[delphi] ADO + applicatie

Pagina: 1
Acties:

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Goeiedag,

Korte samenvatting van wat ik zou willen. Ik wil beginnen met het ontwikkelen van database driven desktopapplicaties. Deze zijn dan vooral bestemd voor MKB. Dus dure db-licenties gaan er niet in. Wat is voor mij de beste mogelijkheid om uiteindelijk een compleet pakket te kunnen leveren aan de klant qua database? Ik heb nu wel de benodigde software gekocht. Windows2000 Pro als OS, Delphi6 als tool. Heb ik hier in principe genoeg aan om commerciele software te kunnen maken voor klanten? Welke database is veelzijdig genoeg om een goede applicatie te maken? Dan heb ik het bijvoorbeeld over zaken als indexes, views, joins enz.

En nee, op dit forum heb ik hier weinig/niets over kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de reacties.

groet :)

Verwijderd

paradox?
wordt bij Delphi (5 althans) geleverd. volgens mij heb je dan geen andere licenties nodig.
Je zou ook MS access kunnen gebruiken, als je dat liever wil, maar dan zit je denk ik wel aan licentiekosten.

edit:

en je zou naar MySQL kunnen kijken, fijn gratis, en waarschijnlijk wel een ADO driver voor te vinden

ps lees de faq mbt signatures enzo!

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als je in Delphi (of een andere Borland ontwikkel tool) gaat programmeren, is Interbase een vrij logische keuze. Goed, snel, stabiel, kleine footprint, schaalbaar, makkelijk te deployen, betaalbaar, en draait op zowel Windows als Linux. Wat kun je je eigenlijk nog meer wensen. Op de Delphi CD staat een client versie waarmee je hem lokaal kunt gebruiken.

Voor kleine applicaties kwa grootte van database en aantal gebruikers is de combi ADO/Access een optie. ADO drivers zijn op de nieuwste Windows besturingssystemen al aanwezig.

Succes :)

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-09 00:34

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Interbase open-source versie is gratis, en voor de rest sluit ik mij aan bij Kool hierboven.

Andere optie, ook wel aardig in verband met mogelijke schaalbaarheid: MSDE. Kan je max 5 connections op hebben, maar dan hebben je klanten een werkende versie van SQLServer.

IB is kleiner dan MSSQL, ook de databases zijn aanzienlijk kleiner. Een db die in MSSQL/MSDE al gauw 15Mb in beslag neemt, zal op IB (mits goed ontworpen) niet meer dan 2Mb zijn. Ook de footprint van IB is een stuk kleiner dan MSSQL.
Staat tegenover dat IB soms net iets onhandiger is dan MSSQL, vooral als je dol bent op automatisch gegenereerde ID's. Daarentegen vind ik User management in IB weer veel handiger, vooral omdat voor management van je db er een hele rits componenten in Delphi te vinden is.

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Kijk ook eens naar Kadao, is een freeware data-componenten pakket. Je kunt daarmee veel gemakkelijker aan allerlei soorten db's koppelen dan met ADO... website is iets van delphi.pari.bg (Kiril Antonov's Delphi Warrior site heet dat geloof ik)

Gebruik ik al meer dan een jaar en heeft veel problemen m.b.t. ADO opgelost...

ps. ik gebruik 't meestal in combinatie met MS Acces, maar je kunt ook heel veel andere db's gebruiken... Je kunt een zelfde KaDaoTable component transparant gebruiken in tabel en in query-mode waarbij de ook de (bijv.) access queries in je db kunt bereiken... Geen geklooi met DSN en zo, direct linken op file-level...

Cogito Ergo Credo