Toon posts:

Netwerk/linux blabla

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu met 2 pc's thuis, een celeron450 en een p200 die mijn broer gebruikt, ik krijg binnenkort een nieuwe systeempje erbij en nu dacht ik dus om een permanente proxy server op te zetten (momenteel draait mijn cel450 als proxy),

nu was mijn vraag of ik aan een 486 genoeg heb als proxy server? En ten tweede, ik zit nu met zo een BNC netwerkje dat om de week plat ligt hier dus dacht er ook aan om een hub te kopen. Goed id of niet?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Doen!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

486 als Linux Proxy lijkt me wel geschikt, maar daarentegen ben ik niet zo een Linux man...Maar volgens de Linux guru's zou een 486 ruim voldoende zijn als doorgeef luikje.

Als al je netwerkkaarten UTP ondersteunen kan het interessant zijn om een hub aan te schaffen. De 10Mbit hubjes zijn al voor onder de Dfl. 100,00 te krijgen. Overigens hebben deze meestal ook nog een BNC aansluiting, dus daar valt ook nog een mouw aan te passen.
Voordeel van een hub is, dat je in geval van kabel storingen of andere verbindings problemen, makkelijk het punt van storing kan achterhalen. Verder is UTP flexibeler, dat coax, dus de kans op kabelbreuk is aanzienlijk kleiner.

BTW. Een paar maanden geleden heb ik op een beurs een 10/100Mbit hub gekocht voor maar Dfl.175,00. Misschien is dit ook wel een overweging om te nemen. Let wel, dan ben je natuurlijk wel de coax optie kwijt...
Maar je bent wel weer ff up to date met je netwerk en vanaf 30 piek kun je al een 100Mbit kaartje scoren, dus voor je het weet zit je hele intranet op 100Mbit! :)

Suc6!

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Lijkt me duidelijk.

Kijk voor de router ff op deze pagina's:
http://www.coyotelinux.com
http://www.linuxrouter.org
http://byld.sourceforge.net

Of bouw een HEEL simpel redhat systeempje.
Als je een proxy wilt gaan gebruiken heb je zat aan een 486 (laat het wel een DX zijn. want die heeft een copro ingebouwd). Een SX niet. Squid is een mooie proxy die ook nog eens makkelijk is te installeren. Je hebt 16MB geheigen nodig voor een simpele router met proxy.

PS. ik gebruik COAX. Gewoon omdat ik het al had liggen. Scheelde toch weer een paar honderd piek. Maar dat kan inderdaad maximaal 10Mbit/s.

Suc6 ermee en we horen het hier wel als je problemen tegenkomt.

Verwijderd

Overschat de 486 niet als proxyserver.
Ik weet niet hoe snel je internetverbinding is maar als deze echt rap is zal je met de diskacces van een 486 als proxy in de problemen komen, dan kan je beter geen proxy bouwen maar gewoon dat ding als gateway/firewall gebruiken, dan blijft hij in ieder geval van ze disk af en als hij genoeg geheugen heeft en goed getuned wordt moet hij dan soepel kunnen draaien op redhat en een meg of 16 geheugen.
Als je er wel een proxyserver van maakt zorg dat je goed onderzoekt hoe je squid het beste kan laten draaien op een 486 want anders zal er er vertraging optreden.

Verwijderd

ik heb dat ook geprobeert, linux op een 486.

Het probleem is dat die 486 geen HD's ondersteund groter dan 513 MB.

Ook een prob was dat hij maar 8 MB ram had, en 2 MB simmetjes kon ik niet aankomen.
(ja, ik kan er 8 simmetjes indoen)

Ik heb nu een p120 64 MB ram die als router en firewall gaat pruttelen.

Maby ook nog een ftp server, maar ik zie wel.
Pagina: 1