Toon posts:

Kun je coax en crosslink tegelijkertijd gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Klein vraagje. Ik heb hier een coaxnetwerk met 4 computers eraan liggen. Nou dat netwerk is dus zo brak als de tering echt niet normaal meer.

Ik heb via dit netwerk ook mijn internetverbinding (@home) via linux gedeeld. Die server staat hier ook op mijn kamer en ik ben nogal eens grote bestanden aan het downloaden en het is behoorlijk irri als dat netwerk steeds uitvalt.

Mijn vraag is dus. Kan ik naast het coaxnetwerk ook een aparte crosslink tussen mijn "werkstation" en de server hangen zodat ik een stabiele internetverbinding heb en toch nog op de andere computers in het netwerk kan komen? Please help me :)

Verwijderd

Dat kan, alleen niet op dezelfde netwerkkaart. Als je in je server een extra kaartje zet, en die croslink met die workstation verbind, gaat het prima. Moet je wel de coax kabel eruit halen natuurlijk.

In je firewall dan wel wat veranderen zodat hij met de nieuwe eth1 ook route.. Maar dat gaat je zeker lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Ow dus het kan niet op dezelfde netwerkkaart? Da's minder nouja dan maar niet. Ik vind het namelijk zonde om 2 nieuwe netwerkkaartjes te gaan kopen. Dan denk dat ik nog maar eens verder moet gaan proberen om dat #!@$#! coax netwerk hier stabiel te krijgen.

Thanx anyway.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Ik had eerst ook een coax-netwerk met 4 bakken. Het begon met 2, maar er kwamen er vanzelf meer bij.
2 compus was prima
3 compus was ook nog prima
4 gaf problemen. Bleek dus een segment (kabel) kaduuk was. Kabelbreuk :(
Nu een coax/utp hub gekocht. Nu zitten er 3 op UTP en 1 op coax. Netwerk is een stuk stabieler :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heb je dat gedaan dan. Zit een zo'n bak met een coaxkabel vast aan de hub ofzo dan?

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je moet er wel de HUB voor hebben. Zelf heb ik een HUB met 12 UTP poorten, maar aan de achterkant zit een BNC/Coax aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
En aan die BNC/COAX aansluiting kun je dan een COAX netwerk hangen en die zien elkaar dan ook gewoon in het netwerk?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 17:10 schreef Destruction het volgende:
En aan die BNC/COAX aansluiting kun je dan een COAX netwerk hangen en die zien elkaar dan ook gewoon in het netwerk?[/quote]ja

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Is die COAX aansluiting officieel niet bedoeld voor uplink only??

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Nope. Die BNC is niet bedoelt voor Uplink.

Trouwens, uplink is alleen bij UTP netwerkstructuren. Je kan namelijk kiezen om 2 hubs te verbinden mbv een cross-kabel op de normale poorten of een normale kabel, waarbij je de uplink van een van de hubs gebruikt.
De uplink draait gewoon de draadjes om, net zoals bij de crosskabel.
Heeft dus niet te maken met BNC/coax.

Mijn hub heeft dus 8 * UTP + 1 BNC/coax (BNC = coax).
Alles is samen 1 netwerk. Erg makkelijk, want aan de BNC/coax kan ik zoveel computers hangen als ik maar wil :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:32
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Mijn hub heeft dus 8 * UTP + 1 BNC/coax (BNC = coax). Alles is samen 1 netwerk. Erg makkelijk, want aan de BNC/coax kan ik zoveel computers hangen als ik maar wil :)[/quote]Tot een maximum-lengte van 185 meter, gedeeld op 10Mbit, en een steeds groter aantal collisions... (beging er een aan het begin, en eentje aan het einde te zenden -> botsing. Heb je bij utp een stuk minder). En dus heb ik liever twee hujes aan elkaar (Al kan dat ook maar 3 lang meen ik :( Lang leve de boom)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1