Toon posts:

4x 80 mm fan's + potmeter? welke combi?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een chieftec DA-01-WD, de grootste uit de serie dus.. Ik heb standaard plaats voor 4x 80 mm fans en 1x 92 mm. Ik heb al een hele boel gezien over baybussen en schakelaartjes enzo..maar ik wil eigenlijk de snelheid van alle fans tegelijk en traploos kunnen regelen met een draaiknop/potmeter. Ook ga in zo'n temperatuurbay in mijn kast zetten zodat ik dus bij warmte mijn fans harder kan laten draaien.

Het enige is dat ik dan dus 4x80 en 1x92 heb, ik heb al gelezen in een ander topic dat deze fans anders reageren op een potmeter. Heeft iemand hier een oplossing over?

Verwijderd

Nou, het kan natuurlijk wel met 1 potmeter, moet dan wel een vrij zware draadgewonden exemplaar zijn.
Je hebt wel gelijk als je zegt dat voor verschillende typen fans andere waarden potmeters nodig zijn, maar als je alle fans parallel schakelt speelt dat geen rol meer.
Ook kun je een spanningsregelaar gebruiken, het nadeel is alleen dat de maximale spanning van 12V niet meer gehaalt kan worden, bij gebruik van een LM317T is maximaal 10,7V haalbaar.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm dus een potmeter met daarop alle fans parallel geschakeld is de oplossing..das niet zo moeilijk tnx :D

Verwijderd

Uhhhmm, is een potmeter eigenlijk geen spanningsregelaar dan???

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 20 juni 2002 10:35 schreef DeSPiON het volgende:
Nee, een potmeter is een weerstand die electrisch vermogen omzet in warmte zodat er minder electrisch vermogen over blijft voor je ventilatoren. Die gaan dan vanzelf langzamer lopen. Daarna moeten ze wel nog de extra warmte van de potmeter wegwerken. Potmeters zijn een slecht idee. Als je het goed wilt doen moet je een geschakelde spanning aanbieden aan je fans. Die lopen dan gemiddeld op een lagere spanning. Maar ze hebben wel de hoge 'start' spanning. Gevolg: Ze lopen beter zijn over een groter gebied te regelen en je hoeft minder te koelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 07:15

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op donderdag 20 juni 2002 10:35 schreef DeSPiON het volgende:
Een potmeter (a.k.a. potentio-meter) is een regelbare weerstand. Er zitten 3 contactjes aan. 1 aan elk uiteinde van de weerstand en 1 aan het sleepcontact dat over die weerstand loopt. Pak je 1 van die 2 eerste en het contact van het sleepcontact heb je een regelbare weerstand. Zet je over de weerstand een potentiaalverschil van, pak em beet 12volt, kun je van het sleepcontact een traploos instelbare spanning halen. En dan is het dus een spanningdeler/regelaar.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op donderdag 20 juni 2002 10:16 schreef exter het volgende:
Nou, het kan natuurlijk wel met 1 potmeter, moet dan wel een vrij zware draadgewonden exemplaar zijn.
Of je pakt een potje en een torretje.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 10:39 schreef Ortep het volgende:

[..]

Nee, een potmeter is een weerstand die electrisch vermogen omzet in warmte zodat er minder electrisch vermogen over blijft voor je ventilatoren. Die gaan dan vanzelf langzamer lopen. Daarna moeten ze wel nog de extra warmte van de potmeter wegwerken. Potmeters zijn een slecht idee. Als je het goed wilt doen moet je een geschakelde spanning aanbieden aan je fans. Die lopen dan gemiddeld op een lagere spanning. Maar ze hebben wel de hoge 'start' spanning. Gevolg: Ze lopen beter zijn over een groter gebied te regelen en je hoeft minder te koelen.
/edit ff veranderd..
en hoe zou ik zoiets bedienen dan? Ze lopen beter, groter gebied te regelen en minder koelen..dat klinkt interessant..ik ben een en al oor..

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 10:39 schreef Ortep het volgende:

[..]
In gewoon Nederlands: Pulsbreedtemodulatie.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 10:42 schreef TimmeStein het volgende:

[..]

Of je pakt een potje en een torretje.
mjah..mijn basis electro is een kleine 2 jaar geleden, ik weet wat een potmeter is..maar tis allemaal een beetje aan het wegzakken. torretje zegt me niet veel meer als zo'n zwart kruipend beesie..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 10:51 schreef exter het volgende:

[..]

In gewoon Nederlands: Pulsbreedtemodulatie.
mjah...zie post hierboven...hier heb ik nog nooit van gehoord..

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op donderdag 20 juni 2002 10:47 schreef miessie het volgende:

[..]

/edit ff veranderd..
en hoe zou ik zoiets bedienen dan? Ze lopen beter, groter gebied te regelen en minder koelen..dat klinkt interessant..ik ben een en al oor..
Als je je spanning regelt, moet er ergens warmte uitkomen. Dat zijn je verliezen. Dus simpel met alleen een pot ervoor hou je altijd verliezen. Nu kun je je fan een PWM-spanning (pulse width modulation / puls breedte modulatie) aanbieding. Bij zo'n schakeling maak je een blokspanning die varieert van 0v tot 12v met een freq. van 10KHz ofzo. Door de duty-cycle nu aan te passen kun je de gemiddelde spanning regelen. Bij zo'n een schakeling zijn je verliezen klein om dat er tussen 'aan' en 'uit' geschakeld wordt.

Zoek eens op "puls breedte" ofzo...

edit:
Torretje is een Transistor

Verwijderd

Dit idee:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/PWM.gif

Btw, ik heb dit schakelingetje zomaar ergens weggeplukt en dient enkel als voorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 10:56 schreef exter het volgende:
Dit idee:

[afbeelding]

Btw, ik heb dit schakelingetje zomaar ergens weggeplukt en dient enkel als voorbeeld.
mjah..dit word toch wel een beetje ingewikkeld voor mijn doen. Anders kijk ik wel of ik geen schakelaar kan vinden met 3 schakelstanden, dan is t gewoon een kwestie van draadjes knopen tussen 5/7/12 volt, met een paar molexjes en contramolexjes ik denk dat dat eenvoudiger is. dan word het dus 1 schakelaar 3 standen met 5 fans erachter geknoopt.
Pagina: 1