Toon posts:

welke RAID is snel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
welke raid controller is het snelst?
Ik heb nu een onboard raid op mijn kt3 aru
met een amd xp 1600+@1900+
1 GB RAM pc333 Samsung brnd brnd cl2.5
4 maxtor d740x-6l 40 gb

ik wil ze alle 4 in raid zetten maar de kt3 aru ondersteund alleen 2 schijven in raid en er is bijna geen preformance verschil tov non raid

de HighP Rock404 is een 4 kanaals ofwel 8 apparaten en lijkt me wel snel omdat hij 4 kannalen heeft en is nog goedkoop ook
165 euro

de adaptec aar-2400a is een 2 kanaals (4 aparaten) dus ook goed maar de slave moet goedkeurin krijgen van de master dus dat kan niet snel zijn maar deze heeft wel 32 mb chache en ondersteund raid 5
497 euro

ook een goede lijkt me de Promise SuperTrak SX6000 deze heeft een processor 100 mhz on board en is 3 kanaals 6 apparaten dus hij heeft echter geen cache en ondersteunig voor raid 5
359 euro

mijn vraag(en) zijn weet iemand welke het beste is en wat is het verschil in preformance tussen deze kaarten
ook belangrijk is wat is beter chache of een eigen proc
de 4 kanaals van advance (de rock404) lijkt mij een goede keuze omdat hij goedkoop is en 4 kanaals

maar is dit ook zoo (heeft iemand er ervaring mee) ????

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 15:58 schreef ronald1 het volgende:
ook een goede lijkt me de Promise SuperTrak SX6000 deze heeft een processor 100 mhz on board en is 3 kanaals 6 apparaten dus hij heeft echter geen cache en ondersteunig voor raid 5
:?
Dat staat erg lastig geschreven. Hij heeft wel ondersteuning voor raid 5. Hij krijgt idd geen cache meegeleverd, maar je moet er zelf geheugen op prikken (SDRAM) voordat hij kan werken. Minimaal 16MB, maximaal 128MB. De reden hiervoor is even simpel als geniaal: de geheugenprijzen dalen zo snel dat het apparaat duurdeer zou worden als ze de geheugenchips zouden vastsolderen.
Voor 25 euro heb je er dus 128MB cache op zitten. (of 64MB voor 13 euro)

Die adaptec is heel wat duurder en steek met 32MB cache wel heel erg magertjes tegen die 128MB af.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:12
Heb je al naar de 3ware controllers gekeken? (ik weet niet zeker of ze nog verkocht worden trouwens)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

Jazeker worden die nog verkocht... kheb een 7810 draaien hier, waanzinnige kaart. Kost helaas ook wat, maar dan HEB je ook wat.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Topicstarter
ja ja ja vertel vertel vertel ja een keer is ook genoeg maar ik ben benieuwd naar de kaart van 3wave wat is het voor iets is hij ata 133 (niet zo belangrijk maar toch) ondersteund hij raid 5 zit er cache op proc mischien hoeveel hoe snel???????
werkt hij ook met de maxtor d740x-6l 40 gb (die heb ik namelijk 4

alvast bedankt

zit net te kijken maar past dat wel in de kt3 aru is nl 64 bit pci ?????

Verwijderd

euhm raid 5 dat is striping (2hd's dus)
en mirroring (2hd's die de stripe mirroren)
en dan nog een hd voor pariteits etc. controle

bij mij komt het totaal nu op 5, terwijl er 4 ondersteund werden door adaptec? hoe doen ze dat?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het minimum voor RAID 5 is 2 schijven, niet 5.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51
Erm, als jij bijna geen verschil merkt tussen geen raid en raid met die 2 schijven dan klopt er toch ergens iets niet lijkt mij.

Systeem Specs

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lees de RAID FAQ nog maar eens, want hier staat een beetje onzin.

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hm volgens mij is het minimum schijven voor raid 5 nog altijd 3, 2 data 1 parity en met 2 disken heb je de keuze voor raid 1 of 0

maar kan me vergissen :)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Wirf
Op vrijdag 21 juni 2002 19:20 schreef ghostrdr01 het volgende:
Hm volgens mij is het minimum schijven voor raid 5 nog altijd 3, 2 data 1 parity en met 2 disken heb je de keuze voor raid 1 of 0

maar kan me vergissen :)
nee, je kunt ook raid 5 met 2 disken doen, 1 schijf data, 1 schijf pararity. Maar dat is wel onzinnig, want het is dan ongeveer hetzelfde als raid 1 met extra overhead. (voor het berekenen van de pararity)

• Wirf
Op vrijdag 21 juni 2002 18:50 schreef -StraracZ het volgende:
euhm raid 5 dat is striping (2hd's dus)
en mirroring (2hd's die de stripe mirroren)
en dan nog een hd voor pariteits etc. controle

bij mij komt het totaal nu op 5, terwijl er 4 ondersteund werden door adaptec? hoe doen ze dat?
striping gebruik je oa bij raid 0, je verdeelt de logische schijf op in stripes ("stukjes") en verdeel die stripe om-en-om over de fysieke schijven.

mirroring gebuik je bij raid 1, alles wat op schijf 1 word gezet, word ook op schijf 2 gezet.

"(2hd's die de stripe mirroren)" is weer raid 1+0 (minimum 4 schijven dus.)

"en dan nog een hd voor pariteits etc. controle" dit is weer raid 5

oftewel, je hebt alle (gangbare) raid levels op een hoop gegooid, wat onlogische logica erop losgelaten, en dat in een post gezet. goed gedaan hoor! :Y)

• Wirf
Op vrijdag 21 juni 2002 18:47 schreef ronald1 het volgende:
[meer info 3ware graag]
www.3ware.com

Verwijderd

Ik zit te denken aan een FastTrak TX2000 van Promise voor in mijn P4T533-C. Iemand ervaring met dit kaartje? Is het een goede keus?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op zaterdag 22 juni 2002 08:01 schreef Layka het volgende:
Ik zit te denken aan een FastTrak TX2000 van Promise voor in mijn P4T533-C. Iemand ervaring met dit kaartje? Is het een goede keus?
Ik heb zo'n kaartje pas gekocht. 't Zit bij mij op een Asus A7V266-E en draait Raid0 icm 2x 40GB Maxtor D740x schijven. Installatie (ik heb XP hierna opnieuw, dus kaal geinstalleerd) was een eitje.

Performance is, voor zover ik kan zeggen, erg goed. Voor persoonlijk gebruik heb ik nog nooit wat mer Raid gedaan, dus ik ben ook niks gewend, maar het draait allemaal bijzonder vlot en soepel. Windows XP Pro staat binnen een paar tellen op 't inlogscherm. Verder geen problemen, crashes of weet ik veel wat ervaren, kortom: een goed, snel, stabiel kaartje wat mij betreft.

Misschien dat ik op de HCC ga kijken of ik er nog 2 van die Maxtors bij kan vinden voor een schappelijk prijsje, om RAID10 te gaan draaien!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Owja, toch nog 1 (negatief) iets.

Bij het opstarten van je PC, duurt het wel ERG lang voordat het Raid kaartje de raid-set up en running heeft. Bij mij zo'n kleine 10 seconden. Daar word ik persoonlijk dus niet zo goed van, ik snap echt niet waarom dat zo lang moet duren. Ok, dat je even een paar tellen nodig hebt om die set te zien en te init-en, ok. Maar 10 seconden! Daarna gaat XP als een speer, maar jammer dat die snelle boot-tijd teniet wordt gedaan door die lange init.

Hopelijk wordt hier ooit nog eens wat aan gedaan dmv een bios update ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
op mijn kt3 aru heb ik dit ook maar na het inittaliseren kan ik op een toets drukken (staat nergens beschreven) en mijn mobo begint meteen te booten (van mijn raid)

Verwijderd

ja dat zo ik ook zo gedaan hebben
Pagina: 1