WD400BB aan een PIIX4/430TX

Pagina: 1
Acties:

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24
De Western Digital Caviar 400BB wil niet herkend worden op mijn oude Asus TX97-XE (een Socket7-mobo met Intel 430TX chipset en PIIX4 IDE controller). Ook handmatig invoeren van drive parameters lukt niet, zelfs niet bij bejaarde waarden als 1023/16/63 (zodat het OS em later via LBA volledig kan adresseren). De BIOS ondersteund LBA adressing, en Large en CHS modes. De chipset ondersteund UltraDMA/33 (Mode 2 dus).

Hij is niet aan de praat te krijgen...

Het probleem is niet urgent ofzo, ik de schijf met de schijven uit deze pc gewisseld en alles opnieuw geinstalleerd enzo. De oude schijven doen het wel in die oude pc (Seagate Medalist 8.6GB UDMA/33 en Quantum Fireball ST 3.2GB UDMA/33).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 21:51
en hoe groot is die nieuwe schijf dan??

Ik gok groter dan 40 Gig?
Die andere twee die je getest hebt zijn namelijk kleiner dan 40 Gig.

Leeg

• TGEN
Doh, 400BB is 40GB ja... en die andere zijn kleiner... maar als ik hem in een leeftijd-proof CHS van 1023/16/63 zet zou IEDERE PC BIOS hem moeten herkennen als een 528MB schijf. Die truc is al zo oud als de weg naar Rome ;).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 21:51
ok die truc heb ik nooit gebruikt omdat mijn oude socket 7 mobo gewoon in een keer mijn Seagate en IBM HD van 40 gig zag. Beetje vreemd probleem is het wel.

Leeg

• TGEN
Mja... Ik heb btw de laatste BIOS versie erop staan (uit err, 1999? :)), en ook geprobeerd de mode te forceren tot 0/0 (PIO mode 0/DMA mode 0).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Loopt ie vast bij de autodetectie? Zo ja: probeer een BIOS update te vinden voor >32GB, of probeer een jumpersetting te vinden waardoor ie op 32GB wordt gelimiteerd. Kan je evt met diskmanager wel volledig benutten.

Als ie niet vastloopt, maar gewoon helemaal niets weergeeft: blame it on Intel :r

Intel moest zonodig bij de PIIX4 die ze gebruikten bij de i430TX het I/O voltage van de IDE bus verlagen naar 3.3V, terwijl die IDE standaard toch echt 5.0V verlangt. Als je dan een harddisk hebt met een controller die echt 5.0V wil zien, zal ie nooit gaan werken op een i430TX moederbord :(
En iedereen maar zeggen dat VIA brak is...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 20 juni 2002 14:51 schreef _JGC_ het volgende:
Loopt ie vast bij de autodetectie? Zo ja: probeer een BIOS update te vinden voor >32GB, of probeer een jumpersetting te vinden waardoor ie op 32GB wordt gelimiteerd. Kan je evt met diskmanager wel volledig benutten.
Hmm.. Of dat met WD's wel zo is weet ik niet, maar bij maxtors werkt dat in ieder geval niet.. 32GB limiet blijft 32GB limiet...

Maar ik heb ook ooit zo'n problemen mee gemaakt op een oud systeem.. Door echter met de andere setings te spelen kreeg ik de hdd op een gegeven moment wel werkend.. (oa. 32 bit adressing en dat soort zaken).

• TGEN
Hehe... :D

Thx voor de info die je zo al geeft... begin ik er toch wat meer van te snappen. Wat je zegt over DiskManager, is het gebruik van die truc... dat een os (want dat is diskmanager toch, een klein os :)) dmv LBA adressing een HD groter dan 528MB/8.4GB/32GB kan adresseren. Die 528MB/8.4GB barrieres zijn al geslecht door het BIOS (zo bewijst het gebruik van de andere twee schijven), maar dat van die >32GB barriere zou nog wel eens kunnen kloppen. Misschien dat Intel nog wat sheets heeft over de 430TX/PIIX4?

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• TGEN
Ahh... zal ik direct ff langs WD fietsen voor wat jumpersettings (dat plaatje op de schijf is toch echt wel karig).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• TGEN
Ah, er zijn settings die de drive in 16383cyl mode zetten. Daarvoor moet je twee jumpers gebruiken ipv een. Voor details, zie http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp.

Ik dank jullie allemaal =).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ehm, even een opmerking.. Als je nog wat wilt toevoegen, zou je dan de edit knop willen gebruiken?

Die zit er niet voor niks namelijk ;)

Verwijderd

ik weet uit persoonlijke ervaring dat een 30gb er wel op werkt. ik denk alleen dat 40 net iets te veel is.

• TGEN
Zou je denken Twynn... ;).
Edit geeft hier niet het proces naar de oplossing van het probleem weer, dus gebruik ik het niet :D.

Enne auteur van de laatste reactie voor deze (in andere woorden: schop Arjen en Jorma zodat ze een nieuw replyvenster gaan tikken waar je de thread nog kunt zien): da's dus de 32GB adressing limit.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Pagina: 1