[NT] inpluggen laptop schadelijk voor netwerk???

Pagina: 1
Acties:

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Gegroet,

Ik heb vanmiddag een behoorlijke discussie gehad met de systeembeheerder bij ons op school. Aanleiding was dat ik wegens gebrek aan PC's toch dringend het een en ander online moest zetten (weliswaar tegen de regels in maar dit doet nu even niet ter zake) de netwerkkabel uit een niet werkende PC (blauw scherm) getrokken had en in mijn laptop (W2K pro) gestoken had...

De systeembeheerder begon tegen mij een heel verhaal op te hangen dat mijn laptop nu ineens als 2de server in het netwerk fungeerde en dat alle andere netwerkgebruikers nu ineens hun data niet meer zouden kunen opslaan.

Ik snapte weinig van zijn boosheid omdat:
- ik mijn laptop niet eens had aangemeld op het netwerk. Ik had me slechts alleen lokaal aangemeld en de kabel diende puur ter verbinding met het internet
- meneer het niet voor elkaar zou kunnen krijgen om "indringers" niet meteen op te sporen of bepaalde opties voor hen op voorhand te disabelen
- bij mijn weten mijn laptop gewoon als client geinstalleerd had voor thuisgebruik
- Ik op een opleiding Hogere Informatica toch wel mag verwachten dat men een beetje behoorlijk netwerkbeheer erop na kan houden en niet preventief maar alles afsluit...

Wie weet hier meer over te zeggen? Ik moest me namelijk met een dreiging van een schorsing op zak ook nog even melden bij de directeur van de opleiding (ken ik gelukkig uit de opleidingscommissie) maar ook die wist het niet echt helder uit te leggen..

Is het in NT nu echt zo moeilijk om de zaak goed dicht te timmeren in een netwerk van zo'n 100 PC's?

Ik ben erg benieuwd wat de experts hierover te melden hebben...

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Ik denk dat hij bedoelde dat er een dhcp-server op draaide ofzo?
En dat draai je denk ik niet op je laptop.
Dus kun je de andere clients niet storen als je een ip hebt genomen dat niet gebruikt word bij jullie op school of dit ip hebt toegewezen gekregen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
1 woord...

wat een sukkel

(onee... 3 woorden :P)

Ik moet het op mijn school ook niet doen hoor :) Maar als hij de argumenten gaf die je systeembeheerder gaf... dan vind ik hem een beetje een prutser (www.watbenjedan.com)

Tsja.. als jij DHCP zou draaien dan loggen andere gebruikers zich idd op jouw laptop aan :+

Verwijderd

ik zou het iig niet fijn vinden als netwerkbeheerder als mensen zelf laptpjes aan het netwerk gaan hangen. Je raakt je hele zicht er dan op kwijt. Bovendien is het de vraag hoe het zit met licenties. Stel (ik zeg stel) dat jij illegale software draait dan zou ik dat niet aan mn netwerkje willen hebben

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Op donderdag 20 juni 2002 20:01 schreef machielwagenaar het volgende:
ik zou het iig niet fijn vinden als netwerkbeheerder als mensen zelf laptpjes aan het netwerk gaan hangen. Je raakt je hele zicht er dan op kwijt. Bovendien is het de vraag hoe het zit met licenties. Stel (ik zeg stel) dat jij illegale software draait dan zou ik dat niet aan mn netwerkje willen hebben
Dat ben ik ook met je eens,
Maar of het schadelijk is???........

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

In theorie kan het schadelijk zijn ja.

Zeker met NT4. Als jij ineens een DHCP deamon zou gaan draaien zou het kunnen dat jij ineens computers die online gaan een IP adres geeft, ipv de DCHP servers op school.

En je zegt dat je zelf 2k draait, en het netwerk NT4 is.

Dan zou je, als je lang genoeg online bent, serverbrowser kunnen worden. En dan heb je het zeker niet naar je zin.

Maar je kunt mij niet wijsmaken dat je daar netwerk technisch niks aan kan doen.

Ik bedoel; deel desnoods statische IP adressen uit, aan computers waar je de MAC adressen van hebt ofzo.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:09
Volgens mij kan een workstation nooit masterbrowser worden? Bovendien word er vermeld dat de laptop niet aangemeld is op het netwerk (dus waarschijnlijk ook geen computeraccount) dat houd dus in dat hij zeker geen masterbrowser kan worden want hij weet niets van het domein af.
Wat ik niet snap in dit verhaal is dat iedereen het over DHCP heeft, de topicstarter heeft toch helemaal niets over DHCP geschreven? Of heb ik wat gemist?

Verwijderd

Win2k workstation kan wel degelijk masterbrowser worden in een NT4 domein. Zelfs wel ens gezien.

Maar dan moet'ie volgens mij idd wel in dat domein hangen.

Maar dat die systeembeheerder een kontverhaal ophing was vrij snel duidelijk.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 20:13 schreef Archie_T het volgende:
Wat ik niet snap in dit verhaal is dat iedereen het over DHCP heeft, de topicstarter heeft toch helemaal niets over DHCP geschreven? Of heb ik wat gemist?
Daar had de topicstarter inderdaad nog niks over vermeld.. ;) Maar goed dat kwam ook omdat ik zo ver nog niet was gaan zoeken en nadenken op het moment dat Herr Systeembeheerder zo stond te razen en te tieren..

Inmiddels heb ik het even nagekeken en DHCP staat inderdaad op enabled.. Dat zou ook inderdaad de verhalen van de eerdere posters kunnen verklaren..

Maar dan nog vraag ik mij af: Stel dat ik mij
- NIET aanmeld op het netwerk en
- mijn DHCP op DISABLED heb staan

Wat kan er dan verkeerd gaan en is dit niet op uiterst simpele wijze te verhelpen??

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 20:19 schreef judgem het volgende:

Inmiddels heb ik het even nagekeken en DHCP staat inderdaad op enabled.. Dat zou ook inderdaad de verhalen van de eerdere posters kunnen verklaren..
Neehoor.

Waar jij het over hebt is de client; het gedeelte wat een IP adres ontvangt, om echt 'schade' te doen heb je een DHCP server nodig; het gedeelte wat IP adressen weggeeft.

Lijkt me stug dat jij Win2k server hebt draaien op je latop, want die kan dat namelijk alleen, niet workstation.

Kontverhaal van die bobo.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 20:23 schreef ExTec het volgende:

Lijkt me stug dat jij Win2k server hebt draaien op je latop, want die kan dat namelijk alleen, niet workstation.
Idd.. gewoon workstation.. Bevalt me overigens prima moet ik zeggen :)
Kontverhaal van die bobo.
Ik had het niet beter kunnen omschrijven.... :+

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
ag geloof het of niet,

Van de week vertelde iemand mij op m'n werk dat een ass. sysadmin hem aan het uitleggen was dat wanneer hij inlogde op zijn NT4 bak (waar al een half jaar de melding komt dat een DC niet gevonden kan worden, je eerst een fout ww moet geven, zodat er een foutmelding komt en vervolgens gewoon inloggen, dan kan hij namelijk wel een DC vinden), en als hij dit niet zo zou doen die pc hellemaal de vernieling in zo gaan.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 12:17

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op donderdag 20 juni 2002 20:37 schreef HermeS het volgende:
ag geloof het of niet,

Van de week vertelde iemand mij op m'n werk dat een ass. sysadmin hem aan het uitleggen was dat wanneer hij inlogde op zijn NT4 bak (waar al een half jaar de melding komt dat een DC niet gevonden kan worden, je eerst een fout ww moet geven, zodat er een foutmelding komt en vervolgens gewoon inloggen, dan kan hij namelijk wel een DC vinden), en als hij dit niet zo zou doen die pc hellemaal de vernieling in zo gaan.
offtopic:
LOL er zijn toch nóg grotere idioten dan mij op de aarde ;)

Maargoed, ff ontopic, de tweakers hebben wel gelijk inderdaad, je kan alleen schade doen als je als DHCP server fungeerd, en dát kan alleen als je aangemeld bent op het domein. IIG je hoeft niet perse win2k server te hebben daarvoor hoor, met pro kom je ook een heel eind. Als je bijv. je internet gedeelt hebt. Tenminste dat was bij mij zo, ik deelde mn internet, en was ook ineens een DHCP server :)
Kortom, dikke b*llsh*t van die gootsteen- ,ehhh, systeem-beheerder :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mischien doelde de persoon op het feit dat, doordat je een vreemde comp die niet beheerd was zoals de rest je ook geen policy aan je been had. Zonder policy zou je dingen kunnen doen de een andere host niet kan vb bepaalde netwerkonvriendelijke progs gebruiken

Niet inloggen, betekend imho geen deel uitmaken van het logisch netwerk (domein) , maar inpluggen is genoeg om deel uit te maken van het fysisch netwerk.

om te beginnen zou je kunnen een vast IP hebben, dat dan toevallig net hetzelfde is als (laat ons ff het ergste geval nemen) een server/PDC/BDC/WINS/whatever.

op die manier zal het NT netwerk weldegelijk niet meer functioneren.

NT is dicht te krijgen, maar tis niet gemakkelijk (niet dat *NIX gemakkelijk is)

(ik zou het op mn werk iig niet moetten wagen ;) )

You don't need eyes to see, you need vision

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:22

Duinkonijn

Huh?

als je gewoon een client op een netwerk is het niet schadelijk. zelfs een pdc draaien is geen probleem

3 nachtmeries voor systeembeheerders zijn wel

1 dat je dhcp server draait.
2 dat je werkstation het zelfde ip / submask heeft als de
PDC
3 dat je een pdc met het zelfde domein naam draaid.

nr 3 is inprensiepe geen probleem denk ik maar tog...

meest effectiefe is nr 1 >:)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 21:43 schreef leffe_blond het volgende:
mischien doelde de persoon op het feit dat, doordat je een vreemde comp die niet beheerd was zoals de rest je ook geen policy aan je been had. Zonder policy zou je dingen kunnen doen de een andere host niet kan vb bepaalde netwerkonvriendelijke progs gebruiken
Dat was ook inderdaad 1 van de grootste redenen inderdaad.. Ware het alleen niet dat ik kwade bedoelingen had en ik enige parate kennis om de zaak in het honderd te laten lopen volledig ontbeer.. Maar dat interesseerde Herr Systeembeheerder en de directeur niet....
Niet inloggen, betekend imho geen deel uitmaken van het logisch netwerk (domein) , maar inpluggen is genoeg om deel uit te maken van het fysisch netwerk.

om te beginnen zou je kunnen een vast IP hebben, dat dan toevallig net hetzelfde is als (laat ons ff het ergste geval nemen) een server/PDC/BDC/WINS/whatever.

op die manier zal het NT netwerk weldegelijk niet meer functioneren.

NT is dicht te krijgen, maar tis niet gemakkelijk (niet dat *NIX gemakkelijk is)
Allemaal zeer logisch inderdaad...

Maar geldt dit allemaal ook als ik mijn W2K laptopje in een Unix netwerk hang?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

je sprak over een NT netwerk ;)

maar als je in een unix netwerk je niet aanmeld bij de server (dus je lokaal op je eigen machine aanmeld dan ontstaat net de zelfde situatie) Op een lokale comp doe je wat je wil.
Dat was ook inderdaad 1 van de grootste redenen inderdaad.. Ware het alleen niet dat ik kwade bedoelingen had en ik enige parate kennis om de zaak in het honderd te laten lopen volledig ontbeer.. Maar dat interesseerde Herr Systeembeheerder en de directeur niet....
tja bewijs maar eens dat je geen slechte bedoellingen had, iedereen zou dat zeggen -> (zie ik 2 jaar geleden) sorry kan taak niet indienen printerinkt op, winkel reeds dicht. Als leerling had ik niet gelogen; Wet van Murphy sloeg toe, wat een mooie "korting" opleverde. Als leeraar is dit toch wel het meestgehoorde excuus...

You don't need eyes to see, you need vision

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op donderdag 20 juni 2002 23:04 schreef judgem het volgende:

Maar geldt dit allemaal ook als ik mijn W2K laptopje in een Unix netwerk hang?
Vaak wel, zeker het DHCP probleem speelt in elk TCP/IP netwerk waar men DHCP gebruikt (en da's bijna overal). En zelfs met W2K-PRO kun je volgens mij voor problemen zorgen als je ICS (Internet Connection Sharing) of een willekeurig ander internet-sharing-programma (zoals Winroute) hebt aanstaan, aangezien dat ook als DHCP fungeert.
Het feit dat je geen slechte bedoelingen hebt, doet er helemaal niks toe. Door pure onwetendheid, of omdat je iets over het hoofd gezien hebt, kun je ook heel wat problemen veroorzaken.

Zelf geef ik die systeembeheerder dus groot gelijk dat ie jouw machine niet aan zijn netwerk wil. Hij is immers verantwoordelijk als iemand met zijn medeweten aan het netwerk hangt en daardoor misschien problemen veroorzaakt.
Pagina: 1