Ik vroeg mij af wat de resolutie van je digicam moet zijn om foto's te maken die met goede kwaliteit voor drukwerk gebruikt kunnen worden.
Stel dat je voor goede kwaliteit een 300 dpi foto nodig hebt. Dan heb je voor A4 een 8,7 Mpixel camera nodig:
Breedte: 21 / 2,54 * 300px ~= 2480px
Lengte: 29,7 / 2,54 * 300px ~= 3510px
De camera's die daar het meest bij in de buurt komen (6 Mpixel), zijn echter > € 2500 en wegen bijna een kilo.
Toch wordt digitale fotografie al een tijdje gebruikt ook voor professionele doeleinden. Ik vermoed dus dat voor een kwalitatief goede foto niet per se 300 dpi nodig is. Ik meen me te herinneren dat afdrukken altijd in een groter aantal dpi's moet dan scannen.
Vandaar mijn vraag: hoeveel dpi is nodig om foto's voor drukwerk te maken?
Stel dat je voor goede kwaliteit een 300 dpi foto nodig hebt. Dan heb je voor A4 een 8,7 Mpixel camera nodig:
Breedte: 21 / 2,54 * 300px ~= 2480px
Lengte: 29,7 / 2,54 * 300px ~= 3510px
De camera's die daar het meest bij in de buurt komen (6 Mpixel), zijn echter > € 2500 en wegen bijna een kilo.
Toch wordt digitale fotografie al een tijdje gebruikt ook voor professionele doeleinden. Ik vermoed dus dat voor een kwalitatief goede foto niet per se 300 dpi nodig is. Ik meen me te herinneren dat afdrukken altijd in een groter aantal dpi's moet dan scannen.
Vandaar mijn vraag: hoeveel dpi is nodig om foto's voor drukwerk te maken?
Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP