Computer start niet door

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 10:30
Sorry hoor, maar ik ben nog nergens op de search dit probleem tegen gekomen.

Onze computer gaat niet meer in een keer aan. Wanneer je hem dus aanzet, begint de voeding te lopen, die draait dus, alleen gebeurt er voor de rest niets. Geen hardeschijf ratelen, geen diskstation geluid, zelfs niet de videokaart die altijd als eerst op het beeld komt (voodoo 3, agp). Als je hem dan een tijdje laat staan (geloof rond de 5 minuten) rost ie gewoon in Windows en doet ie alles. Is alleen vrij vervelend. Waar kan dit aan liggen? Hoe is dit te verhelpen?

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

1e gok: Het zou de voeding kunnen zijn die eerst even warm moet draaien ofzo :? Heb je een andere bij de hand om het mee te testen?

klinkt als een vaag probleem.

Heb je al geprobeerd met alleen de nodige hardware? Videokaart, mem, cpu? Als ie dan meteen opstart zou het een van de pci kaarten kunnen zijn.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb wel eens zoiets gehad, toen stond m'n vio op 2.64v (ipv 3,3-3,54) dan kan ie dus je videokaart niet aansturen, na een hele tijd gaat ie iets anders proberen ofzo, dan gaat ie wel verder.

wat zegt bios allemaal?

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat het de voeding is hoeveel watt is ie eigenlijk?

• meelmark
snel allemaal jongens/meiden? maar de voeding is ongeveer half jaartje oud, 300 Watt, op P3-450 (niets getweaked in BIOS). Ik zie niet eens de BIOS, ik krijg helemaal niets dus. Je doet hem aan, de voeding begint te draaitn (evenals het koelertje van de processor), en vervolgens doet hij niets. Je hoort niets, alleen de voeding. En als je dan gewoon de knop weer indrukt, gaat hij meteen weer uit. Reset werkt dan ook niet. Net had ik het weer. Zo vaag!

ps. mn specs zijn van mn eigen computer (1200,256MB)

Verwijderd

Hmm, dan lijkt me een probleem als floduR's misschien meer voor de hand liggend.

Heb je daar al eens naar gekeken? mocht je nog in je bios kunnen komen :? :)

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 12:42 schreef meelmark het volgende:
snel allemaal jongens/meiden? maar de voeding is ongeveer half jaartje oud, 300 Watt, op P3-450 (niets getweaked in BIOS). Ik zie niet eens de BIOS, ik krijg helemaal niets dus. Je doet hem aan, de voeding begint te draaitn (evenals het koelertje van de processor), en vervolgens doet hij niets. Je hoort niets, alleen de voeding. En als je dan gewoon de knop weer indrukt, gaat hij meteen weer uit. Reset werkt dan ook niet. Net had ik het weer. Zo vaag!

ps. mn specs zijn van mn eigen computer (1200,256MB)
hij gaat toch uiteindelijk wel aan? dan moet je er op het goede moment bij zijn en naar de bios gaan, je hebt toch zeker 5 sec de tijd om op 'delete' te drukken...

en dan naar hardware monitor en kijken wat niet klopt.
dan kan je gelijk zien of je voeding nog goed is, want dat kan je gelijk zien in de stabieliteit van de voltage lijnen (en de hoogte daarvan)

• meelmark
ik heb alles goed losgetrokken en weer erin gedrukt van de IDE kabels tot de videokaart en geheugen tot de voeding kabels. BIOS geeft geen significante problemen aan, niets dus. Maar toch. als je de computer aanzet, gaat hij veel later pas weer aan. Dus hij geeft alleen voeding niets ratelt. En na 10 min - 15 min als ik weer boven kom staat hij toch weer aan.

Echt nooit iemand meegemaakt??

Verwijderd

Ja, dat ben ik wel eens een paar keer tegen gekomen, toen bleek de VGA kaart onm welke duistere reden dan ook niet in DOS-mode te werken (gaf dus totaal geen beeld) terwijl de PC alles wel best vondt en gewoon opstarte en daarna gewoon windows opstarten met perfect beeld.

VGA kaartje even verwisselen met een andere dus

• meelmark
ik heb nog een 8 mb kaartje liggen, die zal ik er vanmiddag wel in leggen...

• meelmark
Op zaterdag 22 juni 2002 10:30 schreef meelmark het volgende:
ik heb nog een 8 mb kaartje liggen, die zal ik er vanmiddag wel in leggen...
ik heb het uitgevoerd, mocht niet baten. alle kaarten eruit, steeds met eentje opbouwen (ook geheugen) maakt niet uit..

NIEUW: wanneer ik de IDE kabel losmaak van de HDD, dan start de harde schijf wel gewoon op. Maak ik hem vast, en zet de computer weer aan, dan doet hij het niet. Heb een andere harde schijf gebruikt uit mn eigen computer, en die doet precies hetzelfde. Er is dus waarschijnlijk iets wat niet helemaal goed zit. Het is allemaal heel vaag weer. Kan iemand misschien nog helpen dadenken wat het probleem kan zijn?

PS: al andere IDE kabel geprobeerd

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
probeer hem eens op een andere ide connector, misschien is de connector niet helemaal goed. Als je hem zonder harddisk start, is het dan wel mogelijk om hem via een bootdisk te starten???

• meelmark
Op maandag 24 juni 2002 11:57 schreef Cavemania het volgende:
probeer hem eens op een andere ide connector, misschien is de connector niet helemaal goed. Als je hem zonder harddisk start, is het dan wel mogelijk om hem via een bootdisk te starten???
IDE connector primary heb ik ook al geprobeerd. geen oplossing. de computer start niet eens door als ik alleen de voeding op de HDD heb aangesloten... alleen de compute begint te springen.. maar videokaart werkt niet door.. iemand anders?

• Cavemania
Als je nu alle disks en cd-rom station nu eens er af haalt (ide en power) wel het schijfstation er aan laten start hij dan wel door????

• meelmark
Ik heb je trucje uitgeprobeerd..... alle kabels los, ook van het moederbord, behalve diskdrive. Toch lukt het dan zelfs niet! Ik zet de computer aan, en er gebeurt niets. Pas 5 minuten later start hij weer opeens door.

Dus: kabels allemaal los -> start nog niet door! Weet je nog andere mogelijkheden cave?

WIE BIEDT DE OPLOSSING????

Verwijderd

als ie eenmaal draait en je drukt op reset wat gebeurt dan, als ie dan wel direct doorgaat is je voeding toch defect, al het andere staat dan namelijk weer in originele staat.

• meelmark
Op maandag 24 juni 2002 17:52 schreef eyesonly het volgende:
als ie eenmaal draait en je drukt op reset wat gebeurt dan, als ie dan wel direct doorgaat is je voeding toch defect, al het andere staat dan namelijk weer in originele staat.
done... maar toch werkt het niet... als ik hem dan op reset druk.. draait hij gewoon in een keer goed! raar he?

• Cavemania
probeer eens alle onnodige kaarten er uit te halen (netwerkkaart, geluidskaart etc) schijven los alle onnodige randapparatuur en dan opstarten.

Probeer ook eens je bios terug te zetten naar de default (fabrieksinstellingen)

Misschien dat dit werkt suc6 :?

• meelmark
bedankt cavemania.. maar dat doe ik over een weekje wel... zet voor mn ouders wel mijn computer neer (ben morgen toch in turkije :-))

Ik zal het dan proberen

• meelmark
Op maandag 24 juni 2002 21:57 schreef meelmark het volgende:
bedankt cavemania.. maar dat doe ik over een weekje wel... zet voor mn ouders wel mijn computer neer (ben morgen toch in turkije :-))

Ik zal het dan proberen
dat is gedaan. Het werkte toen niet. Toen heb ik dat batterijtje eruit gehaald, en teruggeplaatst, en nu ging hij weer aan, alleen gefet hij een foutmelding: de snelheid van de processor staat op PIII 233 i.p.v. 450, en de datum stond niet goed. Datum en harde schijf opnieuw in bios laten detecteren. Werkte. Processor weer op: "450Mhz (4,5*)" gezet, opnieuw opstarten, en nu krijg ik steeds: CMOS CHECKSUM ERROR. Wat is dit nou weer voor iets?? Als ik dan op F1 tik, staat er alleen: updating ESDI ofzo.... iemand?

** keb op de search gezocht, en het schijnt dat het batterijtje dan op is? ** -> computer is ongeveer van het jaar 98.**

Verwijderd

ALs je de bios inkomt ff de fail safe settings proberen(defaults), dan zet de bios alles weer standaard, als het goed is start die dan wel door.

Suc6!

Verwijderd

Download eerst ff speedfan @ www.almico.com/speedfan.php
Check daar ff of de voltage-instellingen overeenkomen met de juiste instellingen. (aangezien je je voltage niet kan checken in je bios)
Ik lees je topic ff vluchtig door en zie dat je egt al f*cking veel hep geprobeerd en gesloopt maar zie zo snel ff niet of je je voeding al hebt geprobeerd te vervangen. Zo niet zou dat iig mijn volgende stap geweest zijn.
Maar check idd ff speedfan uit, nuttig tooltje.
Trouwens je zegt een 300 watt voeding op een 450mhz, dat klinkt als veel power voor zoon vrij mager processortje. Probeer ut eens met een voeding die wat minder watts heeft.
Iig suc6

• meelmark
Op donderdag 04 juli 2002 00:21 schreef Red_rocketeer het volgende:
Download eerst ff speedfan @ www.almico.com/speedfan.php
Check daar ff of de voltage-instellingen overeenkomen met de juiste instellingen. (aangezien je je voltage niet kan checken in je bios)
Ik lees je topic ff vluchtig door en zie dat je egt al f*cking veel hep geprobeerd en gesloopt maar zie zo snel ff niet of je je voeding al hebt geprobeerd te vervangen. Zo niet zou dat iig mijn volgende stap geweest zijn.
Maar check idd ff speedfan uit, nuttig tooltje.
Trouwens je zegt een 300 watt voeding op een 450mhz, dat klinkt als veel power voor zoon vrij mager processortje. Probeer ut eens met een voeding die wat minder watts heeft.
Iig suc6
Ik heb nu iets veel leukers weer. De computer start heel af en toe door, maar dan staat er toch nog 300MHz, en alle biosinstellingen staan weer standaard. Ik ga morgen die batterij proberen, want ik heb toch het vermoeden dat het aan dat stomme batterijtje ligt. Want ook al zet ik alles goed in de BIOS, hij slaat de boel telkens niet op! Of zou dat weer iets anders kunnen zijn?

• meelmark
UPDATE:

Biosbatterij vervangen, geen CMOS error meer.

Heb met vriend alles doorgetest:

1. alle IDE kabels loskoppelen van moederbord -> opstarten
2. HDD IDE kabel erop -> na lange tijd opstarten (1 minuut), wanneer we hem uitzetten, en meteen weer aan, starte de schijf goed op. Wachtten we even met opnieuw aanzetten, dan duurde het weer langer voordat schijf opkwam.
3. Dit hierboven geldt ook voor cd en FDD
4. Geheugen verwisseld -> geen oplossing
5. VGA Kaart omgewisseld -> geen oplossing
6. Alle mogelijke BIOS opties ingesteld
7. NU: hij gaat pas na een lange tijd aan (minuut). Het lijkt erop alsof er iets mis is met het moederbord heb ik het idee, want zodra je dus een IDE aansluit op het moederbord, en bijvoorbeeld met de HDD verbind, start de HDD niet meteen op, maar dat doet hij wel zonder IDE.... wie kan me nog helpen!
8. Ligt niet aan de voeding; hebben andere getest van minder vermogen.

Wie oh wie!!!!

EXTRA: het begon vanaf het moment dat de computer tijdens het opstarten (nog in de bioscheck van harddisk en alles) uit zichzelf opnieuw resette).

EXTRA2: als hij langer uitstaat, duurt het ook langer voordat de computer doorstart! zelfs als ik de IDE kabels loshaal, geeft hij meestal nog geen eens beeld van de AGP kaart.

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Ik denk toch dat je moederbord gewoon aan vervanging toe is.

Aye aye captain

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

als ik dit allemaal lees denk ik dat ook... het kan ook net zo goed een 1 of een 0 zijn die ergens gewoon moeite heeft om op het Mobo er doorheen te komen.. dat ie der wel komt maar met moeite... :? :? :?

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• meelmark
ik denk het ook.. ik heb even geteld: het eerste getal in de tabel hieronder is de tijd die de computer uitstond. daarna heb ik de computer aangezet, en vanaf dat moment (in de tweede kolom) geteld hoe lang het duurt voordat de harddisk begint te spinnen en alles... kijk wat een overeenkomsten! Iemand bekend?

aantal seconden uit - tijd wanneer harddisk begint (en rest dus ook) (ALLES IN SECONDEN)

2 - 0
4 - 0
8 - 0
8 - 0
12 - 1,5
12 - 2
15 - 1,5

30 - 20
30 - 19
30 - 20

45 - 25
45 - 30