• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik vroeg mij af wat de resolutie van je digicam moet zijn om foto's te maken die met goede kwaliteit voor drukwerk gebruikt kunnen worden.

Stel dat je voor goede kwaliteit een 300 dpi foto nodig hebt. Dan heb je voor A4 een 8,7 Mpixel camera nodig:

Breedte: 21 / 2,54 * 300px ~= 2480px
Lengte: 29,7 / 2,54 * 300px ~= 3510px

De camera's die daar het meest bij in de buurt komen (6 Mpixel), zijn echter > € 2500 en wegen bijna een kilo.

Toch wordt digitale fotografie al een tijdje gebruikt ook voor professionele doeleinden. Ik vermoed dus dat voor een kwalitatief goede foto niet per se 300 dpi nodig is. Ik meen me te herinneren dat afdrukken altijd in een groter aantal dpi's moet dan scannen.

Vandaar mijn vraag: hoeveel dpi is nodig om foto's voor drukwerk te maken?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 10:16 schreef Burat het volgende:
Ik vroeg mij af wat de resolutie van je digicam moet zijn om foto's te maken die met goede kwaliteit voor drukwerk gebruikt kunnen worden.

Stel dat je voor goede kwaliteit een 300 dpi foto nodig hebt. Dan heb je voor A4 een 8,7 Mpixel camera nodig:

Breedte: 21 / 2,54 * 300px ~= 2480px
Lengte: 29,7 / 2,54 * 300px ~= 3510px

De camera's die daar het meest bij in de buurt komen (6 Mpixel), zijn echter > € 2500 en wegen bijna een kilo.

Toch wordt digitale fotografie al een tijdje gebruikt ook voor professionele doeleinden. Ik vermoed dus dat voor een kwalitatief goede foto niet per se 300 dpi nodig is. Ik meen me te herinneren dat afdrukken altijd in een groter aantal dpi's moet dan scannen.

Vandaar mijn vraag: hoeveel dpi is nodig om foto's voor drukwerk te maken?
standaard is het 300 dpi bij drukwerk . ik maak zelf mijn foto's altijd 300 dpi ook al zijn de het niet gewoon ff omzetten.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ligt denk ik ook erg aan het gebruikte papier voor het drukwerk (krant <--> glossy).

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 10:22 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Ligt denk ik ook erg aan het gebruikte papier voor het drukwerk (krant <--> glossy).
Ik heb het hier over een glossy magazine zoals bijvoorbeeld de Computer Totaal, PCM, CID, etc. :)

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hoeft niet zo verschrikkelijk hoog te zijn hoog, maar minimaal 180 dpi zoals bij de digitale afdrukcentra zoals de hema ;) Anders word t echt lelijk.. Ik heb met mijn 3.2 mpixel cameraatje ook ff een afdruk gemaakt op A4 (20x30) en dat zag er heel netjes uit hoor. In principe ligt het puur aan de grootte vd afdruk die je wilt. En zeg nou zelf, in een computerblad zijn de plaatjes meestal niet groter dan 20x30 :9
Overigens is 3.2 wél t minimum voor 20x30, en 2.1 voor 13x18 etc. ;)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana