Linux onder VMWare, dan host mounten

Pagina: 1
Acties:

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Even iets duidelijker:
Host systeem WinXP Pro (fat32)
Suse Linux 7.2 onder VMWare draaiend

Hoe kun je nu het filesysteem van winxp benaderen?
Best mogelijk dat dit door VMWare niet mogelijk is :?

Nog een vraagje, kun je binnen linux alle beschikbare hd's zien? (Zeg maar het DOS fdisk commando). Met df zie ik de hetgeen onder Linux beschikbaar is maar niet op welk filesysteem bijvoorbeeld winXP (van de host) staat.

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 16:11 schreef Ermo het volgende:
Even iets duidelijker:

Alles wat met een fysiek netwerk mogelijk is is ook mogelijk met VMWare. Je moet je Virtual Machine beschouwen als een fysieke compu met resources, niets meer en niets minder. VMWare kan elke Virtual host een of meerdere NIC's toewijzen, en die kan je configgen om via NAT (op je host-OS), DHCP of standalone te draaien. Verder share je je files zoals je dat ook in een fysiek netwerk zou doen.
Nog een vraagje, kun je binnen linux alle beschikbare hd's zien? (Zeg maar het DOS fdisk commando). Met df zie ik de hetgeen onder Linux beschikbaar is maar niet op welk filesysteem bijvoorbeeld winXP (van de host) staat.
Zie antwoord hier boven. Ja dat kan dus mits deze schijven beschikbaar zijn voor de virtual machine waar het guest OS op draait. Dat deze schijven niet fysiek aanwezig zijn maar op het Host-OS gerepresenteerd worden door middel van bijv files of file-systems doet er niet toe, het guest OS ziet ze als echte fysieke schijven. Je hebt ook een echte BIOS op je VM, dat is geen emulatie.

edit:

Je ziet dus nooit je schijven zoals ze op je host OS te zien zijn. Alleen wat VMWare voor je guest-machine heeft gedefinieerd. BTW: er is 1 ding dat je nooit op een Virtual Machine moet doen: VMWare proberen te draaien :-)

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Op donderdag 20 juni 2002 16:11 schreef Ermo het volgende:
Even iets duidelijker:

Door je WinXP schijven te mounten. SuSE maakt standard op je desktop snelkoppelingen aan om je schijven te kunnen mounten. Wellicht dat ie dat voor XP niet doet (win2k ook niet meen ik), maar dan kun je ze altijd nog handmatig mounten. Kijk eens naar Kdiskfree. Kun je alle schijven zien en hoe vol ze zijn. Proggie vind je in het suse snel menu (2e knop van links).

Op de console: cat /proc/partitions

edit:

Als je een schijf wilt mounten (mount /dev/hda7 /home/jij/schijfc) dan kun je indien ze in je /etc/fstab vermeld staat, ook mounten door "mount /dev/hda7". De schijf wordt dan gemount aan de directory die in fstab is opgegeven. Voor SuSE is dat standaard /windows/E in dit geval.

Echter, voor NTFS systemen, "vergeet SuSE" de directory "E" (of welke schijf je dan ook wilt hebben) aan te maken. Oplossing: "mkdir /windows/E". Denk erom dat je voor mounten en mkdir in /windows, wel root moet zijn.

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

• leonardo1504
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 16:28 schreef acq het volgende:

[..]

Door je WinXP schijven te mounten. SuSE maakt standard op je desktop snelkoppelingen aan om je schijven te kunnen mounten. Wellicht dat ie dat voor XP niet doet (win2k ook niet meen ik), maar dan kun je ze altijd nog handmatig mounten. Kijk eens naar Kdiskfree. Kun je alle schijven zien en hoe vol ze zijn. Proggie vind je in het suse snel menu (2e knop van links).

Op de console: cat /proc/partitions
Ja leuk maar dat werkt niet onder VMWare, tenzij je ze NFS-mount, en dan moet XP daar ook aan meewerken. Nogmaals, je moet de machine waar je Host-OS op draait en de Virtual Machine waar je Guest-OS op draait zien als twee machines in een netwerk.

edit:

Het werkt dus niet omdat je XP schijven niet als device aanwezig zijn op je Suse VM, dus je kan ze ook niet mounten. Probeer het via NFS

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

leonardo1504: blijkt wel dat ik nooit met VMWARE werk :o Ik ging er vanuit dat de hele machine nagebootst werd. Tnx voor je correctie.

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

• leonardo1504
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 16:46 schreef acq het volgende:
leonardo1504: blijkt wel dat ik nooit met VMWARE werk :o Ik ging er vanuit dat de hele machine nagebootst werd. Tnx voor je correctie.
you're welcome :-)

Zou je toch eens moeten proberen, je kan er een heel netwerk op maken, de laptop uit mijn sig draait bijv. als Host OS mandrake 8.2 en een VM serverpark met een FreeBSD4.5 webserver, Redhat 6.2 Oracle DB machine en dan ook nog een win98SE machine (voor het testen van pagina's onder IE). Zo kan ik developpen zonder een internetaansluiting, in de trein bijv.

Verwijderd

wat uit de nieuwsgroepen vrij rampzalig blijkt te zijn is in je guest rechtstreeks de partities van de host zichtbaar maken.

Dit omdat dan zowel host als guest hetzelfde filesystem cachen en bij wijzigingen dit dus daarom een rotzooi wordt!

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Ruim voldoende info lijkt me zo...

Je maakt idd snel de vergissing om je VMWare OS niet als een "stand-alone" systeem te zien. Super zoals VMWare trouwens op een laptop draait...Linux is nieuw voor mij maar complete werksituaties zijn na te bootsen :)

Ga eens stoeien met NFS mount B-)

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Ik heb met diverse commando's (/proc cat partitions, df en cat /etc/fstab) nu een overzicht van hetgeen allemaal onder vmware ge-mount is e.d. maar nu vraag ik me af hoe ik met nfs het remote systeem moet definiëren...kan dat op basis van IP adres?

mount /dev/10.10.10.10/sharenaam /home/ermo/fsxp nfs auto

:?

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 10:53 schreef Ermo het volgende:
Ik heb met diverse commando's (/proc cat partitions, df en cat /etc/fstab) nu een overzicht van hetgeen allemaal onder vmware ge-mount is e.d. maar nu vraag ik me af hoe ik met nfs het remote systeem moet definiëren...kan dat op basis van IP adres?
Daar je host systeem windows is, kun je niet beter samba nemen?

smbclient -L <ip.van.windows.machine.in.virtuele.netwerk>

of

smbmount -t smbfs -o username=Administrator //<ip.van.windows.machine.in.virutele.netwerk>/<sharenaam> /<mountpoint>

Alles tussen <> moet je dus zelf ff invullen.

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
mount -t smbfs -o username=<user>,<wachtwoord> //<ip-adres>/<sharenaam> /home/ermo/fsxp

geeft de volgende foutmelding:
session request to 89.xxx.xxx.xxx failed (Called name not present)
session request to 89 failed (Called name not present)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ja, ik zie hier allemaal mensen NFS aanraden, maar ondersteund XP dan NFS? Want ik mount nu al mijn stuff altijd met samba, en als ik ze als NFS zou kunnen mounten scheelt dat nogal wat overhead op mijn toch al redelijk trage servertje...

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 11:31 schreef Kippenijzer het volgende:
Ja, ik zie hier allemaal mensen NFS aanraden, maar ondersteund XP dan NFS? Want ik mount nu al mijn stuff altijd met samba, en als ik ze als NFS zou kunnen mounten scheelt dat nogal wat overhead op mijn toch al redelijk trage servertje...
Hoe kan ik die samba starten? Ik neem aan dat het een deamon is die niet standaard gestart wordt...? Vnadaar hoogstwaarschijnlijk de foutmelding.

Moet ik ook nog iets extra's laden om een MS netwerk te kunnen browsen?

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
mount -t smbfs -o username=linux //xxx.xxx.xxx.xxx/sharenaam /home/ermo/fsxp

session request to xxx.xxx.xxx.xxx failed (Called name not present)
session request to xxx failed (Called name not present)

Het is niet zoals ik eerder zei dat het überhaupt niet werkt, na bovenstaande opdracht is de share gemount op .../fsxp

Maar...kan iemand me vertellen waar die foutmeldingen vandaan komen? Wat ze betekenen en hoe ik ze wegkrijg? 8-)

• leonardo1504
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 22:53 schreef BBL the 2nd het volgende:
wat uit de nieuwsgroepen vrij rampzalig blijkt te zijn is in je guest rechtstreeks de partities van de host zichtbaar maken.

Dit omdat dan zowel host als guest hetzelfde filesystem cachen en bij wijzigingen dit dus daarom een rotzooi wordt!
Ja dat moet je inderdaad voorkomen, dan krijg je een hele vreemde situatie, namelijk dat het guest OS naar zijn eigen representatie op de Host zit te koekeloeren.

• leonardo1504
  • Niet online
Zou dit topic ondertussen niet beter beantwoord kunnen worden in een van de Networking fora???

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 22:55 schreef leonardo1504 het volgende:
Zou dit topic ondertussen niet beter beantwoord kunnen worden in een van de Networking fora???
Goed idee, komen er misschien ook weer een aantal (zinnige) postst bij :)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 01:30

Pogostokje

* twiet *

Zinnige postings ... Hm, ik zou er eigenlijk even een korte vraag aan toe willen voegen. :)
Kan je met VMware ook dat gast OS als een service draaien op bijvoorbeeld een windows server? Dus dat je niet hoeft in te loggen op de server om bv. een virtuele linux machine op te starten?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• leonardo1504
  • Niet online
Op maandag 24 juni 2002 08:27 schreef Pogostokje het volgende:
Zinnige postings ... Hm, ik zou er eigenlijk even een korte vraag aan toe willen voegen. :)
Kan je met VMware ook dat gast OS als een service draaien op bijvoorbeeld een windows server? Dus dat je niet hoeft in te loggen op de server om bv. een virtuele linux machine op te starten?
Geen idee of dit precies is wat je bedoelt:
"Virtual machine software for consolidating and partitioning servers"

Dat zou moeten kunnen met VMWare GSX Server en VMWare ESX server. Voor meer info zou ik even op de VMWare site kijken
http://www.vmware.com
Pagina: 1