[Webdesign] Grafische wensen klant, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Topicstarter
Na een zoektocht door W&G, toch uiteindelijk bij de 'new topic' button uitgekomen.
De topic-titel is helaas wat onduidelijk, maar ik wist het even niet beter te verwoorden.

Een webdesigner heeft wat klanten en wil graag zo goed mogelijk inspelen op de grafische wensen van zijn klant.

Om er achter te komen wat de klant mooi / passend vind kun je bepaalde technieken toepassen. Bijvoorbeeld, je vraagt de klant welke bestaande websites hij er netjes uit vind zien, of de juiste uitstraling vind hebben.

Natuurlijk zijn er ook altijd klanten die hierbij oerlelijke websites aanwijzen van concurrenten in hun vakgebied :P of klanten die gewoon totaal niet weten wat mogelijk is.

Hoe pak je zoiets nou handig aan? Oftewel:

• welke technieken gebruik jij (of worden binnen je bedrijf gebruikt) om uit te vinden wat een klant precies wil op grafisch gebied?

Ik heb het dus niet over technisch, want dat vind ik persoonlijk een stuk makkelijker om uit te leggen als een klant daar nog niet zoveel van weet.

ps. Zover ik weet is een moodboard ook nog een manier, dat weet ik nog niet exact hoe dat werkt maar dat ga ik straks uitzoeken. (lijkt me easy te vinden)
Mocht dit onderwerp toch al geweest zijn, of heb je intressante links over dit onderwerp, post dan vooral het linkje :)

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Je legt de klant een voorstel voor, en de klant kiest zijn keus eruit :+

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Als er tijd en budget voor beschikbaar is zou ik inderdaad met een moodboard werken. Ga met de klant om tafel zitten met wat bladen en ga dan praten over wat hij of zij wil. Na zo'n sessie van een of twee uur heb je een goede idee. Stuur vervolgens je conclusies naar je klant en laat hem feedback erop geven.

Maak vervolgens moodboards en ga dan weer met hem praten en kijk of je de juiste sfeer hebt gekozen. Als dat allemaal goed loopt kun je dan beginnen met ontwerpen. Meestal gaat het uiteindelijke ontwerp proces dan erg snel omdat je al erg in de groove zit en je waarschijnlijk vrij weinig commentaar krijgt.

Bestaande website bekijken vind ik meestal een slecht idee, want dan krijg je bij klanten met een paar duizend euro het, ik wil net zo'n site als armani hebben. Dat is onrealistisch, bovendien het beperkt je eigen creativiteit omdat je meer bezig bent met namaken wat je klant geil vindt in plaats van zelf iets "goeds" voor hem verzinnen.

|{ brrr }] |

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 07:35
Belangrijk voor een webdesigner is vooral zijn creatieve geest te werk te laten gaan.

Oké, klant is natuurlijk altijd de beslissende partij.
Helaas ben ik zelf in een paar eindresultaten pas echt blij met de uiteindelijke website.

Probeer in ieder geval een duidelijke, effectieve en gebruiksvriendelijke website te maken die er ook nog eens gelikt uitziet. De aanpassingen zullen dan zo klein mogelijk zijn, naar mijn idee.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op donderdag 20 juni 2002 16:56 schreef NokiaFan het volgende:
Helaas ben ik zelf in een paar eindresultaten pas echt blij met de uiteindelijke website.
:?

Flickr

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op donderdag 20 juni 2002 16:56 schreef NokiaFan het volgende:
Probeer in ieder geval een duidelijke, effectieve en gebruiksvriendelijke website te maken die er ook nog eens gelikt uitziet. De aanpassingen zullen dan zo klein mogelijk zijn, naar mijn idee.
Zo ken ik er nog wel een paar... Maak een site die goed aansluit bij het bedrijf en waar de klant snel kan vinden wat ie zoekt.

Denk dat Booster nieuwsgieriger er naar is hoe je te weten komt wat klant en bezoeker grafisch gezien van de site verwachten.

Tot nu toe voel ik me wel lekker bij eerst een paar compleet verschillende ontwerpen te maken. En dan ééntje verder uit te werken tot een echte site. Maar ik heb niet het idee dat ik altijd zo verder kan dus ben bij 't laatste project maar eens begonnen met van te voren documenteren.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Door meerdere ontwerpen te maken verval je al snel in een frankenstein achtig iets waar de klant zegt, oh dat menu is mooi en die manier van foto's plaatsen en ik wil dit en dat daarvan en doe me maar een onsje van dat.

Vind ik altijd een akelig risico van dat.

|{ brrr }] |

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 16:50 schreef Gordijnstok het volgende:
Je legt de klant een voorstel voor, en de klant kiest zijn keus eruit :+
Ja :+

Maar het lijkt me toch handig, dat voor je begint, je ongeveer weet wat die klant erg graag wil. Dat je op zijn minst een beetje in de buurt komt met de ontwerpen.

Moodboard is zo te horen een goede manier om dit te bereiken. Maar alvorens dat ik daar dan naar ga zoeken:
Tot op heden begrijp ik dat een moodboard voornamelijk is, dat je met tijdschriften (uit het vakgebied van de klant?) om te tafel gaat zitten en daarbij voornamelijk vraagt naar welke sfeer men vind passen. Correct?
Op donderdag 20 juni 2002 16:56 schreef Yellow het volgende:
Bestaande website bekijken vind ik meestal een slecht idee, want dan krijg je bij klanten met een paar duizend euro het, ik wil net zo'n site als armani hebben. Dat is onrealistisch, bovendien het beperkt je eigen creativiteit omdat je meer bezig bent met namaken wat je klant geil vindt in plaats van zelf iets "goeds" voor hem verzinnen.
100% Agree.
(heb de manier zelf ook nooit toegepast overigens)

Als toevoeging op mijn eerste post, uiteraard moet er gekeken worden naar of de klant bv een website in de huisstijl wil (als die er is). En dat spreekt (imho) voor zich, dat is niet waar mijn vraag over gaat :)

Een andere manier die misschien ook aardig is:
laat de klant kernwoorden opschrijven.
Dat heeft natuurlijk ook vaak te maken met sfeer als er gesmeten wordt met woorden als 'gezellig', 'sportief' etc.
Iemand daar ervaring mee toevallig?
Op donderdag 20 juni 2002 17:26 schreef Yellow het volgende:
Door meerdere ontwerpen te maken verval je al snel in een frankenstein achtig iets ... <cut>
Vind ik altijd een akelig risico van dat.
:+ je omschrijft het wel grappig.

Maar meerdere ontwerpen maken vind ik zowiezo verschrikkelijk sucky, op meerdere manieren (die hier niet ter zaken doen verder)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik doe het vrij simpel en - moet ik zelf zeggen - onprofessioneel.
Als de klant al een website heeft en ik moet hem redesignen, dan ga ik vragen wáárom hij hem wil laten redesignen; kleurstelling niet goed, klanten verdwalen op de site, het idee is verouderd?
Met dat gegeven vraag ik hem, welke sites hij mooi vindt qua opbouw, kleur en indeling. En ja natuurlijk komen daar bij bedrijven de sites van de concurrent bij naar voren ;) maar dat is juist handig, je weet op welke punten je kunt verbeteren (kleurverdeling, navigatie).
Je weet aan de hand van het type klant (bedrijf, persoonlijke homepage) wel welke doelgroep het moet hebben. Ik ga in zo'n geval ook kijken hoe de site van concurrenten eruit zien; zakelijk, of juist gezellig. De klant geeft dikwijls aan of hij juist een strak design wil of dat hij meer op een bloemetjes en krulletjespage doelt.
Dan komt het voorstel; ik design wat, laat het als afbeelding aan ze zien (lichtelijk geblurred zodat de klant niet z'n buurman vraagt dat ff te slicen en het gratis te doen) of kom zelf langs als de klant dichtbij werkt/woont.
Stemt de klant er mee in, dan voer ik het uit.
Jammergenoeg zijn de klanten soms een beetje te gewillig, vind ik. Zo kreeg ik laatst bij het plaatsen van de content nog eens te horen dat ze de kleurstelling liever anders wilden, of dat nog kon...?
Ja, natuurlijk. Ik bewaar alle designs als PSP (je leest het goed, psp) en kan altijd later nog wat wijzigen.
Soms moet ik klanten wel echt sturen hoor, als ze een vreemde of verkeerde kleurstelling kiezen, maar dat is wel te doen, ik zoek altijd een middenweg.

Tot zover mijn idee hierover... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Met dat omschrijven in kernwoorden heb ik sinds vorige week ervaring... Voor de basis is het wel handig, maar ik kwam er zelf niet echt veel verder mee. 'Zakelijk, techno, fris' is nu niet iets waar je meteen een beeld bij vormt.

Yellow, een Frankenstein ontwerp laat je dan toch zelf toe. Ik heb tot nu toe in iedergeval geen personen gehad die een beetje van dit en een beetje van dat andere wilden.

Maar misschien interessanter is de vraag of je wel moet kijken naar de grafische wensen van de klant zelf of dat je beter kunt kijken naar de verwachtingen van de bezoeker en je klant daar ook van te overtuigen.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

Op donderdag 20 juni 2002 17:47 schreef Dark Blue het volgende:
ik doe het meestal nog extremer, heb niet echt grote
klanten gehad maar meestal kleine / middelgrote bedrijfjes
en die zitten meestal zelf met een idee in hun hoofd
ik laat ze het gewoon tekenen, en bij alle punten vertel ik
wat voor mij haalbaar dit zorgt er automatisch voor dat de klant tevreden is het met het ontwerp. zolang je maar dicht bij zijn ontwerp blijft (er zijn -altijd- uitzonderingen maar dat kan je van tevoren wel een beetje aanvoelen als een klant echt niets in z'n hoofd heeft zitten)

btj onprofessioneel misschien
maar it works for me :)

Verwijderd

De kernwoorden lijken me niet zo'n heel goed idee. Zakelijk is bijvoorbeeld iets dat op 1001 manieren toegepast kan worden. Wil je klant ronde bogen om z'n menu's of juist een heel strak design, daar heb je meer aan lijkt me...

Ik denk trouwens ook dat je moet zorgen dat je niet al teveel vraagt wat je klant wil, want dan moet je op een gegeven ogenblik op zoveel dingen letten dat je niet lekker creatief aan een site kunt werken.

p.s. ik lul ook maar wat, maak zelf geen sites. help bij en/of keur soms wat sites die mijn broer maakt.

Verwijderd

Heel belangrijk is wat voor kleuren een bedrijf heeft... Ook de logo is belangrijk. Misschien heeft ie al wat meteriaal (folders enzo).

En je moet eerst weten wat ie op zijn wilt hebben. Dus de verschillende onderwerpen.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 17:47 schreef Dark Blue het volgende:
Ik doe het vrij simpel en - moet ik zelf zeggen - onprofessioneel.
Als de klant al een website heeft en ik moet hem redesignen, <cut>
Ok, ik denk dat je het toch best aardig doet, ondanks dat ik niet helemaal achter de methodes sta die je gebruikt.
Het re-designen/stylen van een webpagina vind ik zowiezo toch net een tikkie anders dan iemand waar je gewoon voor het eerst een echte website gaat maken. (en dan reken ik dus van die DOXA's niet mee als zijnde echte websites)

Layered opslaan en kunnen schuiven met dingen lijkt me gewoon iets wat je standaard doet :) Flexibel zijn gewoon.
Maar dan zitten we al weer veel te veel technisch te kijken.

Verder, (in reactie op bluestorm :))denk ik zelf dat je best een beetje van je opdrachtgever af mag laten hangen hoe het eruit komt te zien ipv zelf denken dat je dingen hebt om de doelgroep aan te spreken.

Ik verwacht dat klanten vaak redelijk zakenman zijn, en beter dan bv ik kunnen aangeven wat hun bezoekers graag willen, of op zijn minst wat ze hun bezoekers willen tonen. Het idee om een website te laten maken komt meestal ook niet zomaar uit de lucht gevallen. (alhoewellll... :z)
Op donderdag 20 juni 2002 18:34 schreef skatepuk het volgende:
De kernwoorden lijken me niet zo'n heel goed idee. Zakelijk is bijvoorbeeld iets dat op 1001 manieren toegepast kan worden. Wil je klant ronde bogen om z'n menu's of juist een heel strak design, daar heb je meer aan lijkt me...
Ok, maar bv 'rond' en 'hoekig' kunnen ook prima kernwoorden zijn :)

Met zakelijk kun je inderdaad alle kanten op, maar dat vind ik geen bezwaar :)
Ik denk trouwens ook dat je moet zorgen dat je niet al teveel vraagt wat je klant wil, want dan moet je op een gegeven ogenblik op zoveel dingen letten dat je niet lekker creatief aan een site kunt werken.
Mja, ik zou eerder zeggen dat je binnen de grenzen toch ook creatief moet kunnen zijn. En als een klant uiteindelijk gewoon krijgt wat hij exact wil, denk ik dat hij zich daar wellicht prettiger bij voelt?

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Op donderdag 20 juni 2002 16:44 schreef Booster het volgende:
Na een zoektocht door W&G, toch uiteindelijk bij de 'new topic' button uitgekomen.
De topic-titel is helaas wat onduidelijk, maar ik wist het even niet beter te verwoorden.

Een webdesigner heeft wat klanten en wil graag zo goed mogelijk inspelen op de grafische wensen van zijn klant.

Om er achter te komen wat de klant mooi / passend vind kun je bepaalde technieken toepassen. Bijvoorbeeld, je vraagt de klant welke bestaande websites hij er netjes uit vind zien, of de juiste uitstraling vind hebben.
dit is een van mijn technieken. omdat je dan niet door het proces van preview maken, potloodschetsen moet gaan ben je sneller klaar, en heb je een beter idee ervan wat de klant wilt.
Natuurlijk zijn er ook altijd klanten die hierbij oerlelijke websites aanwijzen van concurrenten in hun vakgebied :P of klanten die gewoon totaal niet weten wat mogelijk is.
ja, smaak is relatief. wat ik dan wel graag naar voren breng is dan meestal hoe 'bagger' de website van de concurrent ineen is gezet. dit streelt een beetje het ego van de opdrachtgever (omdat hij zeker weet dat hij iets beters krijgt), en voedt 'm gelijk op in termen van design.

bij klanten die geen flauw idee hebben van wat er mogelijk is is het geen overbodige luxe je diensten te verkopen - prent ze nog eens de redenen in waarom ze voor jou kiezen, waarom dat ze een website willen, en dat (tot op zekere mate) de huisstijl van het bedrijf een belangrijke rol speelt.
Hoe pak je zoiets nou handig aan? Oftewel:

• welke technieken gebruik jij (of worden binnen je bedrijf gebruikt) om uit te vinden wat een klant precies wil op grafisch gebied?

Ik heb het dus niet over technisch, want dat vind ik persoonlijk een stuk makkelijker om uit te leggen als een klant daar nog niet zoveel van weet.

ps. Zover ik weet is een moodboard ook nog een manier, dat weet ik nog niet exact hoe dat werkt maar dat ga ik straks uitzoeken. (lijkt me easy te vinden)
Mocht dit onderwerp toch al geweest zijn, of heb je intressante links over dit onderwerp, post dan vooral het linkje :)
het is een vraaggesprek. goed geinformeerde klanten weten wat ze willen, en waarom ze dat willen. des te beter de klant geinformeerd is, des te groter is de mogelijkheid op een solide beslissing - geen drastische veranderingen meer in de GUI, en een goede categorisatie van informatie.

als de klant niet goed geinformeerd is - probeer eerst los te weken waarom ze de website willen. een overtuigde klant is enthousiast.

ga dan na wat voor informatie ze er op willen. duidt er op dat er meer interessante facetten aan een bedrijf of service zitten dan zo op het eerste gezicht lijkt.

deel deze informatie onder in een soort 'hoofdstukken'. hier bepaal je voor een deel mee hoe de hierarchie en user-interface eruit ziet.

ga dan werken aan het corporate image - hebben ze geen huisstijl of geen uniforme designregels, dan is het je kans om een paar centen extra te verdienen. leg dit vast, en leg uit dat herkenbaarheid belangrijk is voor de klant, en dat dit de sfeer van het bedrijf doorademt, ook in digitale vorm. vertrouwdheid met het logo en de kleuren maakt een site ook toegankelijker, omdat dit een aspect is van het bedrijf wat men over het algemeen niet kent - maar wat wel vertrouwd aanvoelt.

bepaal ook het thema van de site - speels, klassiek, modern - wat het beste past. over het algemeen kun je het beste van een L-vorm uitgaan met de hoek van de L in de linkerbovenhoek. de meeste kleinere bedrijven zijn hier vrij conservatief in.

geef de opdrachtgever ook een stuk verantwoordelijkheid - het vooruitzicht van een (nieuwe) site is gewoon leuk. als deze toekijkt en zelf niks kan doen is er over het algemeen wat minder tevredenheid. betrek de opdrachtgever en vraag hem om fotomateriaal en teksten die op de site kunnen.

dan zou alles moeten werken. oh ja, zorg ervoor dat het neefje van de buurjongen van die-en-die medewerker er niet met de opdracht vandoor gaat (voor minder geld). benadruk waarom JIJ de man voor de job bent, en dat uitbesteden voor minder geld tot dergelijke sites als de rotzooi van de concurrent leidt.

previews het liefst gedrukt aanleveren. deze zijn minder makkelijk te jatten als digitaal materiaal, en geven de opdrachtgever iets tastbaars waar hij wat mee kan (laten zien aan werknemers, e.d.)

ik praat nu wel een beetje of als iedere opdrachtgever digibeet is (de meeste zijn het wel) - maar deze strategie werkt heel goed voor de opdrachten die ik tot nu toe gehad heb. je hebt zelf een opdrachtgever die met je mee kan denken, en die jou vertrouwd voor de opdracht. allemaal public relations :).

veel succes ermee, hope this helps!

teveel zooi, te weinig tijd

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Kern woorden zijn erg nuttig in een gesprek met een klant. Gewoon vragen, rond of hoekig? Warm of koud? Het geeft je wat meer een idee, vooral als je dan door vraagt met vragen zoals, wat vind u nu eigenlijk warm? meestal komt er dan warme kleuren uit, maar door zo te praten ontstaat er een dialoog en kom je sneller achter wat nou zijn idee is achter hetgeen.

Soms heb je ook niks aan de woorden, keuzes zoals, wil je dat het er statisch of dynamisch uitziet (staat op het lijstje op mijn werk) hebben altijd hetzelfde antwoord, dynamisch, want dat is hipper.

|{ brrr }] |

• Cubix
  • Niet online
Ik heb wel eens voor een klant (regelrechte concurrent van bedrijf waar ik al eerder een site voor had gemaakt!) 5 voorbeeld pagina's gemaakt, die niet werkten (voornamelijk plaatje dus), en dan konden ze uitzoeken. :)

• OzBoz
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik werk zoals de meesten weten op een reclamebureau. Meeste wat bij ons de deur uit gaat is dan ook voor print. Bij print-uitingen laten we de klant bij de opdracht een creatieve briefing invullen die bepaalde vragen bevat die creatie de goede richting in duwt. Werkt erg goed naast de standaard briefing en babbel die account bij ons met een klant heeft.

Wat betreft internet werkt dat helaas niet zo makkelijk. Ik ben nu bezig met het vormgeven van een site die uiteindelijk erg veel content zal bevatten. Alle content wordt via een CMS door klantzijde verzorgt. Dat geldt voor de navigatiebuttons en voor alle overige elementen. We zijn dus erg summier gebriefd en uiteindelijk heb ik wat gemaakt wat er in mijn optiek netjes uit ziet en ook via de bestaande CMS tool die ze gaan gebruiken te maken is.

Reactie van de klant, afgekeurd. Reden, te saai. Hoewel veel mensen dat saai vinden meevallen mag een klant die reden hebben, is tenslotte een kwestie van smaak. Maar probleem is dat wanneer je veel beperkingen krijgt met de briefing, rekening moet houden met extreem veel content en een navigatie tot 10 niveau's diep (was de wens, maar hadden we zelf al teruggebracht) dat je te maken hebt met een moeilijk geval. Je stelt in zo'n geval een concept voor rekening houdend met de het gevoel wat de site moet hebben, het standaard gebruiksgemak maar ook de briefing van een klant. Dat een klant dat niet mooi kan vinden daar ontkom je niet aan.

Hoe orgineler je wilt zijn in je vormgeving des te groter het onderscheid wordt tussen de meningen over de vormgeving. De 1 kan het dan super vinden, de ander totaal klote.

Nu kwam de klant vandaag met een e-mail met daaraan 6 sites die zij mooi vonden en waar ze enthousiast van werden. En je wil het niet weten.. ik vond het bagger. Ik ben dus naar account gegaan en heb dur gezegd dat zij waarschijnlijk beter de site kon maken. ;) Ze was het ook helemaal met me eens en heeft de klant nogmaals proberen uit te leggen dat de doelgroep niet de mensen zijn die houden van een scherm volgekwakt met kleuren. Bovendien is dat ook nog eens vreselijk vervelend wanneer je enorme lappen tekst moet lezen.

Kortom een erg lastig geval, voor een vormgever. Maar volgens mij ontkom je niet aan dit soort dingen. Zeker wanneer je aan de klantkant iemand hebt zitten met weinig feeling voor internet. Bij klanten waar je vaker veel voor maakt is het een stukje vertrouwen wat de klant in je visie en je motivatie heeft. In dit geval is dat ook niet van toepassing. Dan kun je moodboards maken wat je wil, een dergelijk probleem voorkom je er niet mee.

Dit soort dingen kosten veel tijd en wanneer de klantkant niet door bepaalde dingen heen kijkt heeft een ruwe schets ook geen zin.

Ik ga vanavond dus maar (weer) aan de slag in de hoop iets te maken wat ze wel waarderen. Overigens is dit wel een klant die begrip heeft voor de achterliggende redenen en ook begripvol. Maar moet nog wel steeds wat maken wat zij wel mooi vinden. '

Lang verhaal. Praktijkvoorbeeldje. En volgens mij eentje waar meer mensen weleens mee te maken hebben.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 19:35 schreef Yoozer het volgende:
veel succes ermee, hope this helps!
Dank :) Zeer zeker een ontzettend intressant verhaal en gewoon erg nuttig voor mij en vrij zeker ook wel voor alle andere mensen op dit forum die op dit moment 'semi-pro' webdesign doen.
Op donderdag 20 juni 2002 20:28 schreef OzBoz het volgende:
<cut>
Reactie van de klant, afgekeurd. Reden, te saai. Hoewel veel mensen dat saai vinden meevallen mag een klant die reden hebben, is tenslotte een kwestie van smaak.
<cut>
... dat je te maken hebt met een moeilijk geval.
Ja, een lastig geval. En op dat moment moet je toch echt goed in staat zijn je in te leven in je klant imho. Inzien waarom ze het saai vinden en het daar aanpassen/veranderen/overhoop gooien.
Maar in dit geval had je inderdaad wel te maken met een lastige opdracht in het algemeen.
Hoe orgineler je wilt zijn in je vormgeving des te groter het onderscheid wordt tussen de meningen over de vormgeving. De 1 kan het dan super vinden, de ander totaal klote.
Dat vind ik eigenlijk wel een goed statement (zeker een om in mijn achterhoofd te houden en every now and then naar voren te halen)
Nu kwam de klant vandaag met een e-mail met daaraan 6 sites die zij mooi vonden en waar ze enthousiast van werden. En je wil het niet weten.. ik vond het bagger.
Ik wordt nu wel best nieuwsgierig naar welke 6 websites dat dan waren. Zou je die url's eventueel naar me kunnen icq'en?
Zoniet dan np uiteraard :)
Ik ga vanavond dus maar (weer) aan de slag in de hoop iets te maken wat ze wel waarderen.
Veel suc6.
Lang verhaal. Praktijkvoorbeeldje. En volgens mij eentje waar meer mensen weleens mee te maken hebben.
Goed om te horen/weten in-advance op bepaalde situaties. Bedankt :)

Verwijderd

Je moet je klant gewoon op de hoogte houden.
Je vraagt dus wat de klant "ongeveer" wil. Dus, of ie misschien zelf al ideeen heeft. Is dit niet het geval stel je zelf iets voor. Als hem/haar dit bevalt begin je aan het design en houd je hem/haar bij elke stap op de hoogte zodat het eindresultaat iets is wat de klant ook echt wil. Natuurlijk moet je hem niet telkens het hele design geven want er zijn van die eikels die het design dan gewoon jatten, zelf in elkaar prutsen en er dan hun eigen naam onder zetten zonder betaald te hebben. Het best kun je dus denk ik je klant aan het begin al een deel laten betalen of je laat hem aan het eind betalen maar je stuurt het complete design (nog niet in HTML) met daarin een watermerk of zo (zoiets als MIJN BEDRIJF erdoorheen met een opacity van 40% of zo).

Zoiets denk ik.

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 20 juni 2002 21:14 schreef Booster het volgende:

[..]

Ja, een lastig geval. En op dat moment moet je toch echt goed in staat zijn je in te leven in je klant imho. Inzien waarom ze het saai vinden en het daar aanpassen/veranderen/overhoop gooien.
Normaal is dat niet zo'n probleem en geeft een klant van te voren al aan wat hij wel/niet wil zien. In dit geval weet de klant nog niet wat er uit eindelijk op komt te staan. Waarschijnlijk enorm veel tekst en een behoorlijke navigatie. Maar van iedereen die ik om een mening heb gevraagd was de klant de enige die het echt saai vond. Geloof niet dat het zozeer met mij te maken had (en dat gebeurd ook weleens) maar meer een smaak-verhaal.
[..]
Ik wordt nu wel best nieuwsgierig naar welke 6 websites dat dan waren. Zou je die url's eventueel naar me kunnen icq'en? Zoniet dan np uiteraard :)
Ik heb alleen screenies gezien. Staan ongetwijfeld online. Maar hoewel het niet voor alles gold deden sommige me denken aan een kleurplaat. Maar erger, met maar een paar regels tekst. Terwijl er gewoon A4's aan tekst op gepubliceerd zullen gaan worden. Hoeft bij een geinteresseerde doelgroep nog niet zo'n probleem te zijn maar het is wel fijn als mensen dat lezen dan in een wat 'rustige' omgeving kunnen doen.

Ik wil je eventueel wel laten zien welk ontwerp er is afgekeurd, maar dan moet je maar even contact opnemen via ICQ of MSN (oscar@ fizion.nl)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Op donderdag 20 juni 2002 21:16 schreef Kef_Nukem het volgende:
BLAAT
Ooit gehoord van een advocaat?

"Goh ik heb hier het orginele PSD bestand met een mooie created on * datum en jij? Oh ik heb ook nog een contract hier met jou handtekening eronder."

* Yellow|A heeft wel een keer gehad dat 'ie meedeed aan een betaalde pitch en verloor, maar de winnaar een ontwerp had dat vrijwel exact hetzelfde was als van hem.

"toeval, kan, maar betwijfel het, toony campus met een atlas figuur in het midden is wel erg toevallig"

Het soort klanten dat dat soort dingen doet zijn toch niet echt de klanten waarvan iemands broek gaat bollen.
* Yellow|A steekt z'n hand op

"i hear ya bro'"

|{ brrr }] |

Verwijderd

Ik ben 't ook helemaal eens met OzBoz. Ik ben nu bezig met een site, daar wil de klant de kleuren van de regenboog in hebben. Das dus helemaal niet mijn smaak en probeer 't dan ook subtiel er in te verwerken. Tja, dat soort dingen heb je. :)

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Zorg dat je iets maakt wat je zelf mooi vind en waar je dus ook plezier in hebt om te maken. Dat zie je altijd terug in het eindresultaat.

<EDIT parels voor de zwijnen ;) >

En daarbij....als je lol hebt gehad om het te maken, wordt je, zelfs als de opdracht om een of andere reden niet doorgaat, er nooit minder van toch? :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Op vrijdag 21 juni 2002 00:58 schreef SillyJW het volgende:
Zorg dat je iets maakt wat je zelf mooi vind en waar je dus ook plezier in hebt om te maken. Dat zie je altijd terug in het eindresultaat.
Dat kan in een droom wereld, maar in onze wereld maak je vaak genoeg iets wat je echt liever niet wil doen ... :)

|{ brrr }] |

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 21 juni 2002 01:04 schreef Yellow het volgende:
Dat kan in een droom wereld, maar in onze wereld maak je vaak genoeg iets wat je echt liever niet wil doen ... :)
So true.. de klant is jammergenoeg altijd koning, ondanks dat hij weet dat jij als designert er meer verstand van hebt..

waarom ben je nu online trouwens? we zouden elkaar toch om 4 of 5 uur vannacht online treffen? ;)

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
een creatieve briefing invullen die bepaalde vragen bevat die creatie de goede richting in duwt.

Reactie van de klant, afgekeurd. Reden, te saai.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de vragen van die creatieve briefing.

Dat de klant iets saai vond had ik ook een keertje, en toen dacht ik echt van ow nee!!!!
Wat de klant helemaal geweldig vond was zijn huidige site maar die wilde hij aangepast hebben omdat iemand anders hem gemaakt had en diegene de originelen niet wilde geven.

De site die hij had was echt zo bagger echt Aaaaaaaaargh. Was een flash site met totaal verkeerd gebruik van flash maar hij zag al die dingen door het beeld heenvliegen en vond het helemaal geweldig. Na een hele lange uitleg heb ik de klant er uiteindelijk van weten te overtuigen dat dat echt not done was. Mocht uiteindelijk dus toch gewoon een "saai" ontwerp maken :P

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

sorry maar ik vind een :D hier wel op zijn plaats. Dat is juist een van de meest gemaakte fouten die een beginnend ontwerper begaat zodra hij of zij begint als junior. Wat jij mooi vind is totaal niet relevant voor de opdrachtgever of reclameburo. Vaak word een website nog vaak gezien als extra promotiemiddel cq branding mogelijkheid om de eigen identiteit te promoten. Kom je daar aan met je pixelfonts, dezelfde kleuren die ik op tig sites terugzie en 20 layer geblurde stockphoto's die je netjes hebt gejat van de gratis stockcd's. tja...

trust me...eerste wat je leert in het harde wereldje waarin je terechtkomt vanuit die veilige, vetrouwde omgeving die grafisch lyceum of academy heet is om je eigen ego eens flink opzij te zetten en eens goed te ontdekken wat identity nu echt betekent.

:)

"You're only as good, as what you did last week."

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Op vrijdag 21 juni 2002 11:55 schreef oh,when? het volgende:

[..]

sorry maar ik vind een :D hier wel op zijn plaats. Dat is juist een van de meest gemaakte fouten die een beginnend ontwerper begaat zodra hij of zij begint als junior. Wat jij mooi vind is totaal niet relevant voor de opdrachtgever of reclameburo. Vaak word een website nog vaak gezien als extra promotiemiddel cq branding mogelijkheid om de eigen identiteit te promoten. Kom je daar aan met je pixelfonts, dezelfde kleuren die ik op tig sites terugzie en 20 layer geblurde stockphoto's die je netjes hebt gejat van de gratis stockcd's. tja...

trust me...eerste wat je leert in het harde wereldje waarin je terechtkomt vanuit die veilige, vetrouwde omgeving die grafisch lyceum of academy heet is om je eigen ego eens flink opzij te zetten en eens goed te ontdekken wat identity nu echt betekent.

Extra vervolg op wat oh,when al verteld (goed trouwens) :)

http://www.adobe.com/web/features/zeldman20000821/main.html

offtopic:
Pelle, sorry Yellow zat gisteren rond 5 uur in een taxi richting huis en was toen niet meer in staat fatsoenlijk te posten :)

|{ brrr }] |

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 21:56 schreef OzBoz het volgende:
Ik wil je eventueel wel laten zien welk ontwerp er is afgekeurd, maar dan moet je maar even contact opnemen via ICQ of MSN (oscar@ fizion.nl)
Ik zal je inderdaad even contacten op ICQ zo :)
Op vrijdag 21 juni 2002 09:13 schreef izzii het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de vragen van die creatieve briefing.
Mja, ik ook wel. Zou je enkele voorbeelden hier kunnen posten misschien? Of zitten we dan ook gelijk al aan bedrijfsgeheimen te trekken? :? ;)
Zorg dat je iets maakt wat je zelf mooi vind <cut>
Zoals eerder vermeld, dat is gewoon echt een van de meest slechte ideeen die je kunt hebben.
Geef de klant daarbij altijd het gevoel dat zij het idee hebben aangedragen en dat jij 'slechts' een vertaalslag hebt gemaakt.
Mwa, dat vind ik gewoonweg niet eerlijk tegenover een klant. Die website is voor de klant, niet voor mij.
Ik hoef er zelf niet iedere dag tegenaan te kijken.
En daarbij....als je lol hebt gehad om het te maken, wordt je, zelfs als de opdracht om een of andere reden niet doorgaat, er nooit minder van toch? :)
Dat ligt eraan. Persoonlijk, als een klant iets afkeurt, ook in 2de of 3de instantie, betekend dit voor mij niets anders dan dat ik gefaalt heb de klant te begrijpen en iets te maken waarmee hij zich wil presenteren.
Op vrijdag 21 juni 2002 09:13 schreef izzii het volgende:
Wat de klant helemaal geweldig vond was zijn huidige site maar die wilde hij aangepast hebben omdat iemand anders hem gemaakt had en diegene de originelen niet wilde geven.
:? Lekkere designer dan.

Ik vind het gewoon afschuwelijk dat mensen niet weten dat de standaard van 'design' zoveel hoger ligt. Ik bedoel, iedereen ziet toch flyers, andere websites, etc die gewoon wél echt design zijn? :? Dan zie je toch ook moeiteloos dat dat er veel mooier en sprekender uit ziet?

[edit]16:00 geweest... Ahhh hijs weer heerlijk Coby, ghe-ghe :P

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Dat van die brandmerken en geblurde dingen vind ik wel onzin btw... komt wel erg onprofessioneel over :{ "ja meneer, leest u wel even langs die copyright tekst die in 35 graden en fontsize 72 door het midden van uw pagina gaat"

Voor de rest doen wij hier weinig grafisch werk (helaas) omdat we met best grote klanten werken die dat liever aan hun eigen reklamebureau overlaten. Maar mocht het voorkomen dat wij voor het ontwerp moeten zorgen dan wordt zoiets meestal snel duidelijk in een gesprek, door wat te vragen en een paar schetsjes worden die dingen erg snel duidelijk. Vervolgens een simpel ontwerpje maken, en bij een volgend gesprek stel je dat voor aan de klant en als de basis goed is (kleurgebruik, vormgeving, etc.) dan werk je dat verder uit. Werkt tot nu toe prima.

Maar ik heb wel gemerkt dat het heel erg aan het soort klant ligt, sommige vinden alles heel snel gaaf/hip/leuk gedaan terwijl er ook klanten zijn die gigantisch kunnen miereneuke en niet snappen dat je bij een normale HTML site niet hun eigen lettertype kunt gebruiken (uiteraard heeft de concurrend een Flash-site met wel een eigen font, maar het verschil willen ze niet helemaal begrijpen).

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Hehe....weinig medestanders hier :)

Laat ik ieg vertellen dat ik nu al een paar jaartjes meeloop hoor ;)
Het was trouwens geen advies maar gewoon een stukje ervaring dat ik deelde.
Wat je er mee doet moet je zelf weten, ik heb met deze manier van werken goede ervaringen en krijg goede feedback van klanten.

Door deze manier van werken haken klanten die je 'niet goed liggen' snel genoeg af om in een later stadium problemen te voorkomen.
..dat lijkt me JUIST klantvriendelijk.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 21 juni 2002 22:18 schreef SillyJW het volgende:
Hehe....weinig medestanders hier :)
Ik denk dat voor een slagerij op de hoek of een klein bedrijfje jouw insteek nog wel kan werken. Maar dat ligt meer aan de klant dan aan je insteek. Wanneer je voor klanten werkt die hun externe communicatie hebben uitbesteed bij bijvoorbeeld een reclame/communicatie/marketing bureau dan zul je die nooit en te nimmer kunnen passeren door te maken wat je zelf mooi vindt. Dan zul je je namelijk moeten houden aan richtlijnen die gelden voor alle huidige externe communicatie en nog belangrijker, the soul of the brand.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 22:18 schreef SillyJW het volgende:
Door deze manier van werken haken klanten die je 'niet goed liggen' snel genoeg af om in een later stadium problemen te voorkomen.
..dat lijkt me JUIST klantvriendelijk.
:?
Weinig commercieel ingesteld dan? Klanten die een andere smaak hebben dan de designer, moeten dus een andere designer zoeken? Daar zal de baas blij mee zijn ;)...

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Op zaterdag 22 juni 2002 11:29 schreef OzBoz het volgende:
... Dan zul je je namelijk moeten houden aan richtlijnen die gelden voor alle huidige externe communicatie en nog belangrijker, the soul of the brand.
Hmm dat begint meer te klinken als DTP-werk dan als ontwerp-werk.
Maar goed, ik bedoel zelfs binnen die richtlijnen kun je toch iets maken wat je zelf aanspreekt :?
Op zaterdag 22 juni 2002 11:32 schreef SpiritX het volgende:
Weinig commercieel ingesteld dan? Klanten die een andere smaak hebben dan de designer, moeten dus een andere designer zoeken?
Dat zou je zeggen, maar de praktijk (ok naar het blijkt alleen mijn praktijk :) ) wijst uit, dat zo'n klant vroeg of laat toch zijn heil ergens anders gaat zoeken.
Op zaterdag 22 juni 2002 11:32 schreef SpiritX het volgende:
Daar zal de baas blij mee zijn ...
P.s Ik ben de baas, dat scheelt :P

Verwijderd

Veel hangt naar mijn mening af van de doelstelling en uitgangspositie. Wat wil de klant bereiken met de site.. wie wil hij bereiken. Om wat voor bedrijf gaat het... etc..

Een goed gesprek is de sleutel! veel praten! advies geven en voorbeelden geven en al de respons die je terug krijgt noteren en onthouden. Als je niet zeker bent van wat de klant wil moet je gewoon blijven doorvragen en voorbeelden geven. Wil de klant een spiegelbeeld van zijn bedrijf of een nieuw imago?? Verder moet je duidelijkheid scheppen in wat je kunt bieden voor een bepaald tarief. Spreek altijd duidelijk af hoeveel concepten je gaat/kunt voorleggen tegenover een bepaald tarief ;)

Verder een goede tip! werk met na-calculatie en geef dat ook duidelijk aan. Dat voorkomt dat je niet 100 uur i.p.v. 50 uur bezig bent voor hetzelfde bedrag, want dat is zelfmoord! (8> wanneer je dus optijd merkt dat er meer tijd in gaat zitten omdat de klant meer wenst of de keuze tussen de concepten meer tijd en aandacht gaat vergen. Pas dan nacalculatie toe! extra centjes dus! 8-)

tot zover dit gezever :P

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 22 juni 2002 19:02 schreef SillyJW het volgende:

[..]

Hmm dat begint meer te klinken als DTP-werk dan als ontwerp-werk.
Maar goed, ik bedoel zelfs binnen die richtlijnen kun je toch iets maken wat je zelf aanspreekt :?
Zoals jij wellicht ook weet is internet slechts 1 van de verschillende vormen van media waarmee een bedrijf naar buiten kan communiceren. Internet anders opvatten dan de traditionele media in dat opzicht is een gedachte die een jaar of 3-4 geleden nog veel bedrijven hadden, maar tegenwoordig ziet de meerderheid in dat het gewoon een onderdeel is van externe communicatie. Net als print, net als radio en net als TV.

Ik werk voor wat klanten waarvan de richtlijnen internationaal bepaald worden. Dan kun je niet doen wat je zelf wil of je motivatie moet wel extreem goed zijn dat de marketingafdeling van de klant het ook aandurft. Die moeten zich namelijk weer verantwoorden bij de regiomanagers etc etc. Moet zeggen dat het laatst gelukt is, maar dat is meer uitzondering dan regel.

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind dat bij het laten zien van een preview aan de klant het 'onbruikbaar' maken van de plaat niet de mooiste oplossing is, maar wel even effectief.
De meeste klanten zie ik nooit IRL, helaas, ik snap dat een groot webdesigner ff in zijn bedrijfskarretje stapt en naar de klant toeknort, maar dat is voor beginners niet haalbaar.
Dwz. even met de trein naar de andere kant van het land om een middagje daar te zitten gaat niet, ja, tenzij ik in dienst van een bedrijf zou werken en dat dus niet op eigen kosten zou uitkomen.
Ik ben nu bij 1 klant langs geweest, middag lang een gesprek gehad, veel opgeschreven, maar de klant heeft me ook wat sites laten zien (ofkors van de concurrent) waar het ongeveer op moet gaan lijken.
Dat gesprek hielp zeker wel, het was ook weer eens wat anders, je moet natuurlijk niet mensenschuw worden... ;)

Het blurren, brandmerken en dan tonen van een design is nog altijd het makkelijkst. Daar de PTT TPG post soms wat kuren heeft kan ik er niet op vertrouwen dat een in een envelop gefrommeld design morgen aankomt en dat de klant dan ook meteen naar zijn bureau rent om terug te mailen/bellen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 23 juni 2002 10:15 schreef Dark Blue het volgende:
Ik vind dat bij het laten zien van een preview aan de klant het 'onbruikbaar' maken van de plaat niet de mooiste oplossing is, maar wel even effectief.
Ik begrijp dat niet zo goed. Naast het feit dat het nogal prutserig staat om bij voorbaat al geen vertrouwen te hebben in je klant, gaat de meeste tijd zitten in het nadenken over een concept (bij een goed concept dan).

Wanneer je dat eenmaal grafisch hebt uitgewerkt en het denkwerk is gedaan dan is het brandmerk of niet, een kleine moeite om iets na te maken. Het schijnt er bij veel mensen slecht in te willen gaan dat je dagen bezig kan zijn over iets wat er uiteindelijk simpel uitziet, maar waarbij overal aan gedacht is en alle pixels met een reden op die plaats staan. En het kan dan best zijn dat je het in een uur na kan maken.

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Op zaterdag 22 juni 2002 23:12 schreef OzBoz het volgende:
Ik werk voor wat klanten waarvan de richtlijnen internationaal bepaald worden...
Dat heeft dus niet echt veel meer te maken met:
Op donderdag 20 juni 2002 16:44 schreef Booster het volgende:

Op zondag 23 juni 2002 11:58 schreef OzBoz het volgende:
Wanneer je dat eenmaal grafisch hebt uitgewerkt en het denkwerk is gedaan dan is het brandmerk of niet, een kleine moeite om iets na te maken. Het schijnt er bij veel mensen slecht in te willen gaan dat je dagen bezig kan zijn over iets wat er uiteindelijk simpel uitziet, maar waarbij overal aan gedacht is en alle pixels met een reden op die plaats staan. En het kan dan best zijn dat je het in een uur na kan maken.
Daar ben ik het helemaal mee eens :)
Sterker nog, de ontwerpen die het simpelst ogen zijn vaak het beste.

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 23 juni 2002 12:11 schreef SillyJW het volgende:

[..]

Dat heeft dus niet echt veel meer te maken met:
Toch wel, dan hoef je namelijk niet meer echt na te denken over de grafische wensen van de klant. Of het nu de wens van de klant is of niet, die liggen gewoon vast. Daar heb je dan aan te houden. Nu gaat dat voor internet nog vrij flexibel (klant heeft ook vertrouwen in me ;) ) maar voor print uitingen valt er vaak weinig eer te behalen voor een art-director.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Persoonlijk denk ik wel dat je best vertrouwen mag hebben in je klant. Ik denk ook niet dat watermerken iemand echt kan weerhouden om iets na te maken dus ik zou zelf geen dingen gaan watermerken.

Interactie met de klant vind tijdens de het werken ook regelmatig plaats mag ik aannemen, met een website waar de voortgang bekeken kan worden.

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op zondag 23 juni 2002 10:15 schreef Dark Blue het volgende:
De meeste klanten zie ik nooit IRL, helaas, ik snap dat een groot webdesigner ff in zijn bedrijfskarretje stapt en naar de klant toeknort, maar dat is voor beginners niet haalbaar.
Ik snap niet hoe je uberhaupt zonder een persoonlijk gesprek goed kan weten wat de klant wil. En klanten nemen aan de andere kant van het land is toch al niet zo verstandig, zeker als je de reiskosten niet kan betalen.

Een comlpete site maken via telefoon en email klinkt me onwijs vreemd en amateuristisch in de oren en is gewoon vragen om problemen. Al zou ik als klant al niet eens in zee willen gaan met een webdesigner die niet eens de moeite wil nemen om me persoonlijk te woord te staan.

Bovendien geldt nog dat reiskosten gewoon op de klant te verhalen zijn meestal. Zij willen per slot van rekening in zee met een bedrijf aan de andere kant van het land :P

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik doe het altijd als volgt,

Doorgaans bezit de klant reeds een huisstijl en moet de website deze stijl ook uitdragen.

De ontwerper maakt hier van een aantal schetsen

voorbeeld 1
voorbeeld 2
voorbeeld 3
voorbeeld 4

De klant maakt hier uit een keuze als het hem/haar teminste aanspreekt en deze wordt digitaal uitgewerkt, dit wordt nu gedaan dus kan nog niks laten zien, waarna de klant ook deze goedkeurt en met de bouw kan worden begonnen.

Deze schetsen neem ik altijd mee op zo'n foambord en dat vindt de klant altijd erg heftig. Hebben echt het gevoel dat er een kunstenaar aan het werk is geweest.

Zo. dit is dus mijn werkwijze.

Ps. ik reken standaard voor design 10 uur.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 24 juni 2002 14:24 schreef intert0y het volgende:

Ps. ik reken standaard voor design 10 uur.
Coole werkwijze, maar 10 uur voor design? Is dat exclusief het uitwerken in illustrator/photoshop? Want dan komt er toch wel heel wat meer detail/pagina's bij kijken wat ook van belang is.

• intert0y
10 uur is opgebouwd uit ongeveer 2 a 3 uur schetsen.
dan 2 a 3 uur omzetten in ilustrator/photoshop.
En dus 4 tot 6 uur uitloop als er na de 1e photoshop actie nog wijzigingen moeten worden aangebracht. En nog wat hoofertjes hier en daar (eventueel dus).

Haal het altijd makkelijk eigenlijk.

Ps. ik doe dit dus niet zelf maar besteed het uit aan een bedrijf dat al 15 jaar ervaring heeft (eenmanszaak).

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Wij zitten meestal aan minimaal 3 dagen. Wat ook altijd nodig blijkt om alle essentiele pagina's volledig uit te werken na het eerste ontwerp. (wordt geen regel ge'htmld voor klant alles goedgekeurd heeft in statische versies)

En dan ligt er meestal al een FO van 40+ pagina's waar de vormgever mee aan de slag kan :)

• intert0y
Bij mij dus idem, maar omdat de sites die ik doorgaans maak verder niet echte aparte sites zijn kwa subpagina's maar allemaal binnen het vaste raamwerk vallen is dit goed te doen hoor.

En de klanten zijn tot op heden nog steeds erg tevren ik heb geen klanten met een site van 1500 euro ofzow. (even om aan te geven dat ik geen bakker op de hoek sites maak)

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Op maandag 24 juni 2002 13:52 schreef Booster het volgende:
Persoonlijk denk ik wel dat je best vertrouwen mag hebben in je klant. Ik denk ook niet dat watermerken iemand echt kan weerhouden om iets na te maken dus ik zou zelf geen dingen gaan watermerken.
ik had vertrouwen. ik ben 2 keer gewoon grof genaaid hiermee - de eerste keer omdat ik het vertrouwen had, de tweede keer omdat ik meneer klant duidelijk had gemaakt dat als hij dit nog een keer flikte, hij 't kon vergeten, en ik de illusie had dat 'ie wel bijgeleerd had. dus niet.

ethics? what's that?

wat ik wil zeggen is niet dat elke klant een fijn exemplaar van de soort Fuckwithus Assholus is, maar kijk in vredesnaam wel uit. date/timestamps op je PSD files helpen niet altijd. lossy jpg compressie, kwaliteit 4/12, op een scale van 75% doet wel wonderen :).

teveel zooi, te weinig tijd

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op dinsdag 25 juni 2002 00:01 schreef Yoozer het volgende:

[..]

ik had vertrouwen. ik ben 2 keer gewoon grof genaaid hiermee - de eerste keer omdat ik het vertrouwen had, de tweede keer omdat ik meneer klant duidelijk had gemaakt dat als hij dit nog een keer flikte, hij 't kon vergeten, en ik de illusie had dat 'ie wel bijgeleerd had. dus niet.

ethics? what's that?

wat ik wil zeggen is niet dat elke klant een fijn exemplaar van de soort Fuckwithus Assholus is, maar kijk in vredesnaam wel uit. date/timestamps op je PSD files helpen niet altijd. lossy jpg compressie, kwaliteit 4/12, op een scale van 75% doet wel wonderen :).
Doet wonderen ja.. maar ik zou mn klant nooit zulke ranzige beelden willen laten zien.

Maar ik snap het probleem niet.. Hiervoor hebben ze de deel-facturen uitgevonden. Laat de klant de helft vooraf betalen, dat doet pas wonderen :P

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 14:30 schreef intert0y het volgende:

Ps. ik doe dit dus niet zelf maar besteed het uit aan een bedrijf dat al 15 jaar ervaring heeft (eenmanszaak).
je ontwerpt het dus niet zelf?

en ik ben het eens met iemand die hier eerder zijn: maak wel iets waar je achter staat.
anders werkt dat zo ontzettend demotiverend.. maar je moet natuurlijk wel in je hoofd houden dat je iets maakt binnen hun grenzen... vaak valt daar nog behoorlijk tussen te bewegen (als je het goed aanpakt).
en naar DB: ik ga dus het liefst wel op gesprek.. dan kom je veel sneller en duidelijker op ideeen wat de klant wil, en wat ze vinden van je ontwerp dan als je alleen emailt/post.

• intert0y
Het ontwerp wordt dus door iemand anders gemaakt maar wel volledig op mijn aanwijzingen dus indirect in samenspraak met de klant.

Voordat het definitieve ontwerp er dus is ben ik minimaal 3x bij de klant geweest. Een deel kan ook per telefoon / e-mail.

Maar ik onderschat het klantencontact absoluut niet, dit is juist wat mijn sterke kant is het klantencontact.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
De 'techniek' met de deelfactuur vind ik zowiezo een erg goed idee. En zeker niet onredelijk om te vragen imho. (toch?)

Pagina: 1