Deze configuratie goed voor een novell server?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• pwes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10-2023

pwes

Onkel Seppel

Topicstarter
Ik wil graag weten ofdat deze configuratie voldoet als een novell server in een bedrijf met 60 werknemers.
Ook wil ik graag weten ofdat het mischien een oplossing zou zijn om een 2de computer ernaast te zetten en die laten fungeren als een werkstation die een gehele kopie om de zoveel dagen maakt van de server.

De configuratie is als volgt.

Midi tower
Msi pro2rd- Master dual processor + raid
Cpu dual pentium 3
512 ddr
ibm 120 gb 2 keer
3com netwerkkaartje

Alvast bedankt.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

je kunt als ik het goed heb zo checken bij novell of de hardware op de support-lijst staat...

ik mis bijv wel info over welk product je wil gaan draaien...
voor groupwise 3.x is het een enorme overkill bijvoorbeeld :)

edit:
Alleen het lijstje van novell producten is al groot genoeg om tegenstrijdige hardware eisen te krijgen... http://www.novell.com/products

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• pwes

pwes

Onkel Seppel

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 12:08 schreef Duur het volgende:
je kunt als ik het goed heb zo checken bij novell of de hardware op de support-lijst staat...

ik mis bijv wel info over welk product je wil gaan draaien...
voor groupwise 3.x is het een enorme overkill bijvoorbeeld :)
Het is voor novel 4.x

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

novell is een merk naam, ook van groupwise bestaat is er een versie 4.0.

ik neem aan dat je netware 4.0 bedoelt.. en wil je daat multiprocessor draaien heb je er een speciale versie voor nodig...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is NetWare 4. van de firma Novell :P

Dit is toch wel heel erg summiere informatie die je geeft.
Voor het standaard laten draaien van een paar users met een homedir is dit ruim voldoende, echter wat de server allemaal voor taken heeft vertel je er niet bij.

Verder niet als flame bedoeld, maar IDE RAID , en een werkstationnetje wat de backup gaat verzorgen.
Daar krijg ik toch altijd wel een beetje kriebels van.

Mijn advies, bespaar geld door geen dual mobo + 2 procs te kopen maar gewoon een 'single' board en proc.
Het geld wat je daarmee niet hoeft uit te geven kun je gebruiken om te investeren in SCSI en een christelijke backup methode.
Op donderdag 20 juni 2002 12:14 schreef Duur het volgende:
[..]
ik neem aan dat je netware 4.0 bedoelt.. en wil je daat multiprocessor draaien heb je er een speciale versie voor nodig...
Netware bied standaard ondersteuning voor MP

Tijd voor een nieuwe sig..

• pwes

pwes

Onkel Seppel

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 12:14 schreef Duur het volgende:
novell is een merk naam, ook van groupwise bestaat is er een versie 4.0.

Ja die bedoelde ik ook sorry ben nog niet helemaal wakker en die versie hebben we dus niet.
En is het nou echt een groot voordeel om 2 processoren te hebben.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op donderdag 20 juni 2002 12:19 schreef pwes het volgende:

[..]

Ja die bedoelde ik ook sorry ben nog niet helemaal wakker en die versie hebben we dus niet.
En is het nou echt een groot voordeel om 2 processoren te hebben.
Zoals gezegd, met een handjevol users+data zal je het echt niet merken.
Zeker niet als je NW4 gaat draaien op een dual P3-800 ofzo.
Kan net zo makkelijk op een single P3-800
Zeker gezien het feit dat NW4 stamt uit de tijd van P75 ofzo

Verder zou ik zeker voor Netware6 gaan als je perse dual proc wilt.
NW6 is namelijk veel meer en veel beter geoptimaliseerd voor MP.

• pwes

pwes

Onkel Seppel

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 12:16 schreef Koffie het volgende:
Het is NetWare 4. van de firma Novell :P

Dit is toch wel heel erg summiere informatie die je geeft.
Voor het standaard laten draaien van een paar users met een homedir is dit ruim voldoende, echter wat de server allemaal voor taken heeft vertel je er niet bij.

Verder niet als flame bedoeld, maar IDE RAID , en een werkstationnetje wat de backup gaat verzorgen.
Daar krijg ik toch altijd wel een beetje kriebels van.

Mijn advies, bespaar geld door geen dual mobo + 2 procs te kopen maar gewoon een 'single' board en proc.
Het geld wat je daarmee niet hoeft uit te geven kun je gebruiken om te investeren in SCSI en een christelijke backup methode.
[..]

Netware bied standaard ondersteuning voor MP
Oke thnx je hebt gelijk met alles wat je zegt daarom stel ik de vraag toch nog hier even.
We hebben het voorgelegd aan crazy hans waar we onze spullen komen en die kwam met het idee.
Ikzelf dacht ook al aan zoiets.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nogmaals, kom eerst maar eens met veel meer (tech) info.
Wat gaat dat ding doen :?
Wat voor extra services ga je installeren :?
Wat is vereiste uptime van de bak :?

more info needed

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Buiten het feit wat hierboven al is gezegd over de dual opstelling die ook in mijn ogen niet echt noodzakelijk is zou wel wat meer uitgeven aan eventueel wat meer geheugen (minimnaal 1024), zeker als je bv. ook groupwise, zenworks, virusscanner een een back-up utility gaat gebruiken.

Wij draaien hier zoiets op een configuratie met een enkele CPU (P III, ik dacht 866) en 512 ECC geheugen met iets van 15 users en dat gaat goed.

De nadruk hoeft niet echt te liggen op de CPU omdat het gebruik hiervan meestal maar op een paar % ligt.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mwa .. ik draai NetWare 5.1 met de volgende config:

Hardware:
Quad PPro 200
RAID5
DLT tape

Software:

NW5.1 Sp3
GroupWise 6 (MTA,POA,GWIA,WebAcc)
BorderManager 3.5
ArcServe IT 6.6
NES, FTP
X-GUI met PFA (Java is dus altijd running)
Wat losse zaakjes

Dit draait prima met deze hoeveelhei geheugen. Heel af en toe vind ArcServe dattie te weinig mem heeft.
IMHO is 512 mb mem dus meeer dan zat voor een simpele file/print server

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
In het begin draaide wij die server waar ik het over had met 256 MB, maar toen traden er nog al wat onverklaarbare instabiliteitsproblemen op. Nadat er het een en ander aan geheugen is bijgeplaatst was dit over, dus daarom denk ik dat je beter niet op die paar honderd euro kan bezuinigen voor wat extra geheugen. Zeker gezien het feit dat het aantal users op die server 4 keer zo groot wordt als op onze server.

• Predator
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

Ook wil ik graag weten ofdat het mischien een oplossing zou zijn om een 2de computer ernaast te zetten en die laten fungeren als een werkstation die een gehele kopie om de zoveel dagen maakt van de server
Dat moet toch hopelijk de "backup" niet voorstellen ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Een werkstation dat de backup verzorgt? Dit meen je toch niet hoop ik? Hoe ga jij de NDS backuppen dan?

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 13:14

gerhald

:P

wij hebben op het werk ook een novel netware 5.1 server staan en dat is een 500 mhz met 512 MB ram en die moed ongeveer 150 gebruikers doen en de de back-up word gedaan door een DLT drive en dat alles gaat heel goed.

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 20:51

schroevendraaier480

certified prutser

klsuit me aan bij koffie...

dus tweede proc eruit en investeren in SCSI

IDE heeft als nadeel dat alle instructies sequentieel worden uitgevoerd op de bus. SCSI kan instructies parallel uitvoeren--> snelheidswinst.

Tevens is RAID geen vervanging van een back-up device. Dus toch maar tape drive. afhankelijk van de grootte DLT, AIT of Ultrium.

Misschien toch ook maar Netware 6? -->errug goed

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Zekers investeren in SCSI, aangezien voor de meeste IDE-Raid controllers niet eens NetWare drivers zijn.... ;) (en als ze er wel zijn, is NetWare nu niet echt geoptimaliseerd voor IDE gebruik

Hardware komt bij Crazy Hans weg? No offense maar crazy hans (zegt me niks overigens) staat nu niet echt bekend als betrouwbare partner mbt NetWare installaties :?

koop gewoon betrouwbare hardware bij een fatsoenlijke IT leverancier waar je ook nog eens terecht kan voor support als het eens tegen mocht gaan zitten (servers koop je toch ook niet bij de ALDI? de man bij de kassa gaat je zekers helpen bij de installatie...denk het niet!)

A wise man's life is based around fuck you

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Sorry, maar voor een bedrijf met 60 werknemmers zou ik dus toch echt kijken naar een A-merk server (IBM, Dell, Compaq, HP, etc) en geen kloondoos gebruiken.
Wat doe je als over een jaar er een onderdeel kapot gaat ? Bij een A-merk kun je er zeker van zijn dat als de server 3-5 jaar oud is er nog steeds officiele spareparts voor zijn.

Voor 60 werkplekken die alleen maar aan filesharing doen is een single procesor machine met 512Mb RAM meer als voldoende, al helemaal als je Netware 4.x draait.
Voor Netware 5.x is dit ook wel werkbaar, al zul je dan wel de X-Gui niet moeten draaien (draait sowieso brak IMHO).

Verder inderdaad geen IDE (performance van IDE onder Netware is niet echt heel goed) maar SCSI. Investeren in een goede backup oplossing (DLT of LTO) zou ik altijd doen.

Verder vraag ik me af wat jou kennis is van Novell producten en hoop ik dus niet dat jij dit gaat installeren en beheren...NOFI

Verwijderd

Dit is inderdaad geen professionele manier van werken. Een haffel hardware bij elkaar rapen en vragen of dat goed is. Ik beheer netwerken bij 300/400 klanten, en neem al hele andere keuzes mbt hardware als het een MS server of Novell server gaat.
Scsi is een must voor Raid onder NW4 en als backup zou ik naar DLT gaan, DDS heeft niet genoeg capaciteit/ is te langzaam. AIT is van Sony. Ultrium heb ik nog te weinig gebruikt om een mening over te vormen.
Maar spendeer het aub uit. Gezien de opmerkingen, denk ik niet dat je in staat bent om een Netware netwerk aan te leggen. Niet lullig bedoeld hoor. Maar ik ben gewoon eerlijk

• Predator
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

We zijn nu al meer dan 3 maand later, ik denk dat het voor jou goeie raad al te laat is :+

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.