Wireless lan -> Vergunningen -> Hoe zit het ECHT?

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Ok, vraag lijkt me duidelijk...

Ik lees overal weer andere dingen..

Situatie:
Klant wil een aantal panden met elkaar verbinden.
1 hoofdvestiging, 1 vestiging 5km verderop, 1 vestiging 10km verderop.
Gedachten: 4x Cisco Aironet bridge, i.c.m. 4x Cisco Dish(schotel)antenne 21 dbi....

Dan moet dat haalbaar zijn...

Alleen... Hoe zit het met vermogens/licenties/zendvergunning enz ?

Ik ben gaan rondbellen/informeren:

RDR
Max 100mW ERP vermogen is toegestaan. Daarboven: no go. Ook geen licenties :? te krijgen.
Nieuwe regeling blijft 100mW

Acal (Leverancier van Cisco app)
"Onze antennes zijn beperkt op 50mW. Dus je zit altijd binnen de wet"

Cisco Nederland
Mocht wel hier, maar details wist persoon niet, wordt ik nog door teruggebeld.

Techdata (Levert ook Cisco)
Wist het ook niet, word ook teruggebeld door een van hun wireless-mannetjes :)

Div topics op got:
100mW legaal, daarboven vergunning nodig. In aug nieuwe wetgeving hierover?

De vraag: Hoe zit dit nu echt?
RDR? Als officiele instantie lijkt me dat wel.. alleen... hoe komt iedereen dan bij vergunningen enz? of ben ik daar verkeerd ingelicht?
Acal? Vind het erg vreemd, meer dbi is toch meer uitgestraal vermogen? (Dus je komt echtwel over de 100mW ERP)

Ook vreemd dat niemand het echt schijnt te weten? Het wordt gewoon verkocht, maar of je het nu wel of niet mag gebruiken :? :?

Iemand vergelijkbare ervaringen of suggesties?
Ik wil weten hoe het nu ECHT zit..
Of andere oplossingen? 2Mbit minimaal, daarboven = mooi meegenomen.
Niet allemaal line-of-sight btw.

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 12:13 schreef DJSmiley het volgende:
Niet allemaal line-of-sight btw.
dan word het wel erg lastig om een (goede) verbinding te krijgen...

edit:

Mijn gedachte : als het in nederland verkocht mag worden dan zal het wel binnen de norm vallen ( mbt zend apparatuur dan ;) )

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

Op donderdag 20 juni 2002 12:18 schreef DRG het volgende:

[..]

dan word het wel erg lastig om een (goede) verbinding te krijgen...

edit:

Mijn gedachte : als het in nederland verkocht mag worden dan zal het wel binnen de norm vallen ( mbt zend apparatuur dan ;) )

net zoals vuurwapens, harddrugs, politie scanners, teruglopend uitlaatjes voor je brommer enz...? |:(
waarom zou het bij zend app. dan wel zo zijn?
(ik weet dus ook niet hoe het zit)

• RvV
  • Laatst online: 01:01

RvV

Als het toch voor een bedrijf is koop je gewoon een vergunning voor 500 euro en je hebt nergens last meer van. Je moet wel binnen de 100mW blijven. Zonder vergunning mocht je buiten geen wlan opzetten. Ze willen dat overigens wel gaan veranderen.
En lang niet alles is legaal om te gebruiken aan zendapparatuur. In Nederland mag je alles kopen maar zeer weinig gebruiken.

Y'24

• DJSmiley
Op donderdag 20 juni 2002 13:12 schreef RvV het volgende:
Als het toch voor een bedrijf is koop je gewoon een vergunning voor 500 euro en je hebt nergens last meer van. Je moet wel binnen de 100mW blijven. Zonder vergunning mocht je buiten geen wlan opzetten. Ze willen dat overigens wel gaan veranderen.
En lang niet alles is legaal om te gebruiken aan zendapparatuur. In Nederland mag je alles kopen maar zeer weinig gebruiken.
Al kost die vergunning 500 EUR / jaar, voor dat bedrijf is dat dus echt geen probleem... (kijk alleen maar eens naar de aanschafkosten)
Het gaat erom: WAAR is die vergunning te krijgen, wie geeft dit af, en hoe zit het als je met bv 100mW input door een paar 21dbi antenne's ragt? Je uitgestraalde vermogen komt dan erg hoog.... is dit te vergunniseren? :)

• RvV
  • Laatst online: 01:01

RvV

Op donderdag 20 juni 2002 13:14 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Al kost die vergunning 500 EUR / jaar, voor dat bedrijf is dat dus echt geen probleem... (kijk alleen maar eens naar de aanschafkosten)
Het gaat erom: WAAR is die vergunning te krijgen, wie geeft dit af, en hoe zit het als je met bv 100mW input door een paar 21dbi antenne's ragt? Je uitgestraalde vermogen komt dan erg hoog.... is dit te vergunniseren? :)
www.rdr.nl

Voor de link die ik naar m'n povider heb, is ook een vergunning gekocht. Zit met een 18db patch met 50mW wat ook veel meer uitgestraald is dan wat mag. Die link ligt nu ruim een jaar en niemand zegt er iets van. :)

Y'24

• the_doc
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08-2022
De wet word aangepast aan de europese regels. Als je iets met een vergunning wilt doen zul je echt bij de rdr moeten zijn. Maar omdat de wet veranderd word en zo conform de europese regels word houd het gewoon op bij 100mw EIRP.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56
Momenteel heb je voor ELKE verbinding, die over terrein dat niet van jou is gaat, een vergunning nodig. Kosten zijn 100 piek.
Dan is de maximale output 100mWatt EIRP. Dat betekend dus dat als je een AP hebt die 30 mWatt straald, je nog ongeveer 8 dBi over hebt voor je antenne.... (om niet over de 100mWatt EIRP heen te komen)

Om te berekenen op hoeveel EIRP output je uiteindelijk uitkomt; check deze site :)

Als over een paar maanden de regels iets gaan veranderen, zal het zo zijn dat je geen vergunning meer nodig hebt. Wel blijft de 100mWatt EIRP limiet...

Als je het dan dus legaal wilt gaan doen, zul je niet zo ver komen, aangezien 100mWatt EIRP gewoon niet zo gek veel is....

• DJSmiley
Op donderdag 20 juni 2002 20:56 schreef Cutebritney het volgende:
Momenteel heb je voor ELKE verbinding, die over terrein dat niet van jou is gaat, een vergunning nodig. Kosten zijn 100 piek.
Dan is de maximale output 100mWatt EIRP. Dat betekend dus dat als je een AP hebt die 30 mWatt straald, je nog ongeveer 8 dBi over hebt voor je antenne.... (om niet over de 100mWatt EIRP heen te komen)

Om te berekenen op hoeveel EIRP output je uiteindelijk uitkomt; check deze site :)

Als over een paar maanden de regels iets gaan veranderen, zal het zo zijn dat je geen vergunning meer nodig hebt. Wel blijft de 100mWatt EIRP limiet...

Als je het dan dus legaal wilt gaan doen, zul je niet zo ver komen, aangezien 100mWatt EIRP gewoon niet zo gek veel is....
Dus de antenne's die ik zou gaan gebruiken (Cisco Dish dingen, 21 dbi) zijn gewoon te koop in NL, maar je mag ze niet gebruiken :? :? (of je moet je input vermogen dus helemaal naar beneden pleuren)

Lekker wazig dus.....

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56
Op donderdag 20 juni 2002 21:00 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Dus de antenne's die ik zou gaan gebruiken (Cisco Dish dingen, 21 dbi) zijn gewoon te koop in NL, maar je mag ze niet gebruiken :? :? (of je moet je input vermogen dus helemaal naar beneden pleuren)

Lekker wazig dus.....
Dat klopt.

Waarom zou Cisco ze niet verkopen :?
Ze willen ook verdienen hoor :o ;)

Overgisn hoeft het niet altijd illegaal te zijn. Als je bijvoorbeeld een grote lengte aan kabels hebt liggen, dan zal je een sterke antenne nodig hebben. (Kabels verslechteren het signaal heel erg) En dan is 21 dBi wel relaxt :)

Maar ook met dat Cisco spul mag je officieel niet over de 100mWatt EIRP komen.
Pagina: 1