PIO4/ DMA mode 2.....

Pagina: 1
Acties:

• msiewers
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 14:10
Ik heb een probleem, dacht ik, met het aanzetten van dma in windows xp. Kort: op mijn secundaire ide poort detecteert windows xp slechts PIO4 (voor hd en dvd speler)

Net echter gebeld met pcl computers, waar ik spullen gekocht had.(moederbord is msi k7t266 pro2)
De medewerker vertelde mij dat de secundaire IDE poort slechts DMA/33 is En dat dit gelijk is aan PIO4 mode.

Twee vragen
1. Klopt het dat PIO4=dma33? Ik dacht namelijk dat DMA33 niet PIO4 maar dma mode 2 was.
2. Klopt het dat secundaire ide controller geen udma 66 is. Dit stond volgens de medewerker in het boekje, maar ik kan daarin niet terugvinden dat er een verschil is tussen primaire en secundaire controller).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 20 juni 2002 11:17 schreef msiewers het volgende:
Twee vragen
1. Klopt het dat PIO4=dma33? Ik dacht namelijk dat DMA33 niet PIO4 maar dma mode 2 was.
Nope, PIO4 is niet UDMA33.. PIO is programmed IO mode, en dus processor-belastend.. UDMA is dat niet..
2. Klopt het dat secundaire ide controller geen udma 66 is. Dit stond volgens de medewerker in het boekje, maar ik kan daarin niet terugvinden dat er een verschil is tussen primaire en secundaire controller).
Nope, de secondaire controller is net als de primaire controler wel degelijk UDMA.. In jouw geval zelfs beiden UDMA100..
(De K7T Pro 2 (dus zonder 266) was de laatste met UDMA66)

Verwijderd

toevallig gisteren ontdekt dat mijn pas gekochte DVD speler op PIO mode stond en erg traag was.
De speler is aangesloten op de secundaire IDE bus.
NA verwijder tool van VIA te hebben gebruikt en de VIA busmaster drivers verwijderd te hebben heb ik opnieuw opgestart.
Windows XP stelde nu vanzelf Ultra DMA 4 mode in voor de DVD speler.

DVD speler = Pioneer 106 S
MOBO= MSI pro 266(zelfde als topic starter).

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-04 16:03

Scighera

swim-bike-run

Inderdaad. Dat is een vaag probleem in XP, heb ik ook lastvan. De nieuwst Bushmaster drivers brachten bij mij juist wel de oplossing.

www.triathlete.nl

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-04 21:30
Op donderdag 20 juni 2002 15:54 schreef Scighera het volgende:
Inderdaad. Dat is een vaag probleem in XP, heb ik ook lastvan. De nieuwst Bushmaster drivers brachten bij mij juist wel de oplossing.
Bij mij veroorzaakten de Via busmasters het probleem dat de cd spelers naar pio mode 4 gingen. het verwijderen van de drivers lostte het probleem weer. De cd spelers draaien nu weer in udma2 resp mword dma2. Hd in udma mode 4.

Wat is trouwens het verschil tussen ultra dma en multiword dma?

Facebook :: Twitter :: PSN

• msiewers
hoe kan ik die drivers verwijderen. Heb al wel een keer geprobeerd om het handmatig te verwijderen in apparaatbeheer, maar dit werkte niet.

Heb al een paar keer een via 4in1 driver geinstalleerd, maar bij apparaatbeheer geeft hij nog steeds aan dat het microsoft drivers van 1 juli 2001 zijn. Betekent dit dat de via drivers niet zijn geinstalleerd?

Verwijderd

Hier kun je de VIA 4in1 driver inclusief verwijder tool vinden:
http://www.viahardware.com/download/index.shtm

download de 4.37 FINAL driver, daar zit een uninstall tool ingebouwd.
Start de zooi op, niets installeren, alleen laten verwijderen van bestaande (aanwezige ) VIA driver.

Hierna XP opnieuw opstarten en de rest gaat vanzelf.

• msiewers
Heb dit geprobeerd. Als ik alleen dit tooltje gebruik gebeurt er niets (tenminste windows geeft niet aan dat hij nieuwe hardware installeert.

Nog wel geprobeerd: eerst via-tool, vervolgens niet opnieuw opgestart maar eerst nog handmatig via busmaster driver handmatig gedelete. Na opnieuw opstarten werd wel nieuwe hardware geinstalleerd, maar opnieuw geen udma

• msiewers
Het is me gelukt om hem op udma mode 2 te krijgen.
Heb hiervoor het volgende gebruikt:
3.14 IDE miniport driver - Dated 10/02/01 this is the first IDE driver released for XP. Here is a list from the release notes:

Heb ik hier goed aan gedaan, of zitter er nog nadelige "zaken" aan dit IDE-programmaatje.
Pagina: 1