Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een PDA aan te schaffen, maar twijfel erg tussen de Ipaq van Compaq of de 515 van Palm.
Ik zal het ding hoofdzakelijk gebruiken voor agenda en contactpersonenbeheer en voor het synchroniseren met outlook (ook voor e-mail).

Qua afmeting en prijs ben ik geneigd om voor Palm te kiezen, qua features en geheugen voor Compaq, alleen vraag ik me af of je dat allemaal wel gebruikt.

Wie heeft ervaringen?

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 08:42

Cansu

Cirus the Virus

als je inderdaad alleen dat wilt doen wat je zegt. Zeg ik Palm. Goedkoper en kan alles wat je wil.

Viva la Netherlands!

• Dericteur
  • Laatst online: 08-03 19:47
als je dan toch gaat twijfelen, twijfel dan tussen een sony clie en een ipaq, ik heb zelf een sony clie 770

Ik denk dat voor de zaken die je wilt gaan doen, je het beste een palmcompatible kunt nemen, niet alleen qua operating system, maar meer qua afmetingen en batterijduur, een palm kan je namelijk altijd bij je hebben, zonder dattie te groot is en kan een hele tijd op batterijen doen (accu)

bij een ipaq is dat net weer een stukje minder

(buiten dat ben ik gewoon een palmOS fanaat, dus mijn oordeel zal niet helemaal objectief zijn)

ps: ik vraag me trouwens af hoeveel posts het duurt voor er een wiseguy opduikt die je belerend komt vertellen dat er in de search ook heel veel te vinden is)

Verwijderd

Topicstarter
Zal eens kijken bij Sony.

(kon in de search 123 niet zo snel vinden wat ik zocht, misschien ook niet genoeg geduld gehad)

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er goed uit die Sony, maar hij is wel behoorlijk wat duurder dan de Palm.

Wat rechtvaardigd die meerprijs?

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:41

Marc H

- - Is wakker - -

Veel beter scherm, Memory stick slot, Geluid (MP3 speler, vanaf de mem stick)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn vast nog wel meer mensen met een ervaring/mening. Vraag me af of de synchronisatie met outlook/email goed werkt bij Palm 515?

• BlaTieBla
  • Laatst online: 08-03 16:08

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Vroeger waren er nog wel eens wat probs met syncen etc. tegenwoordig is dit allemaal wel opgelost.

Voor de zaken die je wil, zou ik zeker voor de Palm gaan. Ik heb zelf nu een iPaq [was een gift] en daar zit wel ERRUG veel overhead in.
Ja tuurlijk is het leuk om DivX'jes af te kunnen spelen etc., maar het vreet batterijen.

Ga je voor een hoog gadget gehalte: iPaq [3870].
Ga je voor pure functionaliteit [die je zelf al opsomde], dan neem je een palm...

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 18:20
Zelf heb ik de Palm m505 de voorloper van de Palm m515. Het enige verschil is dat de Palm m515 oa. een beter beeld heeft.

De Palm m515 (en m505) heeft ook een Memory stick (SD-card) en de synchronisatie met Outlook werkt perfect. Ik gebruik hem dagelijks, synchroniseren kan via de Cradle (in verbinding met PC) of via de Infrarood poort die je tevens kan gebruiken om hem te synchronisere met ander Palms, GSMs of Laptops.

Voor de reden waarvoor jij er een wil kopen zou ik kiezen voor de Palm m505 of m515.

AULXJMHR

Verwijderd

Topicstarter
mmm, geeft al een aardige bevestiging van mijn vermoeden. Natuurlijk vindt ik een hoog gadjetgehalte wel leuk, maar volgens mij is de palm qua proggies ook goed ondesteund.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-03 13:38

Tijntje

Hello?!

Ik heb zelf een IPaq van het werk maar dat ding is echt te snel leeg zelfs als hij standby staat is de accu naar twee drie dagen leeg waardoor je geheugen ook weer leeg is. bedenk van te voren waar je hem voor wil gebruiken en schaf er dan een aan.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47
als je voor PAlm gaat, ga dan sowieso voor een met een hoge resolutie (320x320). Dan kom je automatisch bij Sony uit.
de 770 is nu al flink in prijs gedaald. Maar er komt ook nog een opvolger van de 650 (in japan dat model nummer) hier waarschijnlijk 655 of zelfs 660. Het enige verschil tussen die en de 770 is dat de 650 een 66mhz dragon ball proc. heeft een de 770 een 33mhz. Bovendien moet je daar nog wel 3 maanden op wachten denk ik. Ander voordeel van de T-650 is dat het er een is uit de T-serie, daar komen nu eindelijk steeds meet add-ons voor uit. Keyboards, bluetooth, Gps, camera's. en dat heb je niet bij de N-770 daar is het nooit echt opgang gekomen.
Zelf heb ik een Palm IIIc die was 129 euro. Om het te proberen ik gebruik hem nu elke dag voor echt ALLES. ik vergeet heel veel dus dat ding is een uitkomst. Echter als je met Excel voor op de Palm werkt is 320x320 een must en ik heb dus 160x160 (net als palm M5XX) Palm stapt pas over op 320x320 bij Palm OS 5. Dus ja 3 keuzes, of de oudere goedkopere 770C, de nieuwere 625 (niet zo'n goede kleuren, geen mp3 en een 33mhz), of degene die nog moet komen de 655/660 (hiervan is het scherm zwaar verbeterd, ook mp3 en een 66mhz Dragonball Super VZ proc.)

• Dericteur
staar je niet blind op 66 mhz vs 33 mhz, dat merk je effectief niet zoveel als dat je ervoor hebt betaald :)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik zou persoonlijk voor de Palm gaan. Ik heb zelf een zeer simpel palmpje, voor de functionaliteit. (tis mijn agenda, scratchbook voor als ik "ineens" een goed idee krijg, spelcomputer voor in de trein, etc, etc...)

Het OS rulet, stabiel (heb nog maar één keer een "vastloper" gehad, maar dat kwam omdat ik hem had overgeclocked) en duidelijk. Op een gegeven moment wil je nix anders meer.

Een collega en een vriend van me hebben allebei een Ipaq, maar de accu is snel leeg en het OS niet intuitief. Hoewel ik denk dat dat maar net is wat je gewend bent. Alleen de handschriftherkenning (die mijn palm niet heeft) is op de Ipaq wel relaxed.

BTW: als je 't ding hebt, en je denkt: DAAR zouden ze nou eens een proggie voor moeten schrijven....dan kijk je op internet en wat denk je? dr IS ook een proggie voor :)

Dus: qua funtionaliteit, neem een Palm.

Permanent wintericon!

Verwijderd

Ja als je naar de specs kijkt zeg je waarschijnlijk: Palm 16 MB, 33 (of 50 of 66?) MHz, ipaq 64 MB, 206 MHz. Maar wordt de ipaq daar ook maar IETS sneller van dan de Palm? Nee. Kortom: Pocket PC sux big time, neem lekker een Palm. Prima ding, klein, duidelijk, stabiel, en goedkoper.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Op vrijdag 21 juni 2002 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:
neem lekker een Palm. Prima ding, klein, duidelijk, stabiel, en goedkoper.
Precies mijn punt 8-)

Permanent wintericon!

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Wil je wat simpele dingen doen, kies Palm. Wil je een krachtig apparaatje waar je verschrikkelijk veel mee kunt en een intuïtieve interface heeft, neem dan een Pocket PC.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:10
Op vrijdag 21 juni 2002 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja als je naar de specs kijkt zeg je waarschijnlijk: Palm 16 MB, 33 (of 50 of 66?) MHz, ipaq 64 MB, 206 MHz. Maar wordt de ipaq daar ook maar IETS sneller van dan de Palm? Nee. Kortom: Pocket PC sux big time, neem lekker een Palm. Prima ding, klein, duidelijk, stabiel, en goedkoper.
Neem juist wel een PPC, daar draait ook gewoon Outlook, Word en Excel op, synchronizeren gaat beter dn bij Palm, met mijn 2 Palms had ik regelmatig dat afspraken e.d. neit god werden gesynchronizeerd met Outlook. Dat ik heb ik met m'n Ipaq niet.

EN bovendien, iemand die met Windows kan werken heeft geen moeite met de overstap naar PPC, naar Palm OS is de stap vaak wat lastiger.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Palm! iPaq is leuk, maar ik vind Palms echt stukken praktischer , ook het OS vooral.
En voor PalmOS zijn ook enorme ladingen software verkrijgbaar.. het enige wat je niet kan is DivXjes en MP3tjes afspelen (die laatste met een Clie trouwens weL). Ik heb zelf ook een Palm en ik weet zeker dat ik nooit naar PocketPC over zal stappen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben overtuigd :) het wordt Palm en dan hoogst waarschijnlijk de 515.
Bedankt allemaal ;)

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op vrijdag 21 juni 2002 09:13 schreef Bigs het volgende:
Palm! iPaq is leuk, maar ik vind Palms echt stukken praktischer , ook het OS vooral.
En voor PalmOS zijn ook enorme ladingen software verkrijgbaar.. het enige wat je niet kan is DivXjes en MP3tjes afspelen (die laatste met een Clie trouwens weL). Ik heb zelf ook een Palm en ik weet zeker dat ik nooit naar PocketPC over zal stappen.
Totdat je serieuze dingen met je Palm wilt doen :) Palm is grappig voor simpele dingetjes, maar echt professionele toepassingen werken stukken beter op Pocket PC. Helemaal met het .NET Compact Framework in de toekomst :)

Maar aangezien de topicstarter ook alleen maar een paar simpele dingen wil doen is Palm voor hem waarschijnlijk ook het best :) Op het moment dat ie er echt serieus mee wil gaan werken kan ie altijd nog een Pocket PC halen :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• jjbstolk
Op vrijdag 21 juni 2002 09:13 schreef Bigs het volgende:
Ik dacht ook dat ik nooit zou overstappen, maar toen ik even met een Ipaq had gespeeld was ik verkocht, het gebruiksgemak, de degelijkheid, en juist eht OS vind ik veel praktische, je ziet wat er gebeurt en kan er meer invloed op uitoefen.

Maar ja dit is natuurlijk allemaal eigen mening, en dat zal wel zo bliven ook!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 21 juni 2002 09:53 schreef ErectionJackson het volgende:

[..]

Totdat je serieuze dingen met je Palm wilt doen :) Palm is grappig voor simpele dingetjes, maar echt professionele toepassingen werken stukken beter op Pocket PC. Helemaal met het .NET Compact Framework in de toekomst :)

Maar aangezien de topicstarter ook alleen maar een paar simpele dingen wil doen is Palm voor hem waarschijnlijk ook het best :) Op het moment dat ie er echt serieus mee wil gaan werken kan ie altijd nog een Pocket PC halen :)
Ja, leuk al die toeters en bellen die met .NET allemaal mogelijk zouden moeten gaan worden... Probleem is, dat je dan meteen in je buidel kan gaan lopen wroeten voor de aanschaf van extra hardware.
Ik heb een iPaq en zou het liefst daar ook nog de volgende zaken bijhebben:
Navigatiesysteem / GPS, Wireless en 10 Mbit ethernet kaart, Bluetooth, Microdrive etc.etc.etc.

En daardoor blijft het dus primair een gadget

Tuurlijk alles kan met een MS platform, maar moet je wel ff naar de kosten kijken.

[btw. waarschijnlijk heb je de iPaq 5890 :) nodig om te kunnen dot-netten]

• Bigs
  • Niet online
Nou, de eerste keer dat ik met een iPaq 36nogwat van een vriendin van mij speelde viel er toch een hoop tegen.
Ding is traag en reageert slecht. Zit ik een spelletje te spelen, begint het ineens allemaal te schokken :? Blijkt dat ik nog allemaal programma's af moet sluiten die er nog draaien.
Verder heb ik hem in een half uur 2 keer moeten resetten, met mijn Palm is dat hooguit 1x in de maand, en dan omdat er een bugje zit in DateBk4, want word opgewekt door rare acties van mij.

En dan het bestandssysteem. Dat ding heeft gewoon mappen als 'Program Files' enzo.. IMO mag je de beperkte ruimte die je op zo'n ding hebt wel wat efficienter besteden (bij PalmOS bestaat een programma gewoon uit een executable en 1 of meerdere databases).

Het scherm van dat ding vond ik ook niet echt mooi (ligt heel diep) en die cheap-ass plasticen stylus was ook niet echt veel waard.
Maarja natuurlijk is het niet slecht, Pocket PCs zijn best mooie apparaatjes en op het moment lopen ze met veel dingen best wel voor op het PalmOS (maar Palm is nu wel bezig met een inhaalslag).

Dat je met PalmOS niks professioneels kan doen is onzin, ook voor Palms heb je barcodescanners en bluetooth/802.11b interfaces. Daar heb je echt geen dotNET-connected-software voor nodig hoor (sorry, dat was wel een beetje MS-bashing, maar ik vind die .NET reclames echt onzin).

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 21 juni 2002 10:07 schreef Bigs het volgende:
..... Daar heb je echt geen dotNET-connected-software voor nodig hoor (sorry, dat was wel een beetje MS-bashing, maar ik vind die .NET reclames echt onzin).
Marketing, marketing, daar draait het om bij Microsoft. Dat is ook zo met die iPaq [k.. daar zit ook nog wat Compaq marketing bij].
Die iPaq wordt pas echt interessant, als die de batterijlevensduur, gewicht heeft van een Palm en dan met Bluetooth, wireless en GPS ingebakken ipv dat geneuzel met expansionpacks enzo

• Bigs
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 10:14 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

Marketing, marketing, daar draait het om bij Microsoft. Dat is ook zo met die iPaq [k.. daar zit ook nog wat Compaq marketing bij].
Die iPaq wordt pas echt interessant, als die de batterijlevensduur, gewicht heeft van een Palm en dan met Bluetooth, wireless en GPS ingebakken ipv dat geneuzel met expansionpacks enzo
Waren het maar expansion packs.. bij die iPaq moet je een een of andere lompe slee OM je iPaq doen als je iets uit wil breiden (zelfs voor een CF slot al).
En dat ding is al zo groot :+

* Bigs is erg Pro-Palm, sorry :P

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 21 juni 2002 10:16 schreef Bigs het volgende:

[..]

Waren het maar expansion packs.. bij die iPaq moet je een een of andere lompe slee OM je iPaq doen als je iets uit wil breiden (zelfs voor een CF slot al).

Die jackets [heten ze officieel] bedoelde ik ook met die expansion dingen.. Een CF/PCMCIA jacket kost al evenveel als een Palm |:(

Verwijderd

Topicstarter
Toch leuk om al die reacties te lezen, ga door zou ik zeggen. Blijf met mijn keuze (voorlopig)nog steeds bij Palm.

• jjbstolk
Op vrijdag 21 juni 2002 10:16 schreef Bigs het volgende:

[..]

Je bent wel erg negatief bezig met je lompe slee, ik vindt dat juist zeer praktisch, als ik emt m'n digi camera bezig ben dan klik ik m'n CF Expansion Pack een m'n Ipaq en kan ik gemaakt foto's direct bekijken. EN verder laat ik dat ding lekker thuis.

Groot? Ja fijn he, hoef je niet meer te tobben met zo'n klein Palm scherm, de leesbaarheid is ook veel beter dan bij de Palm.
Op vrijdag 21 juni 2002 10:18 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

Die jackets [heten ze officieel] bedoelde ik ook met die expansion dingen.. Een CF/PCMCIA jacket kost al evenveel als een Palm |:(
Dus jij kan mij een Palm levern voor 60 Euro?

• Bigs
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 10:25 schreef jjbstolk het volgende:

[..]

Dus jij kan mij een Palm levern voor 60 Euro?
Dan nog, je kunt niet ontkennen dat het veel geld is voor zo'n ding :)

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 21 juni 2002 10:28 schreef Bigs het volgende:

[..]

Dan nog, je kunt niet ontkennen dat het veel geld is voor zo'n ding :)
That was the point I was trying to make...
Waar het mij om gaat, is dat die iPaq een veeeeeeel te hoog gadget gehalte is.
Collega's van mij hebben die 3870 gekocht. Het enige wat ze doen is het showen van de Matrix Reloaded trailer, conactpersonen en afspraken bij houden. Meer zullen ze er wel niet mee gaan doen, omdat ze de accesoires teduur vinden |:(

Die matrix trailer is nieuwigheid [want het vreet batterijen] en de rest kan perfect op veel goedkopere palm.

[btw. had blatiebla al verteld dat tie een iPaq 3630 heeft].

En als ik mijn digitale foto's meteen wil bekijken, dan die ik dat wel op mijn laptop. Die heeft een betere resolutie dan die 320*240 van mun iPaq
[er even vanuit gaand dat je wil zien of de plaat goed genomen is etc.]
Weggooien van digitale foto's hoef niet [als je bijvoorbeeld op vakantie ben], want ik het 256 + 512 MB CF, dus ruimte genoeg voor foto's

Verwijderd

Topicstarter
Die foto's kan je toch ook opslaan en bekijken op je Palm, of heb ik dan iets verkeerd begrepen :?

• Bigs
  • Niet online
Op vrijdag 21 juni 2002 10:41 schreef Kluun het volgende:
Die foto's kan je toch ook opslaan en bekijken op je Palm, of heb ik dan iets verkeerd begrepen :?
Mja maar traditionele Palms hebben nogal een lage resolutie voor het scherm, dus dan schiet dat niet echt op. Sony's Clie's zijn daar beter in, die hebben met de iPaq vergelijkbare resoluties (waar je imo nog niet veel aan hebt, maar ok).

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 21 juni 2002 10:41 schreef Kluun het volgende:
Tuurlijk, maar het blijft behelpen al zegt ik het zelf. zelf de 320*240 van een iPaq blijft knap kut voor foto's van 1600*1200 etc

Verwijderd

Topicstarter
Ja....lijkt me vrij logisch. Had ik zelf inderdaad ook kunnen verzinnen (domdomdom). Maar zijn daar geen viewers voor dan die ze als het ware als een thumbnail op de (voor een Palm of Ipaq) geschikte resolutie laten zien?

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op vrijdag 21 juni 2002 10:04 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

Ja, leuk al die toeters en bellen die met .NET allemaal mogelijk zouden moeten gaan worden... Probleem is, dat je dan meteen in je buidel kan gaan lopen wroeten voor de aanschaf van extra hardware.
Ik heb een iPaq en zou het liefst daar ook nog de volgende zaken bijhebben:
Navigatiesysteem / GPS, Wireless en 10 Mbit ethernet kaart, Bluetooth, Microdrive etc.etc.etc.

En daardoor blijft het dus primair een gadget

Tuurlijk alles kan met een MS platform, maar moet je wel ff naar de kosten kijken.

[btw. waarschijnlijk heb je de iPaq 5890 :) nodig om te kunnen dot-netten]
.NET Runtime is gewoon gratis en kun je op je PPC2002 installeren, dus dat je andere hardware nodig hebt klopt niet.

Wat die expansion packs betreft: De iPaq heeft een ingebouwd MMC slot en ook ingebouwde Bluetooth, dus het is een mooi alles-in-een apparaatje :) De Casio heeft ingebouwde CF mocht je dat liever willen en de HP volgens mij ook, dus keus genoeg :)

Daarnaast is het prettig om een apparaatje te hebben van een bedrijf dat de lat telkens ietsje hoger legt en voor innovatie zorgt. Palm moet hierna eerst met een tussen-OS komen voor een processor-overstap. :? Daarna weer een tijd wachten tot je eindelijk iets meer kan en dan kun je over 2-3 jaar eindelijk wat je nu allemaal met een PocketPC kunt :+

Maar als je alleen je agenda en contactenlijst bij de hand wil hebben is een Palm prima :)
Op vrijdag 21 juni 2002 10:37 schreef BlaTieBla het volgende:
Collega's van mij hebben die 3870 gekocht. Het enige wat ze doen is het showen van de Matrix Reloaded trailer, conactpersonen en afspraken bij houden. Meer zullen ze er wel niet mee gaan doen, omdat ze de accesoires teduur vinden |:(
Tja, je hebt echt geen accesoires nodig om er goed gebruik van te kunnen maken. Daarnaast is het toch super dat je films kunt kijken op zo'n apparaat? Ik doe het zeer regelmatig en het is echt te gek :) Waarom Palmlovers dit toch altijd als negatief punt aandragen :? "Ja, je kunt er veel meer mee, stom apparaat zeg!" :+

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op vrijdag 21 juni 2002 10:50 schreef Kluun het volgende:
Ja....lijkt me vrij logisch. Had ik zelf inderdaad ook kunnen verzinnen (domdomdom). Maar zijn daar geen viewers voor dan die ze als het ware als een thumbnail op de (voor een Palm of Ipaq) geschikte resolutie laten zien?
Pocket Internet Explorer kan dat al. Gewoon Fit to Screen aanvinken. Maar je hebt inderdaad ook speciale viewers daarvoor. Check www.tucows.com bijv. maar eens.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 21 juni 2002 10:50 schreef ErectionJackson het volgende:

[..]

.NET Runtime is gewoon gratis en kun je op je PPC2002 installeren, dus dat je andere hardware nodig hebt klopt niet.
[noflameintended]
Ha.... Microsoft kennende.. Die runtime is waarschijnlijk gratis, zodat ze je eerst lekker maken....
[/noflameintended]
Op vrijdag 21 juni 2002 10:50 schreef ErectionJackson het volgende:

[..]

Wat die expansion packs betreft: De iPaq heeft een ingebouwd MMC slot en ook ingebouwde Bluetooth, dus het is een mooi alles-in-een apparaatje
Da's leuk als je al een lading gadgets heb, die al die zaken ondersteunen. Voorlopig zijn die Bluetooth GSM's nog steeds niet gratis.

Verwijderd

Topicstarter
Daar is inderdaad een hoop te vinden zeg. Ook geschikte viewers voor Palm.

Zo langzamerhand kom ik toch een stuk verder :+

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Op vrijdag 21 juni 2002 10:58 schreef Kluun het volgende:
Daar is inderdaad een hoop te vinden zeg. Ook geschikte viewers voor Palm.
Er zijn werkelijk LADINGEN viewers etc. voor de palm te verkrijgen. Ik geef toe, de resolutie is laag. Maar dat neemt niet weg dat je best goed kunt zien of een foto kan deleten of niet!

Dus zelfs als je wat "meer" met het ding wil dan alleen adressen bijhouden of als agenda gebruiken, dan is een Palm nog steeds een goeie keuze. (Okee, films kijken dat gaat niet lukken. Hoogstens wat animated gif, tenminste niet op mijn palm....iemand? :+)

Permanent wintericon!

• mkamonster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik zou voor de iPaq gaan, aangezien een Palm een wel erg langzame processor heeft. Ook heeft Palm geen gewoon bestandssysteem, wat programmeren voor een PDA erg moeilijk maakt.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 11:28 schreef mkamonster het volgende:
Ik zou voor de iPaq gaan, aangezien een Palm een wel erg langzame processor heeft.
Ik heb zo'n hekel aan PPC gebruikers die alleen naar de nummers kijken ipv naar de prestaties in de praktijk. Het word pas echt lachen met de nieuwere processoren in de nog uit te komen PPC's en Palmpjes met os5. Als we dan naar de (bruikbare) processor snelheid kijken schiet een Palm os pda toch wel mooi ff een PPC voorbij.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-03 23:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou voor de iPaq gaan, aangezien een Palm een wel erg langzame processor heeft. Ook heeft Palm geen gewoon bestandssysteem, wat programmeren voor een PDA erg moeilijk maakt.
Langzame processor? Er moet maar blijven herhaald worden dat dit geen criterium is omdat een palm zijn werk (pda functies) prima aan kan met zijn 16-20 of 33 mhz processor. Ik gebruik een palm Vx, die doet precies wat ie moet doen en daarbij ervaar ik de 20 mhz niet als een probleem.

Lastig programmeren? Los daarvan, ik denk dat 90% van de kopers van een pda (als het er niet meer zijn) er toch niet voor gaan programmeren en gezien de gigantische hoeveelheid apps op het internet (echt asociaal veel!!!!) wordt ook dat argument nogal ontkracht.

Ik heb gesproken >:)

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op vrijdag 21 juni 2002 10:57 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

[noflameintended]
Ha.... Microsoft kennende.. Die runtime is waarschijnlijk gratis, zodat ze je eerst lekker maken....
[/noflameintended]
[..]
:Z Naja, als we gaan flamen haak ik af

Verwijderd

Vind je het gek :? een ipaq heeft een kleuren schrem en dat aan te sturen heb je een snellere proc nodig.

Ik heb zelf een handspring platinum en het is een pracht apparaat vooral onder toetsen ;)
Ik kan alles wat ik wil!
anderen uit mijn klas hebben zo'n ipaq en steeds maar op te scheppen, maar dat ding is om de dag al leeg bij hun 8-) lang leve kleuren scherm!!
en dat ze fimpjes kunnen kijken
Wie gaat er in godsnaam op zo'n klein scherm een film kijken?
Tegenwoordig moet iedereen een breedbeeld TV :?
En voor de rest kunnen ze niks meer met dat ding dan mij!

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 17:03 schreef Wellerpv het volgende:Vind je het gek :? een ipaq heeft een kleuren schrem en dat aan te sturen heb je een snellere proc nodig.
Er zijn ook palmpjes met een kleurenscherm. Dit zal niet veel extra vragen van de processor. Resolutie zal wel wat extra vragen.

Ik denk dat het os het grootste verschil maakt qua hoe efficiënt de processor gebruikt word.
Op vrijdag 21 juni 2002 17:03 schreef Wellerpv het volgende:
en dat ze fimpjes kunnen kijken
Wie gaat er in godsnaam op zo'n klein scherm een film kijken?.
Vind ik ook onzin. mp3tjes okay (als de batterij het lang genoeg volhoud) maar filmpjes... pfff.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 17:38 schreef middelkoop het volgende:

[..]

Er zijn ook palmpjes met een kleurenscherm. Dit zal niet veel extra vragen van de processor. Resolutie zal wel wat extra vragen.

Ik denk dat het os het grootste verschil maakt qua hoe efficiënt de processor gebruikt word.
[..]

Ok dat is waar :)

Vind ik ook onzin. mp3tjes okay (als de batterij het lang genoeg volhoud) maar filmpjes... pfff.
helemaal mee eens

• ErectionJackson

ErectionJackson

Ik zet mijn iPaq iedere avond in de cradle, zodat alles gesynchroniseerd kan worden. Volgende dag is ie weer prima vol. Als ik m de hele dag gebruik heb ik nog steeds nooit last van een lege batterij. Loos argument dus.

Video's op zo'n klein schermpje onzin? Ik gebruik het heel veel en het is heerlijk :) Je ziet meer op zo'n klein scherm dan je denkt. Daarnaast is het gewoon super om te bellen met iemand en dat je diegene gewoon kan zien op je beeld via een webcam bijv.

Misschien houden jullie niet van filmpjes, maar dat wil toch niet zeggen dat iemand anders dat ook vindt? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen :)

Maar goed, misschien als je op een Palm over 3 jaar ook eindelijk eens normaal filmpjes kunt kijken dat je het dan wel interessant zult vinden :o :D

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op vrijdag 21 juni 2002 17:38 schreef middelkoop het volgende:
Ja, nog zoiets, mp3tjes luisteren. Geweldig! Direct een MP3speler erbij met een PocketPC 8-) Gelukkig heeft een PocketPC standaard genoeg ruimte om al lekker wat op kwijt te kunnen. Pluspuntje :Y)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kan je wel enkele objectieve keuze-kriteria aanreiken:

- Als je features als multimedia belangrijk vindt, moet je een IPaq nemen

- Als je niet alleen wilt synchroniseren onder Windows, maar ook onder Linux, Unix of Mac OS, dan moet je een Palm nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi gesproken![quote]
[b]Op vrijdag 21 juni 2002 14:58 schreef
het volgende:[/b]

[..]

Langzame processor? Er moet maar blijven herhaald worden dat dit geen criterium is omdat een palm zijn werk (pda functies) prima aan kan met zijn 16-20 of 33 mhz processor. Ik gebruik een palm Vx, die doet precies wat ie moet doen en daarbij ervaar ik de 20 mhz niet als een probleem.

Lastig programmeren? Los daarvan, ik denk dat 90% van de kopers van een pda (als het er niet meer zijn) er toch niet voor gaan programmeren en gezien de gigantische hoeveelheid apps op het internet (echt asociaal veel!!!!) wordt ook dat argument nogal ontkracht.

Ik heb gesproken >:)

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 20:27 schreef ErectionJackson het volgende:
Misschien houden jullie niet van filmpjes, maar dat wil toch niet zeggen dat iemand anders dat ook vindt? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen :)

Maar goed, misschien als je op een Palm over 3 jaar ook eindelijk eens normaal filmpjes kunt kijken dat je het dan wel interessant zult vinden :o :D
Hmm.. Ik kan op mijn Sony PDA met Palm OS toch prima filmpjes bekijken in 320*480 resolutie, met geluid. En dat op 66Mhz.

• Q

Q

Dank!

Als je een pda wilt kopen:

Omdat je vet cool bent met een PDA -> koop een ppc ding.

Als het je om functionaliteit gaat als: vervanging van agenda, postit notes en rolodex, dan is een Palmos device absoluut toereikend, zelfs een palm 100!!!!. Alleen wil je wel een pda waarbij je niet de batterijen hoeft te verwisselen, dus neem je een duurder model (Vx, 50x, sony modellen, handspring?)

Ik heb mijn Vx heel bewust gekocht: ik was slordig met mijn papieren agenda (heb ook slecht handschrift) en palm was echt handig hulpmiddel. Multimedia was geen issue (flikker op met die onzin, daar heb ik een pc / tv voor). Daarvoor koop je zo'n ding ook helemaal niet in mijn ogen. Leuk dat t kan, maar neem dan iets wat ik serieus kan nemen: een Ipod ofzo. Film kijken kan, cool factor is hoog, maar wat HEB je er aan!!?? Niet dat ik geen sony wil maar toch...

Nuttig: (kan ook op ppc) je favoriete krant lezen. Zelf lees ik de NRC en middels plucker. Scherm is geen probleem, ik heb er hele boeken op gelezen. Echt een van de meest leuke extra's aan een pda. Als je treinreiziger bent is voor 25 piek ook nog een palmwijzer te koop die het complete NS spoorboekje bevat. Ben ik gek op. Nuttig in het kwadraat. (nog) niet voor de ppc.

Mijn Vx is zo dun en smal dat ik m altijd in mn borstzakje draag. Heb eens een hp jornada in mijn vingers gehad, maar van zo'n baksteen scheuren je kleren uit. Nu is mijn ervaring met ppcs gebaseerd op deze jornada, maar een onding was t wel.

Daarnaast is het ook gewoon, geef ik toe, een ideologische kwestie: je koopt gewoon geen pda met een ms os dr op. Slecht argument, maar voor mij telt het mee. (terwijl hij achter zijn windows 2000 machine dit texje typte)

- Minimale pda functies = formaat + prijs = palm os
- wil je de coolfactor vergroten, ben je ms geil of draag je kleding met verstevigd borstzakje, dan neem je een ppc. (of een sony palmos pda).

Verwijderd

Ik zet mijn iPaq iedere avond in de cradle, zodat alles gesynchroniseerd kan worden. Volgende dag is ie weer prima vol. Als ik m de hele dag gebruik heb ik nog steeds nooit last van een lege batterij. Loos argument dus.
Voor jou ja, maar als je ze gaat een beetje objectief gaat vergelijken is dit ZEKER geen loos argument. Sommige mensen kunnen niet elke dag syncen (en bij een uitzondering zoals een uitstapje is het nogal lullig als je pda er niet bij kan zijn). Bovendien is het ook niet comfortabel als je gebruik van de pda gelimiteerd kan worden door zoiets als de batterij.
Op vrijdag 21 juni 2002 20:27 schreef ErectionJackson het volgende:Daarnaast is het gewoon super om te bellen met iemand en dat je diegene gewoon kan zien op je beeld via een webcam bijv.
Hier heb je gelijk in, maar
- hoeveel kost dat
- wat is er voor nodig om dat te doen
Ik houd vooral van muziek clips en scenes van films ("dodge this" 8-) ) maar met de huidige geheugen prijzen vind ik het een beetje onzin om honderden euro's te spenderen zodat ik een paar filmpjes mee kan nemen. Als geheugen sterk in prijs daalt, of er een goedkopere methode komt (mini cdtjes) dan word het wel handig.
Geintje hoop ik, anders getuigt het van ontwetendheid qua mogelijkheden op het palm os platform.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 20:29 schreef ErectionJackson het volgende:Ja, nog zoiets, mp3tjes luisteren. Geweldig! Direct een MP3speler erbij met een PocketPC 8-) Gelukkig heeft een PocketPC standaard genoeg ruimte om al lekker wat op kwijt te kunnen. Pluspuntje :Y)
Die luttele mbtjes? Nee, dat vind ik absoluut niet genoeg om wat muziek op kwijt te kunnen. Maar des te minder apparaatjes bij, des te beter.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 21:45 schreef svdmeer het volgende:
Ik kan je wel enkele objectieve keuze-kriteria aanreiken:

- Als je features als multimedia belangrijk vindt, moet je een IPaq nemen
Of zo'n Clie.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 10:50 schreef ErectionJackson het volgende:Daarnaast is het prettig om een apparaatje te hebben van een bedrijf dat de lat telkens ietsje hoger legt en voor innovatie zorgt. Palm moet hierna eerst met een tussen-OS komen voor een processor-overstap. :? Daarna weer een tijd wachten tot je eindelijk iets meer kan en dan kun je over 2-3 jaar eindelijk wat je nu allemaal met een PocketPC kunt :+
GROTE fout die je hier maakt. Als ik jou was zou ik eens wat info lezen over hoe goed Palm os en PPC gebruik kunnen maken van die Xscale processoren. Zou je nog eens kunnen verbazen.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een leuk en interessant topic geworden *D

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op zaterdag 22 juni 2002 00:08 schreef middelkoop het volgende:
Hier heb je gelijk in, maar
- hoeveel kost dat
- wat is er voor nodig om dat te doen
GPRS-verbindinkje + Microsoft Portrait.

Neemt niet zoveel bandbreedte in beslag, dus kost bijna niks, ik doe het regelmatig en het bevalt zeer goed :)

Uiteindelijk is het altijd, maar dan ook echt altijd een persoonlijke keus. De een vindt een lang batterijleven belangrijk, de ander niet. De een vindt een kleurenscherm belangrijk, de ander niet etc. etc.

Wat duidelijk wordt in een topic als deze is dat de Palm-bezitters erg blij zijn met hun apparaatje en de PocketPC bezitters idem. Ik kan alleen maar concluderen dat we met z'n allen gewoon heel blij moeten zijn met de keuze die we gemaakt hebben en benadrukken aan degene die een PDA wil kopen dat het allemaal neerkomt op persoonlijke voorkeur en dat het het best is om zelf eens op zoek te gaan naar wat ie het fijnst vindt :)

Verwijderd

Ik denk niet dat een van de twee beter is maar dat het vooral je eigen Persoonlijke keus is. Ik heb zelf een M105 en ben daar heel tevreden mee. Maar ik gebruik hem vooral als agenda,Todo, kladblok,webbrowser(AVantgo),af en toe wat spelletjes. En daarin is een Palm net zo goed als een PPC. Webbrowsen kan ook op een palm (gelukkig zonder IE) en dan kan je gewoon pda.tweakers.net meenemen op je palm en dat werkt nog goed ook, daar is dus echt geen PPC voor nodig.
En tja films kijken op een scherm van een paar vierkante centimeter lijkt mij persoonlijk niks, dan kijk ik wel thuis, en voor muziek heb ik een mooie kleine MD-speler.Maar als je elke dag 3 uur in de trein zit(rekening houdend met de vertragingen) dan is een PPC met een filmpjes en mp3 misschien wel handig(maar dan zou ik eerder voor de nieuwe CLIE gaan :9~.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47
Ga nou niet vooer een 515, dan heb je lage resolutie, daar ga je spijt van krijgen.

Maar goed een gewaarchuwd mens telt voor 2

• Q

Q

Op zaterdag 22 juni 2002 13:32 schreef wayeax het volgende:
....Maar als je elke dag 3 uur in de trein zit(rekening houdend met de vertragingen) dan is een PPC met een filmpjes en mp3 misschien wel handig(maar dan zou ik eerder voor de nieuwe CLIE gaan :9~.
Misschien is een laptop dan handiger met dvd speler, dan heb je tenminste een scherm dat je serieus kan nemen. (ook al past zo'n ding niet in je binnenzak). Op zo'n klein scherm kijk je gewoon geen hele film. Hou toch op. (mening!)

Verwijderd

[quote]
[b]Op zaterdag 22 juni 2002 18:09 schreef
het volgende:[/b]

[..]

Misschien is een laptop dan handiger met dvd speler, dan heb je tenminste een scherm dat je serieus kan nemen. (ook al past zo'n ding niet in je binnenzak). Op zo'n klein scherm kijk je gewoon geen hele film. Hou toch op. (mening!)
past dat eigenlijk wel op zo'n Ipaq een film van zeg maar 2 uur? hoe groot zijn die bestandjes ben wel benieuwd?

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Op donderdag 20 juni 2002 13:15 schreef Kluun het volgende:
Ik ben van plan om binnenkort een PDA aan te schaffen, maar twijfel erg tussen de Ipaq van Compaq of de 515 van Palm.
Ik zal het ding hoofdzakelijk gebruiken voor agenda en contactpersonenbeheer en voor het synchroniseren met outlook (ook voor e-mail).

Qua afmeting en prijs ben ik geneigd om voor Palm te kiezen, qua features en geheugen voor Compaq, alleen vraag ik me af of je dat allemaal wel gebruikt.

Wie heeft ervaringen?
Tsja, dat wordt een moeilijke keuze.
Gevolesmatig is het eenzelfde keuze als tussen een Apple of een Windos-PC.

Voor hetgeen je um gaat gebruiken is een Palm meer dan voldoende.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Verwijderd

Ik ben begonnen met een 3xe of zoiets. Toen ik ermee wilde gaan internetten over de gsm, bleek alleen de eudora suite normaal te werken, en zag het er nog niet uit. (naast zo'n channel achtig iets) Het monochrome scherm vond ik bagger om te lezen, en die batterijen waren zo leeg terwijl het apparaat soms alleen maar uitstond.

Ik heb nu een PPC 3850 die volledig aan mijn wensen voldoet, ook al is dat 75% alleen maar data synchronisatie. Ik heb dat kreng van een 3xe aan mijn collega verkocht, en die is er zo blij mee als een kind. Het ligt dus grotendeels aan je verwachtingen.

In jou geval, let vooral op de eerdere adviezen: ingebouwde oplaadbare baytterij, en een kleurenscherm. Dan is zo'n 505 prima voor je.

Palm is bezig met een stevige inhaalslag qua multimedia, want eerlijk is eerlijk, ze zijn een flink stuk markt kwijtgeraakt aan PPC2002. Ben benieuwd wat de standaard, in die nieuwe generatie gsm/pda apparaten gaat worden.

Just my 2 cents :)

Verwijderd

Topicstarter
Kun je me eens uitleggen waarom ik daar spijt van ga krijgen. Voor welke toepassingen is dat een "drempel" dan??
Op zaterdag 22 juni 2002 16:33 schreef menn0 het volgende:
Ga nou niet vooer een 515, dan heb je lage resolutie, daar ga je spijt van krijgen.

Maar goed een gewaarchuwd mens telt voor 2

• Q

Q

Dat snap ik ook niet, voor alle niet-multimedia spul is het een prima scherm resolutie. Als je persé foto's wil bekijken of filmpjes, dan is een wat hogere resolutie misschien wel prettig, maar niet noodzakelijk.

Hoe belangrijk is het dat je plaatjes c.q. films kan zien op het ding? Wat wil je er mee doen? Een kleuren scherm is in dagelijks gebruik wel prettig, geeft wat meer overzicht dan zw, maar voor de echt serieuse dingen: asjeblieft: een laptop /desktop. Als je wat geld wil besparen en niet zoveel om mm geeft dan is een 515 echt prima.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 00:09 schreef middelkoop het volgende:

[..]

Die luttele mbtjes? Nee, dat vind ik absoluut niet genoeg om wat muziek op kwijt te kunnen. Maar des te minder apparaatjes bij, des te beter.
Luttele MB'tjes? Bij mij zit er 200MB in m'n PocketPC. Ik kan er complete DivX films (compressed naar juiste resolutie) op kwijt. Ik heb 72MB standaard en nog is 128MB op m'n SD kaart. Om nog maar te zwijgen van m'n 1GB microdrive.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 18:28 schreef cyberjoy het volgende:Luttele MB'tjes? Bij mij zit er 200MB in m'n PocketPC. Ik kan er complete DivX films (compressed naar juiste resolutie) op kwijt. Ik heb 72MB standaard en nog is 128MB op m'n SD kaart. Om nog maar te zwijgen van m'n 1GB microdrive.
Zoveel geheugen kost nogal wat, dat moet je dan ook nog tellen bij de kosten van een pda (als je zoiets wilt gebruiken). Waar ik het over had was het standaard geheugen in een pda (PPC en pda), niet genoeg voor een fatsoenlijke hoeveelheid aan audio bestanden.

• Q

Q

Maar dat extra geheugen maakt het wel erg duur. Vraag is gewoon wat je met dat ding wil en hoeveel dat mag kosten.

Zoek je een pda die ook een mp3speler kan vervangen (ruimtebesparing) mag je de prijs van pda + mp3 speler (extra geheugen $$$) rekenen voor het ding. Tis maar wat je wil. Kun je afwegen tegen een goedkopere pda en een losse mp3speler (cd/flash/hd).

Maar 'Kluun' wilde dit:
Dan is een palm voldoende en tot die keuze is hij/zij zelf ook gekomen.

Verwijderd

Je hebt niets aan al die gadget als de batterijen op zijn. En daar zorgt al die troep behoorlijk snel voor. Met name kleurenbeeldschermen vreten stroom. En hoge resoluties: Wie loopt nou er veel met excel te ptutsen op zn PDA; daar zijn ze niet echt voor bedoeld.

• Dericteur
Op dinsdag 25 juni 2002 14:48 schreef UMG het volgende:
Je hebt niets aan al die gadget als de batterijen op zijn. En daar zorgt al die troep behoorlijk snel voor. Met name kleurenbeeldschermen vreten stroom. En hoge resoluties: Wie loopt nou er veel met excel te ptutsen op zn PDA; daar zijn ze niet echt voor bedoeld.
inderdaad een goed punt, als de batterijen snel op zijn, zal het ertoe leiden dat je het apparaat minder gebruikt, om zo de batts te sparen, waardoor het nut een beetje wegvalt

wel wil ik even opmerken dat dit met de ppc serie een veel groter probleem is dan met palms

ik kan een hele tijd doen met mijn high res clie 770 met zijn 16 bit kleur

Verwijderd

Topicstarter
Al met al heb ik nog steeds de intentie om voor de Palm 515 te gaan. Rest mij nog een laatste vraag. Kun je met de Palm nog een beetje vooruit, i.v.m. toekomstige ontwikkelingen of zal je er snel mee tekort komen?

Verwijderd

Op dinsdag 25 juni 2002 19:34 schreef Kluun het volgende:
Al met al heb ik nog steeds de intentie om voor de Palm 515 te gaan. Rest mij nog een laatste vraag. Kun je met de Palm nog een beetje vooruit, i.v.m. toekomstige ontwikkelingen of zal je er snel mee tekort komen?
Over wat voor soort toekomstige ontwikkelingen heb je het?

Verwijderd

Wie loopt nou er veel met excel te ptutsen op zn PDA; daar zijn ze niet echt voor bedoeld.
Ik wil alleen maar zeggen dat "waar is een PDA voor bedoeld" een non-argument is. Als je in de winkel staat vraag je toch ook niet aan de verkoper: "En meneer, waar is hij voor bedoeld?" Iedereen gaat gewoon uit van wat hij er zelf mee wil. BTW ik loop behoorlijk veel te prutsen met SYmbian Sheet op m'n Nokia 9210, en dat bevalt me prima. Of hij daar nou voor bedoeld is of niet ;)

• Q

Q

Op dinsdag 25 juni 2002 19:34 schreef Kluun het volgende:
Op een palm die os 3.5 of hoger draait, werken alle huidige palm apps, en dat zijn er echt een 'shitload'. De vraag is inderdaad wat je van de toekomst verwacht: aps die niet meer voor het os geschikt zijn (4.0?) Daar zou ik niet zo bang voor zijn. os 5 is nog niet eens op de markt en tegen die tijd dat 0s 5 standaard wordt, zoals nu in principe os 3.5 dat is, zijn we wel weer een aantal jaren verder.
Ik wil alleen maar zeggen dat "waar is een PDA voor bedoeld" een non-argument is. Als je in de winkel staat vraag je toch ook niet aan de verkoper: "En meneer, waar is hij voor bedoeld?"
Als 'meneer' om advies vraagt, dan vraag je als eerste wat hij er mee wil gaan doen. Dat bepaald de keuze voor een pda (en de poen). Zoekt hij gewoon een recht toe recht aan agendavervanger of wil hij er ook nog mp3 mee luisteren (sony, handspring, ppc).

Verwijderd

Ik doe enorm veel in quickoffice voornamelijk onder toetsen ;)

maar daarvoor heb je echt geen hi-resolutie voor nodig op me handspringetje doet hij het perfect

• Dericteur
Op woensdag 26 juni 2002 16:44 schreef Wellerpv het volgende:

[..]

Ik doe enorm veel in quickoffice voornamelijk onder toetsen ;)

maar daarvoor heb je echt geen hi-resolutie voor nodig op me handspringetje doet hij het perfect
ha, duidelijk nog niet quicksheet onder 320*320 gedraaid.....:)
Pagina: 1