/hd44780.pdf
Zo aan je pics te zien moet je op pagina 5 kijken naar de pin bezetting van je controller.
Dan is het een kwestie van meten waar de pinnen beginnen.
Zo aan je pics te zien moet je op pagina 5 kijken naar de pin bezetting van je controller.
Thx!! Ik ga ff neuzenOp vrijdag 21 juni 2002 17:21 schreef just_started het volgende:
guttegut
nee nog niet helemaal...maar ben nu ook niet thuis, ik zal morgen mn vragen hier weer ff posten.Op zaterdag 22 juni 2002 21:44 schreef just_started het volgende:
En al wat wijzer geworden??
OK vergeet het maar, dit is een speciaal lcdtje, ik heb de metalen behuizing eraf gehaald en kon toen zien dat dit lcdtje maar 1 karakter regel heeft opgedeeld in 3 segmenten, boven deze karakter regel staan 3 woorden, "track", "source" en 1 die ik niet kan lezen.
M.a.w. hier heb je dus niets aan, de pinnen 1 t/m 16 van de controller lijken ook wel niet te zijn aangesloten...
M.a.w. hier heb je dus niets aan, de pinnen 1 t/m 16 van de controller lijken ook wel niet te zijn aangesloten...
Die pinnen zijn zeker aangesloten, pak een multimeter en houd een uiteinde van de meetkabel op een van de pinnen van de controller (alleen die die je moet aansturen), en met de de andere kabel ga je de pinnen van de flatcableaf.
Zo weet je uiteindelijk op welke pin van de flatcable met welke pin van de controller verbonden zit.
Mijn 2*16 kwam uit een modem, zaten ook wat "vreemde" symbolen op het LCD-tje, maar ik heb er geen last van gehad, met Smartie stuur je alleen de karakters aan.
Zo weet je uiteindelijk op welke pin van de flatcable met welke pin van de controller verbonden zit.
Mijn 2*16 kwam uit een modem, zaten ook wat "vreemde" symbolen op het LCD-tje, maar ik heb er geen last van gehad, met Smartie stuur je alleen de karakters aan.
Helaas, ik heb het dus eerst allemaal doorgemeten met een multimeter...maar toen merkte ik dus dat er helemaal niets door te meten viel..Op maandag 24 juni 2002 09:53 schreef equinoxe het volgende:
Die pinnen zijn zeker aangesloten, pak een multimeter en houd een uiteinde van de meetkabel op een van de pinnen van de controller (alleen die die je moet aansturen), en met de de andere kabel ga je de pinnen van de flatcableaf.
Toen heb ik hm maar open gemaakt (metalen kapje er af) en toen kon ik zien dat zowel bovenop als onderop de printplaat er geen aansluitingen zijn gemaakt met pin 1 t/m 16 van de controller (ik heb die pinnen van de datasheet)...
Kan je ze niet zelf solderen 
Met wat dunne koperlack-draad en een experimenteerprintje kom je al ver. Moet je alleen heel netjes kunnen solderen.
Met wat dunne koperlack-draad en een experimenteerprintje kom je al ver. Moet je alleen heel netjes kunnen solderen.
Je bedoelt direct op de controller?Op maandag 24 juni 2002 10:02 schreef equinoxe het volgende:
Kan je ze niet zelf solderen
Dus:
code:
1
| HD44780A00 pin 1t/m16 -> printer kabel -> PC |
??
Ja, ik bedoel direct op de controller, maar ik kan me niet herinneren dat het pin 1 t/m 16 was (is ook al weer enkele maanden terug).
Je moet wel nog voor de stroom zorgen.
ook dit kan je herleiden door 5V van de controller terug te traceren.
Dan kan je meteen zien of de LCD een eigen spannings-converter heeft(voor het LCD-scherpje zelf).
Je moet wel nog voor de stroom zorgen.
ook dit kan je herleiden door 5V van de controller terug te traceren.
Dan kan je meteen zien of de LCD een eigen spannings-converter heeft(voor het LCD-scherpje zelf).
Dus de pinnen aangegeven op dit plaatje?
Kijk eens op het aansluitschema naar de benamingen en dan naar de benamingen op de controller:
let dus op benamingen zoals:
db0 tm db7
R/W
RS
Vcc
etc..
aan die com's heb je niks..
let dus op benamingen zoals:
db0 tm db7
R/W
RS
Vcc
etc..
aan die com's heb je niks..
Hmm.. snap er niet veel van.. ben een electro n00b 

* Gutteguttegut ziet wel staan wat je opnoemt maar dan ...

* Gutteguttegut ziet wel staan wat je opnoemt maar dan ...
Je hebt het schema van de lpt>LCD kabel,
daar staan de termen bij zoals bijv DB0.
Je hebt ook de layout van de controller, daar heeft DB0 pin 39 van de chip.
Je zet een pin van de multimeter op pin 39 (let op het schuine hoekje op de chip) van de chip en met de andere ga je de flatcable af op zoek naar een verbinding.
Simpeler kan het niet.
En vergeet je tweede plaatje.
Je zet een pin van de multimeter op pin 39 (let op het schuine hoekje op de chip) van de chip en met de andere ga je de flatcable af op zoek naar een verbinding.
Simpeler kan het niet.
Ok ik mis dus nog:Op maandag 24 juni 2002 10:54 schreef equinoxe het volgende:
Je hebt het schema van de lpt>LCD kabel,
Simpeler kan het niet.
Vss
VLc
VB+
VB-
Hoe vind ik die?
Vss is de GNDOp dinsdag 25 juni 2002 14:06 schreef Gutteguttegut het volgende:
[..]
Ok ik mis dus nog:
Vss
VLc
VB+
VB-
Hoe vind ik die?
Vlc is de driverspanning voor LCD, daar zit waarschijnlijk een convertor voor op de print (dan hoef je niets mee te doen) anders moet je opzoeken op de datasheet van de Controller met welke afkorting ze hem omschreven hebben.
VB+ & VB- zijn voor het backlicht, effe reverse searchen van backlight naar flatcable (Check voor de gein eens die dikke printbaan op de achterkant aan de linke kant eens
Poging 1:
Alles gesoldeerd en ingeplugged..pc gestart...niets....smartie gestart...niets....helaas.
Poging 1 is mislukt.
Alles gesoldeerd en ingeplugged..pc gestart...niets....smartie gestart...niets....helaas.
Poging 1 is mislukt.
Heb je dlportio al geinstalleerd?
en op alle bios-modii geprobeerd?
Check jouw schema nog eens, heb je alle verbindingen gemaakt?
Indien het je niet ukt kan je het scherm nog altijd naar mij sturen
nu effe serieus:
heb je ook de drivervoltage OK?
Check met een mulimeter jouw Vcc en jouw VLc (+5 en +17 V vanaf GND)
en op alle bios-modii geprobeerd?
Check jouw schema nog eens, heb je alle verbindingen gemaakt?
Indien het je niet ukt kan je het scherm nog altijd naar mij sturen
nu effe serieus:
heb je ook de drivervoltage OK?
Check met een mulimeter jouw Vcc en jouw VLc (+5 en +17 V vanaf GND)
Pagina: 1