CD-ROM & HD > ATA133 ?

Pagina: 1
Acties:

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 00:48
Hallo

Ik heb een vraagje wat betreft het aansluiten van een CD-ROM speler en een HDD op 1 IDE kabel. De HDD (maxtor) is ATA133, en de controller ook. Echter, als ik hierbij een CD-ROM aansluit, ligt de snelheid van die HDD dan ook meteen lager? misschien omdat de CD-ROM niet ATA133 is.

Ik kon hier niks over vinden, en was er wel benieuwd naar.

By the way: wat raden jullie aan: HDD en CD-RW op 1 kabel, en de DVD op een aparte kabel, of DVD & CD-RW op een kabel en HDD apart ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hdds apart van de cdroms.

verder moet dit in OM

Verwijderd

de zwakste schakel bepaalt de snelheid ;)

gewoon op IDE 0 de HDD's en op
ide 1 de CDroms.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 20 juni 2002 14:54 schreef CyberTijn het volgende:
Ik kon hier niks over vinden, en was er wel benieuwd naar.
:?

Da's toch al redelijk vaak aan de orde geweest..

Zie ook dit topic, da's toch redelijk recent dacht ik zo: [topic=529292]

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Jaymz

Keep on moving !

HA => OM :)

Verwijderd

HDD en cdroms gescheiden houden. En dvd als master. ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
de zwakste schakel bepaalt de snelheid
gewoon op IDE 0 de HDD's en op
ide 1 de CDroms.
onzin. als ik een ata 100 hdd samen met een ata 33 cd-rom of pio mode cd-rom aansluit dan gaat mijn hdd echt niet op ata 33 of pio mode lopen ofzo hoor.

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 19:11 schreef yoop het volgende:
HDD en cdroms gescheiden houden. En dvd als master. ;)
Geen DVD als master, maar juist de CDbrander :).

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:30
heb mn hd (udma133) en mn dvd speler op 1 kanaal, (hd = ma)
en mn hd werk toch ECHT op UDMA133 hoor!!

gang is alles

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15
Schopje omhoog.

Ik vind het moeilijk zoeken naar dit onderwerp en omdat dit topic ook op mijn probleem slaat hoop ik dat de mods het ok vinden als ik hier mijn probleem post.

Ik draai nu met een Abit BE6-2 mobo. 2 * ATA33 aansluitingen en 2 * ATA66. Ik heb een AOpen DVD speler die ATA66 aankan, 2 ATA100 HD's die op de ATA66 aansluitingen zitten en 1 Plextor 12/10/32 die PIO-mode 4 is en een eigen ATA33 kanaal heeft. Nergens last van.

Nu heb ik afgelopen weekend een MSI 648 Max mobo gekocht. Hierop zitten 2 ATA133 aansluitingen. Ik moet dus mijn brander en DVD speler aansluiten op 1 ATA133 kanaal. De 2 harde schijven krijgen er ook 1.

Mijn brander is dus PIO-mode 4. De DVD speler vindt ATA66 lekker maar is het dus nu zo dat door de brander, de snelheid van de DVD speler ook omlaag gaat?

Ik kan hier geen duidelijk antwoord over vinden. Sommige mensen hier zeggen dat mijn stelling waar is en anderen zeggen dat de langzaamste op het kanaal niet de snelheid omlaag zal trekken.

Ja of nee? Of is dit soms chipset onafhankelijk?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee. Dat is afhankelijk van de bekabeling. Wanneer je de gewone 40pins IDE kabel gebruikt, dan hangt de snelheid van de beide apparaten af van de langzaamste. Bij 80pins is dat niet meer het geval :)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15
Aha dus zolang ik ATA100 kabels gebruik, zal die brander lekker op Pio mode 4 tuffen en de DVD speler op ATA66?

Dat zou heel mooi zijn :)
Pagina: 1