Toon posts:

Gelijk aantal amperes??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon dit onderwerp nergens vinden en ik wil alleen maar weten of het mogelijk is, daarna mag er een slotje op!!!

Ik heb een TFT-scherm zonder voeding 24volt, 1,87ampere.

Nou kan ik een voeding kopen: 24volt, 1,87ampere!

Het voltage moet gelijk zijn, dat weet ik, maar moet de amperage niet hoger liggen dan bij het TFT-scherm? Of kan het ook gewoon zo? Wat houdt het in voor de slijtage van de voeding? Alvast bedankt voor de reactiezzz@

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
MAG hoger liggen, hoeft niet. Is wel zo handig/veilig. Moet/mag niet lager liggen. De spanning moet inderdaad gelijk zijn.

[Edit]: Let op dat je wel de goede stekkertjes er aan hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Is het dus slecht om precies hetzelfde ampere-gehalte te hebben, of maakt het niet uit? Voor wat is het dan slecht, mijn scherm of de voeding??

• Battle Bunny
Meestal is het zo dat als je adaptor precies genoeg stroom kan leveren, dat 'ie wel flink heet word. Daarom kun je beter iets hoger nemen (2A ofzo). Het zal je denk ik ook niet lukken om een 24V 1.87A voeding te vinden, omdat dat nogal een vage stroom is... 2A of 2.5A zijn wel veel te vinden

• Battle Bunny
Zoals bij ons op school de Ampere/Volt boel werd uitgelegd:

Alsof het een rivier is:

De spanning (Volt) is de breedte van de rivier, en de stroom (Ampere) is de snelheid waarmee het water stroomt.

Mocht je het nodig hebben:

Watt (P / Vermogen) = Spanning * Stroom

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Stroom die de voeding moet leveren mag gelijk zijn, maar het liefst hoger..

Sowieso hebben simpele adapters het probleem dat de spanning flink inzakt als ze maximaal belast worden, en dus ook flink warm worden.

Ik zou ervoor zorgen dat de adapter dus wat meer stroom kan leveren.
En verder natuurlijk wel opletten dat het gelijkspanning is (tenminste, ik neem aan dat die tft op gelijkspanning werkt!)

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 21:12
Hmm vind ik nogal een vage vergelijking.
Ik zou zeggen dat de spanning (V) de "helling" van een rivier is.
De breedte van rivier is meer te vergelijken met de weerstand (R) die het water ondervind.
En dat samen bepaalt de snelheid van het water oftewel de stroomsterkte (I).
Volgens V=IxR.

En verder moet zo'n voeding dat wel kunnen hebben, check of ie gezekerd is, zodat als er iets mis gaat enkel de zekering doorklapt.

Anything goes !!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

De voeding is een bestaande, van HP, voor een laptop. Dus persoonlijk denk ik wel dat het goed zit. Als de spanning daalt, bij hoge temperaturen, stopt mijn monitor er dan mee, of hoe moet ik me dat voorstellen??

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:39
Ik denk dat je TFT het ook nog wel doet op 22 volt, dus spanningsdalingen zou ik me niet zo'n zorgen over maken.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 15:37 schreef Geronimoos het volgende:
Ik denk dat je TFT het ook nog wel doet op 22 volt, dus spanningsdalingen zou ik me niet zo'n zorgen over maken.
Zal het misschien best doen, maar echt goed zal et niet zijn. Trouwens, een 24V voeding is 10x makkelijker te vinden dan een 22V voeding :)

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 21:12
Op vrijdag 21 juni 2002 15:53 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Zal het misschien best doen, maar echt goed zal et niet zijn. Trouwens, een 24V voeding is 10x makkelijker te vinden dan een 22V voeding :)
Zucht, hij bedoelt neem ik aan een 24 V die te zwaar belast zou worden, waardoor de spanning daalt naar pak ehm beet 22V en dat dat geen probleem zou zijn, denk ik overigens dus ook.

Anything goes !!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

nee, in princiepe niet, eigenlijk kun je zoveel Amps eruit trekken als je wil, maar dan word ie wel wat warmer

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Jouw TFT-scherm vraagt op 24 V ongeveer 1,87 A (en zal dus ongeveer 24*1,87=45 W gebruiken).

De stroom (wordt uitgedrukt in ampères) die een voeding levert, hangt af van de vraag van het apparaat dat er aan hangt.

Een voeding waarop '1,87 ampère' staat aangegeven, kan dus maximaal 45 Watt leveren op 24 Volt!

Waarschijnlijk kun je deze voeding dus gewoon gebruiken voor je scherm.

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 18:08 schreef Twynn het volgende:
Stroom die de voeding moet leveren mag gelijk zijn, maar het liefst hoger..

Sowieso hebben simpele adapters het probleem dat de spanning flink inzakt als ze maximaal belast worden, en dus ook flink warm worden.

Ik zou ervoor zorgen dat de adapter dus wat meer stroom kan leveren.
En verder natuurlijk wel opletten dat het gelijkspanning is (tenminste, ik neem aan dat die tft op gelijkspanning werkt!)
Dan hebben we het wel over gestabiliseerde voedingen.
Als op een ongestabiliseerde voeding staat 24V 1.87A dan betekent dat dat bij een stroomafname van 1.87A de uitgangsspanning 24V bedraagt.
Bij een kleinere stroomafname zal de uitgangsspanning hoger dan 24V zijn, bij een grotere stroom zal Uuit beneden de 24V zakken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor alle reacties! Ik ga a.s. donderdag de voeding ophalen, even stekkertje erop zetten en dan laat ik het nog wel weten of het allemaal werkt (ik neem aan van wel). Thnx! :) :) :)

Verwijderd

Topicstarter
Beetje onhandig om deze topic weer omhoog te kicken, maar voor degene die nog geinteresseerd zijn in de afloop of dit probleem misschien zelf een keer tegenkomen:

Het werkt allemaal perfect!! De adaptor wordt wel warm, maar niet echt veel warmer dan de 4,0ampere versie die ik ook had liggen.

Thnx voor de reply's!!!
Pagina: 1