monitor (kapot) vraagje

Pagina: 1
Acties:

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
ik heb al een tijdje een kapotte monitor staan, maar nu ik een gf4 met nview heb wil ik eigenlijk nog een monitor op mn computer aansluiten.

ik heb dus nog een kapotte en ik dacht dat ik die misschien wel zou kunnen maken, dus ik de kap eraf gehaald (voor de zoveelste keer). nou zag ik dat er helemaal aan de achterkant, dus niet waar je naar kijtk maar de andere kant, dat daar iets gloeit. niet echt fel ofzo, een heel klein beetje maar. nou is dus mn vraag, moet t misschien fel gloeien?
ik heb dus nog een goeie monitor maar die wil ik nie open maken om te kijken hoe het bij deze zit.

het is trouwens een monitor van het merk goedkopie (die kapotte dus). zag op de pritn een of ander merk staan waar ik nog nooit van gehoord heb. verder ken ik dr nog over zeggen dat t een 17 inch is en ik heb m een jaar of 3.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:14

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Er hoort naar mijn mening niets te gloeien.
(stond net boven in recht in mijn kappen van de monitor te koekeloeren met de lichten uit. maar kon niets ontdekken

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:23
daar hoort wel iets te gloeien. je hoeft het niet te zien, maar het is er altijd. het is de gloeidraad die de electronen uitschiet die op je beeldbuis worden geschoten.

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Op donderdag 20 juni 2002 01:38 schreef aatos het volgende:
daar hoort wel iets te gloeien. je hoeft het niet te zien, maar het is er altijd. het is de gloeidraad die de electronen uitschiet die op je beeldbuis worden geschoten.
Precies, het is een vrij donker oranje gloeien.

"It certainly appears so..."

Verwijderd

Waarom koop je niet gewoon een el-cheapo tweedehands monitor? Loop je niet het risico dat je een flinke oplazer krijgt van die monitor.

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 02:05 schreef _kadaver_ het volgende:
Waarom koop je niet gewoon een el-cheapo tweedehands monitor? Loop je niet het risico dat je een flinke oplazer krijgt van die monitor.
preciez, zo te zien heb je niet veel verstand van monitoren repareren (niet lullig bedoeld)

Monitoren zijn gevaarlijke dingen om zomaar in te gaan knutselen.. Er staat behoorlijk wat stroom in die dingen.

het is duz veel beter voor jouw EN die monitor om een 2e handse te kopen iod.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 17:53
Ja het hoort te gloeien.
Maar heb je geen beeld meer of licht het scherm nog wel op ?
want dan zou er iets mis kunnen zijn met de printplaat.
Maar ga eens kijken of je nog achter het merk kan komen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Er hoort inderdaad iets te gloeien achterin. Het feit dat de monitor geen beeld geeft kan veel oorzaken hebben. Je zou, of een nieuwe kunnen kopen (2ehands), of hem kunnen na laten kijken bij een of andere televisiehandelaar. Die krikken hem hoogstwaarschijnlijk wel op voor een jaartje ofzo (is bij mn broertje ook gebeurd). Eventueel heb ik ook nog wel een 17" te koop.

Zelf knutselen is nogal wat aan zo'n ding. Ik heb me laten vertellen dat er erg veel spanning op zo'n ding staat, dus kijk uit.

• brute51
heb idd nie echt veel verstand van monitoren repareren, maar ik weet ongeveer hoe ze werken.

dat van dat er veel spanning op staat weet ik, dat is nodig voor het electronen cannon. ben er ook voorzichtig mee, maar misschien hebben jullie wel gelijk, misschien moet ik maar wat nieuws kopen. dacht dat er misschien iets makkelijks aan de hand was, draadje los ofzo.

op dit moment doet mn beeld helemaal nix, maar eerst wel een tijdje. dan na een paar minuten viel het beeld weg en was er alleen nog maar een witte streep in het midden van boven naar onder in het beeld. lijkt mij dus dat de electronen nie naar de linker en rechter kant worden getrokken. ben dus begonnen met kijken of dara iets mis was (los draadje), maar kon nix vinden. toen zag ik dat gloeiende draadje dat nie zo fel was dus toen heb ik dat maar effe gevraagd hier.

ik breng wel een keer naar zon computer wizard uit mn klas, die zegt datie die dingen ken maken. >:)

Verwijderd

Mmmm klinkt als een standaard verouderings probleempje
Als iets vaak warm en koud word krijg je "erosie effecten"

In dit geval zou ik eens naar je solderingen kijken

Zo te lezen is je horizontale afbuiging naar de K****
Dus Kijk een war de draden van de spoel achterop de beeldbuis (niet op de connector van de buis) naar toe lopen.
Daar vind je vast een paar "grote" transistoren in de buurt, als ik jouw was zou ik kijkken og die nog een beetje goed vast zitten. Desnoods soldeer je de contacten gewoon een keertke na. soms zijn de haarscheurtjes domweg niet te zien.

succes

• brute51
Hij doet t weer! :) dank voor de tip/advies/suggestie (doorhalen wat nie klopt). ik had effe alle grote solderinkies nog een keer gesoldeerd en nou zit ik de multimonitoren of hoe dat dan ook heet. nview zegt nvidia toch?

wel leuk opzich maar ik vroeg me af of ik misschien ook 2 spellen tegelijk kan doen op mn 2 (werkende ;)) monitoren. nou ik zoek wel effe hoe dat moet.

dank nog een keer voor je hulp :+

Pagina: 1