Sinds enige dagen heb ik last van de volgende fouten in mijn /var/log/messages:
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 0
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 2
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 4
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 6
(etc.)
Als ik een paar keer reboot dan werkt alles weer prima. Totdat de server een paar uurtjes gedraait heeft. Dan unmount hij /dev/hdc en/of /dev/hdd (die beiden aan dezelfde IDE controller zitten) en zit ik dus met een verdwenen home directory
De schijven draaien ext3 en als ik $ fsck -t ext3 /dev/hdc1 draai krijg ik het volgende:
fsck 1.27 (8-Mar-2002)
Could not determine filesystem type for /dev/hdc1
e2fsck 1.27 (8-Mar-2002)
fsck.ext3: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to open /dev/hdc1
Could this be a zero-length partition?
Dat werkt dus ook niet echt.
Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met m'n moederbord? Gaat soms me kabel of de controller bijna dood?
Wat ook nog wel eens gebeurd is dat de machine genadeloos crasht. Hiervoor krijg ik dan meestal deze foutmelding in m'n messages log:
kernel: spurious 8259A interrupt: IRQ7.
Heel vaag allemaal. Het zijn op zich wel oude schijven, maar ik kan me niet voorstellen dat het toeval is dat ze beiden tegelijk defect gaan.
Iemand nog ideeën of suggesties?
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 0
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 2
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 4
kernel: end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 6
(etc.)
Als ik een paar keer reboot dan werkt alles weer prima. Totdat de server een paar uurtjes gedraait heeft. Dan unmount hij /dev/hdc en/of /dev/hdd (die beiden aan dezelfde IDE controller zitten) en zit ik dus met een verdwenen home directory
De schijven draaien ext3 en als ik $ fsck -t ext3 /dev/hdc1 draai krijg ik het volgende:
fsck 1.27 (8-Mar-2002)
Could not determine filesystem type for /dev/hdc1
e2fsck 1.27 (8-Mar-2002)
fsck.ext3: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to open /dev/hdc1
Could this be a zero-length partition?
Dat werkt dus ook niet echt.
Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met m'n moederbord? Gaat soms me kabel of de controller bijna dood?
Wat ook nog wel eens gebeurd is dat de machine genadeloos crasht. Hiervoor krijg ik dan meestal deze foutmelding in m'n messages log:
kernel: spurious 8259A interrupt: IRQ7.
Heel vaag allemaal. Het zijn op zich wel oude schijven, maar ik kan me niet voorstellen dat het toeval is dat ze beiden tegelijk defect gaan.
Iemand nog ideeën of suggesties?