Toon posts:

[HDD] Standby enz V.S. slijtage...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hebt hier een mp3/internet/film/gebruiks w2ks server, met daarin 3 schijven van 40 gb, 7200 rpm...

Nu is er altijd een strijd tussen mij en m'n vader (m'n pappie hebt hts werktuigbouwkunde gedaan, dus denkt dattie veel weet), m'n vader zegt dat de disks beter niet 24:7 kunnen draaien! Ivm slijtage en de levensduur...
Nu heb ik een weekje terug ingesteld dat ze naar een uur op standby gaan (de disks, nu m'n pa nog >:) ), maar ik hoor ze dus steeds weer opspinnen. Volgens mij is dit bagger slecht! Heb ook al in de search gekeken, en daar werd ook geconcludeerd dat het beter voor een pc is dattie blijft aanstaan...

Maar ik wil het graag zeker weten, aangezien ik al veeeeel slechte ervaring met m'n disks heb...

Dus het volgende:
1) Is het echt beter om de disks te laten draaien, dan ze op standby te laten gaan? En waarom? En hoeveel beter? (met hoeveel draai uren is het opspinnen te vergelijken?)

2) Wat is doodsoorzaak nr#1 van disk? Warmte? Schokken? Draaiuren? Enz...

Ohw jah, we krijgen beide ook het idee dat de server meer herrie begint te maken....
Dit duid toch op slijtage, en ding is vanaf december up ofzow...

Ohw jah, het zijn gewone WD schijven, geen scsi/raid/serverdisk whatever....

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Doodsoorzaak #1 blijft slijtage van de arm waarop de koppen zitten.
Dit onderdeel is het meestbewegende onderdeel in een HD.
Voor de rest zijn de lagers erop gebouwd om veel rondjes te draaien (denk maar eens aan een fileserver).

Met het opspinnen krijgt de motor een kleine opdonder omdat deze altijd maar weer een flinke hoeveelheid kinetische engergie in de platters moet proppen. :)

Oftewel, zorg ervoor dat de HD's pas na 3 uur op standby gaan.
Dan bespaar je en stroom en de HD. (als de pc 24/7 aanstaat dan)

Ook dit kan ik toelichten.
Als jij de pc gebruikt dan zal de HD opspinnen en blijf dan draaien totdat er 3 uur van idletime zijn verstreken (er vanuitgaande dat de standbytijd is ingesteld op 3 uur).
Als je dus ineens 2 uur niets meer doet dan blijft de HD gewoon doordraaien.

Wanneer je naar bed gaat en je laat de PC aan, dan zal de HD gewoon op standby gaan na 3 uur idletime en blijft standby totdat jij weer met de pc gaat werken.

Ik moet erbij zeggen dat dit niet opgaat voor een laptop-hd.
De platters in deze HD's hebben een kleinere diameter waardoor de motor niet veel hoeft te doen om deze op gang te krijgen.
Met deze schijven kun je dan ook beter een snel op standby laten springen omdat dit een positieve invloed heeft op de levensduur van de accu. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, maar ik heb iemand hoeren roepen dat het opspinnen van een HD evenveel slijtage is als 100 draaiuren, maar dat is dus beetje errug overdreven?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op donderdag 20 juni 2002 12:43 schreef Stefantv het volgende:
Bedankt, maar ik heb iemand hoeren roepen dat het opspinnen van een HD evenveel slijtage is als 100 draaiuren, maar dat is dus beetje errug overdreven?
Het verschil zit hem in het soort slijtage.
Bij het opspinnen zal de motor sneller slijten.
Bij het draaien zijn het de lagers.

Maarre, je hetbt iemand hoeren roepen? :D

Krankzinnige muziek vind je hier.