Ik hebt hier een mp3/internet/film/gebruiks w2ks server, met daarin 3 schijven van 40 gb, 7200 rpm...
Nu is er altijd een strijd tussen mij en m'n vader (m'n pappie hebt hts werktuigbouwkunde gedaan, dus denkt dattie veel weet), m'n vader zegt dat de disks beter niet 24:7 kunnen draaien! Ivm slijtage en de levensduur...
Nu heb ik een weekje terug ingesteld dat ze naar een uur op standby gaan (de disks, nu m'n pa nog
), maar ik hoor ze dus steeds weer opspinnen. Volgens mij is dit bagger slecht! Heb ook al in de search gekeken, en daar werd ook geconcludeerd dat het beter voor een pc is dattie blijft aanstaan...
Maar ik wil het graag zeker weten, aangezien ik al veeeeel slechte ervaring met m'n disks heb...
Dus het volgende:
1) Is het echt beter om de disks te laten draaien, dan ze op standby te laten gaan? En waarom? En hoeveel beter? (met hoeveel draai uren is het opspinnen te vergelijken?)
2) Wat is doodsoorzaak nr#1 van disk? Warmte? Schokken? Draaiuren? Enz...
Ohw jah, we krijgen beide ook het idee dat de server meer herrie begint te maken....
Dit duid toch op slijtage, en ding is vanaf december up ofzow...
Ohw jah, het zijn gewone WD schijven, geen scsi/raid/serverdisk whatever....
Nu is er altijd een strijd tussen mij en m'n vader (m'n pappie hebt hts werktuigbouwkunde gedaan, dus denkt dattie veel weet), m'n vader zegt dat de disks beter niet 24:7 kunnen draaien! Ivm slijtage en de levensduur...
Nu heb ik een weekje terug ingesteld dat ze naar een uur op standby gaan (de disks, nu m'n pa nog
Maar ik wil het graag zeker weten, aangezien ik al veeeeel slechte ervaring met m'n disks heb...
Dus het volgende:
1) Is het echt beter om de disks te laten draaien, dan ze op standby te laten gaan? En waarom? En hoeveel beter? (met hoeveel draai uren is het opspinnen te vergelijken?)
2) Wat is doodsoorzaak nr#1 van disk? Warmte? Schokken? Draaiuren? Enz...
Ohw jah, we krijgen beide ook het idee dat de server meer herrie begint te maken....
Dit duid toch op slijtage, en ding is vanaf december up ofzow...
Ohw jah, het zijn gewone WD schijven, geen scsi/raid/serverdisk whatever....