Op donderdag 20 juni 2002 19:56 schreef Croga het volgende:
Persoonlijk zou ik er 2 fans in zetten die beiden de lucht naar buiten blazen. Dit betekend namelijk dat je een enorme onderdruk in je kast krijgt. De lucht zal dan via ieder mogelijk gaatje je kast in gezogen worden. Daarnaast zorgt onderdruk automatisch voor betere koeling (ik weet niet meer welke natuurkundige wet dat is, maar lagere druk zorgt automatisch voor lagere temperatuur).
Dat lijkt me niet zo'n goed idee

1) onderdruk=minder gasmassa om warmte over te dragen, dus slechtere koeling.
2) lage druk=lage temp: ik denk dat je het omgekeerde bedoelt: hoog op een berg (lage luchtdruk) kookt water al bij << 100 C. Maar dat heeft eigenlijk niets met PC's te maken.
3) twee zuigende fans maken een rotherrie, want ze lopen niet op hun gewone toerental: hou je hand maar eens op een stofzuigerslang en luister naar de motor.
4) Je hebt in de onderdruk-situatie geen enkele controle over de feitelijke luchtstroom in je kast, dus loop je het risico dat er hete en koudere stukken in je kast ontstaan (harddisks / northbridges?).
Dus: Twee zuigers lijkt me niet gewenst.
Wat wel

Uitproberen
hang je fans op verschillende plaatsen, meet je temps. Draai je fans eens om; bouw eens een fanduct van karton.
Meten=weten en niet gemeten is nooit geweten (oude volkswijsheid)