[CM] heb wat adviezen nodig...

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 22:49

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik ben bezig zelf een desktop te bouwen op basis van een micro-atx boardje met Celeron processor. (wanneer klaar natuurlijk de plaatjes en het verhaal).

Deze zal dus ook moeten passen tussen de hifi-componenten en video etc.

Ik heb al een Trust televiewer voor de koppeling naar TV, verder komt er intern dus alleen een harddisk en een cd-rom in, de voeding natuurlijk en hooguit een netwerkkaartje die zelf maar iets van 4 centimeter hoog is (metalen bracket kan losgeschroefd worden zag ik al!). Audio en VGA zijn onboard.

Qua afmetingen ben ik gebonden aan de afmetingen van de micro-atx voeding; ik heb al zitten kijken of ik die liggend kon gebruiken of in een andere hoek etc maar dan krijg je je netsoeraansluiting op gekke plekken. Deze zal ik dus op de gebruikelijke desktopplek (rechtsachter) moeten plaatsen.

Omdat ik geen hoge pci kaarten ga plaatsen, is het mogelijk boven het boardje de cd-rom en harddisk te plaatsen. Maar ik weet weinig over het belang/noodzaak van passieve koeling door de fan op de voeding. De processor is niet overclocked en ik ben dat voorlopig ook niet van plan. Is het verstandig om direct boven het mobo (met bijv. 1 cm speling tussen bovenrand pci-kaart en cpu-koeler de cd-rom en harddisk te plaatsen? Zo ja; misschien een fan van een ouwe AT voeding slopen en deze op het mobo richten? Hoeveel volt eigenlijk?

Is het een optie om de harddisk en cd-rom speler op de bodem te plaatsen en het mobo erboven? Of gaat dit allemaal te warm worden?

Eigenlijk gaat mijn grootste dilemma over het belang van de passieve koeling, wie kan mij daar meer over vertellen?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Wil je em nou in een een of ander desktop kastje gaan bouwen of wil je zelf een case gaan maken met die afmetingen??

Als je gewoon een bestaande case hebt, dan lijkt het me logisch dat je de voeding, cd-rom en HD gewoon op de daarvoor bestemde plaatsen monteerd.....
Maar ik weet weinig over het belang/noodzaak van passieve koeling door de fan op de voeding
Een fan is per definietie actieve koeling..... (behalve als ie niet draait, maar dan koelt ie ook niet meer :+)

Verder als je em stiller wil maken zou ik gewoon de voedingsfan wat langzamer laten draaien (5 of 7 volt, zoek maar eens hierop, dan krijg je genoeg info om dit te fixen)

Hetzelfde geld voor je proc koeling, een celeron is denk ik wel goed met een koeler op 7 volt fris te houden.

Verder snap ik niet veel van je verhaal, dus ik hoop je hiermee toch een beetje geholpen te hebben, zo niet, wees wat duidelijker met wat je allemaal van plan bent :)

Strava

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 11:41 schreef Prulleman het volgende:
Wil je em nou in een een of ander desktop kastje gaan bouwen of wil je zelf een case gaan maken met die afmetingen??

Als je gewoon een bestaande case hebt, dan lijkt het me logisch dat je de voeding, cd-rom en HD gewoon op de daarvoor bestemde plaatsen monteerd.....
[..]

Een fan is per definietie actieve koeling..... (behalve als ie niet draait, maar dan koelt ie ook niet meer :+)

Verder als je em stiller wil maken zou ik gewoon de voedingsfan wat langzamer laten draaien (5 of 7 volt, zoek maar eens hierop, dan krijg je genoeg info om dit te fixen)

Hetzelfde geld voor je proc koeling, een celeron is denk ik wel goed met een koeler op 7 volt fris te houden.

Verder snap ik niet veel van je verhaal, dus ik hoop je hiermee toch een beetje geholpen te hebben, zo niet, wees wat duidelijker met wat je allemaal van plan bent :)
Aanvankelijk had ik het idee om een bestaande case te gebruiken, heb nog 2 complete kasten (Compaq prolinea en een Olivetti 486) maar dan loop je tegen een aantal problemen aan: (onder andere) afmetingen en bevestigingspunten van de voeding komen niet overeen en ook de fan kan op een andere plaats komen te zitten dan gewenst. Als ik 'm recht op zet, dan is ie hoger dan de oorspronkelijke desktopkast.

Al met al ga ik er steeds meer voor voelen om zelf de kast te bouwen en zo bepaal ik dus zelf de afmetingen.

Daarom was mijn eigelijke vraag; de processor wordt rechtstreeks gekoeld door de cpu fan, dus dat zit wel OK. Maar nu de rest van de binnenkant, in hoeverre is koeling nodig bij een niet overclocked Celeron 533 systeem? Op de voeding zit standaard een fan die het spul in de kast indirect (misschien betere woordkeus dan 'passief') koelt.

Wanneer ik de drives en het moederboardje dicht op elkaar plaats, wordt de koele luchtstroom door de kast heen dus gedeeltelijk gehinderd en zal neem ik aan de temperatuur in de kast gaan stijgen. Valt dit allemaal wel mee of moet ik in zo'n geval andere koeling gaan regelen?

En, heeft iemand ervaring met het plaatsen van de HD/CD-rom ONDER het mobo. (gezien het temperatuurverhaal dus).

Ben ik nu iets duidelijker, Prulleman? ;)

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00
voornamelijk gezien vanuit caseflow is het niet verstandig dingen zo dicht op elkaar te zetten
minder ruimte = meer druk

misschien kun je wat simpele tekeningen maken om het meer uit te leggen?

http://www.formfactors.org/developer/developer_resources.htm
^ ^
iig de moeite waard

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik heb pas zondag een beetje tijd voor tekening ed.

Moet eerst eens proefopstelling maken. Die site is een goede tip, maar errug technisch!

Welke onderdelen in een PC zijn er nu het gevoeligst voor warmte? (De CPU begrijp ik, maar deze wordt tenslotte direct gekoeld door de cpu-fan.) En wat zijn nu de onderdelen die het meest warmte veroorzaken?

Als de boosdoeners bijvoorbeeld de harddisk en cd-rom zijn, zou je types met lage toerentallen kunnen kiezen (5400 rpm?) en ze binnen de kast in een afgesloten compartiment kunnen zetten zodat mobo/cpu daar geen hinder van ondervinden?

Dit soort praktische info is voor mij nu even balangrijker dan airflow etc.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

Corn

Raar jongetje

Hmm... Ik ben ook een divx spelertje aan het maken, en ik liep tegen dezelfde problemen aan. Mijn mobotje heeft alles onboard. Ik heb mijn harddisk op zijn kop op de pci sloten gelegd, en daarop paste dan precies de cdrom. Ik heb dat getest door ze eerst los op elkaar te leggen, en dan een paar uur laten draaien. Ik kwam erachter dat de chips van de hd een beetje te warm werden. Probleem opgelost door een klein stukje aluminium op vast te lijmen met AS adhesive. Daardoor komt de CD een paar mm hoger, maar de hd wordt niet meer te warm. Processor is een cellie 366, en die wordt niet zo warm (wel een klein fannetje erop). Nu nog ff in een kastje bouwen en klaar.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Op vrijdag 21 juni 2002 11:38 schreef Cornholio2001 het volgende:
Hmm... Ik ben ook een divx spelertje aan het maken, en ik liep tegen dezelfde problemen aan. Mijn mobotje heeft alles onboard. Ik heb mijn harddisk op zijn kop op de pci sloten gelegd, en daarop paste dan precies de cdrom. Ik heb dat getest door ze eerst los op elkaar te leggen, en dan een paar uur laten draaien. Ik kwam erachter dat de chips van de hd een beetje te warm werden. Probleem opgelost door een klein stukje aluminium op vast te lijmen met AS adhesive. Daardoor komt de CD een paar mm hoger, maar de hd wordt niet meer te warm. Processor is een cellie 366, en die wordt niet zo warm (wel een klein fannetje erop). Nu nog ff in een kastje bouwen en klaar.
Das jammer ja dat er op een Celeron 366 toch nog een fan moet ;( Tenminste ik weet niet of het kwaad kan dat een Celeron 46 graden wordt. Iemand een idee of dat kwaad kan :?

• Karp
Hmm..

een celeron zal niet al te heet worden
chipset zal in dit geval ook niet zo warom zijn dan
alles verder onboard
de bronnen van warmte zijn dan idd je hdd en in mindere mate je cd-rom speler
eventueel ook nog rekening houden met je voeding

voor de bouw van de kast moet je op een paar dingen letten eigenlijk

geen objecten of vernauwingen direct achter een fan

eigenlijk helemaal geen vernauwingen

warme lucht stijgt op
dus het liefst intake laag, en outtake hoog
en ergens in dit pad je cpu en hdd plaatsen

outtake gebeurt al voornaemlijk door je voeding maar een losse fan erbij is een goede optie
intake het liefst wel dmv een losse fan

aangezien het een licht systeem is kun je best je fans op een lager voltage laten draaien, bijv. 2 8cm fans op 7V

dat is wat er zo allemaal te binnenschiet, als je nog iets wil weten moet je het zeggen :)
meestal kom je toch wel weer op een redelijk standaard layout uit

hier ff snel een id, afhankelijk van de maten (dit is geen schaal :P) kun je nog onderdelen onder of overelkaar schuiven

Afbeeldingslocatie: http://karp.netfirms.com/images/kassie.gif

ph34r

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Op vrijdag 21 juni 2002 11:38 schreef Cornholio2001 het volgende:
Een divx spelertje op basis van een Celeron 366? Gaat dat wel lukken? Ga zelf Cel 566 gebruiken en heb gisteren het Nimo-codec pack geinstalleerd. Op dit moment zit er 64 MB geheugen op en heb nog geen mogelijkheid gezien andere media speler te installeren. Ik moest het dus doen met de mplayer2, maar de film was helaas niet helemaal vloeiend. Zou het liggen aan de oude player of aan het geringe geheugen? De Celeron 566 zou het moeten trekken, toch?

Zeg Karp, jij lijkt er verstand van te hebben; is het sowieso nodig om het interieur te koelen? Wat kan er allemaal verkeerd gaan door te hoge temperaturen? De voeding; ik dacht dat de fan daarop koele lucht naar binnen blaast, maar uit jouw schemaatje begrijp ik dat deze juist lucht aanzuigt in de kast en deze langs de voeding naar buiten blaast?

Ik weet niet of er op mijn mobo'je een power aansluiting zit voor een casefan. Is het ook mogelijk deze op een van de voedingsstekertjes aan te sluiten? Ik was toch niet van plan een diskdrive in te bouwen; via netwerkkaartje kan ik drivers/programma's etc gewoon downloaden.

Ik heb trouwens ook al iets fraais voor het frontje bedacht; je hebt van die Japanse high end stereo apparatuur (Yamaha/Onkyo etc) met heel weining knoppen erop, slechts een paar tiptoesten en ledjes. Dus dan front uit 1 stuk metaal maken en dan precies ter grootte van het cd-laatje een sleuf maken; op het laatje zelf dan heel netjes van het zelfde materiaal een frontje precies ter grootte van de sleuf. Alles dan netjes spuiten in grijs metallic :9

• Karp
hehe, verstand? waar?
ik loop zelf ook een beetje te graven, ik wil mn server in een bureaulade gaan bouwen

hogere temperaturen kunnen vastlopers veroorzaken er benadelen de levensduur van je componenten

en je voeding is echt outtake, voel maar eens aan de fan als die aanstaat, je merkt wel waar de lucht heen gaat

er zijn verloopjes dat je fans kunt aansluiten op de gewone molex powerstekkers, die je dus ook aan je cd-rom en hdd hebt zitten

je ideen klinken verder goed, het zou mooi zijn als je ook nog een lcd'tje in je front zou planten, en natuurlijk een hoeveelheid ledjes :D

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
LEDjes wil ik tot de gebruikelijke 2 beperken, LCD lijkt me erg cool maar heb ik helemaaaaaaal geen verstand van. Niks!

Indien de hele voorkant vlak blijft op het cd-laatje en open knop na en evt powerknop, zou ik veel mooier vinden...
Pagina: 1